Organizacja przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2002.5.46
Akt obowiązujący Wersja od: 22 stycznia 2002 r.
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 8 stycznia 2002 r.
w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Na podstawie art. 226 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego zarządza się, co następuje:
Przepisy ogólne
Przepisy ogólne
§ 1. [Przedmiot regulacji; zakres stosowania przepisów rozporządzenia]
1.
Rozporządzenie reguluje organizację przyjmowania oraz rozpatrywania skarg i wniosków, składanych do organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego oraz organów samorządowych jednostek organizacyjnych.2.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do skarg i wniosków składanych do organów organizacji i instytucji społecznych, gdy pozostają one w związku z wykonywanymi przez te organizacje i instytucje społeczne zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej.3.
Przepisy rozporządzenia stosuje się również do:1)
skarg i wniosków przekazanych właściwym organom przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne oraz organizacje i instytucje społeczne,2)
materiałów prasowych i innych opublikowanych wiadomości, jeżeli mają znamiona skargi lub wniosku i zostały przesłane właściwym organom przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne.§ 2. [Organ właściwy do rozpatrzenia skargi lub wniosku]
Skargę lub wniosek adresowane do właściwego organu i przesłane w odpisie do innego organu rozpatruje i załatwia, w ramach swojej właściwości, organ, do którego były adresowane.§ 3. [Powierzenie przyjmowania i koordynowania rozpatrywania skarg i wniosków wyodrębnionej komórce organizacyjnej lub wyznaczonym pracownikom]
1.
Przyjmowanie i koordynowanie rozpatrywania skarg i wniosków powierza się wyodrębnionej komórce organizacyjnej lub imiennie wyznaczonym pracownikom.2.
W siedzibie danej jednostki organizacyjnej, w widocznym miejscu, umieszcza się informację wskazującą komórkę organizacyjną lub wyznaczonych pracowników przyjmujących oraz rozpatrujących skargi i wnioski.§ 4. [Przekazanie skargi organowi niższego stopnia - informowanie organu wyższego stopnia o sposobie załatwienia skargi]
Organy państwowe określone w art. 229 Kodeksu postępowania administracyjnego, przekazując w trybie art. 232 tego Kodeksu skargę do załatwienia właściwemu organowi niższego stopnia, mogą żądać od tego organu informacji o sposobie jej załatwienia.
Przyjmowanie skarg i wniosków
Przyjmowanie skarg i wniosków
§ 5. [Formy wnoszenia skarg i wniosków]
Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu.§ 6. [Protokół sporządzany przy zgłoszeniu skargi lub wniosku ustnie]
1.
W razie zgłoszenia skargi lub wniosku ustnie, przyjmujący zgłoszenie sporządza protokół, który podpisują wnoszący skargę lub wniosek i przyjmujący zgłoszenie.2.
W protokole zamieszcza się datę przyjęcia skargi lub wniosku, imię, nazwisko (nazwę) i adres zgłaszającego oraz zwięzły opis treści sprawy.§ 7. [Potwierdzenie złożenia skargi lub wniosku]
Przyjmujący skargi i wnioski potwierdza złożenie skargi lub wniosku, jeżeli zażąda tego wnoszący.
Rozpatrywanie skarg i wniosków
Rozpatrywanie skarg i wniosków
§ 8. [Pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania]
1.
Skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.2.
Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego skargę lub wniosek do złożenia, w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.§ 9. [Zebranie materiałów niezbędnych do rozpatrzenia skargi lub wniosku]
Jeżeli rozpatrzenie skargi lub wniosku wymaga uprzedniego zbadania i wyjaśnienia sprawy, organ właściwy do rozpatrzenia skargi lub wniosku zbiera niezbędne materiały. W tym celu może zwrócić się do innych organów o przekazanie niezbędnych materiałów i wyjaśnień.§ 10. [Sposób rozpatrzenia skargi lub wniosku dotyczących kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy]
Jeżeli skarga lub wniosek dotyczy kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, organ, do którego wniesiono skargę lub wniosek, rozpatruje sprawy należące do jego właściwości, a pozostałe przekazuje niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni, właściwym organom, przesyłając odpis skargi lub wniosku, i zawiadamia o tym równocześnie wnoszącego skargę lub wniosek.§ 11. [Osoba rozpatrująca skargę dotyczącą określonej osoby]
Skarga dotycząca określonej osoby nie może być przekazana do rozpatrzenia tej osobie ani osobie, wobec której pozostaje ona w stosunku nadrzędności służbowej.§ 12. [Działania organu podejmowane w konsekwencji rozpatrzenia skargi lub wniosku]
Organ rozpatrujący skargę lub wniosek może, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, wydać polecenie lub podjąć inne stosowne środki, w celu usunięcia stwierdzonych uchybień oraz przyczyn ich powstawania.§ 13. [Zawiadomienie mediów o wynikach rozpatrzenia sprawy]
Właściwy organ zawiadamia redakcję prasową, radiową lub telewizyjną o wynikach rozpatrzenia sprawy stanowiącej treść przesłanego temu organowi przez redakcję materiału prasowego lub innej opublikowanej wiadomości, mającej znamiona skargi lub wniosku, a także dokonanych rozstrzygnięciach, wydanych poleceniach lub podjętych środkach i działaniach.
Przepis końcowy
Przepis końcowy
§ 14. [Wejście w życie]
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (55)
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (55)
- Czy należy udostępnić dane osobowe informatora, (który złożył telefoniczne zawiadomienie) i uzyskane informacje o rodzinie przeżywającej trudności na wniosek członków rodziny?
- Skoro Burmistrz jest organem rozpatrującym skargę na działania kierownika i pracownika ośrodka, to jakie informacje możemy mu przekazać?
- Czy anonimową skargę na dyrektora szkoły wniesioną do starosty organ ten powinien pozostawić bez rozpoznania?
Procedury liczba obiektów na liście: (2)
Procedury liczba obiektów na liście: (2)
Akty prawne liczba obiektów na liście: (12)
Akty wykonawcze liczba obiektów na liście: (11)
- Organizacja przyjmowania oraz rozpatrywania skarg, wniosków i petycji w Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych oraz wykonywanie obowiązku sprawozdawczego przez Naczelną Dyrekcję Archiwów Państwowych i archiwa państwowe.
- Zmiana decyzji w sprawie organizacji w resorcie obrony narodowej systemu skargowo - wnioskowego.
- Organizacja w resorcie obrony narodowej systemu skargowo-wnioskowego.