Organizacja i zakres działania izb i urzędów skarbowych.
Dz.U.1931.77.613
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 13 sierpnia 1931 r.
o organizacji i zakresie działania izb i urzędów skarbowych.
Zastępcę prezesa wyznacza Minister Skarbu z pośród naczelników wydziałów po wysłuchaniu opinji prezesa.
W razie niemożności pełnienia przez prezesa obowiązków służbowych, przechodzą na zastępcę w okresie zastępstwa wszystkie prawa i obowiązki prezesa.
Prezes izby skarbowej jest przełożonym wszystkich funkcjonarjuszów izby i podległych izbie urzędów. W obrębie swego okręgu mianuje i przenosi na inne miejsca służbowe jak również w stan spoczynku urzędników oraz wszystkich funkcjonarjuszów niższych w granicach uprawnień, nadanych przez Ministra Skarbu; przenosi w stan spoczynku urzędników bez względu na stopień służbowy na skutek wniesionej prośby, z powodów wymienionych w art. 28 lit. b) i c) ustawy emerytalnej; udziela zaliczek na płacę, zapomóg i nagród pieniężnych urzędnikom i niższym funkcjonarjuszom w granicach wydanych przepisów.
Nadto prezesowi izby skarbowej przysługuje prawo udzielania urlopów wypoczynkowych w pełnym ustawowym wymiarze kierownikom urzędów skarbowych, wszystkim funkcjonarjuszom izby skarbowej, oraz funkcjonarjuszom tych podległych urzędów, których kierownicy nie otrzymali uprawnienia do udzielania urlopów na zasadzie niniejszego rozporządzenia.
Prezesowi izby skarbowej udziela urlopu Minister Skarbu.
I. ogólny,
II. podatków bezpośrednich,
III. rachunkowo - kasowy,
IV. akcyz i monopolów państwowych,
V. opłat skarbowych.
W skład izb skarbowych w Krakowie, Poznaniu oraz izby skarbowej grodzkiej w Warszawie wchodzi wydział emerytur i rent, w skład izby skarbowej we Lwowie wydział emerytur, jako Wydział VI; w skład zaś izby skarbowej grodzkiej w Warszawie wydział bilansowy, jako wydział VII.
Wydziały dzielą się na oddziały, w których grupuje się, o ile możności, sprawy jednego rodzaju w danym dziale służby.
W izbach skarbowych o mniejszych okręgach lub o mniejszej ilości spraw, czynności poszczególnych oddziałów mogą być łączone za zgodą Ministerstwa Skarbu, a ilość oddziałów zmniejszona.
Naczelnik wydziału pozostaje w bezpośredniej zależności od prezesa i jest przełożonym urzędników, wchodzących w skład wydziału i podległego wydziałowi działu służby. Jest on odpowiedzialny za urzędowanie w wydziale, rozdziela pracę pomiędzy oddziały względnie przydzielonych mu urzędników i aprobuje projekty ich załatwień.
W granicach upoważnień, udzielonych przez prezesa, naczelnik wydziału załatwia samodzielnie sprawy bieżące, przedkładając do jego decyzji sprawy zasadniczego znaczenia i większej wagi. W razie nadmiaru czynności może za zgodą prezesa upoważnić do samodzielnego załatwiania spraw mniejszego znaczenia kierowników oddziałów.
Poszczególne wydziały nie mogą występować nazewnątrz jako organa samoistne, lecz zawsze w imieniu izby skarbowej.
Sprawozdania do Ministerstwa Skarbu podpisuje zawsze prezes, w razie jego nieobecności lub przeszkody w urzędowaniu, jego zastępca.
Prezes izby może upoważnić naczelnika wydziału III do podpisywania przedkładanych Ministerstwu sprawozdań rachunkowo - kasowych.
Nad prawidłowym tokiem urzędowania poszczególnych oddziałów czuwają kierownicy oddziałów.
Sporządzanie czystopisów, powielanie pism, ekspedycja i archiwum mają być ześrodkowane w kancelarji głównej, podporządkowanej bezpośrednio naczelnikowi wydziału ogólnego. Do kancelarji głównej należy także przyjmowanie pism, wpływających do izby skarbowej i rozdział ich pomiędzy wydziały.
Nadsyłane przez władze asygnujące zlecenia wypłaty (czeki) winny być przyjmowane bezpośrednio przez kancelarję wydziału III-go.
Czynności kancelaryj wydziałowych i kancelarji głównej normują szczegółowo osobne przepisy biurowe.
Prezes izby skarbowej może zarządzić ustanowienie wspólnej kancelarji dla dwóch lub więcej wydziałów, względnie zarządzić skoncentrowanie wszystkich czynności kancelaryjnych w kancelarji głównej.
W skład wydziału ogólnego wchodzi nadto referat dyscyplinarny, kancelarja główna wraz z archiwum oraz bibljoteka.
Ograniczenie powyższe nie ma zastosowania przy zawieraniu umów o dostawę opału oraz druków. W tych wypadkach izba skarbowa może zawierać umowy w granicach przyznanych kredytów, ma jednak obowiązek zawiadamiania Ministerstwa Skarbu o zawartych umowach, o ile wydatek przekracza kwotę 10.000 złotych.
Kierownictwo referatu dyscyplinarnego sprawuje rzecznik dyscyplinarny.
Oprócz prowadzenia spraw dyscyplinarnych rzecznik dyscyplinarny może wykonywać nadto inne czynności służbowe.
W okręgach izb skarbowych, w których istnieją urzędy katastralne, wchodzi w skład wydziału II oddział szósty katastralny. W skład oddziału katastralnego wchodzi archiwum map katastralnych oraz dział nowych pomiarów i rekonstrukcyj.
Do składu osobowego oddziału administracyjnego należy lustrator urzędów skarbowych. W skład tegoż oddziału wchodzi pozatem biuro informacyjne, którego zakres działania określa osobna instrukcja.
Oddział ten załatwia nadto sprawy dotyczące finansów samorządowych, sprawuje nadzór i kontrolę nad działalnością władz samorządowych, uprawnionych do wymiaru i poboru podatków, w zakresie prawidłowego stosowania ustaw podatkowych oraz przepisów o egzekucji i ulgach podatkowych, przygotowuje zarządzenia o wstrzymaniu wypłaty związkom samorządowym udziałów w podatkach państwowych, względnie dodatków do podatków państwowych w wypadkach przetrzymywania przez te związki sum, pobranych od płatników z tytułu podatków na rzecz Skarbu Państwa.
Ponadto opinjuje odwołania od wymiaru powyższych podatków i przeprowadza przez specjalnie w tym celu ustanowionych buchalterów rewizję ksiąg handlowych tych zakładów i towarzystw, obowiązanych do publicznego składania sprawozdań, dla których wymiar podatków do niego należy.
Obowiązki i uprawnienia buchalterów jako też sposób przeprowadzania rewizji ksiąg przemysłowo-handlowych określa osobna instrukcja.
W izbach skarbowych, likwidujących zaopatrzenia emerytalne i renty inwalidzkie, wchodzą w skład wydziału III osobne oddziały wykonywujące czynności związane z likwidowaniem, przekazywaniem i cenzurą tych zaopatrzeń, oraz rent. Ilość tych oddziałów ustala dla każdej izby skarbowej Minister Skarbu w drodze zarządzeń.
Naczelnikowi Wydziału III podlega bezpośrednio lustrator kas urzędów skarbowych, który składa w przepisanym terminie dokładne sprawozdania o wynikach dokonanych rewizyj i opracowuje stosowne wnioski
W skład wydziału IV wchodzi lotna brygada kontroli skarbowej, podległa bezpośrednio naczelnikowi wydziału.
Oddział pierwszy załatwia oprócz spraw, wyszczególnionych w § 47, sprawy orzecznictwa, statystyki i budżetu w zakresie zaopatrzeń inwalidów wojennych, oraz sprawy o charakterze ogólnym, oddział zaś drugi załatwia sprawy orzecznictwa, statystyki i budżetu w zakresie zaopatrzeń rodzin, pozostałych po inwalidach wojennych oraz po poległych i zmarłych wskutek służby wojskowej.
Postanowienia §§ 45 - 47 mają również odpowiednie zastosowanie do wydziału VI izby skarbowej I we Lwowie, z tą zmianą, że wydział ten nie załatwia spraw, wchodzących w zakres zaopatrzeń inwalidów wojennych i pozostałych po nich rodzin, dzieli się natomiast na dwa oddziały emerytur, z których jeden załatwia sprawy orzecznictwa, uzgadniania przyznania i wymiaru, statystyki i budżetu w zakresie zaopatrzeń emerytalnych funkcjonarjuszów państwowych resortów: skarbowego, administracji ogólnej, sądowego oraz szkolnictwa powszechnego i średniego (z wyjątkiem zawodowego), oddział zaś drugi załatwia te same sprawy pozostałych resortów.
Zakres działania oddziału wymiarowego 1 i 2 określi dyrektor izby skarbowej.
Urzędy skarbowe.
W dziale podatków bezpośrednich:
W dziale podatków bezpośrednich:
W dziale opłat stemplowych:
W dziale opłat stemplowych:
W dziale podatku spadkowego i od darowizn:
W dziale podatku spadkowego i od darowizn:
W dziale rachunkowo-kasowym:
W dziale rachunkowo-kasowym:
W miejscowościach, w których istnieją specjalne urzędy opłat stemplowych, czynności wyszczególnione wyżej pod B, C i D spełniają te urzędy.
Korespondencję, skierowaną pod adresem kasy, otwiera księgowy.
W tych zaś miejscowościach, gdzie jest więcej niż jeden urząd skarbowy - kasa typu A będzie utworzona przy jednym z tych urzędów, a przy pozostałych urzędach będą utworzone kasy o mniejszym zakresie czynności (typ B).
W zależności od stosunków miejscowych może być utworzona za zgodą Ministerstwa Skarbu jedna kasa typu B dla dwóch lub więcej urzędów skarbowych tej samej miejscowości.
Nadto może być utworzona kasa typu B przy każdym urzędzie opłat stemplowych.
Zaszeregowanie kas do jednego z dwóch typów, jak również ścisłe ustalenie zakresu czynności każdej kasy nastąpi w drodze osobnego rozporządzenia.
Kierownik urzędu skarbowego pod względem osobowym i służbowym podlega prezesowi izby skarbowej.
Kierownik urzędu skarbowego jest odpowiedzialny za prawidłowy bieg wszelkich spraw należących do zakresu działania urzędu a przedewszystkiem za terminowy i prawidłowy wymiar podatków i opłat skarbowych, za sprawne ściąganie zaległości, za terminowe oraz zgodne z przepisami prowadzenie rachunkowości i składanie sprawozdań.
W szczególności do kierownika urzędu skarbowego należy:
Urzędy skarbowe akcyz i monopolów państwowych.
Pozatem do zakresu działania urzędu skarbowego akcyz i monopolów państwowych należy:
Kierownikowi urzędu skarbowego akcyz i monopolów państwowych przysługuje prawo udzielania urlopów podwładnym funkcjonarjuszom w zakresie, wyszczególnionym w § 56 niniejszego rozporządzenia.
Przepisy przejściowe i końcowe.
Jednocześnie traci moc obowiązującą rozporządzenie Ministra Skarbu z dnia 20 czerwca 1927 r. (Dz. U. R. P. Nr. 66, poz. 588):
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Akty prawne liczba obiektów na liście: (8)
Akty zmieniające liczba obiektów na liście: (4)
- Zm.: rozporządzenie Ministra Skarbu z dnia 13 sierpnia 1931 r. o organizacji i zakresie działania izb i urzędów skarbowych.
- Zm.: rozporządzenie z dnia 13 sierpnia 1931 r. o organizacji i zakresie działania izb i urzędów skarbowych.
- Zm.: rozporządzenie z dnia 13 sierpnia 1931 r. o organizacji i zakresie działania izb i urzędów skarbowych.