Organizacja komisyj dyscyplinarnych dla mierniczych górniczych i postępowanie dyscyplinarne.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1932.59.567

Akt utracił moc
Wersja od: 13 lipca 1932 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU I HANDLU
z dnia 14 maja 1932 r.
o organizacji komisyj dyscyplinarnych dla mierniczych górniczych i o postępowaniu dyscyplinarnem.

Na podstawie art. 135 i 170 prawa górniczego, wydanego rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 29 listopada 1930 r. (Dz. U. R. P. Nr. 85, poz. 654) zarządzam co następuje:
Dla orzekania o pozbawieniu mierniczych górniczych prawa do wykonywania zawodu w wypadkach wykroczenia przeciwko ciążącym na nich obowiązkom powołuje się przy każdym wyższym urzędzie górniczym komisję dyscyplinarną, która składa się z przewodniczącego, z sędziów, urzędników władz górniczych oraz mierniczych górniczych, mianowanych w trybie, przepisanym przez art. 170 prawa górniczego.

Przewodniczącym komisji dyscyplinarnej jest prezes wyższego urzędu górniczego.

Do wydania orzeczenia właściwą jest komisja dyscyplinarna przy tym wyższym urzędzie górniczym, w którego obwodzie mierniczy górniczy miał siedzibę urzędową w chwili popełnienia czynów lub zaniedbali, będących przedmiotem doniesienia do komisji dyscyplinarnej.
W każdej poszczególnej sprawie komisja dyscyplinarna obraduje i orzeka w komplecie złożonym z jednego sędziego, jako przewodniczącego, jednego urzędnika władz górniczych i jednego mierniczego górniczego.
Przewodniczący komisji dyscyplinarnej wydaje wszelkie decyzje o charakterze administracyjnym, a w szczególności wyznacza skład kompletu orzekającego w danej sprawie, miejsce odbycia ewentualnej rozprawy dyscyplinarnej, oraz w porozumieniu z przewodniczącym kompletu orzekającego termin rozprawy.

Przy wyznaczeniu miejsca rozprawy winna być uwzględniona miejscowość, w której ma siedzibę sąd, którego członkiem jest zasiadający w danym komplecie sędzia.

Wyższy urząd górniczy załatwia czynności kancelaryjne komisji dyscyplinarnej i dostarcza protokolantów do rozpraw dyscyplinarnych, względnie zarządza wykonanie tych obowiązków przez okręgowe urzędy górnicze w razie rozprawy zamiejscowej.
Rzecznika oskarżenia i jego zastępców wyznacza dla każdej komisji dyscyplinarnej Minister Przemysłu i Handlu z pośród urzędników władz górniczych.
Osobie, pociągniętej do odpowiedzialności dyscyplinarnej wolno sobie przybrać obrońcę z pośród mierniczych górniczych, z pośród adwokatów, lub z pośród urzędników państwowych. Na żądanie obwinionego przewodniczący komisji dyscyplinarnej wyznacza jej obrońcę z urzędu z pośród urzędników władz górniczych.
Obrońca ma obowiązek przytoczyć w obronie wszystkie okoliczności, które uważa za kokonieczne i przydatne i zastosować ustawowe środki obrony. Obrońca winien zachować w tajemnicy wszystkie poufne informacje, udzielone mu z tytułu obrony.
Postępowanie dyscyplinarne jest tajne.
Wyższy urząd górniczy w razie dostrzeżenia lub otrzymania wiadomości o popełnieniu przez mierniczego górniczego czynów, względnie zaniedbań, mogących spowodować dyskwalifikację, zarządza w razie potrzeby dochodzenie, celem wyjaśnienia sprawy, poczem przesłuchawszy, o ile to jest możliwe, obwinionego przesyła doniesienie rzecznikowi oskarżenia przy właściwej komisji dyscyplinarnej.

Doniesienie winno zawierać dokładne wskazanie faktów, w których wyższy urząd górniczy dopatruje się naruszenia obowiązków przez mierniczego górniczego.

Jeżeli rzecznik oskarżenia po otrzymaniu doniesienia uzna, że dostarczone akta i dane są niedostateczne do uzasadnienia wniosku o dyskwalifikację, to zwraca je wyższemu urzędowi górniczemu z żądaniem uzupełnienia we wskazanym przez siebie kierunku.
Rzecznik oskarżenia nie ma prawa samodzielnie umorzyć postępowania dyscyplinarnego.

Jeżeli rzecznik oskarżenia uzna, że otrzymane akta i dane nawet po ich uzupełnieniu nie są dostateczną podstawą dla postawienia wniosku o dyskwalifikację, w takim razie przedkłada komisji dyscyplinarnej doniesienie wyższego urzędu górniczego wraz z nadesłanemi materjałami i stawia zarazem wniosek o umorzenie postępowania dyscyplinarnego.

Wniosek rzecznika oskarżenia o umorzenie postępowania dyscyplinarnego winien być rozpatrzony przez komplet orzekający komisji dyscyplinarnej, wyznaczony w tym celu w trybie § 4 niniejszego rozporządzenia, na posiedzeniu niejawnem bez wzywania osoby, przeciwko której było skierowane doniesienie wyższego urzędu górniczego.

Uchwała komisji dyscyplinarnej, odrzucająca wniosek rzecznika oskarżenia o umorzenie postępowania dyscyplinarnego, równa się wnioskowi o dyskwalifikację i powoduje przekazanie sprawy do rozprawy dyscyplinarnej. Uchwała taka zaskarżeniu nie podlega.

Jeżeli rzecznik oskarżenia przedłoży komisji dyscyplinarnej wniosek o dyskwalifikację, to taki wniosek musi być przedmiotem rozprawy.

W razie, jeżeli w myśl postanowień powyższych dwóch ustępów ma być zarządzona rozprawa dyscyplinarna, komisja dyscyplinarna przesyła o tem zawiadomienie wyższemu urzędowi górniczemu, który wystąpił z doniesieniem, rzecznikowi oskarżenia i obwinionemu. Do zawiadomienia, przesłanego obwinionemu, winny być dołączone odpisy doniesienia i wniosku rzecznika oskarżenia o dyskwalifikację, względnie uchwały komisji dyscyplinarnej, przewidziane w ustępie 1 niniejszego paragrafu.

Po doręczeniu zawiadomienia oraz załączników, wymienionych w § 13, obwiniony lub jego obrońca ma prawo przeglądać akta sprawy z wyjątkiem protokółu obrad i sporządzać z akt potrzebne odpisy. Prócz tego zarówno obwiniony, jak rzecznik oskarżenia mogą w ciągu 8 dni po doręczeniu im powyższego zawiadomienia, stawiać dalsze wnioski, które rozstrzyga komisja dyscyplinarna. Decyzje takie podlegają odrębnemu zaskarżeniu do Kolegjum Górniczego w ciągu 7 dni od dnia doręczenia odnośnej decyzji.
Na rozprawę wzywa się obwinionego z równoczesnem doręczeniem mu listy członków kompletu orzekającego oraz ich zastępców.

Jeżeli obwiniony przybrał sobie obrońcę i podał komisji dyscyplinarnej jego imię i nazwisko oraz adres, lub jeżeli ustanowiono obrońcę z urzędu, wzywa się również obrońcę na rozprawę.

Komisja dyscyplinarna może wzywać do rozprawy dyscyplinarnej także świadków i znawców.
Rozprawa dyscyplinarna odbywa się wyłącznie przy udziale osób, uprawnionych do udziału w sprawie.
Rozprawę dyscyplinarną należy w miarę możności przeprowadzić w jednym dniu z uwzględnieniem koniecznych przerw, można jednak uchwałą komisji z ważnych powodów rozprawę odroczyć. W razie odroczenia rozprawy dyscyplinarnej, o ile w składzie kompletu orzekającego zajdzie zmiana, postępowanie dowodowe przeprowadza się ponownie.
Rozprawą kieruje przewodniczący kompletu orzekającego, który przestrzega porządku wyjaśnień, repliki i uwag, oraz czuwa nad formalnym i rzeczowym biegiem postępowania.
Rozprawę dyscyplinarną rozpoczyna się od odczytania wniosku rzecznika oskarżenia, względnie przewidzianej w § 13 ust. 1 niniejszego rozporządzenia uchwały komisji dyscyplinarnej, poczem następuje przesłuchanie obwinionego, wezwanych świadków i znawców, oraz w miarę potrzeby odczytanie protokółu dochodzeń, jak również innych mających znaczenie dla sprawy aktów i dokumentów. Obwinionemu, jego obrońcy i rzecznikowi oskarżenia służy prawo wypowiedzenia się co do poszczególnych środków dowodowych i odwodowych oraz stawiania pytań świadkom i znawcom. Przewodniczący ma prawo uchylić pytanie. Od decyzji przewodniczącego można odwołać się do decyzji komplet tu orzekającego.
Po zamknięciu postępowania dowodowego następują wywody i wnioski rzecznika oskarżenia, tudzież obwinionego i jego obrońcy. Stronie obwinionej w każdym wypadku służy ostatni głos.
Komisja dyscyplinarna może przy rozstrzyganiu sprawy opierać się tylko na tych faktach i okolicznościach, które ujawniono na rozprawie dyscyplinarnej, i na ich podstawie wydaje orzeczenie według swego przekonania.
Komisja dyscyplinarna wydaje orzeczenie, mocą którego bądź odrzuca wniosek o pozbawienie obwinionego uprawnienia do wykonywania zawodu mierniczego górniczego, bądź uchwala dyskwalifikację czyto bezterminową, czy też na czas określony na podstawie uznania obwinionego winnym rażącego lub wielokrotnego wykroczenia przeciwko obowiązkom, wynikającym z istniejących przepisów ustawowych lub wydanych na ich podstawie rozporządzeń władz górniczych.
Narada nad orzeczeniem przy rozstrzyganiu sprawy jest tajna. Orzeczenie zapada większością głosów. Przewodniczący oddaje glos swój na ostatku. Sentencję orzeczenia sporządza się na piśmie. Sentencję podpisują przewodniczący i członkowie kompletu orzekającego. Sentencję tę ogłasza stronom przewodniczący zaraz po naradzie i glosowaniu.

Orzeczenie powinno być przygotowane w ciągu ośmiu dni po ogłoszeniu sentencji i powinno zawierać:

  1)
dzień wydania orzeczenia,
  2)
wymienienie komisji dyscyplinarnej oraz nazwisk członków kompletu orzekającego i protokolanta,
  3)
imię i nazwisko obwinionego, oraz stanowisko zajmowane przez niego, i jego siedzibę,
  4)
przedmiot obwinienia,
  5)
uzasadnienie orzeczenia,
  6)
sentencję orzeczenia.

Oryginał orzeczenia, pozostający w aktach komisji dyscyplinarnej, podpisują przewodniczący i członkowie kompletu orzekającego. Obwinionemu, rzecznikowi oskarżenia oraz wyższemu urzędowi górniczemu, który wystąpił z doniesieniem, doręcza się odpis orzeczenia, podpisany przez przewodniczącego komisji dyscyplinarnej.

Z przebiegu rozprawy dyscyplinarnej sporządza się protokół, w którym zapisać należy datę, miejsce rozprawy, nazwiska członków kompletu orzekającego i protokolanta, stron i ich zastępców, w końcu streścić przebieg rozprawy.

Protokół podpisują przewodniczący kompletu orzekającego i protokolant.

Od orzeczenia komisji dyscyplinarnej może zarówno obwiniony, jak i rzecznik oskarżenia odwołać się do Kolegjum Górniczego z powodu orzeczenia o winie, lub naruszenia przez komisję przepisów prawa górniczego, lub też przepisów niniejszego rozporządzenia.
Odwołanie należy wnieść w ciągu 14 dni po dniu doręczenia odpisu orzeczenia na ręce przewodniczącego komisji dyscyplinarnej, który przesyła je wraz z właściwemi aktami do Kolegjum Górniczego.
Orzeczenia komisji dyscyplinarnej, niezaskarżone w terminie przepisanym, stają się prawomocnemi z upływem tego terminu.
O uprawomocnieniu się orzeczenia komisji dyscyplinarnej wskutek niewniesienia odwołania, względnie o zmianie lub zatwierdzeniu tego orzeczenia przez Kolegjum Górnicze w razie wniesienia odwołania komisja dyscyplinarna zawiadamia wyższy urząd górniczy, przy którym jest ustanowiona, oraz wyższy urząd górniczy, którego doniesienie spowodowało przeprowadzenie postępowania dyscyplinarnego.
Na żądanie osoby, co do której orzeczono prawomocnie dyskwalifikację, lub na żądanie jej ustawowych spadkobierców można wznowić postępowanie, o ile osoby te przedstawią takie nowe fakty lub środki dowodowe nieznane w poprzedniem postępowaniu, które same przez się, lub w związku z faktami poprzednio ustalonemi, lub dowodami poprzednio zebranemi, mogą spowodować uwolnienie od zarzutu.
Żądanie wznowienia postępowania należy wnieść do tej komisji dyscyplinarnej przy wyższym urzędzie górniczym, która rozstrzygnęła sprawę w pierwszej instancji. Komisja ta rozstrzyga - bez udziału stron - o dopuszczalności wznowienia. Przeciwko rozstrzygnięciu komisji dyscyplinarnej można wnieść zażalenie do Kolegjum Górniczego w ciągu 14 dni po doręczeniu odpisu uchwały.
Dopuszczenie wznowienia postępowania wstrzymuje wykonanie orzeczenia o dyskwalifikacji. Komisja dyscyplinarna zarządza w razie potrzeby uzupełnienie lub przeprowadzenie nowych dochodzeń, poczem przekazuje sprawę do rozprawy dyscyplinarnej.
O ile rozporządzenie niniejsze inaczej nie stanowi, należy w postępowaniu przed komisją dyscyplinarną stosować analogicznie przepisy kodeksu postępowania karnego.
Umorzenie sprawy o dyskwalifikację bez rozprawy, lub odrzucenie wniosku o dyskwalifikację po przeprowadzeniu rozprawy, nie zwalnia osoby, przeciwko której toczyło się dochodzenie dyscyplinarne, od odpowiedzialności karnej, stosownie do postanowień działu XII prawa górniczego.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.