Organizacja, tryb działania i szczegółowe zadania Krajowego Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2006.85.592

Akt utracił moc
Wersja od: 4 marca 2011 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 4 maja 2006 r.
w sprawie organizacji, trybu działania i szczegółowych zadań Krajowego Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia

Na podstawie art. 33j ust. 2 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe (Dz. U. z 2004 r. Nr 161, poz. 1689 i Nr 173, poz. 1808, z 2005 r. Nr 163, poz. 1362 oraz z 2006 r. Nr 52, poz. 378) zarządza się, co następuje:
1.
Dyrektora Krajowego Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia, zwanego dalej "Centrum", powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw zdrowia.
2.
Dyrektor kieruje Centrum przy pomocy zastępców i kierowników komórek organizacyjnych.
3.
Dyrektor Centrum powołuje i odwołuje:
1)
zastępców dyrektora;
2)
kierowników komórek organizacyjnych Centrum.
4.
Dyrektor może tworzyć i znosić zespoły doradcze i opiniodawcze niezbędne dla realizacji poszczególnych zadań Centrum.
5.
Dyrektor może udzielać pełnomocnictw osobom fizycznym lub prawnym do dokonywania określonych czynności cywilnoprawnych.
Dyrektor kieruje Centrum i reprezentuje je na zewnątrz, a w szczególności:
1)
ustala szczegółową organizację wewnętrzną;
2)
ustala roczny plan działalności Centrum;
3)
określa i realizuje politykę kadrową;
4)
zarządza mieniem i odpowiada za wyniki działalności Centrum;
5)
wykonuje czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do osób zatrudnionych w Centrum;
6)
rozstrzyga we wszystkich sprawach dotyczących zakresu działalności Centrum;
7)
ustala plany i harmonogramy realizowanych inwestycji;
8)
przekazuje ministrowi właściwemu do spraw zdrowia projekt planu finansowego Centrum na następny rok budżetowy;
9)
zatwierdza plan finansowy na dany rok budżetowy;
10)
sporządza i przekazuje ministrowi właściwemu do spraw zdrowia sprawozdanie finansowe z poprzedniego roku;
11)
dysponuje środkami finansowymi będącymi w dyspozycji Centrum, zgodnie z zatwierdzonym planem finansowym;
12)
powołuje komisje przetargowe na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
13)
organizuje pracę i podział zadań pomiędzy poszczególnych pracowników podległych komórek organizacyjnych, ustala regulaminy wewnętrzne komórek organizacyjnych oraz inne przepisy wewnętrzne;
14)
składa ministrowi właściwemu do spraw zdrowia roczne sprawozdanie z oceny wdrożenia wymagań bezpiecznego stosowania promieniowania jonizującego w celach medycznych;
15)
wykonuje inne zadania zlecone przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
 
1.
W Centrum działają komórki organizacyjne zapewniające prawidłowe wykonywanie zadań nałożonych na Centrum.
2.
Organizację wewnętrzną, w tym liczbę komórek organizacyjnych oraz szczegółowy zakres ich działania, określają statut i regulamin organizacyjny Centrum.
1.
Centrum prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach o finansach publicznych.
2.
Centrum prowadzi rachunkowość na zasadach określonych w przepisach o rachunkowości.
Do szczegółowych zadań Centrum w zakresie monitorowania stanu ochrony radiologicznej wynikającego ze stosowania promieniowania jonizującego w celach medycznych należy:
1)
analizowanie informacji uzyskanej w wyniku działalności kontrolnej organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej;
2)
przeprowadzanie przesiewowych pomiarów powierzchniowej dawki wejściowej dla różnych rodzajów badań rentgenodiagnostycznych;
3)
organizowanie i prowadzenie systemu informacji naukowej, technicznej i prawnej z zakresu ochrony radiologicznej pacjentów i personelu;
4)
współpraca ze środkami masowego przekazu w sprawach informowania społeczeństwa o medycznych zastosowaniach promieniowania jonizującego;
5)
analizowanie sprawozdań komisji do spraw procedur i audytów klinicznych zewnętrznych i opracowywanie wniosków w tych sprawach;
6)
prowadzenie pomiarów kontrolnych dawek indywidualnych otrzymywanych przez personel oraz opracowywanie na tej podstawie wniosków, prognoz i analiz;
7)
wspomaganie i konsultowanie zakładów opieki zdrowotnej w zakresie tworzenia systemów zarządzania jakością związanych z wykorzystaniem promieniowania jonizującego;
8)
opracowywanie, tłumaczenie oraz publikowanie materiałów szkoleniowych z zakresu medycznych zastosowań promieniowania i ochrony radiologicznej pacjentów i personelu;
9)
organizowanie pomiarów porównawczych dla laboratoriów wykonujących specjalistyczne testy kontroli fizycznych parametrów urządzeń radiologicznych.
Do szczegółowych zadań Centrum w zakresie składania rocznych sprawozdań ministrowi właściwemu do spraw zdrowia z oceny wdrożenia wymagań bezpiecznego stosowania promieniowania jonizującego w celach medycznych należy:
1)
analizowanie i ocenianie działalności podmiotów zaangażowanych w procesy wdrażania wymagań bezpiecznego stosowania promieniowania jonizującego w celach medycznych;
2)
przedstawianie propozycji w zakresie priorytetów wdrożenia systemów ochrony radiologicznej pacjentów i personelu;
3)
przedstawianie propozycji dotyczących kierunków i planów rozwoju bazy materialnej w zakresie stosowania promieniowania jonizującego w celach medycznych;
4)
współpraca z właściwymi towarzystwami naukowymi w celu wymiany informacji i wzajemnej konsultacji projektów rozwoju medycznych zastosowań promieniowania jonizującego.
Do szczegółowych zadań Centrum w zakresie zapewnienia wsparcia merytorycznego i fachowego doradztwa dla komórek organizacyjnych higieny radiacyjnej wojewódzkich stacji sanitarno-epidemiologicznych w zakresie medycznych zastosowań promieniowania jonizującego należy:
1)
skalowanie aparatury kontrolno-pomiarowej do pomiaru promieniowania jonizującego dla celów ochrony radiologicznej personelu i pacjenta;
2)
udzielanie konsultacji pracownikom komórek organizacyjnych higieny radiacyjnej wojewódzkich stacji sanitarno-epidemiologicznych w zakresie podejmowania decyzji dotyczących ochrony radiologicznej;
3)
prowadzenie szkoleń doskonalących dla pracowników komórek organizacyjnych higieny radiacyjnej wojewódzkich stacji sanitarno-epidemiologicznych;
4)
wspomaganie merytoryczne działalności prowadzącej do akredytacji komórek organizacyjnych higieny radiacyjnej wojewódzkich stacji sanitarno-epidemiologicznych;
5)
inicjowanie działań prowadzących do pozyskiwania środków pomocowych Unii Europejskiej w celu organizacyjnego i technicznego rozwoju systemu nadzoru Państwowej Inspekcji Sanitarnej w zakresie ochrony radiologicznej.
Do szczegółowych zadań Centrum w zakresie opracowywania metod i procedur badań parametrów technicznych urządzeń radiologicznych należy:
1)
prowadzenie badań pilotażowych przed wdrożeniem do stosowania nowych metod pomiarowych;
2)
prowadzenie działalności upowszechniającej nowe metody i procedury pomiarowe i szkolenie w tym zakresie;
3)
wspomaganie procesu akredytacji laboratoriów prowadzących ocenę parametrów technicznych urządzeń radiologicznych;
4)
doradztwo w sprawach zakupów aparatury kontrolno-pomiarowej dla oceny parametrów fizycznych urządzeń radiologicznych;
5)
monitorowanie światowego postępu w dziedzinie aparatury pomiarowej i ocen parametrów fizycznych urządzeń radiologicznych;
6)
inicjowanie, organizowanie i prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej i wdrożeniowej z zakresu ochrony radiologicznej pacjentów i personelu.
Do szczegółowych zadań Centrum w zakresie opiniowania projektów przepisów w dziedzinie ochrony radiologicznej pacjenta należy:
1)
monitorowanie działalności Komisji Europejskiej w zakresie proponowanych i wprowadzanych zmian prawnych, zaleceń i innych dokumentów mogących wpływać na przepisy polskiego prawa w zakresie ochrony radiologicznej w medycynie i jakości świadczonych usług;
2)
występowanie do ministra właściwego do spraw zdrowia w celu podjęcia inicjatywy prawodawczej;
3)
udział w grupach i zespołach roboczych ministra właściwego do spraw zdrowia przygotowujących lub opiniujących projekty przepisów prawnych dotyczących ochrony radiologicznej w medycznych zastosowaniach promieniowania jonizującego;
4)
współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zdrowia.
Do szczegółowych zadań Centrum w zakresie udziału w komisjach wyjaśniających przyczyny wypadków wynikających ze stosowania promieniowania jonizującego w medycynie należy:
1)
wspomaganie merytoryczne działalności konsultantów krajowych biorących udział w wyjaśnianiu przyczyn wypadków;
2)
uczestniczenie w powypadkowych audytach klinicznych;
3)
analizowanie przyczyn i okoliczności błędów dozymetrycznych oraz wypadków wynikających z awarii urządzeń radiologicznych.
Do szczegółowych zadań Centrum w zakresie konsultowania programów szkoleniowych z zakresu ochrony radiologicznej dla lekarzy specjalistów różnych dziedzin należy:
1)
współdziałanie z konsultantami krajowymi opracowującymi programy specjalizacji dla lekarzy;
2)
upowszechnianie wymagań Unii Europejskiej w zakresie kształcenia specjalistycznego lekarzy różnych dziedzin;
3)
opracowywanie materiałów dydaktycznych z zakresu ochrony radiologicznej dla potrzeb szkolenia lekarzy w ramach specjalizacji;
4)
opracowywanie materiałów dydaktycznych z zakresu ochrony radiologicznej dla pielęgniarek i położnych.
Do szczegółowych zadań Centrum w zakresie współpracy z Prezesem Państwowej Agencji Atomistyki, Głównym Inspektorem Sanitarnym, Głównym Inspektorem Sanitarnym Wojska Polskiego oraz Głównym Inspektorem Sanitarnym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji należy:
1)
ustalenie wspólnych zasad postępowania w zakresie inicjowania i wdrażania programów prowadzących do rozwoju ochrony radiologicznej oraz sposobu wymiany informacji i organizacji szkoleń;
2)
współpraca z tymi organami w związku z realizacją zadań Centrum, mających związek z medycznymi zastosowaniami promieniowania jonizującego.
Do szczegółowych zadań Centrum w zakresie przeprowadzania w okresach 5-letnich oceny dawki dla ludności wynikającej z medycznych zastosowań promieniowania jonizującego należy:
1)
opracowanie systemu pozyskiwania informacji o częstości zabiegów diagnostycznych i leczniczych z wykorzystaniem promieniowania jonizującego;
2)
wyjaśnianie przyczyn zmian wartości ocenianej dawki;
3)
publikowanie wyników oceny.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia
1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 220, poz. 1901).
2 § 3 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 24 stycznia 2011 r. (Dz.U.11.35.180) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 marca 2011 r.