Państwowe gospodarstwo leśne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1936.75.533

Akt utracił moc
Wersja od: 11 grudnia 1948 r.

DEKRET
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ
z dnia 30 września 1936 r.
o państwowym gospodarstwie leśnym. *

Na podstawie art. 55 ust. (1) ustawy konstytucyjnej i art. 1 pkt a) ustawy z dnia 2 lipca 1936 r. o upoważnieniu Prezydenta Rzeczypospolitej do wydawania dekretów (Dz. U. R. P. Nr 51, poz. 363) postanawiam co następuje:

Państwowe gospodarstwo leśne pod nazwą "Lasy Państwowe" będzie prowadzone na zasadach określonych w dekrecie niniejszym.

(1)
Lasy Państwowe obejmują wszystkie państwowe lasy i grunty leśne wraz ze związanymi z nimi gospodarczo gruntami nieleśnymi oraz innymi nieruchomościami i ruchomościami, służącymi do prowadzenia tego gospodarstwa (zakładami przemysłowymi, urządzeniami technicznymi, transportowymi, komunikacyjnymi itp.), a także prywatne wody Państwa w rozumieniu prawa wodnego.
(2)
Przepis powyższy nie dotyczy państwowych lasów i gruntów leśnych, które otrzymały specjalne przeznaczenie na podstawie szczególnych aktów ustawodawczych, lasów i gruntów leśnych, będących w zarządzie lub własnością państwowych instytucji, zakładów i przedsiębiorstw posiadających odrębną osobowość prawną, a także lasów i gruntów leśnych, przekazanych pod zarząd innych ministrów.
(1)
W skład państwowego gospodarstwa leśnego wchodzą również państwowe grunty rolne oraz inne nieruchomości, związane administracyjnie z państwowymi lasami i gruntami leśnymi.
(2)
Przepis ten nie narusza obowiązującego prawa o reformie rolnej.
(1)
Ogólna powierzchnia lasów i gruntów leśnych państwowego gospodarstwa leśnego nie może ulegać zmniejszaniu.
(2)
W tym celu Lasy Państwowe nabywać będą prywatne lasy i grunty leśne, a także grunty nieleśne, których zalesienia wymaga interes Państwa gospodarczy lub publiczny, a zwłaszcza interes obrony Państwa.
(1)
Wszystkie grunty leśne powinny być trwale utrzymane pod uprawą leśną.
(2)
Zmiana uprawy leśnej na inny rodzaj użytkowania może być dokonana jedynie w przypadkach określonych w dekrecie niniejszym.

Lasy, które:

a)
zabezpieczają glebę przed zmywaniem i wyjałowieniem, powstrzymują usuwanie się ziemi lub kamieni, przeszkadzają tworzeniu się dzikich potoków, obrywaniu się skał i spadkowi lawin;
b)
chronią brzegi wód przed obrywaniem się, a źródła przed zasypaniem;
c)
przeszkadzają powstawaniu albo rozszerzaniu się piasków lotnych lub parowów;
d)
mają specjalne znaczenie dla obrony Państwa;
e)
mają znaczenie przyrodniczo-naukowe;
f)
leżą w granicach okręgu ochrony sanitarnej uzdrowisk, posiadających charakter użyteczności publicznej;
g)
leżą w granicach administracyjnych miast i ośrodków przemysłowo-fabrycznych oraz w sferze interesów mieszkaniowych tych środowisk w rozumieniu przepisów o reformie rolnej, w stosunku zaś do miast liczących:

ponad 500.000 ludności-w odległości 50 km,

ponad 200.000 ludności-w odległości 30 km,

ponad 75.000 ludności-w odległości 15 km

- mogą być uznane przez Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych za lasy ochronne.

Uznanie lasu za ochronny lub odjęcie mu tego charakteru następuje:

a)
w stosunku do lasów określonych w art. 6 lit. a), b), c) na wniosek władz wodnych, władz marynarki handlowej oraz władz samorządu terytorialnego i gospodarczego co do lasów, położonych na obszarze ich działania, a także na wniosek każdego, komu właściwości gruntów, wymienionych w art. 6 lit. a), b), c), zagrażają niebezpieczeństwem lub szkodą;
b)
w stosunku do lasów określonych w art. 6 lit. d) na wniosek Ministra Spraw Wojskowych lub władzy wojskowej przez niego upoważnionej;
c)
w stosunku do lasów określonych w art. 6 lit. e) na wniosek Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego;
d)
w stosunku do lasów określonych w art. 6 lit. f) na wniosek Ministra Opieki Społecznej;
e)
w stosunku do lasów określonych w art. 6 lit. g) na wniosek Ministra Spraw Wewnętrznych;
f)
w stosunku do lasów określonych w art. 6 lit. a), b), c), e) również na wniosek organów Lasów Państwowych.
(1)
W lasach uznanych za ochronne uprawa leśna nie może być zmieniona na inny rodzaj użytkowania.
(2)
W lasach nieuznanych za ochronne uprawa leśna może być zmieniona na inny rodzaj użytkowania jedynie w przypadkach, w których zmiana taka -
a)
wynika z gospodarczych lub administracyjnych potrzeb państwowego gospodarstwa leśnego;
b)
pozostaje w związku z przebudową ustroju rolnego;
c)
leży w interesie publicznym, w szczególności w interesie obrony Państwa.
(3)
Grunty leśne poddane innej niż leśna uprawie w przypadkach, nieuzasadnionych podanymi wyżej względami, powinny być ponownie zalesione.

Gospodarstwo leśne w lasach uznanych za ochronne będzie prowadzone w sposób zapewniający osiągnięcie celu, dla którego lasy te zostały uznane za ochronne; w razie potrzeby użytkowanie tych lasów będzie całkowicie zaniechane.

Niszczenie (wypalanie itp.) kosodrzewiny, jak również jakiekolwiek jej użytkowanie w tych miejscach, gdzie kosodrzewina spełnia zadania ochronne (art. 6 lit. a), b), c)) jest wzbronione.

(1)
Pasanie inwentarza, zbieranie ściółki oraz wszelkie inne użytkowanie powierzchni leśnej może odbywać się tylko o tyle, o ile nie wyrządza ono szkody drzewostanom lub glebie.
(2)
Minister Rolnictwa i Reform Rolnych określi warunki i ograniczenia, dotyczące czasu, miejsca i sposobu użytkowania powierzchni leśnej.
(3)
Pasanie inwentarza w drzewostanach, których wiek nie przekroczył lat 20, nie może być dozwolone.

Lasy Państwowe obowiązane są czuwać stale nad ochroną lasów przed szkodliwymi owadami leśnymi i pasożytami roślinnymi, a w razie potrzeby podejmować stosowanie odpowiednich środków ochronnych, mających na celu zapobieganie rozwojowi tych szkodników i pasożytów oraz ich tępienie.

(1)
Gospodarstwo leśne będzie prowadzone planowo i racjonalnie na zasadach ciągłości i trwałości użytkowania oraz najwyższej rentowności z uwzględnieniem gospodarczych interesów Państwa.
(2)
Sposób sporządzania planów gospodarstwa leśnego określi Minister Rolnictwa i Reform Rolnych.
(1)
Lasy Państwowe mogą prowadzić przemysłowy przerób drewna i innych surowców własnych w rozmiarach, jakie będą potrzebne dla zapewnienia rentowności państwowego gospodarstwa leśnego.
(2)
Przerób ten podlega przepisom prawa przemysłowego i prowadzony będzie na zasadach kalkulacji handlowej z uwzględnieniem jego związku z gospodarstwem leśnym (art. 13).

Lasy Państwowe prowadzić będą racjonalną hodowlę zwierzyny łownej i racjonalne jej użytkowanie w oparciu o zasadę opłacalności i w granicach, w których nie przyniesie to szkody gospodarstwu leśnemu.

(1)
Gospodarstwo rybne na wodach prywatnych Państwa w rozumieniu prawa wodnego prowadzone będzie na zasadach gospodarstwa racjonalnego i najwyższej rentowności, według planów, sporządzanych dla poszczególnych obszarów tych wód.
(2)
Sposób sporządzania planów gospodarstwa rybnego określi Minister Rolnictwa i Reform Rolnych.
(1)
Gospodarstwo w majątkach rolnych, pozostających we własnym zarządzie Lasów Państwowych, prowadzone będzie na zasadach racjonalnego gospodarstwa rolnego oraz najwyższej rentowności.
(2)
W majątkach rolnych, przeznaczonych na reformę rolną lub cele specjalne, gospodarstwo będzie prowadzone z uwzględnieniem takiego ich przeznaczenia.

Rokiem obrachunkowym w państwowym gospodarstwie leśnym jest rok gospodarczy, t. j. okres od dnia 1 października do dnia 30 września roku następnego.

(1)
Lasy Państwowe przeprowadzą i utrzymywać będą spis całego zarządzanego przez nie majątku państwowego oraz ustalać będą wartość tego majątku.
(2)
Z chwilą przeprowadzenia pierwszego oszacowania tego majątku sporządzony zostanie bilans otwarcia, w którym wartość majątku będzie wykazana jako kapitał zakładowy Lasów Państwowych.
(3)
Zasady inwentaryzacji i oszacowania wymienionego majątku ustali Minister Rolnictwa i Reform Rolnych w porozumieniu z Ministrem Skarbu.

(1)
Lasy Państwowe pokrywają wszelkie swoje wydatki z własnych dochodów i funduszów i gospodarują zgodnie z planem użytkowania, ustalonym przez Izby ustawodawcze oraz opracowanym na podstawie tego planu rocznym planie finansowo-gospodarczym, zatwierdzonym przez Radę Ministrów na wniosek, przedstawiony przez Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
.2)
Przy wykonywaniu planu finansowo-gospodarczego Lasów Państwowych Ministrowi Rolnictwa i Reform Rolnych w porozumieniu z Ministrem Skarbu służy w razie konieczności prawo przenoszenia kredytów w obrębie tego planu oraz zwiększania ustalonych w nim rozchodów z wyjątkiem wydatków osobowych, określonych stałymi etatami, o ile zwiększenie to nie spowoduje zmniejszenia wpłaty do Skarbu Państwa, ustalonej w budżecie. Przenoszenie kredytów oraz zwiększenie ustalonych w planie dochodów nie może naruszać planu użytkowania, ustalonego przez Izby ustawodawcze.
.(3)
Lasy Państwowe sporządzać będą z końcem każdego roku obrachunkowego bilanse i rachunki zysków i strat, podlegające zatwierdzeniu przez Radę Ministrów na wniosek, przedstawiony przez Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych w porozumieniu z Ministrem Skarbu; bilanse i rachunki dołączone będą do preliminarza budżetowego Państwa.
.(4)
Do budżetu państwowego włącza się tylko wpłatę Lasów Państwowych do Skarbu Państwa.
(5)
Do preliminarza budżetowego Państwa będą dołączone zatwierdzone przez Radę Ministrów: plan finansowo-gospodarczy Lasów Państwowych na bieżący rok obrachunkowy, bilans i rachunek zysków i strat oraz sprawozdanie rachunkowe za przedostatni rok obrachunkowy.
.(6)
Gdyby wpłata do Skarbu Państwa została ustawą skarbową włączona do budżetu państwowego w innej wysokości, niż została ona zaprojektowana w przedłożeniu rządowym, Rada Ministrów na wniosek Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych, przedstawiony w porozumieniu z Ministrem Skarbu, dostosuje plan finansowo-gospodarczy, zarówno bieżący jak i na okres następny do wysokości wpłaty, ustalonej w budżecie państwowym, o ile Izby ustawodawcze same nie wprowadziły odpowiedniej w planie finansowo-gospodarczym zmiany.

Lasom Państwowym będą opłacane wszelkie świadczenia ich na rzecz poszczególnych działów administracji rządowej, związków samorządowych, a także na rzecz rządowych i samorządowych instytucji, zakładów i przedsiębiorstw, posiadających odrębną osobowość prawną.

(1)
Tworzy się fundusz uzupełnienia stanu posiadania Lasów Państwowych, na który składać się będą wpływy ze zbycia poszczególnych gruntów leśnych i innych wchodzących w skład państwowego gospodarstwa leśnego, z wyjątkiem gruntów rolnych, przekazywanych na cele przebudowy ustroju rolnego stosownie do obowiązującego prawa o reformie rolnej, a także wpływy ze zbycia drzewostanów przy przekazywaniu obszarów leśnych na cele publiczne bez odszkodowania.
(2)
Fundusz uzupełnienia stanu posiadania Lasów Państwowych przeznacza się na kupno lasów i gruntów, określonych w art. 4 dekretu niniejszego.
(1)
Tworzy się fundusz amortyzacyjny Lasów Państwowych dla amortyzacji wartości inwentarza ruchomego, budynków mieszkalnych i gospodarczych oraz budowli i urządzeń technicznych zakładów przemysłowych, transportowych i komunikacyjnych.
(2)
Jako wartość umarzanego majątku przyjmowana będzie pierwotna cena nabycia (oszacowania) lub koszt własny.
(3)
Wysokość stawek amortyzacyjnych określi Minister Rolnictwa i Reform Rolnych w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
(1)
Minister Rolnictwa i Reform Rolnych może w porozumieniu z Ministrem Skarbu tworzyć inne, poza wymienionymi w art. 22 i 23 fundusze, o ile wymagać tego będą potrzeby państwowego gospodarstwa leśnego.
(2)
Zasady używania funduszów Lasów Państwowych określonych w art. 22 i 23 oraz w ust. (1) artykułu niniejszego ustali Minister Rolnictwa i Reform Rolnych w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
(1)
Lasy Państwowe mogą w imieniu Skarbu Państwa uczestniczyć w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością, w spółkach akcyjnych i spółdzielniach, w których większość kapitału zakładowego (akcyjnego) pochodzi z zarządzanego przez Lasy Państwowe majątku państwowego, jeżeli będzie to potrzebne dla należytego zorganizowania zbytu produkcji państwowego gospodarstwa leśnego.
(2)
Przystąpienie Lasów Państwowych do takiej spółki wymaga każdorazowo decyzji Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych, powziętej w porozumieniu z Ministrami: Skarbu oraz Przemysłu i Handlu, która określi wysokość udziału oraz zasady organizacji i działalności spółki.

(1)
Na potrzeby państwowego gospodarstwa leśnego upoważnia się Ministra Skarbu na wniosek Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych do zaciągania pożyczek krótkoterminowych do wysokości, nie przekraczającej 20% rozchodów eksploatacyjnych brutto, wykazanych w ostatnim rocznym zamknięciu rachunkowym gospodarstwa leśnego. Pożyczki te muszą być spłacone z bieżących dochodów państwowego gospodarstwa leśnego. Zaciągnięcie nowej pożyczki może nastąpić pod warunkiem, że pożyczka ta łącznie z niespłaconą jeszcze częścią pożyczki poprzedniej nie przekroczy określonego powyżej maksimum.
.(2)
Zaciąganie pożyczek wyższych i długoterminowych oraz wszelkich zobowiązań, obciążających nieruchomości, wchodzące w skład państwowego gospodarstwa leśnego, może nastąpić tylko w granicach upoważnień, udzielonych aktem ustawodawczym.
(1)
Minister Rolnictwa i Reform Rolnych ma - w granicach kwoty przewidzianej w planie finansowo-gospodarczym - prawo ulgowej sprzedaży oraz bezpłatnego wydawania drewna i innych płodów państwowego gospodarstwa leśnego, jak również udzielania pieniężnych wsparć i zapomóg pracownikom leśnym i ich rodzinom.
(2)
Określone w ust. (1) prawo ulgowej sprzedaży oraz bezpłatnego wydawania drewna i innych płodów państwowego gospodarstwa leśnego służy Ministrowi Rolnictwa i Reform Rolnych również w stosunku do miejscowej bezrolnej i małorolnej ludności, osób poszkodowanych przez klęski żywiołowe oraz na cele wyznaniowe, społeczne, kulturalne, naukowe, oświatowe, dobroczynne i inne, w przypadkach, gdy wynika to z administracyjnych potrzeb lub zainteresowań Lasów Państwowych.
(1)
Minister Rolnictwa i Reform Rolnych ma prawo odpisywania i umarzania stających się nierealnymi wartości, objętych aktywami bilansu Lasów Państwowych, a także wartości nie objętych bilansem szkód leśnych i nawiązek.
(2)
Zasady odpisywania i umarzania wartości bilansowych ustali Minister Rolnictwa i Reform Rolnych w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
(1)
Rachunkowość Lasów Państwowych prowadzona będzie na zasadach specjalnych, odpowiednich do gospodarczego charakteru czynności w państwowym gospodarstwie leśnym.
(2)
Ogólne przepisy rachunkowe wyda Minister Rolnictwa i Reform Rolnych w porozumieniu z Ministrem Skarbu i Prezesem Najwyższej Izby Kontroli.
(1)
Poszczególne obszary leśne mogą być wyłączone z państwowego gospodarstwa leśnego i przekazane pod zarząd właściwych ministrów z przeznaczeniem ich na:
a)
terenowe cele wojskowe, o ile osiągnięcie tych celów wymaga objęcia zarządu tymi obszarami przez władze wojskowe;
b)
potrzeby związane z ochroną wybrzeża morskiego;
c)
potrzeby uzdrowisk, posiadających charakter użyteczności publicznej.
(2)
Przepisy artykułu niniejszego nie naruszają postanowień o przekazywaniu gruntów państwowych na cele specjalne, przewidziane w obowiązujących aktach ustawodawczych.

Jeżeli cele, na które zostały przeznaczone obszary leśne, wyłączone z państwowego gospodarstwa leśnego, przestaną istnieć bądź też, gdy dadzą się one nadal osiągać bez zaniechania na tych obszarach gospodarstwa leśnego, obszary te powinny być zwrócone państwowemu gospodarstwu leśnemu.

(1)
Wyłączenie obszarów leśnych z państwowego gospodarstwa leśnego i przekazanie ich pod zarząd ministrów właściwych dla celów, na jakie mają być one przeznaczone (art. 30), następuje:

w stosunku do obszarów przekraczających 10 ha - na mocy uchwały Rady Ministrów, powziętej na wniosek interesowanego ministra zgłoszony w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa i Reform Rolnych;

w stosunku do obszarów poniżej 10 ha - na mocy decyzji Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych, powziętej na wniosek interesowanego ministra.

(2)
Zwrot państwowemu gospodarstwu leśnemu obszarów leśnych stosownie do przepisu art. 31 następuje w drodze porozumienia interesowanych ministrów.
(1)
Przy przekazywaniu obszarów leśnych pod zarząd innych ministrów w przypadkach przewidzianych w art. 30 oraz przy przekazywaniu nieruchomości na cele reformy rolnej, jak również przy przejmowaniu nieruchomości spod zarządu innych ministrów celem włączenia ich do państwowego gospodarstwa leśnego, wartość nieruchomości przekazywanych będzie odpisywana, nieruchomości zaś przejmowanych będzie dopisywana bezpośrednio do kapitału zakładowego Lasów Państwowych,
.(2) 3
Przekazywanie nieruchomości w trybie, przewidzianym dla zbywania nieruchomości państwowych, na rzecz związków samorządowych oraz na rzecz rządowych i samorządowych instytucyj, zakładów i przedsiębiorstw, posiadających odrębną osobowość prawną, jak również przejmowanie nieruchomości od wymienionych związków, instytucyj, zakładów i przedsiębiorstw następuje zawsze za odszkodowaniem. Przepis powyższy nie narusza przepisów o rozbudowie miast.
(1)
Dla zaspakajania potrzeb nie wymienionych w art. 30 może być dopuszczone korzystanie z obszarów leśnych państwowego gospodarstwa leśnego przez inne działy administracji rządowej bez wyłączenia tych obszarów z państwowego gospodarstwa leśnego.
(2)
O dopuszczeniu takiego korzystania, jego granicach i zasadach rozstrzyga Minister Rolnictwa i Reform Rolnych w porozumieniu z interesowanym ministrem.
(1)
Ciężary przywiązane do terenów, oddanych do korzystania innym działom administracji rządowej na podstawie art. 34, ponoszą Lasy Państwowe, które pobierają również dochody służące Skarbowi Państwa jako właścicielowi terenów.
(2)
W przypadkach, gdy korzystanie z terenów przez inne działy administracji rządowej lub uznanie ich za lasy ochronne powodować ma ograniczenia w prowadzeniu gospodarstwa leśnego, kwoty wynikłych stąd, dających się obliczyć szkód i strat, będą rejestrowane na specjalnym rachunku Lasów Państwowych.

Sprawy związane z dzierżawą i eksploatacją terenów naftowych będących własnością Państwa regulują osobne przepisy.

(1)
Funkcjonariusze Lasów Państwowych stanowią odrębny od innych funkcjonariuszów państwowych etat pracowników państwowych, przewidziany w planie finansowo-gospodarczym Lasów Państwowych i dostosowany do gospodarczego charakteru pracy w państwowym gospodarstwie leśnym.
(2)
Stosunek służbowy funkcjonariuszów Lasów Państwowych ma charakter publicznoprawny.
(3)
Oprócz funkcjonariuszów o charakterze publicznoprawnym mogą być przyjmowani do służby w Lasach Państwowych funkcjonariusze o charakterze prywatnoprawnym, których stosunek służbowy regulować będą umowy zawarte z uwzględnieniem obowiązującego ustawodawstwa pracy.

Przepisy o stosunku służbowym funkcjonariuszów Lasów Państwowych, ich uposażeniu i ubezpieczeniu emerytalnym wydaje w drodze rozporządzeń Minister Rolnictwa i Reform Rolnych w porozumieniu z Ministrem Skarbu oraz za zgodą Prezesa Rady Ministrów.

(1)
Funkcjonariuszom Lasów Państwowych, do których zakresu czynności należy ochrona lasów, gruntów rolnych, łowiectwa i rybołówstwa, bez względu na to, czy ich stosunek służbowy ma charakter publicznoprawny, czy też prywatnoprawny, służą - zależnie od ich zakresu czynności - wszystkie uprawnienia straży leśnej, polnej, łowieckiej i rybackiej, przewidziane w obowiązujących przepisach.
(2)
Funkcjonariusze, wymienieni w ustępie poprzedzającym, winni nosić przy pełnieniu służby mundur podług wzoru, ustalonego przepisami o umundurowaniu funkcjonariuszów Lasów Państwowych.

Przy przyjmowaniu funkcjonariuszów do służby ochronnej mają pierwszeństwo osoby, które odbyły służbę wojskową, a przede wszystkim podoficerowie zawodowi i nadterminowi.

W przypadkach całkowitej lub częściowej mobilizacji, a także w innych przypadkach, w których Rada Ministrów uzna to za konieczne ze względu na interes Państwa, funkcjonariusze służby ochronnej (art. 39) mogą być rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych, wydanym w porozumieniu z Ministrem Spraw Wojskowych, podporządkowani władzy wojskowej, w zakresie i w sposób w rozporządzeniu tym ustalonych.

W planie finansowo-gospodarczym każdego roku obrachunkowego pewien odsetek czystego zysku zostanie przeznaczony na nagrody pieniężne, zapomogi oraz cele opieki dla funkcjonariuszów Lasów Państwowych.

Wykonanie dekretu niniejszego porucza się Ministrowi Rolnictwa i Reform Rolnych.

(1)
Dekret niniejszy wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
(2)
Z dniem tym tracą moc obowiązującą:

przepisy, zawarte w rozdziale II i częściach I, II i III rozdziału III rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 30 grudnia 1924 r. o organizacji administracji lasów państwowych (Dz. U. R. P. Nr 119, poz. 1079) w brzmieniu ustalonym rozporządzeniami Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 marca 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr 38, poz. 373) i z dnia 3 grudnia 1930 r. (Dz. U. R. P. Nr 86, poz. 661);

rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 marca 1928 r. o zagospodarowaniu lasów państwowych (Dz. U. R. P. Nr 36, poz. 336) w brzmieniu ustalonym ustawą z dnia 18 marca 1933 r. (Dz. U. R. P. Nr 32, poz. 272), w odniesieniu do lasów, objętych przez państwowe gospodarstwo leśne,

oraz wszelkie inne przepisy w sprawach, unormowanych dekretem niniejszym.

(3)
Do czasu wydania przepisów, przewidzianych w poszczególnych artykułach dekretu niniejszego, będą stosowane przepisy dotychczas obowiązujące w zakresie, w jakim nie są one sprzeczne z dekretem niniejszym.
* Z dniem 11 grudnia 1948 r. nin. dekret traci moc w zakresie uregulowanym ustawą z dnia 18 listopada 1948 r. o przejściu na własność Państwa niektórych lasów i innych gruntów samorządowych, zgodnie z art. 10 powołanej ustawy (Dz.U.48.57.456).
1 Art. 20 zmieniony przez art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 marca 1937 r. (Dz.U.37.21.130) zmieniającej nin. dekret z dniem 22 marca 1937 r.
2 Art. 26 zmieniony przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 marca 1937 r. (Dz.U.37.21.130) zmieniającej nin. dekret z dniem 22 marca 1937 r.
3 Art. 33 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 3 ustawy z dnia 16 marca 1937 r. (Dz.U.37.21.130) zmieniającej nin. dekret z dniem 22 marca 1937 r.