Pomoc finansowa na uzyskanie lokalu mieszkalnego lub domu przez funkcjonariuszy Straży Granicznej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2002.98.892

Akt utracił moc
Wersja od: 11 listopada 2005 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 26 czerwca 2002 r.
w sprawie pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego lub domu przez funkcjonariuszy Straży Granicznej.

Na podstawie art. 98 ust. 2 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U. Nr 78, poz. 462, z 1991 r. Nr 94, poz. 422, z 1992 r. Nr 54, poz. 254, z 1993 r. Nr 12, poz. 52, z 1994 r. Nr 53, poz. 214, z 1995 r. Nr 4, poz. 17, Nr 34, poz. 163 i Nr 104, poz. 515, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 124, poz. 583, z 1997 r. Nr 28, poz. 153, Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 770, z 1999 r. Nr 110, poz. 1255, z 2001 r. Nr 45, poz. 498, Nr 106, poz. 1149 i Nr 110, poz. 1189 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676 i Nr 89, poz. 804) zarządza się, co następuje:
 Rozporządzenie określa tryb postępowania oraz warunki przyznawania, cofania oraz zwracania pomocy finansowej na uzyskanie lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej lub towarzystwie budownictwa społecznego albo domu jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, zwanej dalej "pomocą finansową", funkcjonariuszowi Straży Granicznej, który nie otrzymał lokalu mieszkalnego na podstawie decyzji administracyjnej o przydziale.
1. 
Pomoc finansową przyznaje się jednorazowo funkcjonariuszowi Straży Granicznej w służbie stałej, zwanemu dalej "funkcjonariuszem".
2. 
Pomocy finansowej nie przyznaje się funkcjonariuszowi, który nie spełnia warunków do otrzymania lokalu mieszkalnego na podstawie decyzji administracyjnej, o których mowa w art. 99 ustawy z dnia 12 października 1990 r. o Straży Granicznej.
1. 
Pomoc finansową przyznaje się na wniosek funkcjonariusza. Wzór wniosku w sprawie przyznania pomocy finansowej określa załącznik do rozporządzenia.
2. 
Do wniosku dołącza się dokumenty potwierdzające fakt ubiegania się przez funkcjonariusza lub jego małżonka pozostającego z nim we wspólności majątkowej o lokal mieszkalny lub dom w miejscowości pełnienia służby lub w miejscowości pobliskiej, a w szczególności:
1) 2
 zaświadczenie o członkostwie w spółdzielni mieszkaniowej lub zaświadczenie o przydziale lokalu mieszkalnego z zasobów towarzystwa budownictwa społecznego;
2)
odpis księgi wieczystej lub umowę kupna lokalu (domu jednorodzinnego) sporządzoną w formie aktu notarialnego lub umowę przedwstępną kupna lokalu (domu jednorodzinnego), albo
3)
w przypadku budowy domu jednorodzinnego - odpis księgi wieczystej potwierdzający własność gruntu (prawo wieczystego użytkowania) oraz pozwolenie właściwego organu na budowę domu, albo
4)
pozwolenie na budowę lokalu stanowiącego odrębną nieruchomość.
1. 
Wysokość pomocy finansowej oblicza się, mnożąc liczbę norm zaludnienia lokalu mieszkalnego przysługującego funkcjonariuszowi oraz każdemu członkowi jego rodziny, według uprawnień przysługujących na dzień złożenia wniosku przez kwotę 3.657,26 zł.
2. 
Kwota, o której mowa w ust. 1, podlega corocznej waloryzacji o prognozowany w ustawie budżetowej na dany rok średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem i podlega zaokrągleniu do pełnych złotych.
3. 
Podstawę waloryzacji stanowi kwota pomocy finansowej obowiązująca w roku poprzedzającym rok, w którym waloryzacja następuje.
4. 
Wypłata przyznanej pomocy finansowej może nastąpić jednorazowo lub w ratach, nie później jednak niż w ciągu 6 miesięcy od dnia wydania decyzji o przyznaniu tej pomocy. Liczbę rat, ich wysokość oraz termin wypłaty ustala się w decyzji o przyznaniu pomocy.
Decyzję o cofnięciu pomocy finansowej wydaje się w razie:
1)
rezygnacji funkcjonariusza z jej otrzymania,
2)
zawieszenia funkcjonariusza w czynnościach służbowych,
3)
tymczasowego aresztowania funkcjonariusza.
1. 
Decyzję o zwrocie pomocy finansowej wydaje się w razie:
1)
jej nienależnego pobrania,
2)
zwolnienia funkcjonariusza ze służby przed upływem 10 lat od dnia jej rozpoczęcia z uwzględnieniem okresów służby w Urzędzie Ochrony Państwa, Policji, Państwowej Straży Pożarnej i Służbie Więziennej, o ile nie nabył uprawnień do emerytury, renty policyjnej lub renty przyznanej na podstawie ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. Nr 162, poz. 1118, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 70, poz. 774, Nr 72, poz. 801 i 802 i Nr 106, poz. 1215, z 2000 r. Nr 2, poz. 26, Nr 9, poz. 118, Nr 19, poz. 238, Nr 56, poz. 678 i Nr 84, poz. 948, z 2001 r. Nr 8, poz. 64, Nr 27, poz. 298, Nr 85, poz. 924, Nr 89, poz. 968, Nr 111, poz. 1194 i Nr 154, poz. 1792 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676).
2. 
Do ustalenia wysokości kwoty pomocy finansowej podlegającej zwrotowi przyjmuje się liczbę norm zaludnienia lokalu mieszkalnego określoną w decyzji o przyznaniu pomocy finansowej oraz stawkę tej pomocy obowiązującą w dniu powstania obowiązku jej zwrotu, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, wysokość kwoty pomocy finansowej, która została ustalona zgodnie z ust. 2, obniża się o 1/10 za każdy pełny rok służby.
4. 
Zwrot pomocy finansowej może nastąpić na pisemny wniosek funkcjonariusza w ratach, których liczbę i wysokość ustala się w decyzji o zwrocie pomocy finansowej.
1. 
Warunkiem przyznania pomocy finansowej funkcjonariuszowi zajmującemu lokal mieszkalny będący w dyspozycji właściwego organu jest zobowiązanie się funkcjonariusza do opróżnienia zajmowanego lokalu mieszkalnego przez wszystkie zamieszkałe w nim osoby i przekazanie opróżnionego lokalu do dyspozycji organu w terminie 6 miesięcy od dnia wypłaty pomocy finansowej.
2. 
W przypadku niespełnienia przez funkcjonariusza zobowiązania, o którym mowa w ust. 1, przyznana pomoc finansowa podlega zwrotowi.
Pomoc finansowa nie przysługuje funkcjonariuszowi, który uzyskał pomoc finansową na podstawie dotychczasowych przepisów.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do spraw wszczętych i niezakończonych przed dniem jego wejścia w życie.
Pomoc finansowa w wysokości, o której mowa w § 4 ust. 1, przysługuje od dnia 1 stycznia 2002 r.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  3

WZÓR

Data wpływu do jednostki ..............

................................................

(stopień, imię i nazwisko)

................................................

(stos. służb.: funkcjonariusz/emeryt/rencista)

................................................

(data przyjęcia do służby/data zwolnienia/emeryt)

................................................

(nazwa jednostki, telefon)

................................................

(adres domowy)

................................................

Do

..........................

w ........................

w sprawie przyznania pomocy finansowej

1. Oświadczam, że uzyskam lokal mieszkalny* - dom* w ....

przy ul. ......... nr ........, składający się z ...........

izb, o powierzchni mieszkalnej .......... m2, w którym

zamieszkam w dniu ............ wraz z następującymi osobami:

Lp.Nazwisko i imięData urodzeniaStopień pokrewieństwaStan cywilnyData i miejsce Stałego zameld.Uwagi
1wnioskodawca
2
3
4
5

2. Posiadam uprawnienia do norm zaludnienia z tytułu:

............................................................

............................................................

na podstawie ............................................. .

3. Nie korzystałem (ani małżonek) z innych źródeł pomocy

finansowej na budownictwo mieszkaniowe

.......................................................... .

4. Nie zajmowałem* - zajmuję* - zajmowałem* lokal mieszkalny będący w dyspozycji jednostki organizacyjnej podległej lub nadzorowanej przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych lub inny lokal mieszkalny (dom)* ........

............................................................

w .............. przy ul. ................, składający się z

............... izb o powierzchni mieszkalnej .......... m2,

na podstawie ............................................. .

5. Nie posiadam (ani małżonek) innego lokalu mieszkalnego

(domu)* niż wymieniony w pkt 4.

6. Przekażę* - przekazałem* w całości zajmowany lokal

mieszkalny do dyspozycji ...................................

.......................................................... .

7. Przyznaną pomoc proszę wypłacić w formie .............

.......................................................... .

8. Przedkładam następujące dokumenty:

.......................................................... .

9. Oświadczam, że zapoznałem się z warunkami przyznawania, cofania i zwracania pomocy finansowej określonymi rozporządzeniem ............................. .

..........., dnia .......... r.

.....................

(podpis wnioskodawcy)

Adnotacje komórki kadrowej

1. Pan(i) .............. pełni służbę w ............... ,

zajmuje stanowisko przewidziane etatem dla ................,

został(a) mianowany(na) w służbie stałej w dniu .......... .

2. Pan(i)........................................... jest

emerytem(tką)*, rencistą(tką)* uprawnionym(ną) do

zaopatrzenia emerytalnego na warunkach określonych dla

funkcjonariuszy

.......................................................... .

Wyżej wymieniony(na) pełnił służbę w ..................... .

............., dnia .......... r.

.....................

(podpis)

* Niepotrzebne skreślić.

1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 14 października 2005 r. (Dz.U.05.210.1754) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 listopada 2005 r.
2 § 3 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 14 października 2005 r. (Dz.U.05.210.1754) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 listopada 2005 r.
3 Załącznik zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 14 października 2005 r. (Dz.U.05.210.1754) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 listopada 2005 r.