§ 2. - Pomiary statków żeglugi śródlądowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2003.4.40

Akt utracił moc
Wersja od: 15 stycznia 2003 r.
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
"nośność" [t] - maksymalną masę ładunku, paliwa i ruchomego balastu, którą może zabrać statek, określoną jako różnicę wyporności statku zanurzonego do wodnicy maksymalnego zanurzenia i wyporności statku pustego, mierzoną w wodzie słodkiej (o gęstości 1,000 t/m3);
2)
"wyporność" [m3] - objętość wody słodkiej wypartej przez statek przy danym zanurzeniu, równą objętości zanurzonej części kadłuba statku;
3)
"długość" [m] - długość kadłuba statku, bez odbojnic, wsporników kotwic i płetwy sterowej;
4)
"największa długość" [m] - "długość gabarytowa statku" - długość kadłuba statku mierzoną z uwzględnieniem części stałych statku, takich jak odbojnice, wsporniki kotwic i płetwa sterowa;
5)
"szerokość" [m] - największą szerokość kadłuba mierzoną do zewnętrznej powierzchni poszycia, bez odbojnic i osłon kół łopatkowych;
6)
"największa szerokość" [m] - "szerokość gabarytowa statku" - największą szerokość statku mierzoną w najszerszym miejscu, do zewnętrznych krawędzi stałych części statku, takich jak odbojnice i osłony kół łopatkowych;
7)
"wysokość" [m] - wysokość kadłuba mierzoną w płaszczyźnie owręża od dolnej krawędzi stępki do górnej krawędzi pokładu głównego;
8)
"maksymalna wysokość przelotowa" [m] - wysokość mierzoną od wodnicy statku pustego do najwyżej położonego punktu stałej konstrukcji statku;
9)
"minimalna wysokość przelotowa" [m] - wysokość mierzoną od wodnicy statku pustego do najwyżej położonego punktu nierozbieralnej części kadłuba statku po opuszczeniu lub zdemontowaniu sterówki, pokładówki, masztu lub komina;
10)
"minimalna wolna burta" [m] - odległość mierzoną w płaszczyźnie owręża od wodnicy maksymalnego dopuszczalnego zanurzenia do górnej krawędzi pokładu głównego;
11)
"zanurzenie średnie" [m] - zanurzenie obliczone jako średnia arytmetyczna wartości zanurzeń odczytanych na podziałkach zanurzenia dla danej wodnicy pływania;
12)
"największe zanurzenie" [m] - zanurzenie statku do wodnicy maksymalnego dopuszczalnego zanurzenia.