Rozdział 3 - Badania lotniczo-lekarskie. - Personel lotniczy.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1976.35.211

Akt utracił moc
Wersja od: 18 listopada 1976 r.

Rozdział  3

Badania lotniczo-lekarskie.

§  9.
Badania lotniczo-lekarskie przeprowadzają:
1)
cywilne komisje lotniczo-lekarskie określone przez Ministra Komunikacji,
2)
wojskowe komisje lotniczo-lekarskie.
§  10.
1.
Komisje lotniczo-lekarskie przeprowadzają badania:
1)
wstępne,
2)
okresowe,
3)
okolicznościowe.
2.
Badaniom wstępnym podlegają osoby ubiegające się o dopuszczenie do praktycznego lotniczego szkolenia się w powietrzu oraz o wydanie licencji kontrolera ruchu lotniczego.
3.
Badaniom okresowym podlegają uczniowie-piloci, uczniowie-skoczkowie spadochronowi oraz - z zastrzeżeniem ust. 5 - osoby ubiegające się o wydanie lub przedłużenie okresu ważności licencji.
4.
Badaniom okolicznościowym podlegają uczniowie-piloci, uczniowie-skoczkowie spadochronowi i członkowie personelu lotniczego:
1)
po wypadku lub wydarzeniu lotniczym określonym odrębnymi przepisami na wniosek komisji badającej taki wypadek lub wydarzenie,
2)
po przebytej chorobie lub wypadku innym niż wypadek lotniczy, powodującym co najmniej 20 dni niezdolności do pracy,
3)
na żądanie organu nadzoru lub jednostki organizacyjnej, w której osoba podlegająca badaniu jest zatrudniona, albo organizacji, której jest członkiem.
5.
Badaniom lotniczo-lekarskim nie podlegają dyspozytorzy lotniczy oraz mechanicy lotniczy obsługi i mechanicy lotniczy napraw.
6.
O wyniku badania lotniczo-lekarskiego osoby mającej licencję wydaną przez państwo obce organ nadzoru zawiadamia organ państwa, który wydał licencję.
§  11.
Badania okresowe przeprowadza się w okresach nie dłuższych niż:
1)
24 miesiące - w stosunku do pilotów: samolotowego turystycznego, szybowcowego, śmigłowcowego turystycznego i balonu wolnego,
2)
12 miesięcy - w stosunku do ucznia-pilota (skoczka spadochronowego zawodowego), do pilotów samolotowego zawodowego II klasy i śmigłowcowego zawodowego oraz do nawigatora, mechanika pokładowego, radiooperatora pokładowego, skoczka spadochronowego zawodowego, kontrolera ruchu lotniczego oraz do osoby mającej uprawnienie pilota doświadczalnego,
3)
6 miesięcy - w stosunku do pilotów samolotowego zawodowego I klasy, samolotowego liniowego i śmigłowcowego liniowego.
2.
Jeżeli członek personelu lotniczego specjalności określonej w ust. 1 pkt 1 jest w wieku poniżej 18 lat lub powyżej 45 lat, okres między badaniami nie może być dłuższy niż 12 miesięcy.
3.
W razie przebywania członka personelu lotniczego specjalności określonej w ust. 1 pkt 2 i 3 za granicą przez czas dłuższy niż okres między badaniami,organ nadzoru może:
1)
uznać za ważne orzeczenie o sprawności fizycznej i psychicznej tego członka personelu lotniczego wydane przez właściwy organ obcego państwa, jeżeli wymagania dotyczące tej sprawności zastosowane przy wydaniu orzeczenia nie są mniejsze od wymagań określonych przepisami polskimi, albo
2)
przedłużyć okres między badaniami:
a)
o 6 miesięcy, jeżeli chodzi o członka personelu lotniczego wykonującego czynności lotnicze bez wynagrodzenia lub na statkach powietrznych nie używanych odpłatnie,
b)
dwukrotnie kolejno o 3 miesiące, jeżeli chodzi o członka personelu lotniczego wykonującego czynności lotnicze za wynagrodzeniem lub na statkach powietrznych używanych odpłatnie.
4.
W wypadkach określonych w ust. 3 pkt 2 lit. b) okres między badaniami może być przedłużony na podstawie odpowiedniego orzeczenia wydanego przez lekarza uprawnionego w danym państwie do przeprowadzania badań lotniczo-lekarskich członków personelu lotniczego lub przez lekarza polskiego mającego specjalizację I lub II stopnia w zakresie medycyny lotniczej.
§  12.
1.
Na podstawie wyników badania lotniczo-lekarskiego wydaje się osobie badanej orzeczenie o sprawności fizycznej i psychicznej.
2.
Od orzeczenia komisji lotniczo-lekarskiej przysługuje prawo wniesienia odwołania do Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej w terminie 14 dni od daty doręczenia orzeczenia.
3.
Orzeczenie Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej jest ostateczne.