Rozdział 8 - Przepisy szczególne o postępowaniu przed Trybunałem - Organizacja i tryb postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym.
Dz.U.2019.2393 t.j.
Akt obowiązującyRozdział 8
Przepisy szczególne o postępowaniu przed Trybunałem
Przepisy szczególne o postępowaniu przed Trybunałem
Postępowanie w sprawach skargi konstytucyjnej
Postępowanie w sprawach skargi konstytucyjnej
Do postępowania w sprawie skargi konstytucyjnej stosuje się przepisy ustawy z odrębnościami wynikającymi z niniejszego oddziału.
Jeżeli skarżący wniósł nadzwyczajny środek zaskarżenia, Trybunał może zawiesić postępowanie do czasu rozpoznania tego środka.
Skarżący może zastrzec w skardze konstytucyjnej nieujawnianie jego danych osobowych w opublikowanym postanowieniu, o którym mowa w art. 61 ust. 4.
Postępowanie w sprawie zgodności z Konstytucją celów lub działalności partii politycznych
Postępowanie w sprawie zgodności z Konstytucją celów lub działalności partii politycznych
Wniosek w sprawie zgodności z Konstytucją celów partii politycznej, określonych w statucie lub programie, lub działalności partii politycznej, Trybunał rozpoznaje na zasadach i w trybie przewidzianym dla rozpoznawania wniosków w sprawie zgodności aktów normatywnych z Konstytucją, ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi lub ustawami.
Pytanie sądu prowadzącego ewidencję partii politycznych w sprawie zgodności z Konstytucją statutu partii politycznej, w zakresie celów partii i zasad działania partii określonych w statucie, Trybunał rozpoznaje na zasadach i w trybie przewidzianych dla pytania prawnego.
Postępowanie w sprawie rozstrzygnięcia sporu kompetencyjnego
Postępowanie w sprawie rozstrzygnięcia sporu kompetencyjnego
Trybunał rozstrzyga spory kompetencyjne, w przypadku gdy:
Postępowanie w sprawie stwierdzenia przeszkody w sprawowaniu urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz powierzenia Marszałkowi Sejmu tymczasowego wykonywania obowiązków Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej
Postępowanie w sprawie stwierdzenia przeszkody w sprawowaniu urzędu przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej oraz powierzenia Marszałkowi Sejmu tymczasowego wykonywania obowiązków Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej