Porozumienie w sprawie szczegółowych aspektów funkcjonowania wspólnej jednostki wojskowej i jej dowództwa. Lwów.2015.07.24.
Dz.U.2015.1291
Akt obowiązującyPOROZUMIENIE TECHNICZNE
między Ministerstwem Obrony Narodowej Republiki Litewskiej, Ministrem Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej i Ministerstwem Obrony Ukrainy w sprawie szczegółowych aspektów funkcjonowania wspólnej jednostki wojskowej i jej dowództwa,
sporządzone we Lwowie dnia 24 lipca 2015 r.
Biorąc pod uwagę Umowę między Rządem Republiki Litewskiej, Rządem Rzeczypospolitej Polskiej i Gabinetem Ministrów Ukrainy o utworzeniu wspólnej jednostki wojskowej, sporządzoną w Warszawie dnia 19 września 2014 r., zwaną dalej "Umową";
Uzgodnili, co następuje:
SKRÓTY I DEFINICJE
CEL I ZAKRES
GRUPA KOORDYNACYJNA
ZASTOSOWANIE WSPÓLNYCH REGULACJI WYKONAWCZYCH
Zastosowanie wspólnych regulacji wykonawczych będzie podlegać kontroli przedstawicieli wyznaczonych przez krajowe władze bezpieczeństwa Stron Umowy w drodze trójstronnych inspekcji przeprowadzanych co najmniej raz na trzy lata.
STRUKTURA ORGANIZACYJNA
OBSADA I ROTACJA STANOWISK W DOWÓDZTWIE BRYGADY
DOWODZENIE I KIEROWANIE
WSPARCIE LOGISTYCZNE
WIELONARODOWY KOMPONENT POLICJI WOJSKOWEJ
WSPARCIE MEDYCZNE
SYSTEM ŁĄCZNOŚCI I INFORMATYKI
SZKOLENIE, ĆWICZENIA I CERTYFIKACJA
SPRAWY FINANSOWE
UMUNDUROWANIE I OZNAKI
SPORY I ROSZCZENIA
Jakiekolwiek spory, roszczenia i odpowiedzialność prawna dotycząca interpretacji lub stosowania niniejszego PT będzie rozstrzygana zgodnie z artykułem 14 Umowy.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
Sporządzono we Lwowie dnia 24 lipca 2015 roku w trzech egzemplarzach w języku litewskim, polskim, ukraińskim i angielskim, przy czym wszystkie teksty są jednakowo autentyczne.
W przypadku różnic dotyczących interpretacji niniejszego PT, tekst angielski będzie rozstrzygający.
ZAŁĄCZNIK
I. Zasady i procedury finansowe.
I. Zasady i procedury finansowe.
2. GBF będzie składać się z 3 osób wyznaczonych po równo przez Instytucje Wykonawcze. Obsada stanowiska Przewodniczącego GBF będzie odpowiednio rotowana między Instytucjami Wykonawczymi raz w roku. Dowódca Brygady zapewni Sekretarza, który nie będzie miał prawa głosu i który będzie odpowiadał za administracyjną obsługę GK i GBF.
3. Spotkania GBF będą zwoływane co najmniej dwa razy w roku. Przewodniczący będzie odpowiedzialny za ich zwoływanie z co najmniej trzydziestodniowym wyprzedzeniem. Zaproszenia i planowane programy spotkań będą udostępniane przez Sekretarza z należytym wyprzedzeniem.
4. Każde uczestniczące państwo będzie posiadać jeden głos.
II. Struktura budżetu i kategorie kosztów.
Wielonarodowy budżet będzie dzielił się na następujące kategorie kosztów:
1) koszty osobowe;
2) koszty operacyjne i utrzymania;
3) koszty ćwiczeń;
4) koszty kapitałowe i inwestycyjne.
Powyższe kategorie kosztów będą składały się z rozdziałów i podrozdziałów zgodnie ze strukturą kosztów NATO.
III. Podział kosztów.
1. Składka Instytucji Wykonawczych Republiki Litewskiej, Rzeczypospolitej Polskiej i Ukrainy w wielonarodowym budżecie będzie uzależniona od odsetka stanowisk przyznanych im w strukturze Dowództwa Brygady.
Objaśnienia wzoru:
WU - wkład poszczególnych państw uczestniczących do wielonarodowego budżetu
LS - liczba stanowisk przyznana danemu państwu uczestniczącemu
CLS - całkowita liczba stanowisk w strukturze Dowództwa Brygady
WB - wysokość zatwierdzonego rocznego budżetu wielonarodowego
2. Koszty działań Dowództwa Brygady będą pokrywane zgodnie z poniższą tabelą:
Koszty pokrywane z wielonarodowego budżetu | Koszty pokrywane przez Instytucje Wykonawcze | Koszty pokrywane przez Instytucję Wykonawczą Rzeczypospolitej Polskiej |
Dostawy i usługi takie jak prąd elektryczny, gaz ziemny, woda i odprowadzanie ścieków w czasie wykonywania zadań przez Dowództwo Brygady | Usługi opieki zdrowotnej dla osób fizycznych, łącznie z ubezpieczeniem zdrowotnym i ewakuacją medyczną | Niezbędna stała infrastruktura dla Dowództwa Brygady, łącznie z miejscami parkingowymi dla pojazdów służbowych i prywatnych |
Miejsca pracy i wyposażenie biurowe po osiągnięciu WGO | Przewóz personelu z państwa zamieszkania do miejsca służby i z powrotem | Użytkowanie wojskowego obiektu stołówkowego |
Usługi telekomunikacyjne łącznie z Internetem, jeżeli będą świadczone przez Wykonawców Kontraktowych | Zakwaterowanie członków personelu wyznaczonego do Dowództwa Brygady | Użytkowanie wojskowych obiektów socjalnych i rekreacyjnych przez członków personelu Dowództwa Brygady |
Środki transportowe w czasie zwykłego funkcjonowania Dowództwa Brygady | Niezbędna ilość telefonów komórkowych i satelitarnych dla potrzeb operacyjnych | Miejsca pracy i niezbędne wyposażenie biurowe na dzień osiągnięcia WGO |
Koszty podróży i transportu dotyczące działań Dowództwa Brygady | Koszty osobowe i wydatki dotyczące personelu wojskowego wyznaczonego do Dowództwa Brygady i członków ich rodzin | Użytkowanie wojskowej infrastruktury w celu szkolenia Brygady |
Inne koszty odnoszące się do działań Dowództwa Brygady, w tym koszty osobowe i wydatki dotyczące personelu cywilnego wyznaczonego do Dowództwa Brygady | Koszty szkolenia niezbędnego do objęcia stanowisk w Dowództwie Brygady |
IV. Procedury budżetu.
1. Rok budżetowy rozpoczyna się z dniem 1 stycznia i kończy z dniem 31 grudnia.
2. Wielonarodowy budżet będzie określany w złotych polskich, a dla potrzeb informacyjnych również w EUR.
3. Dowódca Brygady opracuje projekt budżetu Brygady zawierający uzasadnienie prognoz na nadchodzący rok budżetowy. Projekt ten będzie przesłany do GBF w celu przeglądu w terminie do dnia 31 sierpnia i przedstawiony GK do zatwierdzenia w terminie do dnia 30 września. GK zatwierdza wielonarodowy budżet w terminie do dnia 15 października każdego roku. Dla potrzeb planistycznych Średniookresowy Plan Finansowy na trzy kolejne lata następujące po najbliższym roku budżetowym będzie załączony do tego projektu.
4. Dowódca Brygady będzie odpowiedzialny za opracowanie projektu Średniookresowego Planu Finansowego na trzy kolejne lata następujące po najbliższym roku budżetowym. Projekt tego Planu będzie przedstawiony GBF wraz z prognozą budżetową na kolejny rok budżetowy w terminie do dnia 31 sierpnia. Zatwierdzony Plan dla Dowództwa Brygady uwzględnia zmiany w działaniach ze skutkami finansowymi na trzy kolejne lata następujące po najbliższym roku budżetowym i będą podstawą do opracowania projektu następnego rocznego planu budżetowego.
5. Udział każdego uczestniczącego państwa w zatwierdzonym wielonarodowym budżecie na następny rok budżetowy będzie ujęty w budżetach tych państw. Jeżeli wewnętrzna procedura budżetowa nie zostanie zakończona przed rozpoczęciem roku budżetowego albo w przypadku, gdy co najmniej jedno uczestniczące państwo wstrzyma zatwierdzenie budżetu, czego skutkiem będzie brak zatwierdzonego wielonarodowego budżetu przyjętego wraz z rozpoczęciem roku budżetowego, zastosowanie znajdą następujące zasady działania:
a) Dowódca Brygady będzie upoważniony do dokonywania wydatków na podstawie założeń na uprzedni rok dla potrzeb działania Dowództwa Brygady. Wydatki te nie będą przekraczać jednej dwunastej rocznego wielonarodowego budżetu za uprzedni rok. Dowódca Brygady nie będzie zaciągał nowych zobowiązań finansowych niezgodnych z wykonywanym prowizorycznym budżetem;
b) państwa uczestniczące będą stosować się do wezwań do płatności stosownie do wykonania prowizorycznego budżetu. Z dniem wejścia w życie wielonarodowego budżetu dokonane płatności zostaną odjęte z zatwierdzonego wielonarodowego budżetu.
6. Dowódca Brygady, po zatwierdzeniu wielonarodowego budżetu przez GK, będzie wykonywał budżet zgodnie z procedurami określonymi w niniejszym PT, Załączniku i Dyrektywie Brygady. W przypadku wystąpienia nieprzewidzianych i niemożliwych do uniknięcia zdarzeń prowadzących do sytuacji, w której wielkość wielonarodowego budżetu nie będzie wystarczająca do prawidłowego funkcjonowania Brygady oraz w przypadku braku możliwości wprowadzenia zmian w budżecie poprzez przeniesienie wydatków, Dowódca Brygady może przygotować projekt uzupełniającego budżetu i przedłożyć go GBF w celu dokonania oceny.
7. Dowódca Brygady będzie upoważniony do dokonywania zmian w budżecie w kategoriach kosztów 1-4 i między nimi, w ramach wielonarodowego budżetu i z zastrzeżeniem, że zmiany w kategorii 4 będą zatwierdzane przez GBF. W ramach jednej kategorii kosztów nie więcej niż 20% wydatków może być przedmiotem przeniesienia. Między kategoriami kosztów 1, 2 i 3 nie więcej niż 15% wydatków może być przedmiotem przeniesień w ciągu roku budżetowego.
8. Inne przeniesienia niż te, o których mowa w punkcie 7, w tym zmiany planów wydatków dotyczące kategorii kosztów 4, będą wymagały uprzedniego zatwierdzenia przez GBF.
V. Płatność udziałów.
1. Instytucje Wykonawcze ponoszą koszty wielonarodowego budżetu zgodnie z ustalonym wzorem podziału kosztów przedstawionym w ustępie III punkt 1 niniejszego Załącznika.
2. Dowódca Brygady wskaże konto bankowe, na które Instytucje Wykonawcze będą dokonywały płatności. W tym celu Dowódca Brygady zapewni, że Instytucje Wykonawcze otrzymają pisemne zawiadomienie ujmujące wszystkie niezbędne informacje dotyczące tego konta bankowego, łącznie z oficjalnym adresem pocztowym banku.
3. Trzy razy w roku Dowódca Brygady, poprzez GK, wzywa każde uczestniczące państwo do częściowej wpłaty do wielonarodowego budżetu. Suma płatności będzie ustalana według wymogów przedstawionych przez Dowódcę Brygady, których spełnienia oczekuje się do następnego wezwania do płatności. Wezwanie do płatności musi być przedstawione i oficjalnie przekazane Instytucjom Wykonawczym w terminie nie krótszym niż trzydzieści dni przed następującymi datami: 15 lutego, 15 maja i 15 sierpnia.
4. W przypadku salda kredytowego w rocznym sprawozdaniu finansowym z wykonania wielonarodowego budżetu, proporcjonalne części salda przypadające na Instytucje Wykonawcze będą przenoszone na następny rok budżetowy i wyrównywane w stosunku do następnego wezwania do płatności, chyba że GK postanowi inaczej.
5. Płatności dokonuje się na wezwanie na wskazany rachunek bankowy. Koszty przelewów będą pokrywane przez każdą Instytucję Wykonawczą. Płatności będą dokonywane w złotych polskich lub w EUR.
VI. Dochody.
Jakikolwiek dochód będący wynikiem rozporządzenia wspólnym mieniem lub jego sprzedaży, po odjęciu kosztów rozporządzenia lub sprzedaży, będzie dodawany do wielonarodowego budżetu. Wymagany udział będzie zmniejszany o przychody z rachunków bankowych i zwrotu podatku od towarów i usług, chyba że GK uzgodni inaczej.
VII. Roczne sprawozdanie finansowe.
1. Dowódca Brygady przedstawi GK roczne sprawozdanie finansowe za uprzedni rok poprzez GBF w terminie do dnia 31 marca każdego roku. Dowódca Brygady uzasadnia każde odstępstwo wynoszące więcej niż 10% w kategoriach kosztów 1-4 z zatwierdzonego wielonarodowego budżetu w czasie jego wykonywania.
2. Jeżeli Instytucje Wykonawcze nie zgłoszą zastrzeżeń dotyczących rocznego sprawozdania finansowego w terminie do dnia 31 maja, sprawozdanie zostanie uznane za zatwierdzone.
VIII. Audyty.
1. Wykonywanie wielonarodowego budżetu będzie poddawane audytowi przez właściwe organy Instytucji Wykonawczych na zasadzie rotacyjności co najmniej raz w roku, począwszy od kwietnia.
2. Audyt będzie przeprowadzany zgodnie z przepisami NATO dotyczącymi audytu.
3. Organy przeprowadzające audyt przygotują sprawozdanie z audytu określające podstawowe rezultaty audytu i rekomendacje dotyczące przyszłego zarządzania finansowego. Egzemplarze sprawozdań z audytu będą przekazywane Dowódcy Brygady i GBF.
4. W terminie trzech miesięcy od otrzymania sprawozdania z audytu Dowódca Brygady przedstawi je GBF wraz ze swoimi opiniami w zakresie rezultatów i rekomendacji.
IX. Postanowienia uzupełniające.
1. Dyrektywa Brygady będzie zawierać szczegółowe zasady i regulacje w zakresie zarządzania i organizacji budżetu.
2. W celu wymiany poglądów w zakresie przepisów finansowych NATO Dowódca Brygady może porozumiewać się z organami NATO. W przypadku potrzeby uzyskania porady, Dowódca Brygady może zapraszać personel reprezentujący organy NATO i konsultować się z nim.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »