Organizacja kuratorium oświaty.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1997.18.100

Akt utracił moc
Wersja od: 28 lutego 1997 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 12 lutego 1997 r.
w sprawie organizacji kuratorium oświaty.

Na podstawie art. 32 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496) zarządza się, co następuje:
1.
Kuratorium oświaty, zwane dalej "kuratorium", jest państwową jednostką budżetową wchodzącą w skład rządowej administracji ogólnej w województwie, jako wyodrębniona jednostka organizacyjna.
2.
Kuratorium jest aparatem pomocniczym kuratora oświaty, zwanego dalej "kuratorem", realizującym w szczególności zadania:
1)
wynikające ze sprawowania przez kuratora nadzoru pedagogicznego, według zasad określonych w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496), zwanej dalej "ustawą", oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie,
2)
wynikające z pełnienia przez kuratora funkcji organu prowadzącego dla niektórych szkół i placówek, zakładów kształcenia nauczycieli oraz placówek doskonalenia nauczycieli,
3)
wynikające z nadzoru nad działalnością innych szkół i placówek na terenie województwa, należącego do kompetencji wojewody, które zostały powierzone kuratorowi przez wojewodę w trybie określonym odrębnymi przepisami,
4)
w zakresie organizowania doskonalenia zawodowego nauczycieli, określone w art. 31 pkt 4 ustawy,
5)
w zakresie obsługi administracyjnej wojewódzkiej rady oświatowej - jeśli zostanie utworzona.
3.
Pracą kuratorium kieruje kurator przy pomocy wicekuratora oraz dyrektorów podległych komórek organizacyjnych. W wypadkach uzasadnionych szczególnie dużą liczbą prowadzonych oraz nadzorowanych szkół i placówek, po zasięgnięciu opinii Ministerstwa Edukacji Narodowej, może być powołany drugi wicekurator.
4.
Wicekurator wykonuje zadania w zakresie określonym przez kuratora.
5.
W przypadku gdy kurator nie może pełnić obowiązków służbowych, zakres zastępstwa wicekuratora rozciąga się na wszystkie zadania i kompetencje kuratora.
1.
W kuratorium tworzy się wydziały oraz stanowiska pracy, uwzględniając:
1)
charakter zadań,
2)
wymagania praworządnego, skutecznego i ekonomicznego funkcjonowania kuratorium,
3)
potrzeby i warunki miejscowe.
2.
Wieloosobowe stanowiska pracy mogą nosić nazwę zespołów.
3.
W przypadkach uzasadnionych wymogami sprawnego działania w wydziałach mogą być tworzone wewnętrzne komórki organizacyjne - oddziały, w tym oddziały zamiejscowe.
4.
Oddziały zamiejscowe, o których mowa w ust. 3, mogą być tworzone tylko w wydziale powołanym do sprawowania nadzoru pedagogicznego nad szkołami podstawowymi i przedszkolami. Oddziały te mogą obejmować jedną lub kilka gmin, przy czym ich siedzibę i zasięg terytorialny określa kurator.
5.
W kuratorium tworzy się stanowiska pracy:
1)
głównego księgowego,
2)
radcy prawnego,
3)
do spraw obronnych,

bezpośrednio podporządkowane kuratorowi.

6.
W kuratorium mogą być tworzone stanowiska kierownicze:
1)
dyrektorów wydziałów,
2)
zastępców dyrektorów wydziałów,
3)
kierowników oddziałów.
Szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych oraz tryb pracy kuratorium określa statut nadawany przez wojewodę po zasięgnięciu opinii Ministra Edukacji Narodowej.
1.
Statut kuratorium określa:
1)
nazwę i siedzibę kuratorium,
2)
wykaz wydziałów łącznie z ich oddziałami oraz stanowisk pracy,
3)
zadania komórek organizacyjnych wymienionych w pkt 2,
4)
wykaz stanowisk kierowniczych w kuratorium,
5)
zasady bieżącego funkcjonowania i tryb pracy kuratorium,
6)
wykaz szkół i placówek prowadzonych przez kuratora oraz innych szkół i placówek, nad którymi kurator sprawuje nadzór pedagogiczny,
7)
strukturę organizacyjną kuratorium, ze wskazaniem:
a)
podległości poszczególnych komórek organizacyjnych i stanowisk pracy kuratorowi i wicekuratorowi,
b)
liczby nadzorowanych szkół i placówek oraz liczby pracowników zatrudnionych na stanowiskach wymagających kwalifikacji pedagogicznych, przewidzianych do wykonywania zadań nadzoru pedagogicznego, z uwzględnieniem następujących średnich norm na 1 etat:
30 przedszkoli,
20 szkół podstawowych,
13 przedszkoli specjalnych, szkół specjalnych, szkół ponadpodstawowych lub innych placówek.
2.
W przypadku gdy średnia liczba szkół lub placówek przypadających na 1 etat przewyższa normy określone w ust. 1 pkt 7 lit. b), kolejny etat pracownika nadzoru pedagogicznego można utworzyć, jeżeli liczba szkół lub placówek przekraczająca wyżej wymienioną średnią normę wynosi co najmniej 1/3 tej normy.
3.
Wojewoda przesyła statut kuratorium Ministrowi Edukacji Narodowej.
4.
Zmiany statutu następują w trybie i na zasadach określonych dla jego nadania, z tym że zmiany wykazu szkół i placówek, o którym mowa w ust. 1 pkt 6, nie wymagają opinii Ministra Edukacji Narodowej.
5.
Wojewoda może upoważnić kuratora oświaty do tworzenia i likwidowania określonych komórek organizacyjnych i stanowisk pracy, z tym że tworzenie i likwidacja wydziałów wymaga zmiany statutu.
6.
Kuratorzy przesyłają do Ministra Edukacji Narodowej informacje, dotyczące każdorazowych zmian struktury organizacyjnej, o której mowa w ust. 1 pkt 7, a także - raz w roku szkolnym, do dnia 30 września każdego roku - zaktualizowany wykaz, o którym mowa w ust. 1 pkt 6.
Statut kuratorium podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym.
Do czasu nadania kuratorium statutów według przepisów niniejszego rozporządzenia, kuratoria działają na postawie dotychczasowych statutów, nie dłużej jednak niż do dnia 30 czerwca 1997 r.
Traci moc zarządzenie nr 25 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 listopada 1991 r. w sprawie zasad organizacji kuratorium oświaty (Dz. Urz. MEN Nr 7, poz. 31).
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.