Rozdział 6 - Nadzór nad pilotażem morskim - Pilotaż morski.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2018.38

Akt obowiązujący
Wersja od: 13 października 2023 r.

Rozdział  6

Nadzór nad pilotażem morskim

§  32. 
W ramach sprawowanego nadzoru nad prawidłowością i poziomem wykonywanych usług pilotowych w zakresie niezbędnym do zapewnienia bezpieczeństwa morskiego, właściwy terytorialnie dyrektor urzędu morskiego:
1)
określa, po zasięgnięciu opinii szefa stacji pilotowej właściwej dla danego rejonu pilotowego, minimalną liczbę pilotów morskich uprawnionych do pilotowania statków w rejonie pilotowym, w którym pilotaż jest obowiązkowy, uwzględniając warunki portowo-żeglugowe, natężenie ruchu statków i ich wielkość oraz czas pracy pilotów morskich;
2)
prowadzi listę pilotów;
3)
powołuje i odwołuje szefa stacji pilotowej;
4)
przeprowadza nabór na szkolenia kandydatów na pilotów morskich i praktyki pilotowe;
5)
podejmuje inne działania określone w przepisach odrębnych.
§  33. 
1. 
W ramach sprawowanego nadzoru nad prawidłowością organizowania i koordynowania usług pilotowych przez stacje pilotowe, właściwy dyrektor urzędu morskiego przeprowadza, nie rzadziej niż co 2 lata, kontrolę stacji pilotowej, mającą na celu ocenę:
1)
przestrzegania postanowień regulaminu funkcjonowania stacji pilotowej, w szczególności:
a)
organizacji pracy stacji pilotowej, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, czasu pracy pilotów morskich, oraz wyposażenia stacji,
b)
zakresu obowiązków szefa stacji pilotowej,
c)
zakresu obowiązków pilota morskiego,
d)
nadzorowania praktyk pilotowych,
2)
spełniania wymagań funkcjonowania stacji pilotowej określonych w akcie o utworzeniu stacji pilotowej,
3)
przestrzegania przepisów dotyczących bezpieczeństwa żeglugi podczas pilotowania statków przez pilotów morskich należących do tej stacji pilotowej

- zakończoną sporządzeniem raportu, który może zawierać zalecenia pokontrolne; kopię raportu otrzymuje szef stacji pilotowej.

2. 
W przypadku wydania zaleceń pokontrolnych szef stacji pilotowej powiadamia dyrektora urzędu morskiego, w terminie 30 dni od dnia doręczenia kopii raportu, o uwzględnieniu, przyczynach nieuwzględnienia lub planie wdrożenia tych zaleceń.
§  34. 
Zakres danych umieszczanych na liście pilotów obejmuje:
1)
imię i nazwisko pilota morskiego;
2)
datę wpisania pilota morskiego na listę pilotów;
3)
numer i datę ważności dyplomu pilota morskiego oraz wskazanie organu, który go wydał;
4)
informacje:
a)
o posiadanych przez pilota morskiego uprawnieniach pilotowych,
b)
dotyczące zawieszenia posiadanych przez pilota morskiego uprawnień, w tym przyczynę, podstawę prawną i okres, na jaki uprawnienia pilota morskiego zostały zawieszone,
c)
o skreśleniu pilota morskiego z listy pilotów, ze wskazaniem daty i podstawy skreślenia.