Otwarcie ruchu tymczasowego i zatwierdzenie taryf na elektrycznej kolei dojazdowej Warszawa-Grodzisk.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1927.110.937

Akt utracił moc
Wersja od: 14 grudnia 1927 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 28 listopada 1927 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami: Skarbu, Przemysłu i Handlu oraz Rolnictwa o otwarciu ruchu tymczasowego i zatwierdzeniu taryf na elektrycznej kolei dojazdowej Warszawa-Grodzisk.

Na mocy art. 4 punkt 7 i 9 ustawy z dnia 12 czerwca 1924 r. o zakresie działania Ministra Kolei Żelaznych i o organizacji urzędów kolejowych (Dz. U. R. P. № 57, poz. 580) oraz art. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1926 r. w sprawie ustanowienia urzędu Ministra Komunikacji (Dz. U. R. P. № 9, poz. 567) zarządza się, a w odniesieniu do taryf zatwierdza się co następuje:
Na będącej w budowie prywatnej normalnotorowej kolei elektrycznej Warszawa - Grodzisk długości 32,4 km., stanowiącej własność Spółki Akcyjnej pod nazwą: "Elektryczne Koleje Dojazdowe, Spółka Akcyjna", otwarty zostaje do użytku publicznego ruch tymczasowy tylko w komunikacji miejscowej tej kolei przy pomocy trakcji elektrycznej i parowej, a mianowicie:

A. Przewóz osób, psów i bagażu ręcznego na kolei elektrycznej Warszawa - Grodzisk odbywa się trakcją elektryczną pomiędzy stacjami: Warszawa Marszałkowska, Warszawa granica miasta, Stadjon, Włochy E. K. D., Salomea, Opacz, Malichy, Tworki, Pruszków E. K. D., Komorów, Nowa Wieś, Otrębusy, Podkowa Leśna, Kazimierówka, Kady, Jordanowice i Grodzisk E. K. D. na warunkach następujących:

1.
Przewóz osób, psów i bagażu ręcznego odbywa się pociągami, kursującemi bądź regularnie według rozkładu jazdy bądź w miarę potrzeby.
2.
Osoby, które nie przestrzegają przepisanego porządku lub nie chcą się stosować do rozporządzeń kolei, osoby nietrzeźwe lub obrażające swem postępowaniem przyzwoitość publiczną, nie mogą być przyjęte do pociągu. Osoby, które z powodu choroby lub innych poważnych przyczyn (np. brudu, niechlujstwa i t. p.) mogą być przykre dla towarzyszów podroży, należy usunąć z pociągu. Opłatę za bilet i przewóz bagażu ręcznego w wypadkach powyższych zwraca się po potrąceniu należności za przestrzeń przebytą.

Wzbronione jest hałaśliwe zachowanie się w wagonie, stawanie lub kładzenie się na ławkach wagonowych.

3.
Sprzedaż biletów na przejazd jednorazowy dokonywa się przez konduktorów w wagonach.

Podróżny powinien trzymać w pogotowiu kwotę, należną za przejazd i wykupić bilet niezwłocznie po wejściu do wagonu.

Konduktorzy nie są obowiązani do przyjmowania kwot, wymagających wydawania reszty.

4.
Ceny biletów na przejazd jednorazowy oblicza się według następujących sekcyj taryfowych;
№ sekcjiSEKCJE TARYFOWECena biletu
normalnegoulgowego
groszy
1Waszawa Marszałkowska - Warszawa granica miasta3015
2Warszawa granica miasta - Włochy E. K. D.2010
3Włochy E. K. D. - Opacz3015
4Opacz-Pruszków E. K. D.3520
5Pruszków E. K. D. - Nowa Wieś2010
6Nowa Wieś-Podkowa Leśna3520
7Podkowa Leśna - Kazimierówka2010
8Kazimierówka-Kady2010
9Kady-Grodzisk E. K. D.2010

Uwaga. Sekcja 2 dzieli się na dwie półsekcje: Warszawa granica miasta - Stadjon i Stadjon - Włochy E. K. D. z opłatą (normalną lub ulgową) po 10 groszy za każdą półsekcję.

Dzieci do ukończonych lat czterech, dla których nie zażądano oddzielnego miejsca, przewozi się bezpłatnie.

Dzieci od ukończonych lat 4 do ukończonych lat 10 przewozi się za opłatą ulgową.

Za takąż opłatą przewozi się dzieci młodsze, dla których zażądano osobnych miejsc.

Uczniowie (uczennice) niższych i średnich zakładów naukowych korzystają z biletów ulgowych na podstawie matrykuł, poświadczonych przez Dyrekcję kolei elektrycznej Warszawa-Grodzisk (Warszawa, ul. Marszałkowska 94).

5.
Sprzedaż imiennych biletów abonamentowych miesięcznych odbywa się w Dyrekcji kolei elektrycznej.

Bilet miesięczny z fotografją uprawnia posiadacza do nieograniczonej ilości przejazdów w ciągu miesiąca kalendarzowego pomiędzy dwiema wymienionemi w bilecie stacjami i nie może być odstąpiony osobie innej.

Bilety miesięczne wydawane będą w relacjach przez Dyrekcję kolei elektrycznej ustalonych za opłatą, wynoszącą od 13 do 60-krotną cenę odnośnego biletu normalnego na przejazd jednorazowy (punkt 4).

Relacje i ceny biletów miesięcznych podaje Dyrekcja kolei elektrycznej do wiadomości publicznej przez wywieszenie ogłoszeń na stacjach.

Uczniowe (uczennice) niższych i średnich zakładów naukowych korzystają z ulgowych biletów miesięcznych za opłatą 2/3 ceny normalnego biletu miesięcznego odnośnej relacji na podstawie matrykuł, poświadczonych przez Dyrekcję kolei elektrycznej.

6.
Podróżny obowiązany jest okazywać posiadany bilet, nieuszkodzony i niezwinięty, na każde żądanie konduktora lub kontrolera.

Podróżny, który nie może okazać ważnego na przejazd biletu, powinien wykupić 4 bilety normalne za sekcje przebyte, jeśli zaś nie można odrazu i z całą pewnością ustalić stacji wyjazdu - 4 bilety za wszystkie sekcje, które przebył pociąg.

Podróżny, który odmawia uiszczenia bezzwłocznie powyższej opłaty, może być usunięty z pociągu oraz pociągnięty do odpowiedzialności sądowej.

7.
Podróżnym nie wolno podczas biegu wsiadać do wagonów, jak również wyskakiwać z wagonów oraz stać na stopniach lub buforach wagonowych.
8.
Wszelkie straty, powstałe skutkiem uszkodzenia albo zanieczyszczenia wagonu lub inwentarza kolejowego przez podróżnych, powinny być przez nich pokryte. Kolej ma prawo wymagać bezzwłocznej zapłaty lub zabezpieczenia należności.

Odszkodowania oblicza się na zasadzie ustalonego przez Dyrekcję kolei elektrycznej cennika.

9.
Psy w kagańcach i na smyczy mogą być przewożone jedynie na przednim pomoście doczepnych wagonów za normalną opłatą za przejazd osób (p. 4).
10.
Podróżnym wolno zabierać ze sobą do wagonów bez opłaty tylko mały ręczny bagaż o wymiarach, nie przekraczających 20 X 40 X 60 cm.; w razie przewozu bagażu ręcznego większych rozmiarów, nie przekraczających jednak 50 X 50 X 100 cm., bagaż powinien być umieszczony na przednim pomoście wagonu, przyczem za przewóz każdej sztuki takiego bagażu pobiera się opłatę w wysokości ceny odnośnego biletu normalnego za przejazd (p. 4).

Nadzór nad bagażem należy do podróżnego; kolej odpowiada za bagaż tylko wówczas, gdy szkoda powstała z jej winy.

11.
Zabrania się podróżnym przewozić w wagonach broń nabitą oraz materjały wybuchowe, łatwopalne, żrące, cuchnące i t. p.

Podróżni, niestosujący się do tego przepisu, odpowiadają za każdą szkodę, wynikłą z tego powodu, nadto zaś podlegają karom policyjnym lub sądowym na zasadach ogólnych.

Osoby, wykonywające służbę publiczną, jako też straż i myśliwi, podróżujący z bronią, mają prawo przewozić z sobą amunicję do broni ręcznej.

12.
Wszelkie reklamacje i zażalenia należy kierować do Dyrekcji kolei elektrycznej.

B. Przewóz towarów, należących do osób prywatnych, odbywa się trakcją parową w miarę możności, o ile przewóz podobny nie przeszkadza budowie kolei, i tylko w przesyłkach całowagonowych na podstawie każdorazowej umowy nadawcy z koleją elektryczną Warszawa - Grodzisk, przyczem obowiązują warunki następujące:

1)
Za przewóz wagonu ładownego lub próżnego od stacji Pruszków E. K. D. do miejsca wyładowania lub naładowania i zpowrotem kolej elektryczna pobiera opłaty następujące:
odwagonuoładownoścido15.000kg.- 48 zł.
""""do20.000kg.- 64 zł.
""""do30.000kg.
i wyżej- 96 zł.
2)
Należność przewozową uiszcza się zgóry.
3)
Nadawcy służy prawo wyznaczania dozorcy, towarzyszącego ładunkowi, za przejazd którego kolej elektryczna osobnej opłaty nie pobiera.
4)
Naładowania i wyładowania przesyłek towarowych dokonywa nadawca względnie odbiorca przesyłki.
5)
Kolej elektryczna Warszawa-Grodzisk nie ponosi żadnej odpowiedzialności za terminowość dostawy, jak również za straty, wynikłe wskutek zaginięcia, braku wagi lub uszkodzenia przesyłki.
Rozporządzenie niniejsze zyskuje moc obowiązującą z dniem ogłoszenia.