Organizacja, szczegółowe zasady i zakres działania Krajowego Urzędu Pracy oraz zadania wojewody w zakresie realizacji przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2000.13.162

Akt utracił moc
Wersja od: 29 lutego 2000 r.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 21 lutego 2000 r.
w sprawie organizacji, szczegółowych zasad i zakresu działania Krajowego Urzędu Pracy oraz zadań wojewody w zakresie realizacji przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.

Na podstawie art. 4 ust. 6 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128, Nr 28, poz. 153, Nr 41, poz. 255, Nr 63, poz. 403, Nr 93, poz. 569, Nr 107, poz. 692, Nr 121, poz. 770 i Nr 123, poz. 776, z 1998 r. Nr 66, poz. 431, Nr 106, poz. 668, Nr 108, poz. 684, Nr 137, poz. 887 i Nr 162, poz. 1112, 1118 i 1126, z 1999 r. Nr 60, poz. 636 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136) zarządza się, co następuje:
1.
Krajowym Urzędem Pracy kieruje Prezes Krajowego Urzędu Pracy, zwany dalej "Prezesem", przy pomocy wiceprezesów.
2.
Stałym organem doradczym i opiniodawczym Prezesa jest Kolegium Krajowego Urzędu Pracy, którego skład osobowy oraz zakres i tryb działania określa Prezes.
3.
W zależności od potrzeb Prezes może powoływać zespoły zadaniowe, doradcze i opiniodawcze, określając ich nazwę, skład osobowy oraz zakres i tryb działania.
1.
W skład Krajowego Urzędu Pracy wchodzą następujące komórki organizacyjne:
1)
Departament Funduszy,
2)
Departament Integracji Europejskiej i Współpracy z Zagranicą,
3)
Departament Informacji o Rynku Pracy,
4)
Departament Planowania i Programów Rynku Pracy,
5)
Departament Standaryzacji Usług,
6)
Departament Prawny,
7)
Departament Szkolenia Kadr,
8)
Departament Informatyki,
9)
Departament Migracji Zarobkowej,
10)
Departament Kontroli,
11)
Biuro Organizacji i Administracji,
12)
Centrum Metodyczne Informacji i Poradnictwa Zawodowego.
2.
W komórkach organizacyjnych, o których mowa w ust. 1, mogą być tworzone wydziały, zespoły i sekretariaty.
1.
Do zakresu działania Krajowego Urzędu Pracy należy w szczególności:
1)
realizacja polityki państwa dotyczącej rynku pracy i polityki regionalnej w zakresie określonym przepisami prawa, programami rządowymi oraz wytycznymi i zaleceniami ministra właściwego do spraw pracy,
2)
prowadzenie analiz i badań oraz opracowywanie informacji, ocen i prognoz dotyczących zmian na rynku pracy,
3)
wykonywanie zadań dotyczących zawierania kontraktów z organami zatrudnienia na realizację programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu,
4)
prowadzenie prac w zakresie rozwoju oraz doskonalenia metod i skuteczności realizacji podstawowych zadań przez organy zatrudnienia, upowszechnianie ich wyników oraz podejmowanie działań na rzecz ich wdrożenia, a zwłaszcza:
a)
nowych metod, technik i zasobów informacji wspierających poradnictwo zawodowe,
b)
form i metod pośrednictwa pracy,
c)
systemu szkolenia bezrobotnych i innych osób poszukujących pracy,
d)
działalności klubów pracy,
e)
tworzenia i realizacji programów specjalnych,
f)
jednolitych metod badania efektywności programów rynku pracy,
5)
wykonywanie zadań dotyczących przekazywania samorządom województw i powiatom środków Funduszu Pracy na realizację zadań oraz kontrolowania ich prawidłowego i efektywnego wykorzystania,
6)
działanie na rzecz jednolitego stosowania prawa oraz właściwej realizacji zadań przez organy zatrudnienia, w szczególności przez:
a)
udzielanie wyjaśnień dotyczących stosowania przepisów,
b)
prowadzenie działalności informacyjnej i wydawniczej,
c)
opracowywanie projektów standardów realizacji zadań, w tym procedur postępowania, wzorów dokumentów, druków i zaświadczeń,
d)
inicjowanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń kadr realizujących zadania określone w przepisach o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu,
e)
opracowywanie analiz z prowadzonych kontroli i upowszechnianie wynikających z nich zaleceń,
f)
popularyzację nowoczesnych metod zarządzania,
g)
realizację zadań dotyczących sprawowania nadzoru nad funkcjonowaniem jednolitego systemu informatycznego,
7)
przyjmowanie i analizowanie wniosków w sprawie upoważnienia do prowadzenia pośrednictwa pracy lub kierowania do pracy za granicą u pracodawcy zagranicznego oraz wykonywanie prac związanych z wydawaniem upoważnień zainteresowanym organom, organizacjom i instytucjom,
8)
realizacja zadań dotyczących nadzoru nad przestrzeganiem warunków prowadzenia pośrednictwa pracy lub kierowania do pracy za granicą u pracodawcy zagranicznego przez organy, organizacje i instytucje upoważnione do jego prowadzenia,
9)
realizacja zadań w zakresie ochrony roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy, wynikających z odrębnych przepisów,
10)
realizacja zadań dotyczących współpracy z zagranicą w zakresie rynku pracy, wynikających z zawartych umów rządowych i porozumień zawartych między ministerstwami,
11)
realizacja zadań wynikających z umów międzynarodowych dotyczących zatrudnienia obywateli polskich za granicą i cudzoziemców w Polsce,
12)
współpraca z jednostkami samorządu terytorialnego, innymi organami, organizacjami i instytucjami zajmującymi się problematyką zatrudnienia oraz przeciwdziałania bezrobociu.
2.
Krajowy Urząd Pracy opracowuje analizy, oceny i propozycje dotyczące realizacji zadań przez organy zatrudnienia, w szczególności w zakresie:
1)
funkcjonowania przepisów i ich wpływu na rynek pracy,
2)
skuteczności funkcjonowania organów zatrudnienia,
3)
metod realizacji zadań oraz ich jakości i efektywności,
4)
efektywności wykorzystania środków Funduszu Pracy.
3.
Prezes przedstawia ministrowi właściwemu do spraw pracy:
1)
w terminie do dnia 31 stycznia każdego roku - plan pracy Krajowego Urzędu Pracy na dany rok w celu akceptacji,
2)
w terminie do dnia 28 lutego każdego roku - sprawozdanie z wykonania planu finansowego Funduszu Pracy za rok poprzedni,
3)
w terminie do dnia 31 marca każdego roku:
a)
sprawozdanie z działalności Krajowego Urzędu Pracy za rok poprzedni,
b)
zbiorcze wyniki przeprowadzonych w roku poprzednim kontroli oraz ocenę przestrzegania przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu,
4)
w terminach określonych w odrębnych przepisach - projekty planów związanych z opracowaniem projektu ustawy budżetowej,
5)
na bieżąco:
a)
opinie i propozycje zmian obowiązujących przepisów oraz projekty aktów normatywnych dotyczących zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu,
b)
informacje o dokonanych zmianach w planie finansowym Funduszu Pracy,
c)
inne opracowania, wnioski i propozycje dotyczące funkcjonowania organów zatrudnienia oraz rynku pracy.
Do zadań wojewodów w zakresie realizacji przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu należy:
1)
kontrola z własnej inicjatywy, na wniosek ministra właściwego do spraw pracy lub Prezesa, realizacji zadań z zakresu administracji rządowej, wynikających z przestrzegania przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu przez jednostki samorządu terytorialnego, a w szczególności w zakresie:
a)
wydawanych przez starostów decyzji w postępowaniu administracyjnym,
b)
przestrzegania przez wojewódzkie i powiatowe urzędy pracy ustalonych standardów realizowanych zadań,
c)
poziomu kwalifikacji kadr wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy,
d)
przestrzegania jednolitego stosowania prawa,
2)
wspieranie regionalnych i lokalnych rynków pracy w celu ograniczenia bezrobocia i jego negatywnych skutków, z uwzględnieniem rządowych programów dotyczących zatrudnienia i rozwoju zasobów ludzkich,
3)
przedstawianie Prezesowi kwartalnych informacji o wynikach kontroli, o których mowa w pkt 1, oraz stwierdzonych naruszeniach przepisów o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.