Art. 4. - [Wymagania wobec członków oraz Przewodniczącego Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich] - Państwowa Komisja Badania Wypadków Morskich.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2019.1374 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 24 lipca 2019 r.
Art.  4.  [Wymagania wobec członków oraz Przewodniczącego Państwowej Komisji Badania Wypadków Morskich]
1. 
Członkiem Komisji może być osoba, która:
1)
jest obywatelem polskim i korzysta z pełni praw publicznych;
2)
posiada pełną zdolność do czynności prawnych;
3)
nie była skazana prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa popełnione umyślnie;
4)
posiada wykształcenie wyższe, o którym mowa w art. 77 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1668, z późn. zm.), w zakresie nauk technicznych, matematycznych, fizycznych, chemicznych, ekonomicznych, humanistycznych lub prawnych;
5)
posiada wiedzę z zakresu bezpieczeństwa żeglugi i ochrony środowiska morskiego;
6)
posiada co najmniej pięcioletnią praktykę zawodową w zakresie:
a)
nawigacji morskiej lub
b)
eksploatacji handlowej statku, lub
c)
eksploatacji siłowni okrętowych, lub
d)
eksploatacji statków rybackich, lub
e)
budowy i konstrukcji statków morskich, lub
f)
statkowych instalacji elektrycznych i automatyki, lub
g)
ratownictwa chemicznego i walki z pożarami, lub
h)
prawa morskiego.
2. 
Przewodniczącym Komisji może być osoba spełniająca warunki, o których mowa w ust. 1, oraz posiadająca co najmniej piętnastoletnie doświadczenie w pracy w gospodarce morskiej, w tym co najmniej 10 lat pracy na statkach handlowych, w tym co najmniej 5 lat pracy na stanowiskach na poziomie zarządzania, o którym mowa w Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht, 1978, sporządzonej w Londynie dnia 7 lipca 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. poz. 201 i 202, z 1999 r. poz. 286, z 2013 r. poz. 1092 i 1093, z 2018 r. poz. 1866 i 2088 oraz z 2019 r. poz. 103).