Płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz przekazywanie informacji dotyczących tych płatności.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2009.220.1726

Akt utracił moc
Wersja od: 23 grudnia 2009 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 17 grudnia 2009 r.
w sprawie płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich oraz przekazywania informacji dotyczących tych płatności

Na podstawie art. 188 ust. 6 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa:
1)
wzór zlecenia płatności;
2)
zakres, terminy i tryb przekazywania przez Bank Gospodarstwa Krajowego informacji dotyczących płatności;
3)
wzory, zakres, terminy i tryb przekazywania informacji przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, do dysponenta części budżetowej lub do zarządu województwa.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
2)
Banku - należy przez to rozumieć Bank Gospodarstwa Krajowego;
3)
instytucji - należy przez to rozumieć:
a)
instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie lub która wydała decyzję, o której mowa w art. 5 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 i Nr 157, poz. 1241) albo w art. 9 pkt 4 ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. U. Nr 72, poz. 619 i Nr 157, poz. 1241),
b)
inny podmiot upoważniony przez instytucje, o których mowa w lit. a, do wystawiania zleceń płatności;
4)
dysponencie - należy przez to rozumieć dysponenta części budżetowej, wskazanego w zleceniu płatności;
5)
terminie płatności - należy przez to rozumieć dzień, w którym nastąpiło obciążenie rachunku bankowego Ministra Finansów w Banku, wynikające ze złożonych w danym okresie zleceń płatności;
6)
odbiorcy płatności - należy przez to rozumieć podmiot, na którego rachunek są przekazywane płatności.
1.
Wzór zlecenia płatności określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2.
Zlecenie płatności, sporządzone według wzoru, o którym mowa w ust. 1, jest przekazywane przez instytucję do Banku.
1.
Bank przekazuje instytucji, która wystawiła zlecenie płatności, w formie elektronicznej, informację o jego wykonaniu, pierwszego dnia roboczego następującego po dniu, w którym dokonano płatności.
2.
W przypadku płatności przekazanych na rachunek odbiorcy płatności innego niż beneficjent, Bank dodatkowo informuje beneficjenta o dokonaniu płatności, pierwszego dnia roboczego następującego po dniu, w którym płatności zostały dokonane.
3.
W przypadku niewykonania zlecenia płatności, Bank niezwłocznie przekazuje instytucji, o której mowa w ust. 1, w formie elektronicznej, informację o przyczynach jego niewykonania.
1.
Bank przekazuje dysponentowi, w formie elektronicznej, zbiorczą informację o zleceniach płatności otrzymanych pomiędzy terminami płatności, pierwszego dnia roboczego następującego po upływie każdego terminu płatności.
2.
Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1)
nazwę dysponenta;
2)
nazwę programu i numer projektu;
3)
beneficjenta i odbiorcę płatności;
4)
część, dział, rozdział, paragraf klasyfikacji wydatków;
5)
kwoty wynikające ze zleceń;
6)
rodzaj płatności (refundacja, zaliczka), w podziale na źródła finansowania;
7)
kategorię interwencji.
3.
Informacja, o której mowa w ust. 1, jest przekazywana w podziale na instytucje, które wystawiły zlecenia płatności.
1.
Bank przekazuje dysponentowi, w formie elektronicznej, zbiorczą informację o płatnościach dokonanych w każdym terminie płatności, pierwszego dnia roboczego następującego po upływie tego terminu.
2.
Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:
1)
nazwę dysponenta;
2)
nazwę programu i numer projektu;
3)
beneficjenta i odbiorcę płatności;
4)
część, dział, rozdział, paragraf klasyfikacji wydatków;
5)
kwoty płatności;
6)
rodzaj płatności (refundacja, zaliczka), w podziale na źródła finansowania;
7)
kategorię interwencji.
3.
Informacja, o której mowa w ust. 1, jest przekazywana w podziale na instytucje, które wystawiły zlecenia płatności.
1.
Bank przekazuje dysponentowi, w formie pisemnej i elektronicznej, zbiorcze informacje o zleceniach płatności otrzymanych w każdym miesiącu oraz o płatnościach dokonanych w każdym miesiącu, do 5 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zlecenia płatności zostały otrzymane lub płatności zostały dokonane.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1, zawierają w szczególności dane, o których mowa w § 5 ust. 2 i w § 6 ust. 2, w podziale na instytucje, które wystawiły zlecenia płatności.
1.
Bank przekazuje Ministrowi Finansów, w formie elektronicznej, zbiorczą informację o otrzymanych zleceniach płatności, jak też dotyczącą płatności dokonanych w danym miesiącu oraz o dokonanych zwrotach środków przez beneficjentów - do 5 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zlecenia płatności zostały otrzymane i w którym płatności i zwroty zostały dokonane.
2.
Informacja, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać w szczególności kwotę dokonanych płatności i zwrotów, w podziale na program, priorytet albo obszar tematyczny, działanie, poddziałanie oraz dysponentów.
1.
W przypadku dokonania przez beneficjenta zwrotu środków na rachunek w Banku, Bank przekazuje dysponentowi oraz instytucji informację o dokonanym zwrocie środków, pierwszego dnia roboczego następującego po dniu, w którym nastąpił ich zwrot.
2.
Informacja, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać w szczególności:
1)
nazwę dysponenta;
2)
nazwę programu i numer projektu;
3)
beneficjenta i odbiorcę płatności;
4)
oznaczenie podmiotu dokonującego zwrotu środków;
5)
informację o kwotach wynikających ze zwrotów środków otrzymanych w poszczególnych dniach, w podziale na kwotę należności głównej i kwotę odsetek;
6)
wskazanie roku, w jakim przekazane zostały środki, których dotyczy zwrot;
7)
tytuł zwrotu, a w przypadku dokonania zwrotu środków na podstawie decyzji, o której mowa w art. 207 ustawy, także numer decyzji.
3.
Informacja, o której mowa w ust. 1, jest przekazywana dysponentowi w podziale na instytucje, które wystawiły zlecenia płatności w zakresie zwróconych środków.
4.
W przypadku gdy dane dotyczące zwrotu środków są niekompletne, Bank niezwłocznie podejmuje wszelkie niezbędne działania zmierzające do ich uzyskania.
1.
Instytucja, o której mowa w § 2 pkt 3 lit. a, przekazuje dysponentowi, w formie pisemnej lub elektronicznej, zbiorczą informację o zleceniach płatności przekazanych do Banku pomiędzy terminami płatności, pierwszego dnia roboczego następującego po upływie terminu płatności.
2.
Informacja, o której mowa w ust. 1, jest przekazywana według wzoru określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia, w podziale na zlecenia płatności przekazane do Banku w poszczególnych miesiącach.
1.
Instytucja, o której mowa w § 2 pkt 3 lit. a, przekazuje dysponentowi, w formie pisemnej i elektronicznej, zbiorczą informację o zleceniach płatności przekazanych do Banku w każdym miesiącu, do 5 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dane dotyczą.
2.
Informacja, o której mowa w ust. 1, jest przekazywana według wzoru określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
1.
W przypadku gdy zlecenia płatności dotyczą programu, w którym instytucją zarządzającą lub pośredniczącą jest zarząd województwa, instytucja przekazuje do właściwego zarządu województwa informację o zleceniach płatności przekazanych do Banku oraz o płatnościach dokonanych przez Bank w każdym miesiącu, do 5 dnia miesiąca następującego po miesiącu, którego dane dotyczą. Przepis § 10 stosuje się odpowiednio.
2.
Informacja, o której mowa w ust. 1, jest przekazywana według wzoru określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia.
1.
W przypadku gdy zwrot środków, o którym mowa w § 9 ust. 1, dotyczy programu, w którym instytucją zarządzającą lub pośredniczącą jest zarząd województwa, instytucja przekazuje do właściwego zarządu województwa informację o tym zwrocie, w terminie trzech dni roboczych następujących po dniu otrzymania informacji z Banku.
2.
Informacja, o której mowa w ust. 1, jest przekazywana według wzoru określonego w załączniku nr 5 do rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2010 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

Zlecenie płatności

wzór

OBJAŚNIENIA DO WYPEŁNIANIA ZLECENIA PŁATNOŚCI W FORMIE ELEKTRONICZNEJ

LP.NAZWA POLATYP, MAX DŁUGOŚĆOPISUWAGI
Rodzaj WnioskuX(25) wkład UE lub EFTA krajowe współfinansowaniepole wymagane
1InstytucjaX(240) pole wymagane
MiejscowośćX(60)
UlicaX(60)
Nr domuX(20)
Nr lokaluX(20)
Kod pocztowyX(6)
PocztaX(60)
Numer telefonuX(20)
FaksX(20)
2NIP beneficjentaX(13) pole walidowane według obowiązującego algorytmupole wymagane
Nazwa beneficjentaX(240) pole wymagane
PESEL beneficjenta (tylko w zleceniu PO Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013) X(11) pole walidowane według obowiązującego algorytmupole wymagane, jeżeli niewypełnione jest pole NIP beneficjenta
MiejscowośćX(60)
UlicaX(60)
Nr domuX(20)
Nr lokaluX(20)
Kod pocztowyX(6)
PocztaX(60)
Numer telefonuX(20)
Faks/ Numer ID Beneficjenta (Numer ID tylko w zleceniu PO Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013) X(20) (w PO Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013 X(9)
Sektor BeneficjentaX(1) P - prywatny

S - samorząd

A - administracja państwowa

pole wymagane

do wybrania jedna z wartości

3NIP odbiorcy płatnościX(13) pole walidowane według obowiązującego algorytmupole wymagane
Nazwa odbiorcy, na rzecz którego powinna zostać dokonana płatnośćX(240) pole wymagane
MiejscowośćX(60)
UlicaX(60)
Nr domuX(20)
Nr lokaluX(20)
Kod pocztowyX(6)
PocztaX(60)
4Numer rachunku, na który powinna zostać dokonana płatnośćX(26) pole walidowane według obowiązującego algorytmupole wymagane
5Kwota płatności9(12).99dopuszczalna wartość nieujemnapole wymagane
6Tytuł płatnościX(140)(4*35) pole wymagane
7Rodzaj płatnościX(33) Z - Zaliczka

R - Refundacja poniesionych wydatków

pole wymagane

do wybrania jedna z wartości, w przypadku wydatków z państwowych jednostek budżetowych wybiera się wartość "Z - zaliczka"

8Źródło finansowaniaX(20) RC - Rezerwa celowa

CB - Część budżetowa

9Numer wniosku o płatnośćX(40) zgodnie z KSI, w przypadku Europejskiego Funduszu Rybackiego i Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy oraz grantów finansowanych z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego pole powinno pozwalać na dowolny wpis (poza słownikiem) pole wymagane w przypadku wypłaty refundacji oraz w przypadku, gdy zaliczka wypłacana jest na podstawie wniosku o płatność
10Dysponent części budżetowej - NazwaX(90) zgodnie ze słownikiempole wymagane
11Numer/Nazwa części budżetowejX(5) zgodnie ze słownikiempole wymagane
Nazwa części budżetowejX(90) zgodnie ze słownikiempole wymagane
12Rozdział9(5) zgodnie ze słownikiempole wymagane
Paragraf9(4) zgodnie ze słownikiempole wymagane
Kwota9(12).99dopuszczalna wartość nieujemnapole wymagane suma pól "Kwota" z wszystkich wierszy musi być równa polu "Kwota płatności"
13Nazwa programuX(40) zgodnie ze słownikiempole wymagane

Nazwa programu, z którego jest realizowany projekt + Europejski Fundusz Rybacki, Szwajcarsko-Polski Program Współpracy

14Priorytet/oś priorytetowaX(80) zgodnie ze słownikiempole wymagane

możliwe do wybrania mogą być jedynie priorytety zgodne z wybranym programem

15Działanie/Obszar tematyczny/ŚrodekX(80) zgodnie ze słownikiempole wymagane
16Poddziałanie/CeleX(80) zgodnie ze słownikiempole wymagane

(nie dotyczy ...)

17Numer projektu /

Operacji/

Projektu kwalifikowanego

X(40) zgodnie z KSI, w przypadku Europejskiego Funduszu Rybackiego i Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy oraz grantów finansowanych z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego pole powinno pozwalać na dowolny wpis (poza słownikiem) pole wymagane
18Numer Kategorii interwencji9(2) zgodnie ze słownikiem, nie dotyczy Szwajcarsko- Polskiego Programu Współpracy oraz grantów finansowanych z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznegopole wymagane,

w przypadku PO Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013 pole nie jest wymagane

Nazwa Kategorii interwencjiX(90) zgodnie ze słownikiem, nie dotyczy Szwajcarsko- Polskiego Programu Współpracy oraz grantów finansowanych z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznegopole wymagane,

w przypadku PO Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013 pole nie jest wymagane

19Podstawa prawna: umowa nrX(40) zgodnie z KSI, w przypadku Europejskiego Funduszu Rybackiego i Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy oraz grantów finansowanych z udziałem środków Europejskiego Funduszu Społecznego pole powinno pozwalać na dowolny wpis (poza słownikiem) pole wymagane,

dotyczy również decyzji

Podstawa prawna: zawarta z beneficjentem w dniuDD/MM/RRRRpole wymagane,

dotyczy również decyzji

20Potwierdzenie zgody dysponentaX(1) zaznaczenie pola symbolem "T"pole wymagane

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

Zbiorcza informacja o zleceniach płatności przekazanych do Banku pomiędzy terminami płatności*

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

Zbiorcza informacja o zleceniach płatności przekazanych do Banku w miesiącu ........, w roku .......

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

Informacja o zleceniach płatności przekazanych do Banku oraz o płatnościach dokonanych przez Bank w miesiącu ........, w roku .......

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

Informacja o zwrocie środków otrzymanych przez Bank

numer data sporządzenia informacji

..............................................................................

nazwa instytucji wystawiającej zlecenia płatności

Projekt nrPodmiot dokonujący zwrotuTytuł zwrotu, a w przypadku zwrotu na podstawie decyzji, o której mowa w art. 207 uofp - numer decyzjiRok, w którym przekazane zostały środki, których dotyczy zwrotData dokonania zwrotuKwota zwrotu
należność głównaodsetki
Program Operacyjny

....................................................................................

podpis osoby upoważnionej do akceptacji informacji