Rozdział 2 - Organizacja zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń na morzu - Organizacja i sposób zwalczania zanieczyszczeń na morzu.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1997.53.337

Akt utracił moc
Wersja od: 30 maja 1997 r.

Rozdział  2

Organizacja zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń na morzu

§  7.
Działania mające na celu zwalczanie zagrożeń i zanieczyszczeń na morzu, z zastrzeżeniem § 3 ust. 1, wykonują:
1)
morska służba zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń środowiska morskiego, zwana dalej "morską służbą",
2)
jednostki organizacyjne współdziałające, o których mowa w § 13 ust. 1.
§  8.
1.
Morską służbę tworzą:
1)
Centrum Operacyjne Zwalczania Zanieczyszczeń Środowiska Morskiego, zwane dalej "Centrum Operacyjnym",
2)
specjalne statki morskie do zwalczania zanieczyszczeń,
3)
lądowe bazy sprzętowo-magazynowe.
2.
Specjalne statki morskie do zwalczania zanieczyszczeń pełnią całodobową służbę pogotowia. Statki te podnoszą flagę przewidzianą odrębnymi przepisami dla statków specjalnej służby państwowej.
3.
Szczegółowe zadania i organizację Centrum Operacyjnego, a także zasady pełnienia służby pogotowia oraz zasady udostępnienia sprzętu z lądowych baz sprzętowo-magazynowych określa regulamin, o którym mowa w § 11 ust. 2 pkt 2 lit. b).
§  9.
1.
Centrum Operacyjne jest odpowiedzialne za zorganizowanie i koordynację akcji zwalczania zagrożeń lub zanieczyszczeń, w sposób zgodny z krajowym planem, o którym mowa w § 11 ust. 2 pkt 2 lit. a), z zastrzeżeniem § 5 ust. 1.
2.
Przy zwalczaniu zanieczyszczeń przekraczających możliwości samodzielnego działania Centrum Operacyjne działa w porozumieniu z:
1)
Morskim Ratowniczym Centrum Koordynacyjnym,
2)
Krajowym Centrum Koordynacji Ratownictwa Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej,
3)
ośrodkami informacyjnymi urzędów morskich,
4)
innymi jednostkami organizacyjnymi ujętymi w krajowym planie, o którym mowa w § 11 ust. 2 pkt 2 lit. a).
§  10.
W wypadku konieczności wynikającej z potrzeb akcji zwalczania zanieczyszczeń Centrum Operacyjne jest upoważnione do:
1)
żądania od jednostek organizacyjnych wymienionych w § 13 ust. 1 dostarczenia na miejsce akcji niezbędnego sprzętu, personelu bądź zespołów operacyjnych, stosownie do podpisanych porozumień, o których mowa w § 13 ust. 2 i 3,
2)
występowania do dyrektora urzędu morskiego z wnioskiem o wezwanie do pomocy właściwych organów państw - stron Konwencji o ochronie środowiska morskiego obszaru Morza Bałtyckiego, sporządzonej w Helsinkach dnia 22 marca 1974 r. (Dz. U. z 1980 r. Nr 18, poz. 64 i 65).
§  11.
1.
Zadania morskiej służby wykonuje przedsiębiorstwo państwowe Polskie Ratownictwo Okrętowe, zwanej dalej "PRO".
2.
PRO, w zakresie, o którym mowa w ust. 1, jest zobowiązane w szczególności do:
1)
prowadzenia działań operacyjnych mających na celu zwalczanie zagrożeń i zanieczyszczeń na morzu,
2)
opracowania:
a)
krajowego planu zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń środowiska morskiego, zwanego dalej "krajowym planem",
b)
regulaminu morskiej służby,
c)
planów rozwoju oraz programów inwestycyjnych morskiej służby.
3.
Plany, programy i regulamin, o których mowa w ust. 2 pkt 2, wymagają uzgodnienia z dyrektorami urzędów morskich i zatwierdzenia przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej. Krajowy plan powinien być ponadto uzgodniony z właściwymi wojewodami w zakresie zwalczania zanieczyszczeń na morskich wodach wewnętrznych i w strefie brzegowej.
§  12.
1.
Krajowy plan zawiera w szczególności:
1)
usytuowanie Centrum Operacyjnego,
2)
określenie liczby i miejsca bazowania specjalnych statków morskich do zwalczania zanieczyszczeń oraz jednostek współdziałających,
3)
wykaz i rozmieszczenie sił i środków, które mogą być użyte do przeprowadzania akcji w poszczególnych rejonach polskich obszarów morskich oraz na poszczególnych etapach rozwoju akcji,
4)
sposób przeprowadzenia akcji na poszczególnych jej etapach,
5)
zadania dla jednostek współdziałających z morską służbą.
2.
Plan, o którym mowa w ust. 1, powinien być opracowany zgodnie z ustaleniami Komisji Ochrony Środowiska Morskiego Morza Bałtyckiego, z uwzględnieniem analizy istniejących zagrożeń oraz aktualnych prognoz wynikających z:
1)
rozwoju transportu morskiego, w tym ilości i charakteru transportowanych poszczególnymi trasami ładunków szkodliwych lub niebezpiecznych,
2)
natężenia ruchu statków i ich rodzaju oraz charakteru transportowanych niebezpiecznych substancji w opakowaniach oraz utrudnień w żegludze na określonych trasach,
3)
ilości i rodzaju ładunków przeładowywanych w portach morskich i w bazach, w tym w szczególności ładunków paliw i gazów,
4)
charakteru prac geologicznych oraz natężenia eksploatacji zasobów mineralnych znajdujących się pod dnem morskim,
5)
zagrożeń spowodowanych przez awarie instalacji przemysłowych albo urządzeń technicznych zlokalizowanych na morzu lub w strefie nadmorskiej,
6)
zobowiązań międzynarodowych.
§  13.
1.
Z morską służbą współdziałają
1)
jednostki krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego,
2)
statki pełniące specjalną służbę państwową,
3)
jednostki pływające Marynarki Wojennej,
4)
jednostki organizacyjne Straży Granicznej,
5)
brzegowe stacje radiowe,
6)
biura prognoz Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej,
7)
inne jednostki organizacyjne ujęte w krajowym planie.
2.
Szczegółowe zasady współpracy jednostek organizacji wymienionych w ust. 1 z morską służbą oraz ustalania i pokrywania związanych z tym kosztów określają porozumienia zawarte przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z właściwymi ministrami lub innymi organami administracji publicznej.
3.
PRO zawiera porozumienia operacyjne z jednostkami organizacyjnymi współpracującymi z morską służbą, z tym że w wypadku jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1 pkt 1-6, zakres tych porozumień określają porozumienia wskazane w ust. 2.
§  14.
Dyrektorzy urzędów morskich opracują plany zwalczania zanieczyszczeń dla morskich wód wewnętrznych. Plany te wymagają uzgodnienia z właściwymi wojewodami i morską służbą.
§  15.
1.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej zawiera umowę z PRO określającą zadania w zakresie organizacji i sposobu zwalczania zanieczyszczeń na morzu oraz sposobu przekazywania środków finansowych na wykonanie zadań, o których mowa w § 11.
2.
W wypadku, o którym mowa w § 3 ust. 2, zwrot kosztów usunięcia zanieczyszczenia i użycia środków zapobiegawczych, stosowanych po zdarzeniu powodującym zanieczyszczenie, w celu przywrócenia środowiska do stanu sprzed zanieczyszczenia, jest dokonywany na rzecz wykonawcy.