Poprawki do załącznika I do Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, sporządzonej w Londynie dnia 2 listopada 1973 r., zmienionej Protokołem sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. oraz uzupełnionej Protokołem przyjętym w Londynie dnia 26 września 1997 r., przyjęte w Londynie dnia 17 czerwca 2021 r. Londyn.2021.06.17.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2022.2537

Akt jednorazowy
Wersja od: 1 listopada 2022 r.

POPRAWKI DO ZAŁĄCZNIKA I
do Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki, 1973, sporządzonej w Londynie dnia 2 listopada 1973 r., zmienionej Protokołem sporządzonym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. oraz uzupełnionej Protokołem przyjętym w Londynie dnia 26 września 1997 r.,
przyjęte w Londynie dnia 17 czerwca 2021 r.

Przekład

REZOLUCJA MEPG329(76)

(przyjęta w dniu 17 czerwca 2021 r.)

POPRAWKI DO ZAŁĄCZNIKA DO MIĘDZYNARODOWEJ KONWENCJI O ZAPOBIEGANIU ZANIECZYSZCZANIU MORZA PRZEZ STATKI Z1973 R., ZMODYFIKOWANEJ PRZYNALEŻNYM DO NIEJ PROTOKOŁEM Z1978 R.

Poprawki do Załącznika I do Konwencji MARPOL

(Zakaz stosowania i przewożenia Jako paliwa, ciężkiego paliwa olejowego przez statki na wodach Arktyki)

KOMITET OCHRONY ŚRODOWISKA MORSKIEGO,

PRZYWOŁUJĄC art. 38 lit. a) Konwencji o Międzynarodowej Organizacji Morskiej w sprawie funkcji Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego nadanych mu na mocy międzynarodowych konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki i kontroli tego zanieczyszczania,

PRZYWOŁUĄC TAKŻE art. 16 Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki z 1973 r., zmodyfikowanej przynależnym do niej Protokołem z 1978 r. (Konwencja MARPOL), który precyzuje procedurę wprowadzania poprawek oraz powierza odpowiedniemu organowi Organizacji funkcję rozpatrywania i przyjmowania poprawek do niej,

PO ROZWAŻENIU, podczas siedemdziesiątej szóstej sesji, zaproponowanych poprawek do Załącznika I do Konwencji MARPOL dotyczących zakazu stosowania i przewożenia ciężkiego paliwa olejowego przez statki na wodach Arktyki, które to poprawki zostały rozpowszechnione zgodnie z art. 16 ust. 2 lit. a) Konwencji MARPOL,

1 PRZYJMUJE, zgodnie z art. 16 ust. 2 lit. d) Konwencji MARPOL, poprawki do Załącznika I do Konwencji MARPOL, których treść przedstawiono w załączniku do niniejszej rezolucji;

2 WSKAZUJE, zgodnie z art. 16 ust. 2 lit. f) ppkt (iii) Konwencji MARPOL, że poprawki te zostaną uznane za zaakceptowane w dniu 1 maja 2022 r., chyba że przed tym dniem co najmniej jedna trzecia Stron lub Strony posiadające floty handlowe stanowiące łącznie nie mniej niż 50 procent pojemności brutto światowej floty handlowej zgłoszą Organizacji swój sprzeciw wobec tych poprawek;

3 ZAPRASZA Strony do odnotowania, że zgodnie z art. 16 ust. 2 lit. g) ppkt (ii) Konwencji MARPOL

wspomniane poprawki wchodzą w życie z dniem 1 listopada 2022 r. po ich akceptacji zgodnie z ust. 2 powyżej;

4 ZWRACA SIĘ do Sekretarza Generalnego, aby zgodnie z art. 16 ust. 2 lit. e) Konwencji MARPOL przekazał wszystkim Stronom Konwencji MARPOL, uwierzytelnione kopie niniejszej rezolucji oraz treść poprawek zawartych w załączniku;

5 ZWRACA SIĘ PONADTO do Sekretarza Generalnego, aby przekazał Członkom Organizacji, niebędącym Stronami Konwencji MARPOL, kopie niniejszej rezolucji oraz załącznika do niej.

ZAŁĄCZNIK

POPRAWKI DO ZAŁĄCZNIKA I DO KONWENCJI MARPOL

(Zakaz używania 1 przewożenia jako paliwa, ciężkiego paliwa olejowego przez statki na wodach Arktyki)

1 Tytuł rozdziału 9 otrzymuje następujące brzmienie:

"Rozdział 9 - Specjalne wymagania dotyczące używania lub przewozu olejów na wodach Arktyki"

2 Dodaje się nowe prawidło 43A w rozdziale 9 po istniejącym prawidle 43, w brzmieniu:

"Prawidło 43A

Specjalne wymagania dotyczące stosowania i przewozu paliw olejowych na wodach Arktyki

1 Z wyjątkiem statków zaangażowanych w zapewnianie bezpieczeństwa statków lub w operacje poszukiwawczo-ratunkowe, oraz statków gotowych i przeznaczonych do reagowania na rozlewy ropy naftowej, stosowanie i przewóz olejów wymienionych w prawidle 43.1.2 niniejszego Załącznika jako paliwa dla statków jest zabronione na wodach Arktyki określonych w prawidle 46.2 niniejszego Załącznika, w dniu 1 lipca 2024 r. lub po tej dacie.

2 Niezależnie od postanowień ust. 1 niniejszego prawidła, w przypadku statków, do których ma zastosowanie prawidło 12A niniejszego Załącznika lub prawidło 1.2.1 rozdziału 1 części 1l-A Kodeksu polarnego, stosowanie i przewóz olejów wymienionych w prawidle 43.1.2 niniejszego Załącznika jako paliwa przez te statki, jest zabronione na wodach Arktyki określonych w prawidle 46.2 niniejszego Załącznika, w dniu 1 lipca 2029 r. lub po tej dacie.

3 Jeżeli wcześniejsze działania obejmowały stosowanie i przewóz olejów wymienionych w prawidle 43.1.2 niniejszego Załącznika jako paliwa, czyszczenie lub płukanie zbiorników lub rurociągów nie jest wymagane.

4 Niezależnie od postanowień ust. 1 i 2 niniejszego prawidła. Administracja Strony niniejszej Konwencji, której linia brzegowa graniczy z wodami Arktyki, może tymczasowo odstąpić od wymagań określonych w ust. 1 niniejszego prawidła w stosunku do statków podnoszących banderę tej Strony, gdy są one eksploatowane na wodach będących we władaniu lub pod jurysdykcją tej Strony, biorąc pod uwagę wytyczne, które mają być opracowane przez Organizację. Zwolnień wydanych na mocy niniejszego ustępu nie stosuje się w dniu 1 lipca 2029 r. ani po tej dacie.

5 Administracja Strony niniejszej Konwencji, która zezwala na stosowanie ust. 4 niniejszego prawidła, Informuje Organizację, w celu przekazania Stronom, szczegółowych informacji o odstąpieniu od tego postanowienia, do ich wiadomości oraz podjęcia ewentualnych właściwych działań."