Plan Informatyzacji Państwa na lata 2007-2010.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2007.61.415

Akt utracił moc
Wersja od: 6 kwietnia 2007 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 28 marca 2007 r.
w sprawie Planu Informatyzacji Państwa na lata 2007-2010

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565 oraz z 2006 r. Nr 12, poz. 65 i Nr 73, poz. 501) zarządza się, co następuje:
1.
Ustanawia się Plan Informatyzacji Państwa na lata 2007-2010.
2.
Plan, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik do rozporządzenia.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

PLAN INFORMATYZACJI PAŃSTWA NA LATA 2007-2010

Wprowadzenie

Plan Informatyzacji Państwa na lata 2007-2010, zwany dalej "Planem", utrzymuje priorytety zaprezentowane w Planie Informatyzacji Państwa na 2006 r. i zakłada kontynuację ujętych w nim zadań. Zakłada się, że następny Plan Informatyzacji Państwa obejmowałby lata 2010-2013, co pozwoliłoby utrzymać pełną korelację między Planami Informatyzacji Państwa a programami operacyjnymi funduszy strukturalnych UE na lata 2007-2013 oraz utrzymać spójność ze "Strategią kierunkową rozwoju informatyzacji Polski", przyjętą przez Radę Ministrów w dniu 29 czerwca 2005 r.

Plan zachowuje zgodność i spójność z Krajowym Programem Reform na lata 2005-20081). Jest również w pełni zgodny z obowiązującymi aktami wykonawczymi do ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Jego założenia są skorelowane z zadaniami w zakresie informatyzacji i rozwoju społeczeństwa informacyjnego ujętymi w Narodowej Strategii Spójności (Narodowych Strategicznych Ramach Odniesienia) na lata 2007-2013 i opracowanymi na jej podstawie programami operacyjnymi.

Plan Informatyzacji Państwa na lata 2007-2010 określa:

1) priorytety i cele informatyzacji państwa, na podstawie których powinien przebiegać rozwój systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych;

2) zestawienie sektorowych oraz ponadsektorowych projektów informatycznych, które będą służyć do realizacji określonych priorytetów i usług, szczegółowe opisy projektów wraz z informacją o szacunkowych kosztach ich realizacji, możliwych źródłach finansowania, podmiotach odpowiedzialnych za ich realizację;

3) program działań w zakresie rozwoju społeczeństwa informacyjnego, uwzględniający zakresy realizacyjne priorytetów rozwoju systemów teleinformatycznych, spójny z inicjatywą i2010 Europejskie społeczeństwo informacyjne na rzecz wzrostu i zatrudnienia2);

4) zadania publiczne, które powinny być realizowane z wykorzystaniem drogi elektronicznej (usługi priorytetowe na rzecz obywateli i przedsiębiorstw). Zostały wskazane podmioty odpowiedzialne za wdrożenie poszczególnych usług oraz terminy rozpoczęcia ich realizacji.

Część 1

Priorytety rozwoju systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych

Priorytety rozwoju systemów teleinformatycznych stosowanych do realizacji zadań publicznych na lata 2007-2010 są następujące:

1) przekształcenie Polski w państwo nowoczesne i przyjazne dla obywateli i podmiotów gospodarczych;

2) racjonalizacja wydatków administracji publicznej związanych z jej informatyzacją i z rozwojem społeczeństwa informacyjnego;

3) neutralność technologiczna rozwiązań informatycznych wykorzystywanych w procesie informatyzacji administracji publicznej.

Celem realizacji priorytetu nr 1 jest zorientowanie państwa na obywatela poprzez zbudowanie sprzyjającego otoczenia legislacyjnego, instytucjonalnego i technologicznego dla rozwoju społeczeństwa informacyjnego i dla informatyzacji administracji publicznej w Polsce.

Cel priorytetu 1 zostanie osiągnięty w szczególności poprzez działania w następujących zakresach:

1) uproszczenie procedur administracyjnych stanowiących podstawę organizacji procesu obsługi osób fizycznych i podmiotów niebędących osobami fizycznymi przez instytucje administracji publicznej;

2) usprawnienie i upowszechnienie elektronicznej drogi dostępu do usług administracji publicznej i do informacji publicznej;

3) podnoszenie poziomu wiedzy społeczeństwa o możliwościach i korzyściach wynikających z wykorzystywania elektronicznej drogi udostępniania usług administracji publicznej i informacji publicznej;

4) podnoszenie poziomu zaufania społecznego do elektronicznych metod udostępniania usług administracji publicznej;

5) wspieranie prac badawczo-rozwojowych w zakresie technologii informacyjnych oraz wspieranie innowacyjności w sektorze teleinformatycznym.

Celem realizacji priorytetu nr 2 jest zoptymalizowanie nakładów budżetowych ponoszonych na informatyzację administracji publicznej i rozwój społeczeństwa informacyjnego względem uzyskiwanych efektów, przez zwiększenie kompleksowości rozwiązań.

Cel priorytetu 2 zostanie osiągnięty w szczególności poprzez działania w następujących zakresach:

1) koordynacja i integracja procesu informatyzacji administracji publicznej;

2) zapobieganie zbędnemu powielaniu działań w administracji publicznej dotyczących informatyzacji administracji publicznej i rozwoju społeczeństwa informacyjnego;

3) zmiana zakresu funkcjonalnego, sposobów pozyskiwania i eksploatacji systemów teleinformatycznych administracji publicznej dla zracjonalizowania ponoszonych w tym względzie kosztów;

4) skuteczna absorpcja funduszy Unii Europejskiej na realizację działań w zakresie informatyzacji i rozwoju społeczeństwa informacyjnego;

5) integracja rejestrów, w tym ustanowienie rejestrów referencyjnych (w szczególności rejestr obywateli, osób prawnych oraz jednostek terytorialnych) z uwzględnieniem konieczności realizacji postanowień art. 15 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Celem realizacji priorytetu nr 3 jest zachowanie zasady równego traktowania rozwiązań informatycznych wykorzystywanych w procesie informatyzacji administracji publicznej poprzez brak dyskryminacji lub preferencji wobec któregokolwiek z nich, przy zachowaniu spójności technologicznej rozwiązań informatycznych.

Cel priorytetu 3 zostanie osiągnięty przez:

1) odpowiednie działania legislacyjne w obszarze informatyzacji i rozwoju społeczeństwa informacyjnego, umacniające zasadę równego traktowania rozwiązań informatycznych wykorzystywanych w procesie informatyzacji administracji publicznej przez brak dyskryminacji lub preferencji wobec któregokolwiek z nich;

2) wspieranie neutralności technologicznej systemów teleinformatycznych administracji publicznej w Polskich Ramach Interoperacyjności;

3) zalecenie stosowania jawnych, powszechnie dostępnych standardów informatycznych;

4) wspieranie rozwoju rozwiązań informatycznych sprzyjających zwiększeniu neutralności technologicznej w procesie informatyzacji administracji publicznej.

Część 2

Zestawienie i charakterystyka ponadsektorowych i sektorowych projektów teleinformatycznych

Tabela 1. Zestawienie i charakterystyka ponadsektorowych projektów teleinformatycznych

Lp.Nazwa projektuOpisResort odpowiedzialnySzacunkowy koszt i źródła finansowaniaCzas realizacji
123456
1E-PUAP - ELEKTRONICZNA PLATFORMA USŁUG ADMINISTRACJI PUBLICZNEJe-PUAP jest spójnym i systematycznym programem działań zmierzającym do uzyskania pełnej funkcjonalności elektronicznej administracji w Polsce.

Celem pierwszego etapu projektu jest budowa platformy umożliwiającej tworzenie procesów obsługi firm z wykorzystaniem zdefiniowanych wcześniej standardów dokumentów elektronicznych i procesów pracy administracji publicznej. W pierwszym etapie zakłada się uruchomienie infrastruktury platformy pozwalającej na udostępnianie usług dla przedsiębiorstw i obywateli. Uruchomiona infrastruktura będzie umożliwiała w dalszej kolejności definiowanie kolejnych procesów obsługi obywatela i przedsiębiorstw, tworzenie adapterów do poszczególnych systemów administracji publicznej, rozszerzenie zestawu usług fundamentalnych o np. obsługę mikropłatności elektronicznych oraz wzbogacenie portalu o nowe kanały dostępu (WAP, SMS etc.) oraz mechanizmy agregujące grupy użytkowników (kampanie marketingowe, agregacja treści, fora dyskusyjne).

Podstawą do utworzenia warstw bezpieczeństwa sieciowego będą budowane przez Departament Bezpieczeństwa Teleinformatycznego Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego: Techniczne Centrum Koordynacji Krajowego Systemu Ochrony Krytycznej Infrastruktury Teleinformatycznej oraz system ARAKIS-GOV wspomagający zarządzanie bezpieczeństwem teleinformatycznym w celu wczesnego ostrzegania administracji publicznej przed zagrożeniami wykrytymi w sieci Internet. Na poziomie regionalnym konieczna jest integracja z projektami regionalnymi realizowanymi przez jednostki samorządu terytorialnego i innymi projektami.

Projekt realizuje cele priorytetu 1 i 2.

MSWiA35 mln zł (25 % budżet państwa, 75 % Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) 2006-2008
2E-PUAP2 - ELEKTRONICZNA PLATFORMA USŁUG ADMINISTRACJI PUBLICZNEJe-PUAP2 jest spójnym i systematycznym programem działań zmierzającym do rozszerzenia funkcjonalności elektronicznej platformy usług administracji publicznej w Polsce (e-PUAP).

Celem projektu jest wykorzystanie doświadczeń zdobytych w trakcie realizacji pierwszego etapu do definiowania kolejnych procesów obsługi obywatela i przedsiębiorstw (zwiększenia ich konkurencyjności), tworzenia powiązań informatycznych do poszczególnych systemów administracji publicznej, rozszerzenia zestawu usług, zwiększenia liczby podmiotów korzystających z usług publicznych za pomocą różnych kanałów dostępu, wprowadzenia ukierunkowanej kampanii marketingowej.

Infrastruktura techniczna zostanie rozbudowana o serwery, urządzenia pamięci masowych, urządzenia aktywne sieci proporcjonalnie do ilości przetwarzanych danych oraz typów świadczonych usług. Zostaną dokonane uaktualnienia istniejącego oprogramowania oraz dodane nowe oprogramowanie związane z podsystemem bezpieczeństwa, jak również uaktualnienia innego oprogramowania związanego z właściwymi procesami występującymi w systemie e-PUAP2.

Zminimalizowane zostaną koszty uzyskania podstawowych możliwości komunikacji elektronicznej przez instytucje publiczne poprzez ograniczenie ilości spraw załatwianych w sposób tradycyjny.

Udostępnione zostaną mechanizmy integrujące jednostki samorządu terytorialnego na platformie e-PUAP2, m.in. przez udostępnienie usług koordynacyjnych oraz wspierających tworzenie ram interoperacyjności zgodnie z katalogiem usług dostarczonych w ramach drugiej fazy projektu.

Projekt realizuje cele priorytetu 1 i 2.

MSWiA70 mln zł w latach 2008-2010 184 mln zł w latach 2008-2013 (15 % budżet państwa, 85 % Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) 2008-2013
3STAP - SIEĆ TELEINFORMATYCZNA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ

Główne usługi sieciowe: podpis elektroniczny, platforma obiegu dokumentów elektronicznych, transmisja VolP, transmisja wideo (wideoprzekaz, streaming)

W dniu 25 stycznia 2005 r. Rada Ministrów przyjęła dokument "Usługi i organizacja STAP - założenia kierunkowe". W dniu 2 sierpnia 2005 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie etapów budowy i ogólnych zasad funkcjonowania STAP, w której określono, że:

- w maksymalnym stopniu zostanie

wykorzystana już istniejąca i planowana

infrastruktura teleinformatyczna

spinająca użytkowników

instytucjonalnych zlokalizowanych na

terenie m.st. Warszawy,

- infrastruktura na terenie kraju również

będzie się opierać na już istniejących

sieciach i systemach, z uwzględnieniem

planów ich rozbudowy i modernizacji,

- nowa infrastruktura będzie budowana w

niezbędnym zakresie w zależności od

zadań, do których wykorzystywany będzie

STAP, a których nie można zrealizować

na podstawie istniejących systemów i

sieci,

- ze względu na charakter zadania (i

przewidywany rodzaj i zakres

przesyłanych informacji) jego

integratorem-koordynatorem będzie

minister właściwy do spraw

wewnętrznych. Minister właściwy do

spraw wewnętrznych w porozumieniu z

ministrem właściwym do spraw

informatyzacji dokona wyboru operatora

sieci STAP.

W ramach prac nad STAP opracowano i przeanalizowano m.in.:

- możliwości wykorzystania istniejącej

infrastruktury sieci teleinformatycznej

TESTA do połączenia urzędów centralnych

na terenie Warszawy w sieć oraz

oferowania tym urzędom wspólnych usług,

- możliwości w zakresie wprowadzenia

wewnętrznego uwierzytelniania

pracowników administracji publicznej,

- koncepcję uruchomienia usługi EWD-P

(Europejska Wymiana Dokumentów -

Polska) w ramach stworzonej sieci,

- koncepcję uruchomienia usług głosowych

opartych na technologii VolP dla

użytkowników sieci STAP.

MSWiAKoszty związane z dołączaniem do infrastruktury STAP użytkowników i korzystaniem z tej infrastruktury przez użytkowników są pokrywane z budżetów tych użytkowników, w proporcjach odpowiadających stopniowi wykorzystywania infrastruktury STAP przez każdego z jej użytkowników (rezerwa budżetowa)2006-2008
Potrzeba implementacji mechanizmów bezpieczeństwa, ostrzegania i reagowania na pojawiające się incydenty naruszające bezpieczeństwo wymaga budowy odpowiedniego dedykowanego modułu bezpieczeństwa. Podstawą do utworzenia warstw bezpieczeństwa sieciowego będą budowane przez Departament Bezpieczeństwa Teleinformatycznego Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego: Techniczne Centrum Koordynacji Krajowego Systemu Ochrony Krytycznej Infrastruktury Teleinformatycznej oraz system ARAKIS-GOV wspomagający zarządzanie bezpieczeństwem teleinformatycznym w celu wczesnego ostrzegania administracji publicznej przed zagrożeniami wykrytymi w sieci Internet.

Projekt realizuje cele priorytetu 1 i 2.

4pl.ID - POLSKA ID KARTAProjekt "pl.ID" będzie stanowił kontynuację działań rozpoczętych w ramach projektu PESEL2, przy wykorzystaniu rezultatów i doświadczeń wynikających z tego projektu (integracja rejestrów państwowych, kontynuacja rozwoju usług dla przedsiębiorców i usprawnienia administracji, budowanie usług na rzecz obywateli).

Główne elementy projektu:

- wdrożenie wielofunkcyjnego

elektronicznego dokumentu tożsamości z

uwierzytelnieniem (dowód biometryczny)

zgodnego z unijnymi koncepcjami

narodowego dokumentu identyfikacyjnego

(eID) w systemach IT jednostek sektora

publicznego (administracja publiczna,

pomoc społeczna, ochrona zdrowia itp.),

który umożliwiać będzie potwierdzanie

tożsamości obywateli polskich,

- integracja rejestru PESEL z TERYT2,

NIP, REGON, KRS, systemem ksiąg

wieczystych i innych rejestrów:

Systemem Ewidencji Paszportowej, CEPiK;

zapewniająca efektywny przepływ

informacji pomiędzy rejestrami i

systemami IT oraz zlikwidowanie

redundancji danych podmiotowych i

przedmiotowych związanych z obywatelem

w rejestrach,

- sprawnie działające rejestry

referencyjne w zakresie informacji o

obywatelach na podstawie rejestru

PESEL,

- uproszczenie procedur administracyjnych

dla przedsiębiorców i obywateli przez

zmniejszenie ilości wymaganych

załączników w zakresie potwierdzenia

danych osobowych, zameldowania oraz

stanu cywilnego,

MSWiA70 mln zł w latach 2008-2010 400 mln zł w latach 2008-2013 (15 % budżet państwa, 85 % Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) 2008-2013
- stworzenie warunków do rozwoju

zintegrowanych usług publicznych, wg

koncepcji "jednego okienka",

- hurtownia danych o obywatelu (wraz z

repozytorium metadanych, zapewniającym

spójną interpretację i udostępnianie

informacji).

Projekt realizuje cele priorytetu 1 i 2.

5REALIZACJA CENTRALNEGO WĘZŁA POLSKIEGO KOMPONENTU SIS II I VISPodstawowym celem projektu jest zapewnienie elektronicznego przepływu informacji, wymaganego postanowieniami Konwencji Wykonawczej Schengen pomiędzy centralnym systemem SIS II (CS-SIS) oraz centralnym systemem VIS (CS-VIS) a systemami centralnymi użytkowników instytucjonalnych oraz infrastrukturą teleinformatyczną Biura SIRENE. Zaprojektowanie i implementacja oraz wdrożenie Krajowego Systemu Informatycznego wraz z Centralnym Węzłem Polskiego Komponentu SIS II i VIS zlokalizowanego w dwóch geograficznie oddalonych od siebie lokalizacjach umożliwi:

- dostarczenie usług przeznaczonych do

komunikacji z CS-SIS i CS-VIS

realizujących między innymi wysyłanie

zapytań, odbieranie odpowiedzi,

powiadomień i komunikatów

rozgłoszeniowych,

- dostarczenie usług przeznaczonych do

integracji Użytkowników

Instytucjonalnych (UI), Biura SIRENE i

Użytkowników Indywidualnych (UIn) w

zakresie obsługi wpisów do CS-SIS i

CS-VIS,

- dostarczenie usług wewnętrznych

odpowiedzialnych za zarządzanie

infrastrukturą N.SIS PL zapewniających

m.in. rozliczalność działań, a w

szczególności logowanie wszystkich

wykonywanych funkcji i zdarzeń.

Projekt będzie integrował następujące systemy teleinformatyczne organów administracji rządowej:

- KSIP - Krajowy System Informacyjny

Policji - Komenda Główna Policji,

- Odprawa SG - Komenda Główna Straży

Granicznej,

- CEN-Polska - Ministerstwo Finansów,

MSWiA54 mln zł (budżet państwa) 2007-2008
- CBD-SIP Centralna Baza Danych - System

Informatyczny Prokuratur - Ministerstwo

Sprawiedliwości,

- Centralna Aplikacja dla Sądów -

Ministerstwo Sprawiedliwości,

- POBYT - Urząd do Spraw Repatriacji i

Cudzoziemców,

- Wiza-Konsul - Ministerstwo Spraw

Zagranicznych,

- CEWiUP - Centralna Ewidencja Wydanych i

Unieważnionych Paszportów -

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i

Administracji,

- OEWiUDO - Ogólnopolska Ewidencja

Wydanych i Utraconych Dowodów

Osobistych - Ministerstwo Spraw

Wewnętrznych i Administracji,

- CEPiK - Centralna Ewidencja Pojazdów i

Kierowców - Ministerstwo Spraw

Wewnętrznych i Administracji.

Projekt realizuje cele priorytetu 1 i 2.

Tabela 2. Zestawienie i charakterystyka sektorowych projektów teleinformatycznych

Lp.Nazwa projektuOpisResort odpowiedzialnySzacunkowy koszt i źródła finansowaniaCzas realizacji
123456
1CEPIK - CENTRALNA EWIDENCJA POJAZDÓW I KIEROWCÓWCentralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców - CEPiK jest systemem informatycznym obejmującym centralną bazę danych gromadzącą dane i informacje o pojazdach, ich właścicielach oraz osobach posiadających uprawnienia do kierowania pojazdami.

Ewidencja jest prowadzona w systemie teleinformatycznym.

System Zarządzania Bazami Danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) funkcjonuje od 2004 r. Zapewnia zarządzanie obsługą aktualizacji i udostępniania danych z rejestrów:

- Centralna Ewidencja Pojazdów (CEP),

- Centralna Ewidencja Kierowców (CEK).

Projekt realizuje cele priorytetu 1 i 2.

MSWiA52 mln zł (fundusz celowy CEPiK) 2006-2007
2E-DEKLARACJE I - OBSŁUGA ELEKTRONICZNYCH DEKLARACJI PODATKOWYCH PRZEDSIĘBIORCÓWGłównym przedmiotem prac będzie rejestr podatników, kluczowy i konieczny dla wdrażania kolejnych usług dla przedsiębiorców. Planowane jest również wdrożenie nowoczesnej platformy integrującej obecne usługi i przygotowanej do integracji kolejnych usług. Istotne znaczenie mają również działania zmierzające do centralizacji systemów obsługujących deklaracje składane przez podatnika. W ramach projektu realizowane będzie również Repozytorium Wzorów Dokumentów (RWD), którego celem jest przygotowanie form elektronicznych dla wybranych formularzy podatkowych.

Projekt realizuje cele priorytetu 1.

MF75 mln zł (25 % budżet państwa, 75 % Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) I kwartał 2006 - II kwartał 2008
3E-DEKLARACJE II - OBSŁUGA ELEKTRONICZNYCH DEKLARACJI PODATKOWYCH PRZEDSIĘBIORCÓWCelem projektu e-Deklaracje II jest udostępnienie usług projektu e-Deklaracje, którego część została przeniesiona do drugiej perspektywy finansowej funduszy strukturalnych. Cele główne projektu obejmują:

- umożliwienie przekazywania,

przechowywania i przetwarzania

deklaracji podatkowych i podań w

postaci elektronicznej oraz zapewnienie

dostępu do informacji podatkowych

on-line, a tym samym rozbudowę

infrastruktury społeczeństwa

informacyjnego w kraju do poziomu

umożliwiającego przedsiębiorcom (a

docelowo wszystkim obywatelom)

efektywne korzystanie z Internetu i

elektronicznych usług publicznych,

- integrację Centralnego Rejestru

Podmiotów (budowanego w Ministerstwie

Finansów poza projektem) - jako

rejestru referencyjnego opartego na

Krajowej Ewidencji Podatników - z

pozostałymi państwowymi rejestrami

referencyjnymi. Umożliwi to

automatyczną wymianę informacji w

drodze elektronicznej między centralną

bazą danych administracji skarbowej a

innymi jednostkami administracji

państwowej.

Projekt realizuje cele priorytetu 1.

MF100 mln zł (15 % budżet państwa, 85 % Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) 2007-2009
4PESEL2 - PRZEBUDOWA REJESTRÓW PAŃSTWOWYCHCelem projektu jest gromadzenie danych osobowych i adresowych obywateli Rzeczypospolitej Polskiej oraz innych osób, którym nadano numer PESEL.

Nowy zintegrowany system ewidencji ludności PESEL2 umożliwia m.in.:

MSWiA166 mln zł (25 % budżet państwa, 75 % Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) 2006-2008
- zdalną aktualizację zbioru PESEL danymi

ze zbiorów meldunkowych w gminach oraz

z urzędów stanu cywilnego,

- zdalne udostępnianie referencyjnych

danych ze zbioru PESEL uprawnionym

podmiotom,

- zastosowanie technologii podpisu

elektronicznego dla usprawnienia

procesów identyfikacji użytkowników i

autoryzacji dostępu do systemu,

- zdalną wymianę informacji pomiędzy

systemem ewidencji ludności a systemami

wydawania dowodów i paszportów.

Projekt realizuje cele priorytetu 1 i 2.

5INFORMATYZACJA KSIĄG WIECZYSTYCHNowa Księga Wieczysta (NKW) jest projektem umożliwiającym:

- zakładanie i prowadzenie ksiąg

wieczystych w systemie informatycznym,

- przenoszenie treści ksiąg wieczystych

prowadzonych w dotychczasowej postaci

do systemu informatycznego,

- bezpośredni wgląd do ksiąg wieczystych,

- wspomaganie prac biurowych w wydziałach

ksiąg wieczystych.

Celem systemu NKW jest zwiększenie bezpieczeństwa obrotu nieruchomościami poprzez poprawę skuteczności rejestracji praw własności nieruchomości, podniesienie wiarygodności zapisów ksiąg wieczystych, usprawnienie postępowań dotyczących ksiąg wieczystych oraz techniki prowadzenia ksiąg wieczystych, poprzez odejście od ręcznych metod na rzecz zastosowania technik informatycznych, jak również zapewnienie centralnego, jednolitego i łatwego dostępu do ksiąg wieczystych, przy zachowaniu ich ochrony przed zniszczeniem lub nieuprawnionym dostępem, w tym w szczególności umożliwienie bezpośredniego wglądu do ksiąg wieczystych.

Projekt realizuje cele priorytetu 1 i 2.

MS116 mln zł (budżet państwa, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, Norweski Mechanizm Finansowy) 2007-2010
6BUDOWA DZIEDZINOWEJ PLATFORMY ELEKTRONICZNEJ MS, W TYM URUCHOMIENIE USŁUG DLA PRZEDSIĘBIORCÓW NA PORTALU DOSTĘPOWO-INFORMACYJNYM (DOSTĘP ELEKTRONICZNY DO WYDZIAŁÓW GOSPODARCZYCH REJESTROWYCH I INNYCH) Projekt umożliwi dostęp elektroniczny do wydziałów gospodarczych Krajowego Rejestru Sądowego oraz Rejestru Zastawów i Centralnych Informacji tych rejestrów. Przedsięwzięcie to ma na celu ułatwienie i przyspieszenie dostępu do sądów rejestrowych oraz rozszerzenie dostępu do danych rejestrowych na obszar całego kraju. Ma szczególne znaczenie dla przedsiębiorców i pewności obrotu gospodarczego.

Na lata 2007-2010 przewidziano rozszerzenie funkcjonalności obecnie budowanego portalu dostępowo-informacyjnego. Rozszerzenie dotyczy wprowadzenia możliwości elektronicznego dostępu do wydziałów ksiąg wieczystych, Centralnej Informacji Ksiąg Wieczystych, Krajowego Rejestru Karnego oraz Monitora Sądowego i Gospodarczego.

Projekt realizuje cele priorytetu 1 i 2.

MS24 mln zł (15 % budżet państwa, 85 % Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) 2009-2010
7BUDOWA PORTALU INFORMACYJNEGO NOTARIUSZY, RADCÓW PRAWNYCH, KOMORNIKÓW, ADWOKATÓWRealizacja projektu ułatwi przedsiębiorcom i obywatelom dostęp do szeroko pojętej informacji prawnej - tzw. "front office", jako elementu systemu portalowego. Portal realizujący usługi elektroniczne dla obywateli i przedsiębiorców w celu uzyskania usług prawnych będzie zawierał:

- moduł portalu dostępowo-informacyjnego

zawierający informacje dotyczące

poszczególnych grup prawnych,

kancelarii notarialnych, kancelarii

adwokackich i innych, które zgłoszą

chęć realizacji usług prawnych drogą

elektroniczną,

- moduł dostępowy dla przedsiębiorców w

celu składania wniosków i pism do

poszczególnych wymienionych w portalu

podmiotów świadczących usługi prawne.

Ponadto będzie dawał możliwość:

- uzyskiwania przez przedsiębiorców np.

aktów notarialnych poświadczonych

bezpiecznym podpisem elektronicznym

przez notariusza lub innych dokumentów

wymagających poświadczenia,

- dokonania opłaty elektronicznej za

oferowaną usługę prawną,

- wymiany stosownej korespondencji

elektronicznej pomiędzy przedsiębiorcą

a podmiotem świadczącym usługi prawne,

- udostępniania podmiotom świadczącym

usługi prawne informacji o zawartych

umowach, aktach notarialnych i innych

ważnych dokumentach niezastrzeżonych

przepisami, których treść będzie miała

wpływ na jakość oraz pewność obrotu

gospodarczego.

Projekt realizuje cele priorytetu 1 i 2.

MS26 mln zł w latach 2009-2010, 39 mln zł w latach 2009-2011 (15 % budżet państwa, 85 % Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) 2009-2011
8ZINTEGROWANY SYSTEM ZARZĄDZANIA ZADANIOWYM BUDŻETEM PAŃSTWAZintegrowany System Zarządzania Zadaniowym Budżetem Państwa (ZSZZBP) będzie nowoczesnym systemem klasy ERP (Enterprise Resource Planning), wspomagającym zarządzanie sektorem publicznym na poziomie ogólnokrajowym. Zintegrowany System Zarządzania Zadaniowym Budżetem Państwa będzie oparty na Informatycznym Systemie Obsługi Państwa TREZOR. Zostanie rozbudowany o następujące moduły:

- planowanie budżetu państwa w ujęciu

zadaniowym,

- sprawozdawczość budżetową w ujęciu

zadaniowym,

- wykonanie budżetu państwa w ujęciu

zadaniowym,

- prowadzenie rachunkowości budżetu

państwa w ujęciu zadaniowym,

- raportowanie w ujęciu zadaniowym,

- ewaluacja, w tym analizy ex ante,

- ocena skutków regulacji,

- zarządzanie projektami,

- analiza kosztów,

- zarządzanie systemem wynagrodzeń w

Służbie Cywilnej i Państwowym Zasobie

Kadrowym.

Realizacja projektu pozwoli na:

- usprawnienie procesu nadzoru i oceny

funkcjonowania jednostek sektora

finansów publicznych,

- usprawnienie zarządzania jednostkami

administracji publicznej w różnych

obszarach, w tym w zakresie zarządzania

przez cele oraz zarządzania finansami,

- usprawnienie procesu opracowania

budżetu państwa w ujęciu zadaniowym, co

wpłynie na poprawę przejrzystości,

racjonalności i skuteczności finansów

publicznych,

- usprawnienie przepływu informacji

między dysponentami środków budżetowych

a Ministerstwem Finansów i Kancelarią

Prezesa Rady Ministrów w zakresie

planowania i wykonywania budżetu

państwa w ujęciu zadaniowym oraz

sprawozdawczości budżetowej w ujęciu

zadaniowym, co wpłynie na skuteczność i

racjonalizację dokonywania wydatków ze

środków publicznych,

KPRM44 mln zł (15 % budżet państwa, 85 % Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) 2007-2010
- umożliwienie dostępu do informacji na

temat planowanych i ponoszonych w

trakcie roku budżetowego wydatków w

ujęciu zadaniowym, co zwiększy

przejrzystość finansów publicznych i

racjonalność wydatkowania środków

publicznych,

- optymalizację przeprowadzanych zadań i

wspomaganie procesu zarządzania

środkami publicznymi, co spowoduje

zmniejszenie kosztów obsługi budżetu

państwa,

- usprawnienie procesu przetwarzania

danych w centralnej bazie danych

poprzez przetwarzanie ich w informacje

niezbędne przy podejmowaniu decyzji

podczas całego procesu budżetowania,

- wzmacnianie zdolności administracji

rządowej w zakresie stanowienia

wysokiej jakości prawa,

- poprawę dostępu obywateli do informacji

o efektywności i skuteczności wydatków

publicznych.

Projekt realizuje cele priorytetu 1 i 2.

9DOSTOSOWANIE SYSTEMÓW INFORMATYCZNYCH RESORTU FINANSÓW DO USTAWY O ZMIANIE USTAWY O SWOBODZIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ ORAZ ZMIANIE NIEKTÓRYCH INNYCH USTAWPo określeniu ostatecznego kształtu ustawy o zmianie ustawy o swobodzie gospodarczej oraz zmianie niektórych innych ustaw będzie można ocenić, jaki wpływ ma ona na systemy, za które odpowiedzialne jest MF. W chwili obecnej dostrzegana jest konieczność modyfikacji następujących systemów: POLTAX, SeRCe (KEP), VIES i innych systemów administracji skarbowej, dla której POLTAX i KEP są systemami źródłowymi (np. hurtownie danych). Konieczne będzie również utworzenie kanałów komunikacyjnych między administracją skarbową a CIDG, ZUS, GUS, KRS, TERYT, PESEL.

Projekt realizuje cele priorytetu 1 i 2.

MF53 mln zł (15 % budżet państwa, 85 % Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) 2008-2009
10PLATFORMA UDOSTĘPNIANIA ON-LINE PRZEDSIĘBIORCOM USŁUG I ZASOBÓW CYFROWYCH REJESTRÓW MEDYCZNYCHSystem informatyczny umożliwia m.in. tworzenie elektronicznych wniosków o wpisy do rejestrów medycznych (rejestr zakładów opieki zdrowotnej, rejestr zawodów medycznych, rejestr lekarzy, rejestr pielęgniarek i położnych, rejestr jednostek ratownictwa medycznego, rejestr aptek) i dwustronną wymianę dokumentów elektronicznych między przedsiębiorcami a organami rejestrowymi, tak aby zapewnić niezaprzeczalność, bezpieczeństwo i niezawodność świadczonych usług publicznych on-line. Głównymi odbiorcami usług będą przedsiębiorcy prowadzący zakłady opieki zdrowotnej, praktyki lekarskie i pielęgniarskie, apteki itp. oraz państwowe placówki świadczące usługi medyczne. Z jego usług skorzystają również instytucje działające na rzecz ochrony zdrowia, banki, sądy, notariusze, kancelarie adwokackie.

Za pośrednictwem sieci internetowej możliwe będzie również uzyskiwanie elektronicznego zaświadczenia/wypisu z księgi rejestrowej.

Projekt realizuje cele priorytetu 1 i 2.

MZ31 mln zł w latach 2007-2010, 66 mln zł w latach 2007-2013 (15 % budżet państwa, 85 % Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) 2007-2013
11ELEKTRONICZNA PLATFORMA GROMADZENIA, ANALIZY I UDOSTĘPNIANIA ZASOBÓW CYFROWYCH O ZDARZENIACH MEDYCZNYCHGłównym celem projektu jest budowa elektronicznej platformy usług publicznych w zakresie ochrony zdrowia, umożliwiającej organom publicznym, w tym administracji państwowej i samorządowej, przedsiębiorcom (m.in. zakłady opieki zdrowotnej, apteki, praktyki lekarskie) i obywatelom gromadzenie, analizę i udostępnianie zasobów cyfrowych o zdarzeniach medycznych. Celami szczegółowymi budowy platformy są m.in.:

- planowanie opieki zdrowotnej,

- elektroniczne rozliczenia,

- zarządzanie kryzysowe,

- usługi on-line (e-usługi),

- jednolite standardy,

- infrastruktura teleinformatyczna,

- interoperacyjność w kontekście

integracji europejskiej,

- autoryzacja świadczeń zdrowotnych.

Projekt realizuje cele priorytetu 1 i 2.

MZ658 mln zł w latach 2007-2010, 877 mln zł w latach 2007-2013 (15 % budżet państwa, 85 % Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) 2007-2013
12BUDOWA PLATFORMY KOMUNIKACJI MSP I OSÓB Z OBSZARU WSPARCIA SPOŁECZNEGO (NIEPEŁNOSPRAWNI, OSOBY KORZYSTAJĄCE Z POMOCY SPOŁECZNEJ ORAZ SYSTEMU ŚWIADCZEŃ RODZINNYCH I ZALICZKI ALIMENTACYJNEJ) Projekt stanowi kontynuację obecnie prowadzonych prac. Przewidziane są następujące działania:

- Elektroniczny Krajowy System

Monitoringu Orzekania o

Niepełnosprawności (rejestr wydanych

orzeczeń o niepełnosprawności oraz

zespołów orzekających),

- integracja danych z systemów obszaru

wsparcia społecznego, w celu

zapewnienia wsparcia pracowników

jednostek organizacyjnych pomocy

społecznej/urzędów gminnych na

wszelkich szczeblach organizacyjnych,

- umożliwienie przedsiębiorcom dostępu do

rynku oprogramowania, które może być

używane w ośrodkach pomocy społecznej

oraz urzędach realizujących świadczenia

rodzinne,

- rozbudowa systemu e-WNIOSKI,

umożliwiającego wypełnienie

elektronicznego formularza wniosku o

świadczenia rodzinne i zaliczkę

alimentacyjną - uruchomienie transferu

danych do aplikacji gminnych używanych

w jednostkach realizujących świadczenia

rodzinne oraz obsługa podpisu

elektronicznego, uruchomienie (po

uchwaleniu planowanej ustawy o funduszu

alimentacyjnym) rejestru dłużników

alimentacyjnych,

- uruchomienie podpisu elektronicznego w

systemach używanych przy realizacji

zadań z obszaru wsparcia społecznego.

Oferowane usługi będą udostępnione również za pośrednictwem platformy e-PUAP.

Projekt realizuje cele priorytetu 1 i 2.

MPiPS35 mln zł w latach 2007-2010, 94 mln zł w latach 2007-2013 (15 % budżet państwa, 85 % Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) 2007-2013
13SI SYRIUSZ - ZINTEGROWANY SYSTEM OBSŁUGI RYNKU PRACY I ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGOSI Syriusz jest zintegrowanym systemem wspierającym działania służb zatrudnienia oraz jednostek zabezpieczenia społecznego. Zapewnia zestaw rozwiązań modułowych, wspierających funkcje biznesowe instytucji lokalnych. Jest również nowoczesnym rozwiązaniem w zakresie zarządzania rynkiem pracy i systemu usług społecznych na poziomie powiatu, województwa i kraju. SI Syriusz uwzględnia także nowoczesne rozwiązania w zakresie monitoringu finansowego, efektywności wydatkowaniaMPiPS110 mln zł (15 % środki Funduszu Pracy, 85 % Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) 2007-2009
środków publicznych, edukacji (e-learning). System zawiera rozbudowany, preferencyjny pakiet usług instytucji publicznych przez Internet. Realizacja SI Syriusz wprowadza rozwiązania w zakresie oprogramowania oraz infrastruktury.

Oferowane usługi będą udostępnione również za pośrednictwem platformy e-PUAP.

Projekt realizuje cele priorytetu 1 i 2.

14SPPP - SYSTEM PROGNOZOWANIA PODAŻY I POPYTU NA PRACĘProjekt stanowi kontynuację prac prowadzonych wcześniej w ramach RCSS. Przewiduje się następujące działania:

- ocena funkcjonowania systemu

prognozowania popytu na pracę,

- rozwój systemu, m.in. przez integrację

z innymi systemami danych będących w

dyspozycji MPiPS,

- opracowanie założeń merytorycznych i

informatycznych systemu prognozowania

podaży pracy,

- opracowanie systemu informatycznego

prognozowania podaży pracy i

zainstalowanie go w Internecie.

Oferowane usługi będą udostępnione również za pośrednictwem platformy e-PUAP.

Projekt realizuje cele priorytetu 1 i 2.

MPiPS44 mln zł (15 % budżet państwa, 85 % Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) 2007-2010
15E-PODATKIProjekt e-Podatki jest jednym ze strategicznych przedsięwzięć Ministerstwa Finansów zmierzających do poprawy obsługi podatkowej obywatela i wdrożenia nowej jakości funkcjonowania aparatu skarbowego. Kontynuacja projektu e-Deklaracje.

Projekt realizuje cele priorytetu 1.

MF88 mln zł w latach 2008-2010, 197 mln zł w latach 2008-2012 (15 % budżet państwa, 85 % Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) 2008-2012
16IKONKAProgram IKONKA polega na uruchamianiu punktów powszechnego dostępu do Internetu w bibliotekach publicznych wszystkich gmin województwa (tzw. czytelnie internetowe). Głównym celem programu jest zapewnienie jak najszerszej grupie społeczności lokalnej łatwego, powszechnego i bezpłatnego dostępu do sieci Internet w ramach nowo powstających czytelni internetowych, zgodnie z założeniami Strategii Lizbońskiej.

Projekt realizuje cele priorytetu 1.

MSWiA2 mln zł (budżet państwa) 2007
17BUDOWA SYSTEMU KATASTRALNEGOCelem projektu jest opracowanie nowej koncepcji budowy informatycznego systemu katastralnego zgodnego z normami europejskimi, utworzenie infrastruktury informatycznej do budowy i prowadzenia katastru.

Opracowanie prototypu i wdrożenie go na wybranych obszarach kraju.

Projekt realizuje cele priorytetu 1 i 2.

GUGiK190 mln zł (budżet państwa, Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) 2007-2010
18TERYT2 - KRAJOWY REJESTR URZĘDOWY PODZIAŁU TERYTORIALNEGO KRAJUCelem projektu jest budowa nowego rejestru TERYT2, integrującego i harmonizującego istniejące już bazy:

- Ewidencji Gruntów i Budynków,

- Państwowego Rejestru Nazw

Geograficznych,

- Państwowego Rejestru Granic.

TERYT2 jest systemem o nowej jakości. Rozszerza on uzupełnienie dotychczasowych baz danych opisowych o dane geometryczne obejmujące:

- jednostki administracyjne,

- miejscowości,

- ulice,

- punkty adresowe.

Projekt realizuje cele priorytetu 1 i 2.

GUGiK45 mln zł (budżet państwa, Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) 2007-2010
19BUDOWA GEOREFERENCYJNEJ BAZY DANYCH OBIEKTÓW TOPOGRAFICZNYCHCelem projektu jest budowa baz danych obiektów topograficznych. System identyfikacji i klasyfikacji obiektów topograficznych stanowi rozwinięcie budowanej obecnie bazy danych topograficznych. Podstawowym celem rejestru jest przypisanie unikalnych w skali kraju identyfikatorów obiektom topograficznym. Implementacja systemu nastąpi na podstawie koncepcji wielorozdzielczych i wieloreprezentacyjnych baz danych. Rejestr ten stanowi system referencyjny dla tematycznych, specjalistycznych i branżowych systemów informacji geograficznej niezbędnych dla funkcjonowania wszystkich działów administracji publicznej. System powinien obejmować obszar całego kraju.

Projekt realizuje cele priorytetu 1 i 2.

GUGiK160 mln zł w latach 2007-2010, 190 mln zł w latach 2007-2011 (budżet państwa, Fundusz Gospodarki Zasobem Geodezyjnym i Kartograficznym, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) 2007-2011
20SYSTEM INFORMACYJNY STATYSTYKI PUBLICZNEJSystem informacyjny statystyki publicznej stanowić będzie istotny element infrastruktury informacyjnej państwa, zapewniający podmiotom życia społeczno-gospodarczego oraz obywatelom dostęp do informacji statystycznych, standardów informacyjnych oraz możliwość wywiązywania się z obowiązków sprawozdawczych w formie elektronicznej. Cele główne projektu obejmują:

- upowszechnianie wiedzy o zjawiskach i

procesach objętych badaniami

statystycznymi, niezbędnej dla

właściwego ukierunkowania działań

jednostek administracji,

przedsiębiorstw i obywateli,

- udostępnianie standardów informacyjnych

dla systemów informacji społecznej i

gospodarczej (mierniki zjawisk i

procesów społecznych i ekonomicznych,

klasyfikacje, nomenklatury, typologie,

statystyczne definicje pojęć oraz

odpowiadające im wskaźniki

statystyczne),

- umożliwienie przekazywania,

przechowywania i przetwarzania

sprawozdań statystycznych w postaci

elektronicznej, w tym w obszarze

interoperacyjności (wymiany informacji

z systemami sprawozdawców),

- utworzenie kanałów komunikacyjnych

pomiędzy statystyką publiczną a

systemami w innych jednostkach

administracji,

- zapewnienie zaplecza informacyjnego,

analitycznego i metodycznego dla

organów państwa i innych jednostek

sektora publicznego, w tym na potrzeby

budżetowania zadaniowego oraz polityki

regionalnej,

- edukację statystyczną społeczeństwa,

jako jedno z działań na rzecz rozwoju

społeczeństwa informacyjnego.

Projekt realizuje cele priorytetu 1 i 2.

GUS65 mln zł w latach 2007-2010, 160 mln zł w latach 2007-2013 (15 % budżet państwa, 85 % Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) 2007-2013
21KONSOLIDACJA I CENTRALIZACJA SYSTEMÓW CELNYCH I PODATKOWYCHProjekt ma zapewnić centralnym systemom informatycznym skarbowym i celnym (istniejącym i przewidywanym w przyszłości) m.in.:

- wysoki poziom bezpieczeństwa fizycznego

i logicznego,

- wysoką niezawodność, w szczególności

likwidację pojedynczego punktu awarii,

- skalowalność (elastyczność) zasobów

Centrum Przetwarzania Danych dla

kolejno wdrażanych systemów,

- spełnienie polskich i unijnych norm

prawnych i technicznych dla centralnych

systemów informatycznych. W ramach tych

systemów centralnych planowane są

systemy do elektronicznej obsługi

podmiotów gospodarczych i osób

fizycznych (m.in. e-Podatki, e-Custom).

Projekt realizuje cele priorytetu 1.

MF150 mln w latach 2007-2010, 165 mln zł w latach 2007-2013 (15 % budżet państwa, 85 % Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) 2007-2013
22CENTRALNA INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJCentralna Informacja o Działalności Gospodarczej (CIDG) umożliwi dostęp, za pomocą platformy e-PUAP, do informacji o przedsiębiorcach - osobach fizycznych w skali całego kraju.

Rejestracja działalności gospodarczej, która aktualnie odbywa się w gminach, będzie prowadzona w urzędach skarbowych. Ponadto rejestracja działalności gospodarczej będzie możliwa przy wykorzystaniu nowoczesnych, elektronicznych narzędzi udostępnionych na platformie e-PUAP.

Osoba fizyczna rozpoczynająca wykonywanie działalności gospodarczej będzie wypełniać tylko jeden kwestionariusz, który zastąpi dotychczasowe zgłoszenie NIP1, zgłoszenie płatnika składek ZUS i wniosek RG1 o nadanie numeru REGON.

Dane zawarte w nowym formularzu zostaną przesłane za pośrednictwem platformy e-PUAP także do ZUS i GUS.

Ponadto w CIDG będą znajdować się informacje z sądów o ograniczeniu lub utracie zdolności do czynności prawnych i ustanowieniu kuratora, a także o zakazie wykonywania działalności gospodarczej. Odpowiednie organy administracyjne będą przesyłać do CIDG informacje o udzieleniu, zmianie, zawieszeniu lub cofnięciu koncesji, informacje o uzyskaniu przez przedsiębiorcę zezwolenia lub licencji i ich cofnięciu, a także informacje pochodzące z rejestrów działalności regulowanej. CIDG będzie zbierać ww. dane używając narzędzi dostępnych na platformie e-PUAP.

Przeglądanie danych zawartych w Centralnej Informacji o Działalności Gospodarczej będzie także możliwe w oparciu o platformę e-PUAP.

Projekt realizuje cele priorytetu 1 i 2.

MG32 mln zł (15 % budżet państwa, 85 % Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) 2007-2008
23PREZENTACJA I UDOSTĘPNIANIE ZASOBÓW ARCHIWALNYCH AUDIO I WIDEOCelem projektu byłoby zbudowanie metod prezentacji, klasyfikacji, wyszukiwania i dystrybucji treści cyfrowych, a także przygotowanie odpowiedniego zasobu treści do takiego udostępniania.

Treści cyfrowe powinny przede wszystkim obejmować materiał filmowy będący najpełniejszym zapisem historycznym i kulturowym, a ponadto inne materiały multimedialne.

Projekt powinien udostępniać treści przez Internet lub inne kanały dystrybucji cyfrowej w formie materiału filmowego lub obejmującego inne treści - podzielonego na sekwencje podlegające indywidualnemu udostępnianiu i jednocześnie umożliwiające gromadzenie dodatkowej wiedzy historycznej i kulturowej.

Materiał ten byłby sklasyfikowany w wielu kategoriach. W ramach projektu powinny zostać opracowane zaawansowane metody klasyfikacji, obejmujące rozwiązania automatyczne, półautomatyczne i umożliwiające pracę grupową; pozwalające na efektywną, szybką i wszechstronną klasyfikację. Powinny zostać opracowane metody i narzędzia do wyszukiwania z użyciem wielu różnorodnych kryteriów wyszukiwania, pozwalające dotrzeć do różnego typu treści.

Dystrybucja powinna w pierwszej fazie obejmować dostępne (istniejące) treści cyfrowe, a następnie rozszerzyć swój zasięg w miarę wzrostu dostępności treści.

Projekt realizuje cele priorytetu 1 i 2.

MKiDN97 mln zł (15 % budżet państwa, 85 % Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego) 2007-2010

Część 3

Program działań w zakresie rozwoju społeczeństwa informacyjnego

W ramach programu działań w zakresie rozwoju społeczeństwa informacyjnego będą podejmowane inicjatywy, które wzmocnią efekt przekształcania polskiego społeczeństwa w kierunku społeczeństwa informacyjnego i tym samym większego udziału efektów ekonomicznych branży teleinformatycznej w rozwoju gospodarczym. Wszystkie wymienione poniżej działania, stanowiące istotne elementy rozwoju społeczeństwa informacyjnego, uwzględniają zakresy realizacyjne priorytetów rozwoju systemów teleinformatycznych wskazane w części 1 Planu.

Tabela 1. Działania w zakresie rozwoju społeczeństwa informacyjnego

Lp.CelResort wiodącyTermin realizacjiKontynuacja działań w latach 2007-2010
DziałanieResort współpracujący
12345
1Efektywne wydatkowanie środków na rozwój społeczeństwa informacyjnego
aMonitorowanie absorpcji funduszy UE na lata 2007-2013 w zakresie projektów o charakterze centralnym, regionalnym i lokalnym. MRRDziałanie ciągłeMonitorowanie i systematyczna ocena skutków realizacji.
Pozostałe resortyWprowadzenie ewentualnych korekt.
2Opracowanie strategii rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013
aZrewidowanie dotychczas przyjętych strategii rozwoju społeczeństwa informacyjnego pod kątem ich spójności z wytycznymi UE. Określenie celów i prowadzących do nich działań. Sprecyzowanie zadań (konkretnych,MSWiADo 06.2007Monitorowanie i ocena skutków wdrażania strategii.
mierzalnych, uzgodnionych, wykonalnych, określonych w czasie) i określenie wskaźników ich realizacji. Opracowanie projektu "Strategii rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013" i przedłożenie jej pod obrady Rady Ministrów.Pozostałe resorty
3Zapewnienie sprzyjającego otoczenia prawnego dla rozwoju społeczeństwa informacyjnego
aPrzegląd prawa pod kątem barier legislacyjnych w budowaniu społeczeństwa informacyjnego.

Przygotowanie propozycji zmian zmierzających do zapewnienia w szczególności:

- wzrostu podaży usług społeczeństwa

informacyjnego,

- ułatwień w dostępie do usług społeczeństwa

informacyjnego,

KPRMDo 12.2007Systematyczne wprowadzanie zmian.
- zapewnienia neutralności technologicznej

rozwiązań informatycznych wykorzystywanych

w procesie informatyzacji administracji

publicznej,

- zapewnienia bezpieczeństwa usług

społeczeństwa informacyjnego,

- usprawnienia procesu rozwoju systemów

teleinformatycznych administracji

publicznej,

- rozwoju gospodarki elektronicznej, w tym:

- możliwości rozwoju firm świadczących

usługi drogą elektroniczną,

- właściwego poziomu ochrony własności

intelektualnej pozwalającego na rozwój

przedsiębiorczości w obszarze gospodarki

opartej na wiedzy,

- ułatwienia świadczenia pracy na odległość,

- bezpieczeństwa danych osobowych w

przestrzeni wirtualnej,

- prostego procesu konwergencji technologii

informatycznych, telekomunikacyjnych i

telewizyjnych,

- edukacji informatycznej,

- ochrony małoletnich przed niepożądanymi

treściami.

Pozostałe resorty
4Zapobieganie wykluczeniu cyfrowemu
aPrzygotowanie "Strategii szerokopasmowego dostępu do usług społeczeństwa MTDo 06.2007Monitorowanie wdrażania strategii i ocena stanu
informacyjnego w Polsce na lata 2007-2013".MRR, MSWiAjej realizacji. Wprowadzenie ewentualnych korekt.
bPrzygotowanie Programu ustawicznego kształcenia, w tym wspieranie kształcenia na MNiSWDo 09.2007Monitorowanie wdrażania programu i ocena stanu
odległość (e-learning) z uwzględnieniem europejskich programów certyfikacji umiejętności wykorzystania ICT.MPiPS, MENjego realizacji. Wprowadzenie ewentualnych korekt.
cPrzedłożenie RM Planu przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu beneficjentów instytucji rynku pracy i zabezpieczeniaMPiPSDo 09.2007Przyjęcie i realizacja dokumentu.
społecznego.MSWiA, MEN, MG, MT, MZ
dPrzedłożenie RM projektu Planu działań dotyczących nauczania dzieci i młodzieży w MENDo 09.2007Monitorowanie wdrażania planu i systematyczna
zakresie problematyki funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym.MSWiA, MPiPS, MNiSWocena stanu jego realizacji.

Wprowadzenie ewentualnych korekt.

eDziałania na rzecz przestrzegania wymagań WAI (Web Accesibility Initiative) przy MSWiADziałanie ciągłe
udostępnianiu informacji w serwisach informacyjnych administracji publicznej.Pozostałe resorty
5Liberalizacja rynku łączności elektronicznej
aKontynuowanie prac legislacyjnych dotyczących projektu ustawy o zmianie ustawy - Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.MTDo 07.2007Systematyczna ocena skutków funkcjonowania obowiązujących przepisów znowelizowanej ustawy - Prawo telekomunikacyjne
UKEpod kątem ich dalszych zmian.
bDziałania na rzecz zapobiegania monopolom i nadużywaniu pozycji dominującej na rynku UKEDziałanie ciągłe
łączności elektronicznej.UOKiK
6Rozwój przedsiębiorczości i konkurencyjności
aOpracowanie programu wspierania ze środków funduszy strukturalnych małych i średnich przedsiębiorstw podejmujących działalność w MRRDo 03.2007Monitorowanie wdrażania programu i systematyczna ocena skutków jego
zakresie tworzenia usług lub treści cyfrowych.MSWiArealizacji.
bPrzedłożenie projektu uchwały RM o priorytetowym traktowaniu technologii teleinformatycznych w finansowaniu z budżetu MNiSWDo 04.2007Przyjęcie i realizacja uchwały.
państwa prac badawczo-rozwojowych.-
cPrzygotowanie Programu działań na rzecz MNiSWDo 06.2007Monitorowanie wdrażania
kształcenia i rozwoju wysoko kwalifikowanych kadr branży ICT.MEN, MPiPSprogramu i systematyczna ocena skutków jego realizacji.
dPrzygotowanie Programu aktywizacji zawodowej w dobie społeczeństwa informacyjnego.MPiPSDo 07.2007Monitorowanie wdrażania programu i systematyczna
-ocena skutków jego realizacji.
ePrzygotowanie Programu działań na rzecz wspierania elektronicznego handlu i usług.MGDo 09.2007Monitorowanie wdrażania programu i systematyczna
-ocena skutków jego realizacji.
7Rozwój polskich zasobów internetowych
aOpracowanie metodologii archiwizacji cyfrowej (digitalizacji) różnego rodzaju MKiDNDo 06.2007Systematyczna archiwizacja cyfrowa
zasobów archiwalnych, bibliotecznych i muzealnych oraz innych dokumentacji związanych z zabytkami, a także sposobów udostępniania ich w wersji cyfrowej.-zasobów archiwalnych bibliotecznych, muzealnych oraz innych dokumentacji związanych z zabytkami.
bTworzenie i rozwój zasobów internetownych uwzględniających potrzeby osób MPiPSDo 07.2007Systematyczny rozwój zasobów.
niepełnosprawnych, ich bliskich i opiekunów oraz wspieranie w tych działaniach instytucji i organizacji społecznych.MZ
cUruchomienie Portalu Kultury Polskiej stanowiącego źródło informacji o kulturze MKiDNDo 08.2007Aktualizacja treści.
polskiej, w tym Encyklopedii Kultury Polskiej.-
dOpracowanie koncepcji portalu edukacyjnego Ploteus 2, realizowanego w ramach programu Unii Europejskiej, stanowiącego źródło MENDo 12.2007Uruchomienie portalu i aktualizacja informacji.
informacji na temat możliwości kształcenia w Polsce na wszystkich jego etapach.MNiSW
eRozwój zasobów Polskiej Biblioteki Internetowej.MKiDN (do końca 2007 r. MSWiA) Działanie ciągłeMonitorowanie stanu i aktualizacja treści.
-Rozwój funkcjonalności portalu.
fBudowa Krajowej Infrastruktury Danych Przestrzennych jako źródła dostępu do danych GUGiK2007Aktualizacja i udostępnianie danych.
przestrzennych oraz możliwości ich wyszukiwania.-
gOpracowanie metodologii i prezentacji zasobów archiwalnych audio i wideo oraz MKDiNDo 12.2009Uruchomienie portalu.
udostępnianie ich na nośnikach informacji i przez Internet wraz z cyfryzacją zasobów archiwalnych.Filmoteka Narodowa

Tabela 2. Działania w zakresie informatyzacji administracji publicznej na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego

Lp.CelResort wiodącyTermin realizacjiKontynuacja działań w latach 2007-2010
DziałanieResort współpracujący
12345
1Integracja procesu informatyzacji administracji i upowszechnienie usług administracji udostępnianych drogą elektroniczną
aKoordynacja działań dotyczących przygotowania urzędów administracji MSWiA01.2007-04.2008Monitoring stanu wdrożenia ustawy o
publicznej do wdrożenia przepisów ustawy o podpisie elektronicznym.-podpisie elektronicznym w urzędach administracji publicznej.
bPrzedłożenie projektu uchwały RM o ustanowieniu Krajowych Ram MSWiADo 04.2007Wdrażanie uchwały
Interoperacyjności.-
cKoordynacja uruchamiania kolejnych usług administracji publicznej, udostępnianych drogą elektroniczną.MSWiASukcesywnie3)Coroczna weryfikacja Planu Informatyzacji Państwa i ewentualne
-zaproponowanie jego nowelizacji.
dOpracowanie programu szkoleń z zakresu wykorzystywania technologii informatycznych MSWiADo 04.2007Wdrożenie programu. Koordynacja szkoleń.
dla urzędników administracji rządowej i samorządowej.-
eRozpoczęcie procesu przyjmowania archiwalnych dokumentów elektronicznych uporządkowanych i przygotowanych do przekazania zgodnie z przepisami aktów wykonawczych wydanych na podstawie art. 5 MKiDNDo 04.2007Systematyczne przyjmowanie dokumentów elektronicznych wytworzonych przez administrację publiczną,
ust. 2b i 2c ustawy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.MNiSW, MSWiAzakwalifikowanych jako materiały archiwalne i przekazanych do archiwów państwowych. Monitorowanie działania systemu informatycznego przeznaczonego do realizacji tego zadania.
2Skuteczna absorpcja funduszy UE
aMonitorowanie stanu absorpcji środków UE na realizację projektów teleinformatycznych MRRZadanie ciągłe do 12.2008W zależności od potrzeb - poprawianie mechanizmów
współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej w okresie programowania 2004-2006.instytucje pośredniczące, instytucje wdrażająceabsorpcji funduszy UE.
bMonitorowanie stanu absorpcji środków UE na realizację projektów teleinformatycznych MRRZadanie ciągłe od chwili W zależności od potrzeb - usprawnianie mechanizmów
współfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej w okresie programowania 2007-2013.instytucje pośredniczące, instytucje wdrażająceuruchomienia środkówabsorpcji funduszy UE.
3Ograniczenie biurokracji - usprawnienie załatwiania spraw urzędowych
aZmiana sposobu identyfikacji obywatela - rezygnacja z nadmiarowych dokumentów o MSWiA02.2007-05.2008Realizacja zadania 3c.
cechach dokumentów tożsamości.MPiPS, MNiSW, MZ
bUmożliwienie udostępniania, także poprzez platformę elektroniczną, informacji o kolejkach oczekujących i czasie oczekiwania MZDo 06.2007Systematyczna aktualizacja danych. Rozszerzenie zasobów
na świadczenia opieki zdrowotnej finansowane ze środków publicznych.MSWiAinformacyjnych.
cUproszczenie procedur administracyjnych - opracowanie założeń i przedłożenie RM MSWiADo 10.2007Monitorowanie wdrażania programu i systematyczna
programu rządowego "Sprawna Administracja".pozostałe resortyocena skutków jego realizacji.
dRozpoczęcie wydawania dowodu osobistego z mikroprocesorem.MSWiAOd 06.2008
-
ePrzygotowanie podstaw formalnoprawnych dla uruchomienia procesu obsługi praw jazdy i rejestracji/wyrejestrowania pojazdu drogą MTDo 06.2008Monitorowanie stanu wdrażania usług prowadzonych drogą
elektroniczną, z uwzględnieniem zasad współdziałania (tzw. interoperacyjności) systemów informatycznych obsługujących te procesy.MSWiAelektroniczną.

Część 4

Określenie zadań publicznych, które będą realizowane z wykorzystaniem drogi elektronicznej

Lp.Nazwa usługi administracji publicznej udostępnianej drogą elektronicznąResort wiodącyPodstawowe funkcjonalnościTermin uruchomienia usługi
12345
1Proces zmiany zameldowaniaMSWiAZgłoszenie obywatela o zmianie miejsca zameldowania.

Przesłanie obywatelowi potwierdzenia nowego zameldowania.

Informacja urzędu o procedurach wymiany dokumentów w związku ze zmianą miejsca zameldowania.

Dystrybucja informacji o zmianie miejsca pobytu obywatela do odpowiednich urzędów.

12.2008
2Proces obsługi paszportówMSWiAZłożenie wniosku o wystawienie paszportu.

Przyjmowanie opłat za wystawienie paszportu.

Możliwość uzyskania informacji przez obywatela o przebiegu procesu wystawiania paszportu oraz terminie i miejscu jego odbioru.

12.2008
3Proces obsługi dowodów osobistychMSWiAZłożenie wniosku o wystawienie dowodu osobistego.

Przyjmowanie opłat za wystawienie dowodu osobistego.

Możliwość uzyskania informacji przez obywatela o przebiegu procesu wystawiania dowodu osobistego oraz terminie i miejscu jego odbioru.

Dystrybucja informacji o wystawieniu nowego dowodu osobistego obywatelowi do odpowiednich urzędów.

12.2008
4Proces umówienia wizyty lekarskiej przez pacjentaMZZdalna rejestracja potrzeby usługi medycznej (badania, wizyty lekarskiej, wizyty w gabinecie, opieki pielęgniarskiej itp.).

Informacja o dostępnych terminach realizacji usługi medycznej.

Informowanie i przypominanie o terminie, o zmianach terminu oraz rezygnacji z usługi medycznej.

12.2008
5Proces przekazania danych statystycznych do GUSGUSWypełnienie i przesyłanie formularzy prezentujących dane statystyczne do urzędu.

Przypomnienie urzędu o obowiązku złożenia formularza statystycznego.

Potwierdzenie urzędu o zrealizowaniu obowiązku sprawozdawczego.

Wysyłanie przez urząd monitów w razie braku realizacji obowiązku sprawozdawczego.

12.2008
6Proces przekazywania danych statystycznych w zakresie ochrony zdrowia do MZMZWypełnienie i przesyłanie formularzy statystycznych do MZ.

Przypomnienie MZ o obowiązku złożenia formularza statystycznego.

Potwierdzanie MZ o zrealizowaniu obowiązku sprawozdawczego.

Wysyłanie przez MZ monitów w razie braku realizacji obowiązku sprawozdawczego.

12.2008
7Proces obsługi zamówień publicznychUZPInformacje o prowadzonych postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego.

Informacje o zakończonych postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego.

Platforma aukcji i licytacji.

12.2008
8Proces składania deklaracji PIT-11MFWypełnienie formularzy PIT-11.

Wydrukowanie deklaracji podatkowej.

Przesłanie deklaracji podatkowej drogą elektroniczną do urzędu skarbowego.

Informacje o terminie składania deklaracji.

12.2008
9Proces rejestracji działalności gospodarczej osób fizycznychMGZłożenie wniosku o wpis do rejestru informacji o uruchomieniu/zawieszeniu/likwidacji działalności gospodarczej.

Dystrybucja informacji o statusie działalności gospodarczej do odpowiednich instytucji.

Przyjmowanie opłat za rejestrację działalności gospodarczej.

Przekazywanie wnioskodawcy informacji o przebiegu procesu rejestracji.

Informacje o innych czynnościach związanych z procesem rejestracji działalności gospodarczej.

Udostępnianie informacji o działalności gospodarczej na żądanie.

12.2008
10Proces dostępu do danych przestrzennych dla obszaru całego krajuGUGiKUsługa dostępu do cyfrowych map i danych przestrzennych.

Usługa wyszukiwania informacji przestrzennej.

Usługa przyjmowania zamówień udostępniania i zakupu danych przestrzennych z Państwowego Zasobu Geodezyjnego i Kartograficznego przez centralny punkt dostępowy do danych przestrzennych geoportal.gov.pl

Lokalizowanie zdarzeń, obiektów i zjawisk w czasie i przestrzeni w oparciu o mapy i dane przestrzenne.

12.2008
11Podatek dochodowy od osób fizycznychMFWypełnienie i przesyłanie formularzy PIT.

Informacje o aktualnym stanie rozliczeń podatnika.

Informacje o terminach i zasadach wypełniania deklaracji podatkowych.

03.2009
12Proces uzyskiwania pozwoleń wydawanych na podstawie przepisów prawa budowlanegoMBZłożenie wniosku o pozwolenie na budowę, rozbiórkę lub użytkowanie.

Zgłoszenie budowy, rozbiórki lub wykonywania robót budowlanych niewymagających pozwolenia.

Przyjmowanie opłat związanych z pozwoleniami na budowę, rozbiórkę lub użytkowanie.

Informacje urzędu o aktualnym stanie rozpatrywania wniosku.

Informowanie wnioskodawcy o konieczności uzupełnienia wniosku lub dokumentacji.

12.2009
Informowanie wnioskodawcy - w zakresie dokonanego zgłoszenia - o nałożeniu obowiązku uzupełnienia zgłoszenia, wniesieniu sprzeciwu lub o obowiązku uzyskania pozwolenia na:

a) wykonanie określonego obiektu lub robót

budowlanych objętych obowiązkiem

zgłoszenia,

b) rozbiórkę obiektów wymagającą uprzedniego

zgłoszenia.

Przekazanie wnioskodawcy informacji o wydaniu decyzji o pozwoleniu na budowę, rozbiórkę lub użytkowanie.

Zawiadomienie o zakończeniu budowy obiektu budowlanego lub złożeniu wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie.

13Proces uzyskiwania informacji z urzędu stanu cywilnegoMSWiAZłożenie wniosku o wydanie odpisu skróconego aktu stanu cywilnego.

Przyjmowanie opłat administracyjnych.

Wystawianie odpisu skróconego aktu stanu cywilnego.

12.2009
14Proces rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracyMPiPSZłożenie wniosku o rejestrację.

Informacje o aktualnym stanie załatwiania wniosku.

12.2009
15Proces rozliczania podatku dochodowego od osób prawnychMFWypełnianie i przesyłanie formularzy CIT.

Informacje o aktualnym stanie rozliczeń podatnika.

Informacje o terminach i zasadach wypełniania deklaracji podatkowych.

12.2009
16Proces rozliczania podatku VATMFWypełnianie i przesyłanie formularzy VAT.

Informacje o aktualnym stanie rozliczeń VAT podatnika.

Informacje o terminach i zasadach wypełniania deklaracji podatkowych.

12.2009
17Wgląd do elektronicznej księgi wieczystejMSObsługa elektronicznych wniosków o wgląd do księgi wieczystej.

Możliwość zapoznania się przez Internet z treścią księgi wieczystej.

12.2009
18Wyszukiwanie informacji statystycznejGUSMożliwość wyszukania żądanej metainformacji lub informacji statystycznej z baz tematycznych systemu informacyjnego statystyki publicznej.12.2009
19Elektroniczny dostęp do wydziałów ksiąg wieczystych i Centralnej Informacji Ksiąg WieczystychMSObsługa elektronicznych wniosków o wydanie odpisu księgi wieczystej.

Możliwość uzyskania przez Internet odpisu księgi wieczystej.

Obsługa elektronicznych wniosków o wpis do księgi wieczystej.

Elektroniczny dostęp do informacji o stanie spraw prowadzonych przez wydziały ksiąg wieczystych objęte systemem Nowej Księgi Wieczystej (NKW).

12.2010
20Pośrednictwo pracyMPiPSInformacje o kwalifikacjach osób poszukujących pracy.

Wyszukiwanie ofert pracy.

Umówienie spotkania z potencjalnym pracodawcą.

Informacje o szkoleniach.

12.2010
21Proces uzyskania pozwoleń lub zezwoleń i realizacji płatności za korzystanie ze środowiskaZłożenie wniosku o pozwolenie lub zezwolenie na korzystanie ze środowiska.

Przyjmowanie opłat za pozwolenie lub zezwolenie na korzystanie ze środowiska.

Przypominanie o opłatach.

Informacje urzędu o aktualnym stanie rozpatrywania wniosku.

12.2010
22Proces obsługi systemu świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnejMPiPSUdostępnienie informacji o zakresie świadczeń możliwych do uzyskania przez wnioskodawcę po wypełnieniu ankiety.

Złożenie wniosku o świadczenia rodzinne oraz zaliczkę alimentacyjną.

Informacja o przyznaniu lub odmowie świadczeń rodzinnych i zaliczki alimentacyjnej.

12.2010
23Składanie elektronicznych wniosków do wydziałów sądów prowadzących repertoria elektroniczneMSSkładanie wniosków do wydziałów KRS, wydziałów rejestru zastawów.

Składanie wniosków do Krajowego Rejestru Karnego, Monitora Sądowego i Gospodarczego, a także innych jednostek resortu.

Uzyskanie stosownych informacji i zaświadczeń z Centralnej Informacji Rejestrów prowadzonych przez sądy, informacji z Krajowego Rejestru Karnego, Monitora Sądowego i Gospodarczego.

12.2010
24Elektroniczny dostęp do podmiotów świadczących usługi prawne, przeglądanie aktów notarialnych dla podmiotów świadczących usługi prawneMSInformacje dotyczące poszczególnych grup prawnych, kancelarii notarialnych, kancelarii adwokackich i innych, które zgłoszą chęć realizacji usług prawnych drogą elektroniczną.

Możliwość składania pism do poszczególnych wymienionych w portalu podmiotów świadczących usługi prawne oraz wymiana stosownej korespondencji elektronicznej.

Uzyskiwanie m.in. aktów notarialnych poświadczonych bezpiecznym podpisem elektronicznym przez notariusza lub innych dokumentów wymagających poświadczenia.

Udostępnianie podmiotom świadczącym usługi prawne informacji o zawartych umowach, aktach notarialnych i innych ważnych dokumentach niezastrzeżonych przepisami, których treść będzie miała wpływ na jakość oraz pewność obrotu gospodarczego.

12.2010

______

1) Krajowy Program Reform na lata 2005-2008 na rzecz realizacji Strategii Lizbońskiej, przyjęty przez Radę Ministrów dnia 27 grudnia 2005 r.

2) Inicjatywa i2010 Europejskie społeczeństwo informacyjne na rzecz wzrostu i zatrudnienia, przyjęta przez Komisję Wspólnot Europejskich dnia 1 czerwca 2006 r.

3) Zgodnie z planem realizacji kolejnych systemów teleinformatycznych (patrz: część 2) i planem udostępniania usług elektronicznej administracji (patrz: część 4).