Rozdział 4 - Zadania i uprawnienia organów przedstawicielskich żołnierzy zawodowych - Organy przedstawicielskie żołnierzy zawodowych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2015.1184 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 17 sierpnia 2015 r.

Rozdział  4

Zadania i uprawnienia organów przedstawicielskich żołnierzy zawodowych

§  13.
1.
Do zadań zebrania należy obrona praw żołnierzy zawodowych i środowiska wojskowego, a w szczególności:
1)
wybór męża zaufania i jego zastępcy;
2)
wyrażanie stanowiska żołnierzy zawodowych i środowiska wojskowego w sprawach bezpośrednio ich dotyczących, a w szczególności dotyczących warunków pełnienia służby oraz zabezpieczenia socjalnego;
3)
przedstawianie bezpośrednim przełożonym spraw wpływających negatywnie na nastroje żołnierzy zawodowych, a w przypadkach braku możliwości ich uregulowania na szczeblu danej jednostki wojskowej - organowi przedstawicielskiemu wyższego szczebla;
4)
zgłaszanie właściwym dowódcom uwag i propozycji dotyczących rozwiązań prawnych regulujących służbę żołnierzy zawodowych i działalność jednostki wojskowej;
5)
inicjowanie przedsięwzięć zmierzających do:
a)
umacniania odpowiedzialności zawodowej oraz honoru i godności żołnierskiej, w tym etyki zawodowej żołnierzy zawodowych,
b)
umacniania więzi koleżeńskich oraz dobrych obyczajów żołnierzy zawodowych,
c)
kształtowania właściwych relacji społecznych wewnątrz korpusu oraz z żołnierzami zawodowymi pozostałych korpusów,
d)
kształtowania kultury dowodzenia,
e)
umacniania autorytetu żołnierza zawodowego w społeczności lokalnej;
6)
inicjowanie i organizowanie pomocy dla kadry zawodowej i jej rodzin, znajdującej się w trudnej sytuacji życiowej;
7)
rozpatrywanie indywidualnych spraw żołnierzy zawodowych zgłoszonych do męża zaufania;
8)
rekomendowanie przełożonym żołnierzy zawodowych zasługujących na wyróżnienie lub wyrażenie uznania;
9)
zgłaszanie wniosków o przyznanie żołnierzom zawodowym zapomogi.
2.
Do zadań zebrania podoficerów zawodowych należy również rekomendowanie kandydatów spośród podoficerów zawodowych na funkcję pomocnika dowódcy (komendanta, szefa) do spraw podoficerów zawodowych (starszego podoficera dowództwa/komendy, kierownictwa).
3.
Zebranie wykonuje zadania określone w ust. 1 pkt 2-8 w drodze uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej 1/3 żołnierzy zawodowych tworzących zebranie.
§  13a.
Uprawnienia wskazane w § 13 ust. 1 i 2 przysługują również mężom zaufania wybranym na podstawie przepisów § 6a ust. 1 i 2.
§  14.
1.
Do zadań zgromadzenia należy reprezentowanie interesów żołnierzy zawodowych wobec odpowiednio Dowódcy Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, Szefa Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych, a w przypadku zgromadzenia mężów zaufania korpusu oficerów zawodowych Ministerstwa Obrony Narodowej wobec sekretarza stanu lub podsekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, właściwego do spraw społecznych, a w szczególności:
1)
wybór dziekana i jego zastępcy;
2)
rozpatrywanie spraw zgłaszanych przez zebrania;
3)
informowanie właściwego dla zgromadzenia dowódcy lub sekretarza stanu albo podsekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwego do spraw społecznych, w przypadku zgromadzenia na szczeblu Ministerstwa Obrony Narodowej, o problemach żołnierzy zawodowych oraz przedstawianie im wniosków, propozycji i opinii żołnierzy zawodowych i środowiska wojskowego w tym zakresie;
4)
zgłaszanie Konwentowi bądź Kolegium problemów wymagających rozstrzygnięcia lub wyjaśnienia przez Ministra Obrony Narodowej;
5)
współdziałanie z właściwym dla zgromadzenia dowódcą albo Sekretarzem Stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwym do spraw społecznych, w przypadku zgromadzenia na szczeblu Ministerstwa Obrony Narodowej, w rozwiązywaniu problemów żołnierzy zawodowych i środowiska wojskowego;
6)
zgłaszanie uwag i propozycji dotyczących celowości i skuteczności rozwiązań prawnych regulujących służbę żołnierzy zawodowych i działalność jednostek wojskowych;
7)
udzielanie pomocy merytorycznej i organizacyjnej zebraniom w wykonywaniu ich zadań;
8)
ocenianie skuteczności działania zebrań i mężów zaufania.
2.
Zgromadzenie wykonuje zadania określone w ust. 1 pkt 2-8 w drodze uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej 1/2 mężów zaufania tworzących zgromadzenie. Przepisy § 6a ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
§  14a.
1.
Do zadań Kolegium należy reprezentowanie interesów żołnierzy korpusu kadry zawodowej przez spełnianie funkcji opiniodawczo-doradczej wobec właściwego w sprawie organu, a w szczególności:
1)
informowanie o problemach żołnierzy korpusu kadry zawodowej oraz przedstawianie wniosków, propozycji i opinii w tym zakresie;
2)
zgłaszanie Przewodniczącemu Konwentu problemów wymagających rozstrzygnięcia lub wyjaśnienia przez Ministra Obrony Narodowej;
3)
współdziałanie z sekretarzem stanu lub podsekretarzem stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwym do spraw społecznych i Szefem Sztabu Generalnego Wojska Polskiego w rozwiązywaniu problemów żołnierzy korpusu kadry zawodowej;
4)
zgłaszanie uwag i propozycji dotyczących celowości i skuteczności rozwiązań prawnych regulujących służbę żołnierzy zawodowych, w szczególności dotyczących korpusu kadry zawodowej;
5)
udzielanie pomocy zgromadzeniom i dziekanom;
6)
ocenianie skuteczności działań zgromadzeń oraz dziekanów;
7)
reprezentowanie żołnierzy korpusu kadry zawodowej podczas uroczystości państwowych i wojskowych na szczeblu Ministerstwa Obrony Narodowej;
8)
reprezentowanie żołnierzy korpusu kadry zawodowej w sprawach socjalno-bytowych w organach kolegialnych.
2.
Kolegium wykonuje zadania określone w ust. 1 w drodze uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej 3/5 dziekanów tworzących to Kolegium.
§  15.
1.
Do zadań Konwentu należy reprezentowanie interesów żołnierzy zawodowych poprzez spełnianie funkcji opiniodawczo-doradczych wobec Ministra Obrony Narodowej, a w szczególności:
1)
reprezentowanie żołnierzy zawodowych wobec Ministra Obrony Narodowej, innych organów władzy publicznej, organizacji pozarządowych i środków masowego przekazu;
2)
ocenianie stanu przestrzegania praw żołnierzy zawodowych;
3)
przedstawianie Ministrowi Obrony Narodowej opinii wynikających z prowadzonej działalności;
4)
opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących służby żołnierzy zawodowych i działalności jednostek wojskowych;
5)
delegowanie swoich przedstawicieli do prac w zespołach przygotowujących projekty aktów prawnych dotyczących służby żołnierzy zawodowych i działalności jednostek wojskowych;
6)
przedstawianie Ministrowi Obrony Narodowej informacji o sytuacji żołnierzy zawodowych oraz ich nastrojach i aktualnych problemach;
7)
ocenianie skuteczności działania organów przedstawicielskich żołnierzy zawodowych w zakresie realizacji ich zadań oraz inicjowanie działań zmierzających do usprawnienia ich pracy;
8)
reprezentowanie żołnierzy zawodowych w kontaktach międzynarodowych z organizacjami przedstawicielskimi żołnierzy zawodowych innych armii oraz podejmowanie decyzji o przynależności organów przedstawicielskich, określonych w § 3, do Europejskiej Organizacji Związków Żołnierzy, zwanej dalej "Euromil", a także innych międzynarodowych organizacji przedstawicielskich żołnierzy zawodowych;
9)
współpraca z władzami organizacji byłych żołnierzy zawodowych;
10)
współpraca z władzami organizacji innych służb mundurowych w sprawach dotyczących środowiska mundurowego;
11)
reprezentowanie środowiska wojskowego podczas uroczystości państwowych i wojskowych.
1a.
Konwent może uchylić z urzędu bądź na wniosek dowódcy jednostki wojskowej uchwałę każdego organu przedstawicielskiego żołnierzy zawodowych, jeżeli przekroczyła ona uprawnienia bądź naruszyła właściwość tego organu.
2.
Konwent wykonuje zadania określone w ust. 1 w drodze uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w obecności co najmniej 3/5 dziekanów tworzących Konwent, a w przypadku, o którym mowa w ust. 1a, w drodze uchwały podjętej większością 3/4 głosów, w głosowaniu tajnym, w obecności co najmniej 3/4 dziekanów tworzących Konwent.
3.
Podejmowanie uchwał, o których mowa w ust. 1 pkt 8, może nastąpić po uzyskaniu zgody Ministra Obrony Narodowej.
§  15a.
1.
Zgłoszenie przynależności do międzynarodowych organizacji przedstawicielskich żołnierzy zawodowych, uzależnione od indywidualnych deklaracji żołnierzy zawodowych, następuje na podstawie takich deklaracji.
2.
Przepis ust. 1 nie narusza obowiązku wskazanego w § 15 ust. 3 i nie zmienia struktury organizacyjnej organów przedstawicielskich.
§  16.
1.
Do zadań mężów zaufania należy:
1)
zwoływanie i przewodniczenie właściwym zebraniom;
2)
obrona praw żołnierzy zawodowych i środowiska wojskowego oraz reprezentowanie ich interesów wobec przełożonych, a w szczególności przedstawianie im:
a)
opinii i propozycji dotyczących dowodzenia i stosunków międzyludzkich, warunków pełnienia służby oraz sytuacji socjalnej żołnierzy zawodowych,
b)
spraw służbowych i osobistych żołnierzy zawodowych;
3)
wykonywanie uchwał przyjętych przez właściwe zebranie;
4)
prowadzenie ewidencji uchwał podjętych przez właściwe zebranie i sposobu ich wykonania;
5)
przedstawianie właściwemu zebraniu raz w roku sprawozdania ze swojej działalności;
6)
opiniowanie na wniosek właściwego dowódcy propozycji podziału pomiędzy żołnierzy zawodowych środków finansowych przeznaczonych na nagrody i zapomogi;
7)
reprezentowanie swojego korpusu podczas uroczystości państwowych i wojskowych;
8)
prowadzenie mediacji w polubownym załatwianiu sporów oraz przewodniczenie zespołowi arbitrów powołanemu w celu ustalenia odpowiedzialności za naruszenie przez żołnierza zawodowego zasad honoru i godności określonych w Kodeksie Honorowym Żołnierza Zawodowego Wojska Polskiego.
2.
Mężowie zaufania w sprawach określonych w rozporządzeniu mogą zwracać się, z pominięciem drogi służbowej, bezpośrednio do dowódcy jednostki wojskowej.
3.
Mężowie zaufania mogą zgłaszać propozycje, opinie i uwagi w sprawach socjalnych żołnierzy zawodowych i środowiska wojskowego bezpośrednio kierownikom właściwych garnizonowych jednostek organizacyjnych.
§  17.
1.
Do zadań dziekanów należy:
1)
zwoływanie i przewodniczenie właściwym zgromadzeniom;
2)
wykonywanie uchwał przyjętych przez właściwe zgromadzenie;
3)
obrona praw żołnierzy zawodowych i środowiska wojskowego oraz reprezentowanie ich interesów wobec przełożonych, a w szczególności przedstawianie im:
a)
opinii i propozycji dotyczących dowodzenia i stosunków międzyludzkich, warunków pełnienia służby oraz sytuacji socjalnej żołnierzy zawodowych,
b)
spraw służbowych i osobistych żołnierzy zawodowych;
4)
reprezentowanie zgromadzenia w organach kolegialnych powoływanych na szczeblu odpowiedniego dowództwa lub Ministerstwa Obrony Narodowej;
5)
reprezentowanie zgromadzenia w pracach Konwentu bądź w pracach Kolegium, a także bieżące informowanie Przewodniczącego Konwentu bądź przewodniczącego Kolegium o problemach nurtujących żołnierzy korpusu kadry zawodowej;
6)
informowanie właściwego dowódcy lub kierownika właściwej komórki organizacyjnej o problemach żołnierzy zawodowych i środowiska wojskowego oraz współdziałanie w ich rozwiązywaniu;
7)
udzielanie pomocy merytorycznej i organizacyjnej mężom zaufania w wykonywaniu ich zadań;
8)
opiniowanie na wniosek właściwego dowódcy propozycji podziału pomiędzy żołnierzy zawodowych środków finansowych przeznaczonych na nagrody uznaniowe i zapomogi;
9)
współpraca z władzami organizacji byłych żołnierzy zawodowych;
10)
reprezentowanie zgromadzenia podczas uroczystości państwowych i wojskowych.
2.
Dziekani w sprawach określonych w rozporządzeniu mogą zwracać się bezpośrednio, z pominięciem drogi służbowej, odpowiednio do właściwego dowódcy (komendanta, szefa), a dziekan Ministerstwa Obrony Narodowej do sekretarza stanu lub podsekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej właściwego do spraw społecznych.
§  17a.
Do zadań przewodniczącego Kolegium należy:
1)
zwoływanie posiedzeń i przewodniczenie Kolegium;
2)
wykonywanie uchwał przyjętych przez Kolegium;
3)
obrona praw żołnierzy korpusu kadry zawodowej i środowiska wojskowego oraz reprezentowanie ich interesów wobec właściwego organu wskazanego w § 14a ust. 1 pkt 3 i innych przełożonych, a w szczególności przedstawianie im opinii i propozycji dotyczących dowodzenia i stosunków międzyludzkich, warunków pełnienia służby oraz sytuacji żołnierzy zawodowych;
4)
reprezentowanie Kolegium w organach kolegialnych Ministerstwa Obrony Narodowej;
5)
wyrażanie opinii w sprawach przedstawionych przez właściwy organ Ministerstwa Obrony Narodowej;
6)
reprezentowanie Kolegium w pracach zespołów opracowujących projekty aktów prawnych dotyczących służby żołnierzy zawodowych;
7)
sygnalizowanie dowódcom jednostek wojskowych problemów i nieprawidłowości oraz przedstawianie wniosków w sprawach dotyczących żołnierzy zawodowych i środowiska wojskowego;
8)
opiniowanie na wniosek właściwego dowódcy propozycji podziału pomiędzy żołnierzy zawodowych środków finansowych przeznaczonych na nagrody uznaniowe i zapomogi;
9)
prowadzenie mediacji w polubownym załatwianiu sporów oraz przewodniczenie zespołowi arbitrów powołanemu w celu ustalenia odpowiedzialności za naruszenie przez żołnierza zawodowego zasad honoru i godności określonych w Kodeksie Honorowym Żołnierza Zawodowego Wojska Polskiego;
10)
tworzenie właściwych warunków pracy dla mężów zaufania, zgromadzeń i dziekanów;
11)
utrzymywanie bieżącej współpracy z Przewodniczącym Konwentu;
12)
współpraca z władzami organizacji byłych żołnierzy zawodowych;
13)
reprezentowanie Kolegium podczas uroczystości państwowych i wojskowych na szczeblu Ministerstwa Obrony Narodowej.
§  18.
1.
Do zadań przewodniczącego Konwentu należy:
1)
zwoływanie posiedzeń i przewodniczenie Konwentowi;
2)
wykonywanie uchwał przyjętych przez Konwent;
3)
obrona praw żołnierzy zawodowych i środowiska wojskowego oraz reprezentowanie ich interesów wobec Ministra Obrony Narodowej i innych przełożonych, a w szczególności przedstawianie im:
a)
opinii i propozycji dotyczących dowodzenia i stosunków międzyludzkich, warunków pełnienia służby oraz sytuacji socjalnej żołnierzy zawodowych,
b)
spraw służbowych i osobistych żołnierzy zawodowych;
4)
reprezentowanie Konwentu w organach kolegialnych Ministra Obrony Narodowej;
5)
wyrażanie opinii w sprawach przedstawionych przez Ministra Obrony Narodowej oraz właściwych dowódców i kierowników komórek organizacyjnych;
6)
reprezentowanie Konwentu wobec organów władzy publicznej oraz organizacji pozarządowych i środków masowego przekazu;
7)
reprezentowanie Konwentu w pracach zespołów opracowujących projekty aktów prawnych dotyczących służby żołnierzy zawodowych i działalności jednostek wojskowych;
8)
sygnalizowanie dowódcom jednostek wojskowych problemów i nieprawidłowości oraz przedstawianie wniosków w sprawach dotyczących żołnierzy zawodowych i środowiska wojskowego;
9)
stwarzanie właściwych warunków pracy dla dziekanów korpusu oficerów zawodowych i mężów zaufania;
10)
utrzymywanie bieżącej współpracy Konwentu z Euromilem oraz organizacjami przedstawicielskimi żołnierzy zawodowych innych armii;
11)
współpraca z władzami organizacji byłych żołnierzy zawodowych;
12)
reprezentowanie Konwentu podczas uroczystości państwowych i wojskowych.
2.
Przewodniczący Konwentu może zwracać się do właściwych organów wojskowych w indywidualnych sprawach żołnierzy zawodowych o wyjaśnienie sprawy i poinformowanie o zajętym stanowisku.
§  18a.
1.
Prezydium przewodniczy i reprezentuje Przewodniczący Prezydium. Funkcję Przewodniczącego Prezydium sprawuje Przewodniczący Konwentu.
2.
Prezydium zwołuje Przewodniczący Prezydium w celu rozpatrzenia spraw ważnych dla żołnierzy zawodowych wszystkich korpusów lub całego środowiska wojskowego.
3.
Niezależnie od uprawnienia wskazanego w ust. 2, Przewodniczący Prezydium zwołuje Prezydium na pisemny wniosek członka Prezydium, w terminie 7 dni od dnia złożenia tego wniosku. Wniosek powinien zawierać określenie celu zwołania Prezydium.
4.
Do podjęcia przez Prezydium uchwały wymagana jest jednomyślność wszystkich członków Prezydium. W przypadku braku jednomyślności nie podejmuje się uchwały.
§  19.
1.
Prezydium, a w przypadku gdy ono nie działa, Konwent może z ważnych powodów zwołać zgromadzenie wszystkich mężów zaufania Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności dla przyjęcia stanowiska w sprawach o zasadniczym znaczeniu dla wszystkich żołnierzy zawodowych.
2.
Zgromadzenie, o którym mowa w ust. 1, obraduje w składzie przedstawicieli wyłonionych ze wszystkich środowisk żołnierzy zawodowych.