Rozdział 2 - Przestrzeń powietrzna dostępna dla żeglugi powietrznej - Podział i szczegółowe zasady korzystania z polskiej przestrzeni powietrznej oraz sposoby współdziałania państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym z cywilnymi i wojskowymi lotniskowymi organami służb ruchu lotniczego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2004.44.413

Akt utracił moc
Wersja od: 7 stycznia 2006 r.

Rozdział  2

Przestrzeń powietrzna dostępna dla żeglugi powietrznej

§  3.
1.
W skład przestrzeni powietrznej kontrolowanej i stanowiącej część przestrzeni, w której wszystkim statkom powietrznym zapewnia się służbę kontroli ruchu lotniczego, zgodnie z klasyfikacją ICAO, wchodzą:
1)
obszar kontrolowany (CTA) obejmujący:
a)
rejony kontrolowane lotnisk lub węzłów lotnisk (TMA) oraz rejony kontrolowane lotnisk wojskowych lub węzłów lotnisk wojskowych (MTMA) - ustanowione zwykle u zbiegu dróg lotniczych, w pobliżu jednego lotniska lub kilku lotnisk (węzła lotnisk),
b)
sieć stałych dróg lotniczych (AWY),
c)
warunkowe drogi lotnicze (CDR),
d)
przestrzeń powietrzną rozciągającą się od poziomu FL 095 do poziomu FL 460, z zastrzeżeniem § 4 pkt 2;
2)
strefy kontrolowane lotnisk (CTR) oraz strefy kontrolowane lotnisk wojskowych (MCTR) - umożliwiające manewr podejścia do lądowania, startu i nabrania wysokości;
3)
strefy czasowo wydzielone (TSA), strefy czasowo rezerwowane (TRA) oraz rejon lotów po obu stronach granicy państwa (CBA) - dla których w czasie działań lotniczych jest zapewniana służba kontroli ruchu lotniczego.
2.
Warunkowa droga lotnicza (CDR) może być ustanowiona w jednej lub więcej spośród następujących kategorii:
1)
kategoria pierwsza (CDR 1);
2)
kategoria druga (CDR 2);
3)
kategoria trzecia (CDR 3);
4)
innych, ustalonych przez Prezesa ULC.
3.
Kategorie dla poszczególnych warunkowych dróg lotniczych przydziela Ośrodek Planowania Strategicznego Agencji Ruchu Lotniczego.
4. 15
Projekt stałych i warunkowych dróg lotniczych opracowywany jest przez ARL w uzgodnieniu z SSRL SZ RP i podlega zatwierdzeniu przez Prezesa ULC.
5.
Planowanie i ustalanie stałych i warunkowych dróg lotniczych prowadzi się w ramach skoordynowanej współpracy ogólnoeuropejskiej struktury dróg.
5a. 16
Projekty strefy kontrolowanej lotniska (CTR), strefy kontrolowanej lotniska wojskowego (MCTR), rejonu kontrolowanego lotniska (TMA) oraz rejonu kontrolowanego lotniska wojskowego (MTMA) opracowywane są przez ARL w uzgodnieniu z SSRL SZ RP i podlegają zatwierdzeniu przez Prezesa ULC.
5b. 17
W przypadku zawieszenia lub zakończenia pełnienia służby ATC w rejonie TMA albo w strefie kontrolowanej lotniska (CTR) - rejon ten albo ta strefa ulega likwidacji, a jej przestrzeń powietrzna przyjmuje klasę odpowiednią do zapewnianej służby ruchu lotniczego.
5c. 18
W przypadku, o którym mowa w ust. 5b, w rejonie MTMA albo strefie kontrolowanej lotniska wojskowego (MCTR) - rejon ten albo ta strefa ulega likwidacji, a jej przestrzeń powietrzna przyjmuje klasę odpowiednią do zapewnianej służby ruchu lotniczego.
6. 19
Strukturę przestrzeni kontrolowanej oraz jej zmiany publikuje się w AIP Polska.
§  4. 20
 
1.
W skład przestrzeni powietrznej niekontrolowanej wchodzą:
1)
część przestrzeni powietrznej dostępnej dla żeglugi powietrznej, inna niż określona w § 3 ust. 1, w tym ATZ i MATZ stanowiące przestrzeń powietrzną nad lotniskiem niekontrolowanym i przylegającym terenem niezbędnym do wykonania procedur startów i lądowań oraz zadań szkoleniowych - dla których określono klasę przestrzeni właściwą dla przestrzeni niekontrolowanej;
2)
strefy czasowo wydzielone (TSA), strefy czasowo rezerwowane (TRA) oraz rejon lotów po obu stronach granicy państwa (CBA) - dla których określono klasę przestrzeni właściwą dla przestrzeni niekontrolowanej.
2.
Strefy ruchu lotniskowego ATZ i MATZ opracowywane są przez ARL w uzgodnieniu z SSRL SZ RP i podlegają zatwierdzeniu przez Prezesa ULC.
3.
Dopuszcza się utworzenie strefy ATZ lub MATZ w geograficznych granicach odpowiedniego CTR lub MCTR, w którym zawieszono służbę kontroli ruchu lotniczego.
§  5.
W przestrzeni powietrznej FIR Warszawa wydziela się strefy o ograniczonym ruchu lotniczym (R) i strefy zakazane (P).
§  6.
1.
Przestrzeń powietrzną FIR Warszawa klasyfikuje się odpowiednio dla przestrzeni kontrolowanej i niekontrolowanej, zgodnie z przepisami ICAO.
2.
Klasyfikacja przestrzeni powietrznej jest dokonywana przez Ośrodek Planowania Strategicznego Agencji Ruchu Lotniczego i podlega zatwierdzeniu przez Prezesa ULC.
§  7.
1.
Strefy czasowo wydzielone (TSA), strefy czasowo rezerwowane (TRA) i rejony lotów po obu stronach granicy państwa (CBA) ustanawia się:
1)
dla zaspokojenia potrzeb operacyjnych lotów statków powietrznych, wynikających z realizacji prac badawczo-rozwojowych, lotów treningowych lub próbnych, ze względu na bezpieczeństwo tych statków i innych uczestników ruchu lotniczego;
2)
dla działań prowadzonych w ramach szkolenia lotniczego oraz ćwiczeń, podczas których manewry statku powietrznego nie dadzą się przewidzieć, są wrażliwe na zakłócenia zewnętrzne lub trudne do zmiany, bez ujemnego wpływu na wykonanie zadania.
2.
Dla cywilnych i wojskowych działań AMC Polska może zarządzić okresowe wydzielenie przestrzeni powietrznej w celu efektywnego wykorzystania przestrzeni powietrznej.
3.
W celu efektywnego wykorzystania stref czasowo wydzielonych (TSA), stref czasowo rezerwowanych (TRA) oraz rejonów lotów po obu stronach granicy państwa (CBA) strefy te mogą być podzielone na mniejsze części (segmenty).
4.
Rejony lotów po obu stronach granicy państwa (CBA) są przydzielane poszczególnym użytkownikom przestrzeni powietrznej zgodnie z zasadami określonymi w porozumieniach międzynarodowych.
5.
Trasy TFR są ustanawiane w celu segregacji przestrzeni powietrznej w przypadku braku możliwości zapewnienia służb ruchu lotniczego podczas lotu do stref czasowo wydzielonych (TSA), stref czasowo rezerwowanych (TRA) lub rejonów lotów po obu stronach granicy państwa (CBA) i przelotu między tymi strefami i rejonami.
6.
W trasach TFR zabrania się wykonywania zadań innych niż wymienione w ust. 5.
7. 21
Strefy czasowo wydzielone (TSA), strefy czasowo rezerwowane (TRA), rejony lotów po obu stronach granicy państwa (CBA) i trasy TFR są wydzielane przez ARL w uzgodnieniu z SSRL SZ RP i podlegają zatwierdzeniu przez Prezesa ULC.
8.
Przestrzeni powietrznej w strefach czasowo wydzielonych (TSA), strefach czasowo rezerwowanych (TRA) oraz rejonach lotów po obu stronach granicy państwa (CBA) nadaje się klasy odpowiednie dla przestrzeni kontrolowanej lub niekontrolowanej albo pozostaje ona niesklasyfikowana.
9.
Za bezpieczeństwo ruchu lotniczego w strefach czasowo wydzielonych (TSA), strefach czasowo rezerwowanych (TRA) i rejonach lotów po obu stronach granicy państwa (CBA), w których nie są zapewniane służby ruchu lotniczego, oraz w trasach TFR odpowiada organizator lotów.
9a. 22
ARL w uzgodnieniu z SSRL SZ RP może wyznaczyć okresowe struktury przestrzeni powietrznej w postaci stref dla potrzeb ćwiczeń, zawodów lub pokazów lotniczych.
9b. 23
Strefy, o których mowa w ust. 9a, wyznacza się na wniosek organizatora przedsięwzięcia zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 9 października 2003 r. w sprawie ograniczeń lotów na czas nie dłuższy niż 3 miesiące (Dz. U. Nr 183, poz. 1794) i publikuje się w Suplemencie do AIP Polska lub w formie NOTAM."
10.
Informacje o strefach czasowo wydzielonych (TSA), strefach czasowo rezerwowanych (TRA), rejonach lotów po obu stronach granicy państwa (CBA) i trasach TFR publikuje się w AIP Polska.
§  8.
1.
Strefy specjalne (SRZ) i strefy ruchu lotniskowego lotnisk wojskowych (MATZ), dla których nie określono klasy przestrzeni, obejmują część polskiej przestrzeni powietrznej nad lotniskiem i przylegającym terenem, niezbędną do wykonywania procedur startów i lądowań oraz zadań szkoleniowych.
2.
W strefach, o których mowa w ust. 1, nie zapewnia się służb ruchu lotniczego.
§  9.
1. 24
Stałe trasy lotnictwa wojskowego (MRT) obejmują część polskiej przestrzeni powietrznej FIR Warszawa wydzielonej, w postaci korytarza o określonych wymiarach, przez ARL w uzgodnieniu z SSRL SZ RP i podlegają zatwierdzeniu przez Prezesa ULC.
2.
W trasach, o których mowa w ust. 1, nie zapewnia się służb ruchu lotniczego.
§  10.
1.
AMC Polska powiadamia właściwe organy zainteresowanych państw o planowanym użytkowaniu przestrzeni powietrznej nad wodami otwartymi Morza Bałtyckiego w FIR Warszawa.
2.
Nad wodami otwartymi Morza Bałtyckiego w FIR Warszawa w przypadkach określonych w § 7 ust. 1 wyznacza się strefy niebezpieczne (D).
15 § 3 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.255.2142) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2006 r.
16 § 3 ust. 5a dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.255.2142) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2006 r.
17 § 3 ust. 5b dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.255.2142) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2006 r.
18 § 3 ust. 5c dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.255.2142) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2006 r.
19 § 3 ust. 6 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.255.2142) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2006 r.
20 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.255.2142) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2006 r.
21 § 7 ust. 7 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.255.2142) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2006 r.
22 § 7 ust. 9a dodany przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.255.2142) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2006 r.
23 § 7 ust. 9b dodany przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.255.2142) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2006 r.
24 § 9 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 15 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.255.2142) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 stycznia 2006 r.