Art. 29a. - [Podstawa opodatkowania] - Podatek od towarów i usług.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2024.361 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 13 marca 2024 r. do: 30 czerwca 2024 r.
Art. 29a. [Podstawa opodatkowania]
1.
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.1a.
Podstawa opodatkowania z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług dokonanych w zamian za bon różnego przeznaczenia realizowany w całości, w odniesieniu do tego bonu, jest równa:1)
wynagrodzeniu zapłaconemu za ten bon różnego przeznaczenia, pomniejszonemu o kwotę podatku związaną z dostarczonymi towarami lub świadczonymi usługami;2)
wartości pieniężnej wskazanej na tym bonie różnego przeznaczenia lub w powiązanej dokumentacji, pomniejszonej o kwotę podatku związaną z dostarczonymi towarami lub świadczonymi usługami - w przypadku gdy informacje dotyczące wynagrodzenia są niedostępne.1b.
Podstawa opodatkowania z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług dokonanych w zamian za bon różnego przeznaczenia realizowany w części, w odniesieniu do tego bonu, jest równa odpowiedniej części:1)
wynagrodzenia zapłaconego za ten bon różnego przeznaczenia, pomniejszonej o kwotę podatku związaną z dostarczonymi towarami lub świadczonymi usługami;2)
wartości pieniężnej wskazanej na tym bonie różnego przeznaczenia lub w powiązanej dokumentacji, pomniejszonej o kwotę podatku związaną z dostarczonymi towarami lub świadczonymi usługami - w przypadku gdy informacje dotyczące wynagrodzenia są niedostępne.1c.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1a i 1b, przepisy ust. 2 i 5 stosuje się odpowiednio.2.
W przypadku dostawy towarów, o której mowa w art. 7 ust. 2, podstawą opodatkowania jest cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia - koszt wytworzenia, określone w momencie tej dostawy towarów.3.
Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio do wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, o której mowa w art. 13 ust. 3.4.
(uchylony).5.
W przypadku świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2, podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia tych usług poniesiony przez podatnika.6.
Podstawa opodatkowania obejmuje:1)
podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;2)
koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.7.
Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:1)
stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;2)
udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;3)
otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.8.
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.9.
Przepisu ust. 8 nie stosuje się do czynności oddania w użytkowanie wieczyste gruntu, dokonywanego z równoczesną dostawą budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli.10.
Podstawę opodatkowania obniża się o:1)
kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;2)
wartość zwróconych towarów i opakowań;3)
zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;4)
wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.11.
Do podstawy opodatkowania nie wlicza się wartości opakowania, jeżeli podatnik dokonał dostawy towaru w opakowaniu zwrotnym, pobierając kaucję za to opakowanie lub określając taką kaucję w umowie dotyczącej dostawy towaru.11a.
Do podstawy opodatkowania nie wlicza się wartości opakowania wielokrotnego użytku, jeżeli podatnik dokonał dostawy towaru w tym opakowaniu.12.
W przypadku niezwrócenia przez nabywcę opakowania, o którym mowa w ust. 11, podstawę opodatkowania podwyższa się o wartość tego opakowania:1)
w dniu następującym po dniu, w którym umowa przewidywała zwrot opakowania - jeżeli tego opakowania nie zwrócono w terminie określonym w umowie;2)
60. dnia od dnia wydania opakowania - jeżeli w umowie nie określono terminu zwrotu tego opakowania.12a.
W przypadku niezwrócenia przez nabywcę opakowania wielokrotnego użytku wprowadzający produkty w opakowaniach na napoje podwyższa podstawę opodatkowania o wartość tego opakowania. Przez niezwrócenie opakowania wielokrotnego użytku rozumie się również zwrot odpadu opakowaniowego.12b.
W przypadku, o którym mowa w ust. 12a, wprowadzający produkty w opakowaniach na napoje określa wysokość zmiany podstawy opodatkowania na ostatni dzień roku przez określenie różnicy między liczbą wprowadzonych do obrotu a liczbą zwróconych w danym roku opakowań wielokrotnego użytku. Jeżeli liczba zwróconych w danym roku opakowań wielokrotnego użytku jest większa od liczby wprowadzonych do obrotu w danym roku opakowań wielokrotnego użytku, wprowadzający produkty w opakowaniach na napoje uwzględnia tę różnicę przy ustaleniu wartości podstawy opodatkowania dla kolejnego roku.13.
W przypadkach, o których mowa w ust. 10 pkt 1-3, obniżenia podstawy opodatkowania, w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze z wykazanym podatkiem, dokonuje się za okres rozliczeniowy, w którym podatnik wystawił fakturę korygującą, pod warunkiem że z posiadanej przez tego podatnika dokumentacji wynika, że uzgodnił on z nabywcą towaru lub usługobiorcą warunki obniżenia podstawy opodatkowania dla dostawy towarów lub świadczenia usług określone w fakturze korygującej oraz warunki te zostały spełnione, a faktura ta jest zgodna z posiadaną dokumentacją. W przypadku gdy w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca, podatnik nie posiada dokumentacji, o której mowa w zdaniu pierwszym, obniżenia podstawy opodatkowania dokonuje za okres rozliczeniowy, w którym dokumentację tę uzyskał.14.
Przepis ust. 13 stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia faktury korygującej do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.15.
Warunku posiadania dokumentacji, o którym mowa w ust. 13, nie stosuje się w przypadku:1)
eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów;2)
dostawy towarów i świadczenia usług, dla których miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;3)
sprzedaży: energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, gazu przewodowego, usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej, usług dystrybucji gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 24-37, 50 i 51 załącznika nr 3 do ustawy;4)
(uchylony);5)
wystawienia faktury korygującej w postaci faktury ustrukturyzowanej.15a.
W przypadku importu usług oraz dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca, gdy podstawa opodatkowania uległa obniżeniu, korekty tej podstawy dokonuje się w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym zaistniała przyczyna obniżenia podstawy opodatkowania.16.
(uchylony).17.
W przypadku, gdy podstawa opodatkowania uległa zwiększeniu, korekty tej podstawy dokonuje się w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym zaistniała przyczyna zwiększenia podstawy opodatkowania.18.
W przypadku eksportu towarów i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów zwiększenie podstawy opodatkowania, o którym mowa w ust. 17, następuje nie wcześniej niż w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wykazane zostały te transakcje.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (3454)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (3454)
Procedury liczba obiektów na liście: (10)
Orzeczenia i pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (7426)
Orzeczenia sądów liczba obiektów na liście: (2262)
- C-606/22, Możliwość korekty sprzedaży paragonowej z powodu zastosowania zawyżonej stawki VAT, DYREKTOR IZBY ADMINISTRACJI SKARBOWEJ W BYDGOSZCZY PRZECIWKO B. SP. Z O.O., ANCIENNEMENT B. SP.J. - Wyrok Trybunału Sprawiedliwości
- I SA/Gd 47/24 - Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku
- I SA/Ol 51/24 - Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie
Pisma urzędowe liczba obiektów na liście: (5160)
- 0112-KDIL1-2.4012.38.2024.2.DS, Zwolnienie z VAT sprzedaży zabudowanej działki - Pismo wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
- 0114-KDIP1-3.4012.86.2024.2.LM, Ustalenie skutków podatkowych związanych z koniecznością pobierania opłaty za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (tzw. opłata produktowa) - Pismo wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
- 0113-KDIPT1-1.4012.103.2024.1.WL, Dofinansowanie spółki wodnej jako nieobjęte VAT-em - Pismo wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
Komentarze i publikacje liczba obiektów na liście: (136)
Komentarze praktyczne liczba obiektów na liście: (31)
Komentarze liczba obiektów na liście: (5)
Artykuły liczba obiektów na liście: (14)
- Zasada proporcjonalności jako element konstrukcji podatku od towarów i usług w świetle orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i Naczelnego Sądu Administracyjnego
- Najważniejsze zmiany w ramach pakietu SLIM VAT - próba oceny zaproponowanych rozwiązań
- Orzecznictwo Sądu Najwyższego i Naczelnego Sądu Administracyjnego
Linie orzecznicze liczba obiektów na liście: (6)
Omówienia liczba obiektów na liście: (21)
- Korekta sprzedaży paragonowej z powodu zastosowania zawyżonej stawki VAT. Omówienie wyroku TS z dnia 21 marca 2024 r., C-606/22 (Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Bydgoszczy)
- Powiązanie korekty wyłącznie z faktem uzgodnienia to zbyt mało
- Gmina nie musi odprowadzać podatku VAT od dotacji na usuwanie azbestu