Rozdział 3 - Tryb postępowania i właściwość komisji lekarskich - Orzekanie o inwalidztwie funkcjonariuszy oraz emerytów i rencistów Centralnego Biura Antykorupcyjnego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2007.214.1574

Akt utracił moc
Wersja od: 16 listopada 2007 r.

Rozdział  3

Tryb postępowania i właściwość komisji lekarskich

§  8.
1.
Wojewódzkie komisje lekarskie są właściwe w zakresie:
1)
badań lekarskich funkcjonariusza oraz kontrolnych badań lekarskich emeryta i rencisty CBA;
2)
kierowania osób, o których mowa w pkt 1, na konsultacje, badania specjalistyczne i dodatkowe;
3)
wydawania orzeczeń w sprawach, o których mowa w art. 20 ust. 3 pkt 4 i 5 oraz art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Biura Ochrony Rządu, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Więziennej oraz ich rodzin, zwanej dalej "ustawą".
2.
Okręgowe komisje lekarskie są właściwe w zakresie rozpatrywania odwołań od orzeczeń wojewódzkich komisji lekarskich.
§  9.
1.
Wojewódzka komisja lekarska, przeprowadzając badanie lekarskie funkcjonariusza, emeryta i rencisty CBA, sporządza protokół badania komisji lekarskiej. Oceny stanu zdrowia tej osoby dokonuje na podstawie protokołu badania lekarskiego, wyników zleconych badań specjalistycznych, wywiadu chorobowego, dokumentacji medycznej będącej wynikiem obserwacji szpitalnej, leczenia ambulatoryjnego i sanatoryjnego oraz innych dokumentów medycznych istotnych do dokonania tej oceny.
2.
Jeżeli w toku badania lekarskiego powstało uzasadnione podejrzenie, że funkcjonariusz, emeryt lub rencista CBA rozmyślnie spowodował u siebie zranienie, kontuzję, obrażenia lub chorobę, wojewódzka komisja lekarska orzeka o stanie zdrowia tej osoby, zgodnie z ust. 1, i powiadamia organ, który skierował funkcjonariusza, emeryta lub rencistę CBA do komisji.
3.
Protokół badania lekarskiego, o którym mowa w ust. 1, zawiera wyszczególnienie wszystkich schorzeń i chorób fizycznych lub psychicznych. Protokół badania lekarskiego podpisują wszyscy członkowie składu orzekającego.
4.
Protokół badania lekarskiego wojewódzkiej komisji lekarskiej, w wyniku którego stwierdzono po raz pierwszy związek schorzeń i chorób ze służbą, oraz zaliczenie do jednej z grup inwalidztwa sporządza się w dwóch egzemplarzach. Jeden egzemplarz protokołu badania lekarskiego przechowuje się w aktach wojewódzkiej komisji lekarskiej, drugi egzemplarz przesyła się wraz z orzeczeniem, o którym mowa w § 16 ust. 1, do okręgowej komisji lekarskiej.
§  10.
1.
Wojewódzka komisja lekarska wydaje orzeczenie o pogorszeniu stanu zdrowia niezależnie od związku schorzenia i choroby ze służbą.
2.
Jeżeli przy orzekaniu o zdolności do służby wojewódzka komisja lekarska stwierdziła trwały uszczerbek na zdrowiu, spowodowany schorzeniami i chorobami, także tych, które istniały przed przyjęciem do służby w CBA, lecz uległy nasileniu lub ujawniły się w czasie trwania służby, to poza orzeczeniem o zdolności do służby wydaje orzeczenie o trwałym uszczerbku na zdrowiu, jeżeli wcześniej orzeczenie w tej sprawie nie zostało wydane.
3.
Związek schorzeń i chorób ze służbą wojewódzka komisja lekarska ustala na podstawie:
1)
dokumentacji lekarskiej, o której mowa w § 9 ust. 1, związanej z orzekanym schorzeniem i chorobą;
2)
wyników przeprowadzonego śledztwa lub dochodzenia;
3)
wyroków sądowych;
4)
protokołów powypadkowych;
5)
informacji dotyczącej warunków i przebiegu służby, ze szczególnym uwzględnieniem opisu warunków służby w okresie powstania schorzenia i choroby lub znaczącego pogorszenia stanu zdrowia;
6)
oświadczeń przełożonych i świadków.
4.
Orzeczenie wojewódzkiej komisji lekarskiej o związku schorzeń i chorób ze służbą powinno być uzasadnione i zawierać jedno z następujących określeń:
1)
całkowita niezdolność do służby pozostaje w związku ze służbą;
2)
całkowita niezdolność do służby nie pozostaje w związku ze służbą.
§  11.
Wojewódzka komisja lekarska, wydając orzeczenie o inwalidztwie funkcjonariusza:
1)
stwierdza, czy nastąpiła całkowita niezdolność do służby wskutek stałego lub długotrwałego naruszenia sprawności organizmu oraz czy istnieje zdolność do pracy;
2)
ustala grupę inwalidztwa, o której mowa w art. 20 ust. 1 ustawy, do której funkcjonariusz zostaje zaliczony;
3)
ustala grupę inwalidztwa w związku ze schorzeniami narządu ruchu, wzroku i słuchu;
4)
ustala, w odniesieniu do każdej stwierdzonej grupy inwalidztwa, czy inwalidztwo pozostaje w związku ze służbą oraz czy powstało wskutek choroby lub wypadku pozostających w związku ze szczególnymi właściwościami lub warunkami służby;
5)
ustala daty lub okres powstania inwalidztwa albo daty pogorszenia stanu zdrowia powodującego zmianę grupy inwalidztwa;
6)
ustala, czy inwalidztwo jest okresowe albo trwałe;
7)
ustala, czy inwalida jest zdolny do samodzielnej egzystencji;
8)
określa stopień zdolności do pracy oraz wskazania i przeciwwskazania dotyczące pracy inwalidy;
9)
wyznacza termin kontrolnego badania lekarskiego.
§  12.
Orzeczenie wojewódzkiej komisji lekarskiej o związku inwalidztwa ze służbą powinno być uzasadnione i zawierać jedno z następujących określeń:
1)
inwalidztwo pozostaje w związku ze służbą na skutek choroby;
2)
inwalidztwo pozostaje w związku ze służbą na skutek wypadku;
3)
inwalidztwo nie pozostaje w związku ze służbą.
§  13.
1.
Za datę powstania inwalidztwa przyjmuje się datę ustaloną przez wojewódzką komisję lekarską.
2.
Jeżeli wojewódzka komisja lekarska nie ma możliwości ustalenia daty powstania inwalidztwa, natomiast ustaliła okres, w którym ono powstało, za datę powstania inwalidztwa przyjmuje się datę końcową tego okresu.
3.
Jeżeli wojewódzka komisja lekarska nie ma możliwości ustalenia ani daty, ani okresu powstania inwalidztwa, za datę jego powstania przyjmuje się datę skierowania na badania do wojewódzkiej komisji lekarskiej.
§  14.
1.
Wojewódzka komisja lekarska wydaje orzeczenie po zebraniu wszystkich niezbędnych dokumentów, o których mowa w § 10 ust. 3.
2.
Jeżeli wojewódzka komisja lekarska nie może wydać orzeczenia z powodu braku dokumentów, o których mowa w § 10 ust. 3, zawiadamia o tym funkcjonariusza, emeryta lub rencistę CBA, zobowiązując go do ich dostarczenia w terminie 14 dni, lub kieruje go na dodatkowe badania specjalistyczne lub obserwację szpitalną.
3.
Wojewódzka komisja lekarska może zwrócić się o dostarczenie dokumentów, o których mowa w § 10 ust. 3, do organu, który skierował funkcjonariusza, emeryta lub rencistę CBA do komisji lub kierownika jednostki organizacyjnej CBA, w której funkcjonariusz pełni służbę.
4.
Po upływie terminu wyznaczonego do dostarczenia brakujących dokumentów, o których mowa w § 10 ust. 3, lub w razie odmowy poddania się zleconym dodatkowym badaniom specjalistycznym lub też obserwacji szpitalnej, wojewódzka komisja lekarska wydaje orzeczenie na podstawie posiadanych dokumentów i dokonanej oceny stanu zdrowia.
§  15.
1.
Wojewódzka komisja lekarska orzeka większością głosów. Orzeczenie podpisują wszyscy członkowie składu orzekającego.
2.
Członek wojewódzkiej komisji lekarskiej mający w sprawie orzeczenia zdanie odrębne może je wnieść na piśmie wraz z uzasadnieniem do protokołu badania wojewódzkiej komisji lekarskiej.
§  16.
1.
Orzeczenie wojewódzkiej komisji lekarskiej stwierdzające po raz pierwszy związek schorzeń i chorób ze służbą oraz zaliczenie do jednej z grup inwalidztwa sporządza się w 4 egzemplarzach.
2.
Orzeczenie, o którym mowa w ust. 1, otrzymuje po jednym egzemplarzu funkcjonariusz i organ, który skierował funkcjonariusza do komisji, trzeci egzemplarz przechowuje się w aktach wojewódzkiej komisji lekarskiej, natomiast czwarty egzemplarz orzeczenia wraz z protokołem badania wojewódzkiej komisji lekarskiej, o którym mowa w § 9 ust. 4, przesyła się do wiadomości okręgowej komisji lekarskiej.
3.
Orzeczenie wojewódzkiej komisji lekarskiej ustalające związek śmierci funkcjonariusza, emeryta i rencisty CBA ze służbą sporządza się w 3 egzemplarzach.
§  17.
Podstawowe ustalenia zawarte w protokole badania lekarskiego oraz orzeczeniu wojewódzkiej komisji lekarskiej wpisuje się do rejestru orzeczeń. W rejestrze członkowie składu orzekającego składają podpisy po zakończeniu każdego dnia pracy wojewódzkiej komisji lekarskiej.