Pomiar statków morskich.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1964.40.275

Akt utracił moc
Wersja od: 12 lutego 1968 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŻEGLUGI
z dnia 16 października 1964 r.
w sprawie pomiaru statków morskich.

Na podstawie art. 35 Kodeksu morskiego (Dz. U. z 1961 r. Nr 58, poz. 318) zarządza się, co następuje:
1.
Organem pomiarowym dla statków morskich jest polska instytucja klasyfikacyjna, działająca pod nazwą "Polski Rejestr Statków".
2.
Organ pomiarowy wykonuje czynności z zakresu pomiaru statków przez inspektorów pomiarowych oraz Głównego Inspektora Pomiarowego.
Do zakresu działania organu pomiarowego należy w szczególności:
1)
pomierzanie statków i dokonywanie obliczeń ich pojemności,
2)
sprawy znakowania statków związanego z pomiarem,
3)
sporządzanie protokołów pomiarowych,
4)
wystawianie świadectw pomiarowych,
5)
kontrola pomiarów,
6)
opracowywanie projektów aktów normatywnych w zakresie spraw związanych z pomiarem,
7)
wydawanie, w ramach obowiązujących przepisów, szczegółowych instrukcji dotyczących sposobu i trybu dokonywania pomiarów,
8)
współpraca z organami pomiarowymi państw obcych oraz z organami prowadzącymi agendy międzynarodowych umów pomiarowych, w których Polska uczestniczy - w zakresie zagadnień technicznych związanych z pomiarem,
9)
komunikowanie się bezpośrednio bądź za pośrednictwem polskich przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych z właściwymi organami państw obcych w sprawach dotyczących świadectw pomiarowych.
Pomiar statku ma na celu ustalenie jego pojemności brutto i netto oraz wymiarów rejestrowych.
Pomiaru statku dokonuje się w obowiązujących jednostkach miar przy pomocy narzędzi pomiarowych sprawdzonych i ocechowanych przez właściwe organy administracji miar.
1.
Przy dokonywaniu pomiaru statków oraz przy znakowaniu statków związanym z pomiarem stosuje się Międzynarodowe przepisy o pomierzaniu pojemności statków, zwane dalej "przepisami pomiarowymi", stanowiące załącznik do Konwencji o jednolitym sposobie pomierzania pojemności statków, sporządzonej w Oslo w dniu 10 czerwca 1947 r. zrewidowanej w Oslo w dniu 21 maja 1965 r. (Dz. U. z 1962 r. Nr 16, poz. 68 z późniejszymi zmianami), zwanej dalej "Konwencją".
2.
Tekst przepisów pomiarowych, uwzględniający wszystkie obowiązujące Polskę zmiany, publikuje w swoim wydawnictwie organ pomiarowy.
3.
Przy dokonywaniu na żądanie właściciela, armatora lub kapitana statku pomiaru dodatkowego dla przejścia przez Kanał Sueski lub Panamski stosuje się odpowiednie miejscowe przepisy pomiarowe.
1.
Pojemność brutto statku stanowi suma objętości wszystkich zamkniętych pomieszczeń statku, z wyłączeniem objętości tych pomieszczeń, które zgodnie z obowiązującymi przepisami pomiarowymi mogą być z tej pojemności wyłączone.
2.
Pojemność netto statku uzyskuje się przez potrącenie z pojemności brutto objętości tych pomieszczeń, które zgodnie z obowiązującymi przepisami pomiarowymi podlegają potrąceniu.
3.
Pojemność brutto i netto statku ustala się w metrach sześciennych oraz w tonach rejestrowych, a wymiary rejestrowe - w metrach.
4.
Pojemność brutto statków, do których ze względu na ich konstrukcję i przeznaczenie nie mogą być zastosowane przepisy pomiarowe, należy ustalać na podstawie iloczynu trzech zasadniczych wymiarów statku, pomnożonego przez współczynnik pełnotliwości kadłuba; wielkość współczynnika pełnotliwości kadłuba oraz sposób ustalania trzech zasadniczych wymiarów statku określa organ pomiarowy.
Przy ustalaniu pojemności brutto statków bezpokładowych za dolną powierzchnię pokładu pomiarowego należy przyjąć płaszczyznę łączącą górne krawędzie najwyższego, stale umocowanego pasa poszycia obu burt, i odpowiednio ustalić głębokość przekrojów poprzecznych.
1.
Pomiaru statku należy dokonywać sposobem pomiaru wewnętrznego, zgodnie z prawidłem I przepisów pomiarowych.
2.
Jeżeli zastosowanie sposobu pomiaru wewnętrznego jest niemożliwe ze względu na załadowanie statku lub gdy okoliczności spowodowane warunkami eksploatacji statku wymagają szybkiego wystawienia świadectwa pomiarowego, można dokonać pomiaru sposobem pomiaru zewnętrznego, zgodnie z prawidłem II przepisów pomiarowych; jednakże, gdy tylko stanie się to możliwe, należy dokonać ponownie pomiaru statku zgodnie z prawidłem I przepisów pomiarowych.
1.
Po dokonaniu pomiaru statku sporządza się odpowiednie obliczenia i protokół pomiarowy według wzoru ustalonego przez organ pomiarowy. Protokół pomiarowy podlega sprawdzeniu i zatwierdzeniu przez Głównego Inspektora Pomiarowego.
2.
Organ pomiarowy wystawia świadectwo pomiarowe na podstawie zatwierdzonego protokołu pomiarowego.
3.
W odniesieniu do statków sportowych organ pomiarowy może uznać pomiar dokonany przez rzeczoznawców upoważnionych przez organy administracji państwowej w sprawach kultury fizycznej i turystyki. Po sprawdzeniu i zatwierdzeniu protokołu pomiarowego sporządzonego przez tych rzeczoznawców organ pomiarowy wystawia uproszczone świadectwo pomiarowe.
1.
Ustala się następujące wzory świadectw pomiarowych:
1)
międzynarodowe świadectwo pomiarowe - dla statków, pomierzonych zgodnie z prawidłem I przepisów pomiarowych - określone w załączniku nr 1 do przepisów pomiarowych;
2)
międzynarodowe świadectwo pomiarowe - dla statków, pomierzonych zgodnie z prawidłem I przepisów pomiarowych, oznakowanych znakiem pomiarowym poniżej znaku wolnej burty - określone w załączniku nr 1A do przepisów pomiarowych;
3)
międzynarodowe świadectwo pomiarowe - dla statków, pomierzonych zgodnie z prawidłem I przepisów pomiarowych, oznakowanych znakiem pomiarowym na jednym poziomie ze znakiem wolnej burty - określone w załączniku nr 1B do przepisów pomiarowych;
4)
międzynarodowe świadectwo pomiarowe - dla statków pomierzonych zgodnie z prawidłem II przepisów pomiarowych - określone w załączniku nr 2 do przepisów pomiarowych;
5)
polskie świadectwo pomiarowe wystawiane według wzorów wymienionych w punktach 1-4 ze zmianami określonymi w ust. 2;
6)
uproszczone świadectwo pomiarowe określone w załączniku nr 4 do rozporządzenia;
7)
tymczasowe świadectwo pomiarowe określone w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
2.
W każdym polskim świadectwie pomiarowym (ust. 1 pkt 5):
a)
nagłówek świadectwa otrzymuje brzmienie:

"POLSKIE ŚWIADECTWO POMIAROWE

POLISH TONNAGE CERTIFICATE",

b)
klauzula rozpoczynająca się od wyrazów «Stwierdza się, że...» otrzymuje brzmienie:

«Stwierdza się, że wymieniony statek został pomierzony zgodnie z polskimi przepisami pomiarowymi oraz że jego pojemność według prawidła... wymienionych przepisów została podana w niniejszym świadectwie. Świadectwo pozostaje w mocy do dnia...

This is to certify that the above-named ship has been measured in conformity with the Polish regulations for tonnage measurement of ships and that her tonnage under Rule... of the said regulations is as stated in this tonnage certificate. This certificate remains in force until the...»

Formularz tego świadectwa powinien być wydrukowany na papierze koloru niebieskiego.

1.
Międzynarodowe świadectwa pomiarowe wystawia się statkom polskim uprawiającym żeglugę międzynarodową oraz statkom obcym, należącym lub przeznaczonym dla kraju, który jest stroną Konwencji.
2. 3
Polskie świadectwo pomiarowe wystawia się statkom obcym należącym do kraju, który nie uczestniczy w Konwencji.
3.
Uproszczone świadectwo pomiarowe wystawia się statkom polskim nie uprawiającym żeglugi międzynarodowej oraz polskim statkom sportowym.
4.
Tymczasowe świadectwo pomiarowe wystawia się statkom polskim w wypadkach i w trybie określonych w § 15.
Jeżeli międzynarodowe świadectwo pomiarowe wystawiono dla statku obcego na żądanie przedstawiciela kraju, do którego statek należy lub dla którego jest przeznaczony, należy umieścić o tym odpowiednią wzmiankę w świadectwie.
1.
Międzynarodowe świadectwo pomiarowe i uproszczone świadectwo pomiarowe pozostaje w mocy tak długo, jak długo statek, dla którego świadectwo zostało wystawione, nie zostanie tak zmieniony, że nie będzie odpowiadał szczegółom dotyczącym pojemności lub opisu, podanym w świadectwie pomiarowym.
2. 4
Okres ważności polskiego świadectwa pomiarowego wynosi trzy lata z zastrzeżeniem, że przed upływem tego terminu statek nie został zmieniony w zakresie wskazanym w ust. 1.
3.
Okres ważności tymczasowego świadectwa pomiarowego określa organ wystawiający świadectwo; okres ten nie może być dłuższy niż rok.
1.
Statek polski powinien być przedstawiony do pomiaru polskiemu organowi pomiarowemu i posiadać świadectwo pomiarowe wystawione przez ten organ.
2.
Jeżeli po wystawieniu świadectwa pomiarowego w statku zajdą zmiany określone w § 13 ust. 1 lub jeżeli okres ważności świadectwa upłynął, należy ponownie przedstawić statek do pomiaru.
3.
Do ponownego pomiaru należy również przedstawić statek pomierzony zgodnie z prawidłem II przepisów pomiarowych niezwłocznie po ustaniu przyczyny uniemożliwiającej pomiar zgodny z prawidłem I tych przepisów.
4.
Statek należy przedstawić do pomiaru w stanie nie załadowanym, chyba że zajdą okoliczności uzasadniające pomiar według prawidła II przepisów pomiarowych (§ 8 ust. 2).
1.
Jeżeli zachodzi potrzeba wystawienia świadectwa pomiarowego dla statku polskiego znajdującego się za granicą lub budowanego dla polskiego armatora za granicą, a dokonanie pomiaru przez polski organ pomiarowy jest niemożliwe, właściciel, armator lub kapitan statku może wystąpić z odpowiednio uzasadnionym wnioskiem do polskiego urzędu konsularnego:
1)
o zgłoszenie statku do pomiaru obcemu organowi pomiarowemu i uzyskanie od tego organu międzynarodowego świadectwa pomiarowego, jeżeli statek znajduje się w kraju, który jest stroną Konwencji,
2)
o wystawienie dla statku tymczasowego świadectwa pomiarowego, jeżeli statek znajduje się w kraju, który nie uczestniczy w Konwencji.
2.
Polski urząd konsularny może wystawić tymczasowe świadectwo pomiarowe:
1)
na podstawie protokołu pomiarowego sporządzonego przez rzeczoznawcę pomiarowego, powołanego do dokonania czynności pomiarowych, a wskazanego przez polski organ pomiarowy, lub
2)
na podstawie danych zawartych w posiadanym przez statek wiarogodnym obcym świadectwie pomiarowym, jeżeli statek posiada takie świadectwo.
3.
Tymczasowe świadectwo pomiarowe może w wypadkach wyjątkowych wystawić również w trybie określonym w ust. 2 pkt 2 polski organ pomiarowy dla statku polskiego w kraju, gdy okoliczności spowodowane warunkami eksploatacji statku wymagają natychmiastowego wystawienia świadectwa pomiarowego. Świadectwo to wystawia się na wniosek armatora.
1.
Właściciel, armator lub kapitan polskiego statku, dla którego obcy organ wystawił międzynarodowe świadectwo pomiarowe, obowiązany jest po przybyciu statku do kraju wystąpić do polskiego organu pomiarowego o wymianę posiadanego przez statek świadectwa pomiarowego.
2.
Polski organ pomiarowy po uzyskaniu od obcego organu pomiarowego protokołu pomiarowego stwierdza, czy na statku od chwili wystawienia świadectwa pomiarowego nie nastąpiły zmiany określone w § 13 ust. 1, po czym:
1)
jeżeli zmiany te nie nastąpiły - wystawia międzynarodowe świadectwo pomiarowe, przepisując doń dane techniczne z protokołu pomiarowego sporządzonego przez obcy organ pomiarowy,
2)
jeżeli zmiany zostaną stwierdzone - dokonuje pomiaru w niezbędnym zakresie i sporządza uzupełniający protokół pomiarowy, na którego podstawie wystawia międzynarodowe świadectwo pomiarowe.
Organ pomiarowy obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić właściwą izbę morską o wystawieniu świadectwa pomiarowego dla statku polskiego oraz o dokonaniu zmian w posiadanym przez statek świadectwie pomiarowym, jeżeli zmiany te dotyczą okoliczności podlegających wpisowi do rejestru okrętowego.
Kapitanat portu obowiązany jest bez zwłoki zawiadomić organ pomiarowy o przybyciu po raz pierwszy do portu polskiego statku obcego, jeżeli posiadane przez taki statek świadectwo pomiarowe nie jest świadectwem uznawanym przez Polskę lub jeżeli statek nie posiada świadectwa pomiarowego.
1.
Każdy pomierzony statek, z wyjątkiem polskich statków sportowych, powinien być oznakowany zgodnie z danymi zawartymi w świadectwie pomiarowym w sposób i w miejscach wskazanych przez organ pomiarowy.
2. 5
Statki obce, którym polski organ pomiarowy wystawia polskie świadectwo pomiarowe, znakowane są na wniosek przedstawiającego statek do pomiaru.
3.
Organ pomiarowy obowiązany jest stwierdzić w protokole pomiarowym oznakowanie statku zgodne z przepisami pomiarowymi.
1.
Na żądanie organu pomiarowego statek należy przedstawić temu organowi w celu dokonania kontroli pomiaru.
2.
Kontrola pomiaru statku może być dokonana także na wniosek urzędu morskiego lub zarządu portu.
1.
Kontrola pomiaru statku obcego należącego do kraju, który jest stroną Konwencji, i posiadającego międzynarodowe świadectwo pomiarowe ogranicza się do stwierdzenia:
1)
że pojemność netto oznaczona na statku odpowiada pojemności netto uwidocznionej w świadectwie pomiarowym,
2)
że statek od czasu wystawienia świadectwa nie został zmieniony w zakresie określonym w § 13 ust. 1.
2.
O zakresie kontroli pomiaru innego statku niż określony w ust. 1 decyduje organ pomiarowy.
Jeżeli kontrola pomiaru statku określonego w § 21 ust. 1 wykaże rozbieżności między rzeczywistymi danymi stwierdzonymi na statku a danymi zawartymi w świadectwie pomiarowym, polski organ pomiarowy obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić o tym właściwy organ kraju, do którego statek należy.
1.
Jeżeli statek polski posiadający międzynarodowe świadectwo pomiarowe został poddany kontroli określonej w § 21 ust. 1 w porcie kraju, który jest stroną Konwencji, i w wyniku tej kontroli ujawnione zostały rozbieżności między rzeczywistymi danymi stwierdzonymi na statku a danymi zawartymi w świadectwie pomiarowym, zawiadomiony o tym organ pomiarowy obowiązany jest w możliwie najkrótszym terminie dokonać pomiaru w niezbędnym zakresie i w zależności od wyniku tego pomiaru dokonać zmian w świadectwie lub wystawić nowe świadectwo pomiarowe.
2.
Organ pomiarowy obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić właściwy organ kraju, w którym rozbieżność została zauważona, o sposobie rozstrzygnięcia sprawy.
1.
Obowiązek przedstawienia statku do pomiaru spoczywa na właścicielu statku, jeżeli zaś właścicielem statku jest Skarb Państwa - na armatorze, a w zastępstwie właściciela lub armatora - na kapitanie statku.
2.
Obowiązek przedstawienia do pomiaru statku, który jest w Polsce budowany lub przebudowywany w stopniu wpływającym na zmianę jego pojemności, spoczywa na stoczni.
3.
Statek, budowany lub przebudowywany w Polsce na zlecenie obcego armatora, stocznia przedstawia do pomiaru na żądanie zleceniodawcy.
1.
Przedstawienie statku do pomiaru odbywa się na podstawie zgłoszenia dokonanego na piśmie.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy statku obcego, podlegającego obowiązkowi pomiarowemu w Polsce.
1.
Do zgłoszenia wymienionego w § 25 ust. 1 należy dołączyć:
1)
wszelkie posiadane rysunki statku, a w szczególności:
a)
przekrój wzdłużny statku ze wskazaniem zasięgu dna podwójnego oraz nadbudówek,
b)
plany pokładów i nadbudówek ze wskazaniem przeznaczenia i wyposażenia poszczególnych pomieszczeń,
c)
plan wyposażenia siłowni wraz z zasobniami paliwa,
d)
plan dna podwójnego,
e)
plan pojemności zbiorników ze wskazaniem ich przeznaczenia,
f)
plan tych pomieszczeń, których objętość może być zgodnie z przepisami pomiarowymi wyłączona z pojemności brutto statku,
g)
zład wzdłużny i poprzeczny statku;
2)
podpisany przez zgłaszającego opis statku zawierający te dane, które nie mogą być ustalone w trakcie pomierzania,
3)
świadectwo pomiarowe - jeżeli statek je posiada.
2.
Organ pomiarowy zatrzymuje w swoich aktach dokumenty określone w ust. 1; jednak może zwrócić zgłaszającemu te dokumenty, których przechowywanie uzna za niecelowe.
3.
Organ pomiarowy określi szczegółowe dane, jakie powinny zawierać zgłoszenie oraz opis statku.
Przedstawiający statek do pomiaru obowiązany jest:
1)
udostępnić (otworzyć i opróżnić) wszelkie pomieszczenia statku,
2)
udzielić wszelkich niezbędnych do pomiaru informacji,
3)
wstrzymać się od załadunku do czasu uzyskania zgody organu pomiarowego,
4)
na żądanie organu pomiarowego oznakować statek w sposób i w miejscach wskazanych przez ten organ.
1.
Po stwierdzeniu w protokole pomiarowym oznakowania statku zgodnego z przepisami pomiarowymi oraz po pobraniu należnych opłat pomiarowych organ pomiarowy wydaje osobie przedstawiającej statek do pomiaru świadectwo pomiarowe łącznie z poświadczonym odpisem tego świadectwa.
2.
Na żądanie izby morskiej lub innego organu państwowego organ pomiarowy może dodatkowo sporządzić i wydać poświadczony odpis świadectwa pomiarowego, a na żądanie właściciela lub armatora - wyciąg ze świadectwa pomiarowego, zawierający zasadnicze dane zawarte w świadectwie.
1.
Oryginał świadectwa pomiarowego wystawionego statkowi obcemu, należącemu lub przeznaczonemu dla kraju, który jest stroną Konwencji, wydaje się osobie przedstawiającej statek do pomiaru, a poświadczony odpis tego świadectwa i protokołu pomiarowego przesyła się niezwłocznie właściwemu obcemu organowi.
2.
W odniesieniu do statków obcych, należących lub przeznaczonych dla krajów nie uczestniczących w Konwencji, odpis protokołu pomiarowego przesyła się na wniosek właściwego obcego organu.
1.
W razie przejścia statku polskiego posiadającego międzynarodowe świadectwo pomiarowe pod obcą banderę, właściciel (armator) przekazujący statek obowiązany jest zwrócić świadectwo pomiarowe polskiemu organowi pomiarowemu.
2.
Jeżeli kraj, pod którego banderę przechodzi statek, jest stroną Konwencji, polski organ pomiarowy obowiązany jest, na żądanie właściwego organu tego kraju, przesłać bez zwłoki poświadczony odpis świadectwa pomiarowego i protokołu pomiarowego.
Właściciel (armator) obowiązany jest zwrócić organowi pomiarowemu świadectwo pomiarowe statku, który podlega wykreśleniu z rejestru okrętowego z innych przyczyn niż wymienione w § 30 ust. 1.
1.
Na uzasadniony wniosek właściciela lub armatora organ pomiarowy może wydać duplikat świadectwa pomiarowego, jeżeli wydane świadectwo pomiarowe statku zostało zniszczone lub utracone.
2.
Organ pomiarowy wydaje duplikat świadectwa pomiarowego po unieważnieniu zniszczonego świadectwa. Przepis § 17 stosuje się odpowiednio.
Świadectwo pomiarowe powinno stale znajdować się na statku i powinno być chronione przed zniszczeniem odpowiednią okładką.
Organ pomiarowy prowadzi rejestr pomierzonych statków i wydanych świadectw pomiarowych oraz przechowuje w swoich aktach unieważnione świadectwa pomiarowe i inne dokumenty dotyczące pomierzonych statków. Akta pomiarowe należy przechowywać tak długo, jak długo istnieje pomierzony statek.
1.
Organ pomiarowy pobiera opłaty pomiarowe za:
1)
dokonanie pomiaru statku i sporządzenie protokołu pomiarowego,
2)
wystawienie świadectwa pomiarowego łącznie z jednym odpisem tego świadectwa,
3)
sporządzenie wyciągu ze świadectwa pomiarowego,
4)
sporządzenie duplikatu świadectwa pomiarowego,
5)
sporządzenie odpisów wydanych dokumentów pomiarowych łącznie z ich poświadczeniem.
2.
Stawki opłat pomiarowych określa taryfa opłat za czynności Polskiego Rejestru Statków.
3.
Wysokość opłat za czynności polskich urzędów konsularnych wykonywane na podstawie niniejszego rozporządzenia określają odrębne przepisy.
4.
Opłaty obowiązany jest uiścić właściciel (armator) pomierzonego statku lub stocznia, która przedstawiła statek do pomiaru.
5.
Opłaty za sporządzenie odpisów wydanych dokumentów pomiarowych obowiązana jest uiścić osoba, na której żądanie odpis sporządzono.
6.
Nie pobiera się opłat za odpisy wydanych dokumentów pomiarowych, sporządzone na żądanie izb morskich oraz innych organów państwowych, skierowane do organu pomiarowego.
Na żądanie organu pomiarowego zarząd portu obowiązany jest zwrócić koszty poniesione przez organ pomiarowy w związku z dokonaniem kontroli pomiaru statku, jeżeli kontroli dokonano na wniosek zarządu portu, a jej wyniki okażą się zgodne z danymi zawartymi w świadectwie pomiarowym oraz z danymi uwidocznionymi na statku.
1. 6
Ważne świadectwa pomiarowe wydane na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów zachowują moc na równi ze świadectwami wydanymi na podstawie przepisów niniejszego rozporządzenia z uwzględnieniem przepisu § 37a.
2.
Na żądanie właściciela, armatora lub kapitana statku organ pomiarowy dokona pomiaru statku w niezbędnym zakresie i wystawi nowe świadectwo pomiarowe również dla statku posiadającego ważne świadectwo pomiarowe, wydane na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów.
1.
Ważne świadectwo pomiarowe statku, na którym otwory pomiarowe w nadbudówkach zostały zamknięte na stałe (zlikwidowane), powinno być zaopatrzone przez organ pomiarowy w następującą klauzulę:

«Otwory pomiarowe tego statku zostały zlikwidowane w myśl zalecenia Międzyrządowej Morskiej Organizacji Doradczej o traktowaniu pokładów ochronnych oraz innych pomieszczeń "otwartych" - pojemność statku pozostaje bez zmiany.

The tonnage openings on this ship have been dispensed with in accordance with the Inter-Governmental Maritime Consultative Organization's recommendations on the treatment of shelter-deck and other "open" spaces without amendment to the tonnage of the ship.»

2.
Ważne świadectwo pomiarowe statku, na którym otwór pomiarowy w pokładzie oraz otwory pomiarowe w nadbudówkach zostały zamknięte na stałe (zlikwidowane), a na jego burtach został umieszczony na poziomie znaku wolnej burty znak pomiarowy, powinno być zaopatrzone przez organ pomiarowy w następującą klauzulę:

«Otwory pomiarowe tego statku zostały zlikwidowane w myśl zalecenia Międzyrządowej Morskiej Organizacji Doradczej o traktowaniu pokładów ochronnych oraz innych pomieszczeń "otwartych" - pojemność statku pozostaje bez zmiany. Na poziomie najwyższego ramienia znaku wolnej burty został umieszczony znak pomiarowy (..... mm poniżej linii pokładowej).

The tonnage openings on this ship have been dispensed with in accordance with the Inter-Governmental Maritime Consultative Organization's recommendations on the treatment of shelter-deck and other "open" spaces without amendment to the tonnage of the ship. The tonnage mark has accordingly been marked level with the uppermost line of the load line grid (... mm below the deck line).»

Organ pomiarowy może bez dokonywania dodatkowego pomiaru wystawić świadectwo pomiarowe przewidziane w § 10 ust. 1 pkt 2 dla posiadającego ważne świadectwa pomiarowe statku ochronnopokładowego, na którym otwór pomiarowy w pokładzie oraz otwory pomiarowe w nadbudówkach zostały zamknięte na stałe (zlikwidowane) i na którego burtach poniżej znaku wolnej burty został umieszczony znak pomiarowy, wpisując do takiego świadectwa dane techniczne z posiadanych przez statek świadectw pomiarowych i zaopatrując je w następującą klauzulę:

«Otwory pomiarowe tego statku zostały zlikwidowane w myśl zalecenia Międzyrządowej Morskiej Organizacji Doradczej o traktowaniu pokładów ochronnych oraz innych pomieszczeń "otwartych". Wykazane pojemności nie różnią się od ustalonych poprzednio dla tego statku.

The tonnage openings on this ship have been dispensed with in accordance with the Inter-Governmental Maritime Consultative Organization's recommendations on the treatment of shelter-deck and other "open" spaces. The tonnages shown are unaltered from those previously assigned to the ship».

Traci moc rozporządzenie Ministra Żeglugi i Gospodarki Wodnej z dnia 8 lutego 1960 r. w sprawie pomiaru morskich statków handlowych i wystawiania świadectw pomiarowych (Dz. U. z 1960 r. Nr 15, poz. 87 i z 1962 r. Nr 35, poz. 161).
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie sześciu miesięcy od dnia ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1. 9

(uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr 2. 10

(uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr 3. 11

(uchylony).

ZAŁĄCZNIK Nr 4.

ZAŁĄCZNIK Nr 5.

1 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 30 stycznia 1968 r. (Dz.U.68.4.28) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 lutego 1968 r.
2 § 10 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 30 stycznia 1968 r. (Dz.U.68.4.28) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 lutego 1968 r.
3 § 11 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 30 stycznia 1968 r. (Dz.U.68.4.28) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 lutego 1968 r.
4 § 13 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 30 stycznia 1968 r. (Dz.U.68.4.28) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 lutego 1968 r.
5 § 19 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 30 stycznia 1968 r. (Dz.U.68.4.28) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 lutego 1968 r.
6 § 37 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 30 stycznia 1968 r. (Dz.U.68.4.28) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 lutego 1968 r.
7 § 37a dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 30 stycznia 1968 r. (Dz.U.68.4.28) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 lutego 1968 r.
8 § 37b dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 30 stycznia 1968 r. (Dz.U.68.4.28) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 lutego 1968 r.
9 Załącznik nr 1 uchylony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 30 stycznia 1968 r. (Dz.U.68.4.28) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 lutego 1968 r.
10 Załącznik nr 2 uchylony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 30 stycznia 1968 r. (Dz.U.68.4.28) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 lutego 1968 r.
11 Załącznik nr 3 uchylony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 30 stycznia 1968 r. (Dz.U.68.4.28) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 lutego 1968 r.