Rozdział 6 - Nadzór nad pilotażem morskim - Pilotaż morski.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2018.38
Akt obowiązujący Wersja od: 13 października 2023 r.
Rozdział 6
Nadzór nad pilotażem morskim
Nadzór nad pilotażem morskim
§ 32.
W ramach sprawowanego nadzoru nad prawidłowością i poziomem wykonywanych usług pilotowych w zakresie niezbędnym do zapewnienia bezpieczeństwa morskiego, właściwy terytorialnie dyrektor urzędu morskiego:1)
określa, po zasięgnięciu opinii szefa stacji pilotowej właściwej dla danego rejonu pilotowego, minimalną liczbę pilotów morskich uprawnionych do pilotowania statków w rejonie pilotowym, w którym pilotaż jest obowiązkowy, uwzględniając warunki portowo-żeglugowe, natężenie ruchu statków i ich wielkość oraz czas pracy pilotów morskich;2)
prowadzi listę pilotów;3)
powołuje i odwołuje szefa stacji pilotowej;4)
przeprowadza nabór na szkolenia kandydatów na pilotów morskich i praktyki pilotowe;5)
podejmuje inne działania określone w przepisach odrębnych.§ 33.
1.
W ramach sprawowanego nadzoru nad prawidłowością organizowania i koordynowania usług pilotowych przez stacje pilotowe, właściwy dyrektor urzędu morskiego przeprowadza, nie rzadziej niż co 2 lata, kontrolę stacji pilotowej, mającą na celu ocenę:1)
przestrzegania postanowień regulaminu funkcjonowania stacji pilotowej, w szczególności:a)
organizacji pracy stacji pilotowej, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, czasu pracy pilotów morskich, oraz wyposażenia stacji,b)
zakresu obowiązków szefa stacji pilotowej,c)
zakresu obowiązków pilota morskiego,d)
nadzorowania praktyk pilotowych,2)
spełniania wymagań funkcjonowania stacji pilotowej określonych w akcie o utworzeniu stacji pilotowej,3)
przestrzegania przepisów dotyczących bezpieczeństwa żeglugi podczas pilotowania statków przez pilotów morskich należących do tej stacji pilotowej- zakończoną sporządzeniem raportu, który może zawierać zalecenia pokontrolne; kopię raportu otrzymuje szef stacji pilotowej.
2.
W przypadku wydania zaleceń pokontrolnych szef stacji pilotowej powiadamia dyrektora urzędu morskiego, w terminie 30 dni od dnia doręczenia kopii raportu, o uwzględnieniu, przyczynach nieuwzględnienia lub planie wdrożenia tych zaleceń.§ 34.
Zakres danych umieszczanych na liście pilotów obejmuje:1)
imię i nazwisko pilota morskiego;2)
datę wpisania pilota morskiego na listę pilotów;3)
numer i datę ważności dyplomu pilota morskiego oraz wskazanie organu, który go wydał;4)
informacje:a)
o posiadanych przez pilota morskiego uprawnieniach pilotowych,b)
dotyczące zawieszenia posiadanych przez pilota morskiego uprawnień, w tym przyczynę, podstawę prawną i okres, na jaki uprawnienia pilota morskiego zostały zawieszone,c)
o skreśleniu pilota morskiego z listy pilotów, ze wskazaniem daty i podstawy skreślenia.