Pobieranie odcisków linii papilarnych oraz wymazów ze śluzówki policzków od funkcjonariuszy i pracowników Policji.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2020.1347

Akt obowiązujący
Wersja od: 25 lutego 2022 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 24 lipca 2020 r.
w sprawie pobierania odcisków linii papilarnych oraz wymazów ze śluzówki policzków od funkcjonariuszy i pracowników Policji

Na podstawie art. 20 ust. 1m ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2020 r. poz. 360 i 956) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
tryb pobierania od funkcjonariuszy i pracowników Policji, o których mowa w art. 20 ust. 11 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, zwanej dalej "ustawą", odcisków linii papilarnych lub wymazów ze śluzówki policzków;
2)
sposób przeprowadzania i dokumentowania czynności związanych z pobieraniem odcisków linii papilarnych lub wymazów ze śluzówki policzków od funkcjonariuszy i pracowników Policji, o których mowa w pkt 1, zwanych dalej "funkcjonariuszami i pracownikami";
3)
rodzaje służb policyjnych uprawnionych do korzystania ze zbiorów, o których mowa w art. 21a ust. 1 i art. 21h ust. 1 ustawy, zwanych dalej "zbiorami danych daktyloskopijnych i zbiorem danych DNA", zawierających odciski linii papilarnych lub profile DNA funkcjonariuszy i pracowników;
4)
sposób zabezpieczenia zbiorów, o których mowa w pkt 3.
Użyte w rozporządzeniu określenia i skróty oznaczają:
1)
CLKP - Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji;
2) 2
 kierownik jednostki organizacyjnej Policji:
a)
Komendanta Głównego Policji - w przypadku funkcjonariuszy lub pracowników pełniących służbę lub zatrudnionych w Komendzie Głównej Policji,
b)
komendanta wojewódzkiego Policji (Komendanta Stołecznego Policji) - w przypadku funkcjonariuszy lub pracowników pełniących służbę lub zatrudnionych w komendzie wojewódzkiej Policji (Komendzie Stołecznej Policji),
c)
Komendanta Biura Spraw Wewnętrznych Policji - w przypadku funkcjonariuszy lub pracowników pełniących służbę lub zatrudnionych w Biurze Spraw Wewnętrznych Policji,
d)
Komendanta Centralnego Biura Śledczego Policji - w przypadku funkcjonariuszy lub pracowników pełniących służbę lub zatrudnionych w Centralnym Biurze Śledczym Policji,
e)
Komendanta Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości - w przypadku funkcjonariuszy lub pracowników pełniących służbę lub zatrudnionych w Centralnym Biurze Zwalczania Cyberprzestępczości,
f)
Dyrektora CLKP - w przypadku funkcjonariuszy lub pracowników pełniących służbę lub zatrudnionych w CLKP,
g)
komendanta powiatowego (miejskiego, rejonowego) Policji - w przypadku funkcjonariuszy lub pracowników pełniących służbę lub zatrudnionych w komendzie powiatowej (miejskiej, rejonowej) Policji,
h)
komendanta komisariatu (komisariatu specjalistycznego) Policji - w przypadku funkcjonariuszy lub pracowników pełniących służbę lub zatrudnionych w komisariacie (komisariacie specjalistycznym) Policji;
3)
profil DNA - informację o wynikach analizy kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA) w postaci wariantów identyfikacyjnych osoby oznaczonych w różnych miejscach obszaru niekodującego DNA umożliwiających uzyskanie indywidualnego zapisu numerycznego.
1. 
Kierownik jednostki organizacyjnej Policji, w której pełni służbę funkcjonariusz lub jest zatrudniony pracownik, po przeanalizowaniu zakresu zadań, który wynika z karty opisu stanowiska pracy, podejmuje decyzję:
1)
o pobraniu odcisków linii papilarnych lub wymazu ze śluzówki policzków od funkcjonariusza lub pracownika;
2)
o dokonaniu weryfikacji zasadności dalszego przetwarzania odcisków linii papilarnych lub profilu DNA funkcjonariusza lub pracownika;
3)
o poinformowaniu dyrektora CLKP o konieczności usunięcia tych danych.
2.  3
 Na wniosek Komendanta Centralnego Biura Śledczego Policji, Komendanta Biura Spraw Wewnętrznych Policji lub Komendanta Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości Komendant Główny Policji może:
1)
polecić kierownikowi jednostki organizacyjnej Policji odstąpienie od pobrania od funkcjonariusza odcisków linii papilarnych lub wymazu ze śluzówki policzków, a w przypadku gdy odciski linii papilarnych oraz wymazy ze śluzówki policzków zostały już pobrane, polecić zniszczenie ich, albo
2)
w terminie 30 dni polecić dyrektorowi CLKP usunięcie i zniszczenie odpowiednio odcisków linii papilarnych funkcjonariusza ze zbiorów danych daktyloskopijnych oraz profilu DNA i próbki biologicznej ze zbioru danych DNA, jeżeli zostały do tych zbiorów wprowadzone.
1. 
Odciski linii papilarnych pobiera funkcjonariusz lub pracownik Policji przeszkolony w tym zakresie.
2. 
Odciski linii papilarnych pobiera się metodą tuszową na karty daktyloskopijne, na które są pobierane odciski linii papilarnych od osób, o których mowa w art. 20 ust. 11 ustawy, których wzory są określone w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 20 ust. 1o ustawy.
3. 
Przy pobieraniu odcisków linii papilarnych:
1)
wypełnia się pola karty daktyloskopijnej zgodnie z ich opisem;
2)
zapewnia się czytelność odcisków linii papilarnych;
3)
dokonuje się wpisów w polach karty daktyloskopijnej pismem ręcznym, w sposób czytelny, trwałym środkiem kryjącym lub pismem maszynowym;
4)
zapewnia się, aby pisownia poszczególnych wyrazów i cyfr w polach karty daktyloskopijnej nie budziła wątpliwości, a imiona i nazwiska zapisano dużymi literami, na wzór pisma technicznego.
4. 
Kartę daktyloskopijną wraz z wnioskiem kierownika jednostki organizacyjnej Policji o wprowadzenie odcisków linii papilarnych do zbiorów danych daktyloskopijnych niezwłocznie przekazuje się do CLKP.
5. 
CLKP dokonuje sprawdzenia nadesłanej, a w przypadku funkcjonariusza pełniącego służbę lub pracownika zatrudnionego w CLKP - wytworzonej dokumentacji oraz wprowadza odciski linii papilarnych do zbiorów danych daktyloskopijnych.
6. 
Wzór wniosku o wprowadzenie odcisków linii papilarnych do zbioru danych daktyloskopijnych jest określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
1. 
Wymaz ze śluzówki policzków pobiera funkcjonariusz lub pracownik Policji przeszkolony w tym zakresie.
2. 
Wymaz ze śluzówki policzków pobiera się przy użyciu pakietu kryminalistycznego do pobierania wymazu ze śluzówki policzków oznakowanego niepowtarzalnym kodem. Pobranie wymazu ze śluzówki policzków dokumentuje się w karcie rejestracyjnej próbki biologicznej.
3. 
Pakiet kryminalistyczny oraz kartę rejestracyjną próbki biologicznej wraz z wnioskiem kierownika jednostki organizacyjnej Policji o wprowadzenie profilu DNA i próbki biologicznej do zbioru danych DNA niezwłocznie przekazuje się do CLKP.
4. 
CLKP dokonuje sprawdzenia dostarczonej dokumentacji oraz pakietów kryminalistycznych, a w przypadku funkcjonariusza lub pracownika pełniącego służbę lub zatrudnionego w CLKP - wytworzonej dokumentacji i pakietów kryminalistycznych, a następnie przeprowadza analizę kwasu deoksyrybonukleinowego (DNA) w celu uzyskania profilu DNA funkcjonariusza lub pracownika.
5. 
CLKP wprowadza do zbioru danych DNA dane osobowe funkcjonariusza lub pracownika, którego one dotyczą, w tym profil DNA, oraz próbkę biologiczną z pobranego wymazu ze śluzówki policzków.
6. 
Wzór wniosku o wprowadzenie profilu DNA i próbki biologicznej do zbioru danych DNA jest określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
1. 
Dyrektor CLKP, w terminie 30 dni od dnia dostarczenia odcisków linii papilarnych lub wymazu ze śluzówki policzków funkcjonariusza lub pracownika do CLKP, informuje kierownika jednostki organizacyjnej Policji o wprowadzeniu pobranych odcisków linii papilarnych lub wymazu ze śluzówki policzków od funkcjonariusza lub pracownika do zbiorów danych daktyloskopijnych i zbioru danych DNA albo o niewprowadzeniu tych danych, wskazując przy tym przyczynę ich niewprowadzenia.
2. 
W przypadku niewprowadzenia do zbiorów danych daktyloskopijnych i zbioru danych DNA pobranych odcisków linii papilarnych lub profilu DNA od funkcjonariusza lub pracownika z powodu nieczytelnie lub niewłaściwie wypełnionej dokumentacji, o której mowa w § 4 ust. 4 lub w § 5 ust. 3, lub nieodpowiednio zabezpieczonej próbki biologicznej, zwraca się je wnioskodawcy.
3. 
W przypadku wprowadzenia do zbiorów danych daktyloskopijnych i zbioru danych DNA pobranych odcisków linii papilarnych lub profilu DNA od funkcjonariusza lub pracownika, potwierdzoną za zgodność kopię wniosku, o którym mowa w § 4 ust. 4 lub w § 5 ust. 3, włącza się do akt osobowych funkcjonariusza lub pracownika.
1. 
Do korzystania ze zbiorów zawierających odciski linii papilarnych lub profile DNA funkcjonariuszy lub pracowników są uprawnione następujące służby policyjne:
1)
kryminalna;
2)
śledcza;
3)
spraw wewnętrznych;
4) 4
 zwalczania cyberprzestępczości.
2. 
Korzystanie ze zbiorów zawierających odciski linii papilarnych lub profile DNA funkcjonariuszy lub pracowników polega na dostępie do informacji, w tym danych osobowych, przetwarzanych w tych zbiorach.
1. 
Przetwarzanie danych osobowych w zbiorach danych daktyloskopijnych i zbiorze danych DNA jest dokonywane wyłącznie przez przeszkolonych funkcjonariuszy lub pracowników Policji pełniących służbę lub zatrudnionych w CLKP.
2. 
Dane znajdujące się w zbiorach danych daktyloskopijnych i zbiorze danych DNA zabezpiecza się, stosując ich pseudonimizację oraz używając systemów teleinformatycznych wyposażonych w mechanizmy uwierzytelniające użytkownika oraz uniemożliwiające dostęp do tych danych osobom nieuprawnionym.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

WNIOSEK o wprowadzenie odcisków linii papilarnych do zbioru danych daktyloskopijnych

....................................................................................... .........................................................

(pieczęć jednostki organizacyjnej Policji) (miejscowość, data)

Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji

WNIOSEK

o wprowadzenie odcisków linii papilarnych do zbioru danych daktyloskopijnych

Na podstawie art. 21i ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji proszę o wprowadzenie do

zbioru danych daktyloskopijnych odcisków linii papilarnych pobranych od funkcjonariusza lub

pracownika Policji

nazwa stanowiska i komórki organizacyjnej Policjiidentyfikator kadrowy

......................................................................................

(pieczęć i podpis kierownika jednostki organizacyjnej Policji)

Załączniki – karty daktyloskopijne.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

WNIOSEK o wprowadzenie profilu DNA i próbki biologicznej do zbioru danych DNA

....................................................................................... .........................................................

(pieczęć jednostki organizacyjnej Policji) (miejscowość, data)

Centralne Laboratorium Kryminalistyczne Policji

WNIOSEK

o wprowadzenie profilu DNA i próbki biologicznej do zbioru danych DNA

Na podstawie art. 21b ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji proszę o wprowadzenie

do zbioru danych DNA profilu DNA i próbki biologicznej pobranych od funkcjonariusza lub

pracownika Policji

nazwa stanowiska i komórki organizacyjnej Policjiidentyfikator kadrowy

......................................................................................

(pieczęć i podpis kierownika jednostki organizacyjnej Policji)

Załączniki:

1. Karta rejestracyjne próbki biologicznej.

2. Pakiet kryminalistyczny.

1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 2264).
2 § 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 22 lutego 2022 r. (Dz.U.2022.450) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 lutego 2022 r.
3 § 3 ust. 2 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 22 lutego 2022 r. (Dz.U.2022.450) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 lutego 2022 r.
4 § 7 ust. 1 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 22 lutego 2022 r. (Dz.U.2022.450) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 lutego 2022 r.