§ 15. - Organizacja sądów wojskowych oraz ustalenie regulaminu wewnętrznego urzędowania tych sądów.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2021.1455 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 11 sierpnia 2021 r.
§  15. 
1. 
Czynności prezesa sądu w zakresie administracji sądowej obejmują w szczególności:
1)
zapewnienie odpowiedniej obsady kadrowej i odpowiednich warunków socjalnych;
2)
organizację pracy sądu, w tym dbanie o należyte zaopatrzenie materiałowe;
3)
dbałość o należytą sprawność i kulturę w pracy oraz estetykę pomieszczeń sądowych;
4)
organizację szkoleń pracowników sądowych, ławników i kuratorów;
5)
przestrzeganie terminowości i poprawności sporządzania sprawozdań statystycznych;
6)
zaznajamianie się z aktami i pismami wpływającymi do sądu i wydawanie co do nich odpowiednich zarządzeń;
7)
wyznaczanie obrońców z urzędu;
8)
czuwanie nad sprawnym tokiem postępowania odwoławczego, aż do przedstawienia akt sprawy sądowi odwoławczemu. Po zwrocie akt zaznajamianie się z orzeczeniem sądu odwoławczego i zarządzanie, aby z orzeczeniem tym zaznajomili się sędziowie, którzy wydali zaskarżone orzeczenie, a w razie gdy orzeczenie dotyczy istotnego zagadnienia lub zagadnienia prawnego, w którym orzecznictwo było niejednolite - wszyscy sędziowie;
9)
rozdzielanie pracy na wydziały w sądzie drugiej instancji, a w sądzie pierwszej instancji między sędziów, przestrzegając właściwego ich obciążenia przy wyznaczaniu przewodniczącego rozpraw i posiedzeń, jeżeli sam im nie przewodniczy;
10)
opiniowanie sędziów odbywających praktykę lub przebywających w sądzie w ramach delegacji;
11)
ustalanie planu urlopów sędziów i innych pracowników sądowych;
12)
opracowanie instrukcji kancelaryjnej ustalającej szczegółowy zakres wewnętrznego obiegu pism oraz podziału czynności kancelaryjnych z zakresu administracji i nadzoru;
13)
wprowadzenie do użytku rzeczowych wykazów akt określających słownie i cyfrowo hasła kwalifikacyjne wszystkich rodzajów spraw z zakresu administracji i nadzoru oraz funkcjonowania sądu jako jednostki wojskowej, jakie załatwione są w sądzie, oraz zasady ich kwalifikacji do materiałów archiwalnych - kategorii "A" lub dokumentacji niearchiwalnej - kategorii "B" w uzgodnieniu z właściwym archiwum państwowym i wojskowym;
14)
nadzór nad archiwum zakładowym;
15)
wykonywanie zadań wynikających z ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742);
16)
szkolenie rezerw osobowych oraz zapewnienie pełnej obsady na czas "W" zgodnie z przepisami mobilizacyjnymi;
17)
wykonywanie innych czynności zleconych przez przełożonych;
18)
podejmowanie decyzji w sprawach bieżących, związanych ze sprawnym funkcjonowaniem sądu;
19)
udzielanie informacji na wnioski kierowane do sądu w trybie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 2176);
20)
wykonywanie obowiązków administratora danych osobowych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2016 r. poz. 922 oraz z 2018 r. poz. 138 i 723). 1
2. 
Do czynności wykonywanych przez prezesa sądu w zakresie sprawowanego nadzoru należą:
1)
wyznaczanie terminów posiedzeń w poszczególnych sprawach i wydawanie wszelkich potrzebnych zarządzeń, tak aby rozstrzygnięcie danej sprawy mogło nastąpić na pierwszym posiedzeniu;
2)
czuwanie nad właściwym poziomem orzecznictwa, organizowanie narad sędziów w celu omówienia zagadnień prawnych budzących wątpliwości lub takich, w których orzecznictwo sądu jest niejednolite;
3)
nadzorowanie operatywnego załatwiania spraw, ze szczególnym zwróceniem uwagi na bieg terminów stosowania środka zapobiegawczego w postaci tymczasowego aresztowania;
4)
kontrolowanie zasadności odraczania i przerywania posiedzeń;
5)
nadzorowanie punktualnego rozpoczęcia rozpraw i posiedzeń;
6)
zapobieganie powstawaniu zaległości, a w razie ich powstania opracowanie planu ich usunięcia i kontrolowanie wykonania tego planu;
7)
czuwanie nad terminowością sporządzania uzasadnień orzeczeń i kontrolowanie prawidłowości ich wykonania;
8)
zaznajamianie sędziów z orzeczeniami sądu wyższego rzędu;
9)
czuwanie, aby zgłaszane przez świadków, biegłych, tłumaczy żądania w przedmiocie wynagrodzeń, diet i zwrotu kosztów podróży były sprawnie rozpoznane, a należności - w razie ich przyznania - niezwłocznie wypłacone;
10)
kontrolowanie na bieżąco sprawności, prawidłowości i terminowości pracy sekretariatu;
11)
sprawdzanie raz na kwartał ksiąg i dokonywanie oceny pracy sekretariatu, w zakresie prawidłowego prowadzenia biurowości i kultury pracy;
12)
kierowanie szkoleniem pracowników sądu;
13)
współdziałanie z dowódcami jednostek wojskowych w zakresie wyboru i szkolenia ławników;
14)
opracowywanie analiz i sprawozdań oraz sygnalizowanie przełożonym zagadnień, które powinny być omówione na odprawach służbowych lub zgromadzeniach sędziów sądów wojskowych;
15)
ustalenie zasad korzystania z list ławników przez poszczególne wydziały sądu w sposób uwzględniający możliwie równomierny ich udział w rozprawach, także prowadzenie ewidencji udziału wszystkich ławników w posiedzeniach sądu;
16)
zatwierdzanie dokonanego przez kierownika sekretariatu podziału czynności dla podległych mu pracowników;
17)
ustalenie godzin przyjęć interesantów przez prezesa sądu, zastępcę oraz kierownika sekretariatu, rozpatrywanie skarg i wniosków, odpowiadanie na pisma obywateli dotyczące działalności sądu.
3. 
Do czynności wykonywanych przez prezesa sądu związanych z gospodarką finansową sądu należą:
1)
sprawowanie kierownictwa oraz nadzoru nad gospodarką budżetową sądu;
2)
zarząd, ochrona oraz oszczędne gospodarowanie mieniem sądu;
3)
przestrzeganie zasad ochrony i bezpieczeństwa obiektów sądowych stosownie do obowiązujących przepisów.
4. 
Prezes wojskowego sądu okręgowego dodatkowo:
1)
wyznacza sędziów do pełnienia czynności sędziowskich w poszczególnych wydziałach sądu;
2)
w przypadku wniesienia kasacji lub skargi nadzwyczajnej, czuwa nad sprawnym wykonywaniem czynności z zakresu tego postępowania, aż do przedstawienia akt Sądowi Najwyższemu lub załatwienia sprawy w inny sposób;
3)
dokonuje podziału kompetencji pomiędzy zastępców prezesa;
4)
sporządza wykaz wyspecjalizowanych instytucji i organizacji społecznych uprawnionych do prowadzenia mediacji oraz ustanawia listę mediatorów sądowych;
5)
przedstawia Rzecznikowi Praw Obywatelskich, na jego żądanie, informacje o stanie sprawy prowadzonej w sądzie okręgowym lub nadzorowanej w sądzie garnizonowym.
1 Utraciła moc na podstawie art. 175 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U.2018.1000), która weszła w życie z dniem 25 maja 2018 r., oraz art. 107 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości (Dz.U.2019.125), która weszła w życie z dniem 6 lutego 2019 r.