Ordynacja wyborcza do rad okręgowych izb lekarsko-dentystycznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1938.34.295

Akt utracił moc
Wersja od: 16 maja 1938 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 30 kwietnia 1938 r.
o ordynacji wyborczej do rad okręgowych izb lekarsko-dentystycznych.

Na podstawie art. 14 ust. (5) i art. 36 ustawy z dnia 11 stycznia 1938 r. o izbach lekarsko-dentystycznych (Dz. U. R. P. Nr 6, poz. 33) zarządzam co następuje:
(1)
Artykuły, powołane w rozporządzeniu bez bliższego określenia, oznaczają artykuły ustawy z dnia 11 stycznia 1938 r. o izbach lekarsko-dentystycznych (Dz. U. R. P. Nr 6, poz. 33), powołane zaś paragrafy - paragrafy rozporządzenia niniejszego.
(2)
Przez wyrażenie "izba", użyte w rozporządzeniu niniejszym, rozumie się okręgową izbę lekarsko-dentystyczną.
Dla całego obszaru działalności izby ustala się jeden obwód wyborczy.
(1)
Wybory do rad izb odbywają się w ostatnim kwartale roku kalendarzowego, w którym upływa pięcioletnia kadencja.
(2)
Przepisu ust. (1) nie stosuje się w przypadkach przeprowadzania wyborów przez komisarzy (art. 29 ust. (2) i art. 31).
(1)
Miejsce i dzień wyborów ustala:
a)
w istniejących izbach - zarząd izby,
b)
w nowoustanowionych izbach - komisarz rządowy (art. 31),
c)
w razie rozwiązania rady przez Ministra Opieki Społecznej - komisarz (art. 29 ust. 2)).
(2)
Dzień wyborów powinien przypaść na niedzielę.
(1)
Ogłoszenie o mających nastąpić wyborach do rady z podaniem miejsca i dnia, w których mają się odbyć, powinno być zamieszczone w czasopiśmie urzędowym izb lekarsko-dentystycznych nie później, niż na 3 miesiące przed tą datą.
(2)
Jednocześnie z ogłoszeniem wyborów należy podać do publicznej wiadomości:
a)
spis wyborców,
b)
skład imienny komisji wyborczej,
c)
liczbę członków przyszłej rady i ich zastępców,

a ponadto w związku z wyborami do rad nowoustanowionych izb -

d)
termin do zgłoszenia się lekarzy, którzy zażądają wpisania ich na listę wyborców; zgłoszenie takie jest jednoznaczne ze zgłoszeniem przewidzianym w art. 8 ust. (2) pkt 3.
(3)
Przepisy wymienione w ust. (2) pod lit. b) nie stosują się przy przeprowadzaniu wyborów do rad nowoustanowionych izb.
(4)
Spis wyborców powinien być sporządzony według województw i powiatów i zawierać:
a)
nazwiska wyborców w porządku alfabetycznym,
b)
imiona wyborców,
c)
adresy wyborców.
(5)
Za dzień ogłoszenia wyborów uważa się dzień wydania czasopisma urzędowego izb, w którym ogłoszenie to zostało zamieszczone.
Uprawnionymi do głosowania (wyborcami) są:
1)
w istniejących izbach - osoby wpisane na listę członków izby nie później, niż na 30 dni przed ogłoszeniem wyborów,
2)
w nowoustanowionych izbach:
a)
lekarze-dentyści, zamieszkali na obszarze działalności danej izby nie później, niż na 30 dni przed ogłoszeniem wyborów,
b)
osoby mające prawo wykonywania praktyki lekarskiej, które w terminie ustanowionym przez komisarza rządowego zażądają wpisania ich na listę wyborców.
(1)
Każdy uprawniony do głosowania może w ciągu dni 14 od ogłoszenia spisu wyborców złożyć przewodniczącemu komisji wyborczej reklamację z powodu pominięcia jego, jak również z powodu wpisania na listę osób nieuprawnionych do głosowania.
(2)
Reklamacja (ust. 1) ze wskazaniem dowodów może być zgłaszana pisemnie lub ustnie do protokołu.
(1)
Reklamację z powodu pominięcia osoby uprawnionej do głosowania komisja wyborcza rozważa niezwłocznie i bądź uzupełnia spis wyborców, bądź zawiadamia osobę pominiętą w spisie, że reklamacja nie została uwzględniona.
(2)
Komisja wyborcza może zażądać w razie potrzeby uzupełnienia przedstawionych dowodów; od uchwały komisji w tych sprawach odwołanie nie służy.
(1)
O zgłoszeniu reklamacji z powodu umieszczenia w spisie wyborców osoby nieuprawnionej do głosowania komisja wyborcza zawiadamia tę osobę w ciągu 24 godzin z pouczeniem, że służy jej w ciągu dni 7 od daty doręczenia zawiadomienia prawo wniesienia na piśmie lub ustnie do protokołu sprzeciwu, popartego dowodami.
(2)
Po upływie wymienionego w ust. (1) terminu do sprzeciwu komisja wyborcza bądź zawiadamia osobę, której reklamacja dotyczy, że będzie skreślona ze spisu wyborców, bądź zawiadamia osobę reklamującą, że reklamacja nie została uwzględniona.
(1)
Wszelkie sprawy związane z wyborami powinny być w miarę możności załatwiane najdalej w ciągu dni 7.
(2)
Wszelkie zawiadomienia powinny być doręczane osobom interesowanym albo przez pocztę za zwrotnym pokwitowaniem, albo w inny sposób do rąk własnych, członka rodziny, bądź domownika osoby interesowanej za potwierdzeniem odbioru.
(1)
Wybory do rady przeprowadza komisja wyborcza.
(2)
Komisja wyborcza składa się z prezesa izby jako przewodniczącego oraz z jego zastępcy i członków, wybieranych przez radę izby spośród wszystkich członków izby. Powołując członków komisji wyborczej, rada izby wyznaczy jednocześnie ich zastępców w liczbie równej liczbie członków komisji wyborczej.
(3)
Ustanawia się następującą liczbę członków komisji wyborczej: dla izb liczących do 1.000 członków - 8, od 1.000 - 1.500 członków - 10, ponad 1.500 członków - 12.
(4)
Wykaz osób wybranych przez radę izby do komisji wyborczej, jak również wykaz ich zastępców zarząd izby przesyła za pośrednictwem wojewódzkiej władzy administracji ogólnej, właściwej według siedziby izby, Ministrowi Opieki Społecznej do wiadomości; brak sprzeciwu ze strony Ministra Opieki Społecznej w ciągu dni 14 od dnia otrzymania wykazu uważa się za zgodę na proponowany skład komisji. W razie sprzeciwu ze strony Ministra Opieki Społecznej co do umieszczenia niektórych osób w wykazach zarząd izby skreśla je z wykazów i przedstawia Ministrowi Opieki Społecznej nowe uzupełnione przez siebie wykazy. W razie powtórnego sprzeciwu co do składu komisji Minister Opieki Społecznej wyznaczy członków komisji wyborczej na ich miejsce.
(5)
Do przewodniczącego, jego zastępcy i członków komisji wyborczej stosuje się odpowiednio przepisy art. 12.
Do zadań komisji wyborczej, jeżeli przepisy rozporządzenia niniejszego nie stanowią inaczej, należy:
a)
ustalanie spisu wyborców,
b)
ustalanie liczby członków przyszłej rady,
c)
rozważanie i rozstrzyganie spraw związanych z wyborami do rady,
d)
projektowanie kandydatów do przyszłej rady i ich zastępców,
e)
wybór sekretarza komisji wyborczej,
f)
podział pomiędzy członków komisji poszczególnych czynności wyborczych.
Do zadań przewodniczącego komisji wyborczej poza uprawnieniami przewidzianymi w rozporządzeniu niniejszym należy:
a)
reprezentowanie komisji wyborczej,
b)
zwoływanie posiedzeń komisji wyborczej,
c)
kierowanie czynnościami wyborczymi, w szczególności w dniu wyborów,
d)
przestrzeganie terminów wyborczych,
e)
zamieszczanie w czasopiśmie urzędowym izb ogłoszeń i obwieszczeń związanych z wyborami do rady,
f)
opracowanie wewnętrznego regulaminu komisji wyborczej.
(1)
Do powzięcia uchwały przez komisję wyborczą jest niezbędna obecność przewodniczącego lub jego zastępcy i przynajmniej połowy członków komisji wyborczej.
(2)
Członkowie komisji wyborczej umieszczeni przez nią na liście kandydatów do rady i ich zastępców ustępują z komisji, a na ich miejsce wchodzą zastępcy członków komisji, według kolejności z góry ustalonej.
(3)
Uchwały komisji wyborczej zapadają zwykłą większością głosów; w razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
(1)
Od uchwały komisji wyborczej osobom interesowanym służy prawo odwołania się za pośrednictwem komisji do Naczelnej Izby Lekarsko-Dentystycznej w ciągu dni 7 od doręczenia uchwały.
(2)
Jeżeli komisja wyborcza uzna odwołanie za uzasadnione, może je uwzględnić, w przeciwnym zaś razie przesyła je niezwłocznie wraz z aktami do Naczelnej Izby Lekarsko-Dentystycznej.
(3)
Nadzór nad czynnościami wyborczymi sprawuje Naczelna Izba Lekarsko-Dentystyczna.
(1)
Zmiany, wprowadzone w spisie wyborców, jak również zmiany liczby członków przyszłej rady i ich zastępców, powinny być ogłoszone w czasopiśmie urzędowym izb nie później, niż na 21 dni przed dniem wyborów.
(2)
Wpisywanie nowych wyborców po terminie ustalonym w ust. (1) jest niedopuszczalne; dozwolone jest jedynie wykreślanie z listy osób zmarłych i tych, które utraciły przed dniem wyborów prawa wyborcze. Urzędowe świadectwa zgonu, jak również dowody stwierdzające utratę praw wyborczych powinny być dołączone do aktów wyborczych.
(1)
Jednocześnie z wyborami członków rady wybiera się ich zastępców.
(2)
Liczba zastępców równa się połowie najbliższej wyższej liczby parzystej członków rady.
Wybory do rady odbywają się przez głosowanie na poszczególnych kandydatów.
(1)
Społeczne lub zawodowe stowarzyszenia lekarsko-dentystyczne, zarejestrowane na obszarze działalności danej izby, mogą w terminie oznaczonym przez przewodniczącego komisji wyborczej wskazać swojego przedstawiciela i jego zastępcę, jako uprawnionych do brania udziału w charakterze mężów zaufania tych stowarzyszeń w czasie głosowania i obliczania głosów.
(2)
Mężowie zaufania muszą mieć prawa wyborcze.
(3)
Niewyznaczenie lub nieprzybycie mężów zaufania nie wstrzymuje prac wyborczych.
(1)
Głosowanie jest tajne i odbywa się za pomocą kartek wyborczych w kopertach do głosowania.
(2)
Koperty do głosowania, sporządzone z nieprzezroczystego papieru, powinny mieć po przedniej stronie u góry napis (nadruk): "Koperta do głosowania do rady okręgowej izby lekarsko-dentystycznej w .....", zaś na odwrotnej stronie, przyłożoną w miejscu zaklejenia urzędową pieczęć izby (komisarzy).
(1)
Jednocześnie z kopertą do głosowania każdy wyborca umieszczony w spisie otrzymuje:
a)
kartkę wyborczą zawierającą wykaz kandydatów do rady i ich zastępców proponowanych przez komisję wyborczą,
b)
wskazanie, ilu członków rady i ich zastępców ma być wybranych,
c)
instrukcję o sposobie głosowania.
(2)
Naczelna Izba Lekarsko-Dentystyczna, a przy pierwszych wyborach - komisarz rządowy może opracować dla wszystkich izb jednolitą instrukcję o sposobie głosowania.
Koperty do głosowania wraz z załącznikami powinny być doręczone wszystkim wyborcom nie później, niż na 10 dni przed terminem wyborów w sposób określony w § 10 ust. (2).
(1)
Kartki wyborcze są koloru białego.
(2)
Nazwiska kandydatów na członków rady powinny być wypisane przed nazwiskami kandydatów na ich zastępców.
(3)
Przed nazwiskami kandydatów na członków rady należy umieścić napis (nadruk): "Członkowie Rady", przed nazwiskami zaś ich zastępców - napis (nadruk): "Zastępcy członków rady".
(4)
Na kartkach wyborczych pod nagłówkami, określonymi w ust. (3) powinny być wypisane (wydrukowane) jedynie:
a)
numer porządkowy,
b)
nazwiska i imiona kandydatów;

ponadto dozwolone jest podawanie adresu lub wieku kandydata.

(1)
Wyborca przed oddaniem głosu powinien włożyć do koperty do głosowania jedną kartkę wyborczą należycie wypełnioną.
(2)
Głosowanie jest dozwolone:
a)
na kandydatów, zaprojektowanych przez komisję wyborczą lub
b)
na inne osoby, mające prawa wyborcze.
(3)
Liczba kandydatów umieszczonych na kartkach wyborczych nie może być wyższa od liczby kandydatów na członków rady i ich zastępców, ustalonych dla danej rady.
(1)
Wstęp do lokalu wyborczego w dniu głosowania mają tylko członkowie komisji wyborczej, mężowie zaufania lub ich zastępcy i wyborcy.
(2)
Przewodniczący komisji wyborczej ma prawo po uprzednim bezskutecznym upomnieniu usunąć z lokalu wyborczego osoby, które zakłócają spokój. Osoby usunięte nie tracą z tego powodu praw wyborczych.
(1)
Urna powinna być tak urządzona, ażeby bez otwierania nie można było wydobywać z niej kopert do głosowania.
(2)
Przed rozpoczęciem głosowania komisja wyborcza i mężowie zaufania powinni przekonać się, czy urna jest próżna, po czym przewodniczący nakłada na nią pieczęć; od tej chwili aż do ukończenia głosowania urny nie wolno otwierać.
(3)
Egzemplarz rozporządzenia niniejszego powinien być wyłożony do publicznego użytku.
Głosowanie odbywa się osobiście bądź za pośrednictwem poczty.
(1)
Przewodniczący, jego zastępca oraz członkowie komisji wyborczej mogą przed oddaniem głosu przez wyborcę zażądać ustalenia jego tożsamości.
(2)
Wyborca nie mający dokumentów, uznanych przez komisję za wystarczające, może się powołać na świadectwo 2 wiarygodnych osób, znanych komisji.
(3)
Uchwała komisji w sprawie tożsamości osoby jest ostateczna.
(1)
Głosowanie osobiste polega na osobistym wręczeniu przez wyborcę przewodniczącemu komisji koperty do głosowania, który w obecności głosującego wrzuci ją do urny po uprzednim odnotowaniu w spisach wyborców przy nazwisku głosującego faktu oddania przez niego głosu.
(2)
W czasie głosowania sekretarz komisji wyborczej oraz jeden z członków komisji wyborczej prowadzą na oddzielnych egzemplarzach spisu wyborców ewidencję oddanych głosów.
(3)
Przewodniczący odmówi przyjęcia kartki wyborczej bez koperty do głosowania oraz koperty do głosowania bez pieczęci komisji wyborczej, albo koperty, na której zauważy napisy lub znaki odróżniające je od innych kopert; okoliczność ta powinna być zaprotokołowana, zakwestionowane zaś koperty dołączone do protokołu.
(1)
Głosowanie za pośrednictwem poczty polega na tym, że wyborca nadsyła do komisji wyborczej kopertę do głosowania z umieszczoną w niej kartką wyborczą w innej kopercie z podaniem na kopercie zewnętrznej swojego nazwiska, imienia i adresu oraz z umieszczeniem na przedniej stronie napisu "WYBORY".
(2)
Koperty zewnętrzne, zawierające koperty do głosowania, powinny być nadsyłane jako przesyłki polecone.
(3)
Przesyłki, zawierające koperty do głosowania, nadesłane pocztą przed terminem wyborczym, do dnia wyborów przechowuje przewodniczący; przesyłki takie nie mogą być otwierane przed rozpoczęciem głosowania.
(4)
W dniu głosowania wszystkie przesyłki, zawierające koperty do głosowania, powinny być po okazaniu ich komisji wyborczej i mężom zaufania, otwarte i po załatwieniu formalności, określonych w § 29 ust. (1) i (3), wrzucone do urny.
(1)
W razie podniesienia jakichkolwiek zarzutów w czasie wyborów rozstrzyga je komisja wyborcza.
(2)
Od uchwał komisji wyborczej, wydanych w dniu wyborów w związku z głosowaniem, nie służy odwołanie.
(1)
Głosowanie trwa od godziny 9 do godziny 21 nieprzerwanie.
(2)
Głosowania przerywać nie wolno; gdyby wskutek wydarzeń siły wyższej czynności wyborcze były uniemożliwione na czas przejściowy, komisja wyborcza może głosowanie przedłużyć albo odroczyć do dnia następnego. Zarządzenie takie powinno być ogłoszone obecnym w lokalu wyborczym oraz wywieszone w lokalu wyborczym lub przed nim w miejscu widocznym.
(3)
W razie przerwania lub odroczenia głosowania komisja wyborcza pieczętuje urnę oraz akta wyborcze i oddaje je na przechowanie przewodniczącemu, pieczęć zaś wręcza jednemu z członków komisji. O powyższym powinna być uczyniona wzmianka w protokole. Po ponownym podjęciu głosowania należy protokolarnie stwierdzić, czy pieczęcie nie były naruszone.
(4)
W razie stwierdzenia przez komisję wyborczą naruszenia pieczęci wybory nie mogą być nadal prowadzone do czasu rozstrzygnięcia sprawy przez Naczelną Izbę Lekarsko-Dentystyczną, której komisja wyborcza przesyła niezwłocznie urnę i opieczętowane akta wyborcze.
(1)
O godzinie 21 przewodniczący zamyka wejście do lokalu wyborczego; odtąd mogą głosować tylko wyborcy, którzy przed godziną 21 przybyli do lokalu wyborczego.
(2)
Natychmiast po ukończeniu głosowania komisja wyborcza w obecności mężów zaufania przystępuje do obliczenia wyników głosowania.
(3)
Przewodniczący po otwarciu urny przelicza zawarte w niej koperty do głosowania, nie otwierając ich, celem porównania ich liczby z danymi, odnotowanymi w spisach wyborczych (§ 29 ust. 1); gdyby liczba kopert w urnie była niezgodna z liczbą oddanych głosów, okoliczność tę należy zaprotokołować, podając jednocześnie przypuszczalny powód tej niezgodności.
(4)
Następnie komisja wyborcza przystępuje do obliczenia ważnie oddanych głosów.
(1)
Nieważne są kartki wyborcze:
a)
oddane bez kopert albo w kopertach do głosowania nie odpowiadających przepisom § 20 ust. (2) lub oznaczonych znakiem odróżniającym je od innych kopert,
b)
nadesłane za pośrednictwem poczty niezgodnie z przepisami § 30,
c)
niewypełnione,
d)
nie odpowiadające przepisom § 23 lub 24,
e)
znalezione w kopercie w liczbie większej niż jedna, o ile nie opiewają na jedne i te same nazwiska; z większej liczby jednobrzmiących kartek wyborczych liczona będzie tylko jedna, pozostałe zaś ulegną niezwłocznie zniszczeniu, co należy stwierdzić protokolarnie,
f)
nadesłane po zamknięciu głosowania.
(2)
Wielokrotne wpisanie na jednej kartce wyborczej nazwiska tego samego kandydata będzie liczone jako oddanie na niego tylko 1 głosu.
(1)
Komisja ustala wynik głosowania w następujący sposób: przewodniczący wyjmuje osobno z każdej koperty kartki do głosowania, bada ich ważność, po czym odczytuje nazwiska kandydatów, na których wyborca oddał głos; jednocześnie 2 członków komisji oblicza, każdy z osobna, ilość głosów ważnych, oddanych na każdego kandydata.
(2)
Arkusze obliczenia głosów podpisują przewodniczący, jego zastępca i obecni członkowie komisji wyborczej. Arkusze te dołącza się do protokołu.
(3)
Za wybranych członków rady i ich zastępców uważa się tych, którzy otrzymali największą liczbę ważnie oddanych głosów; w razie równości rozstrzyga los, wyciągnięty przez przewodniczącego.
W razie ustąpienia któregokolwiek z członków rady na jego miejsce wchodzi zastępca, który otrzymał z listy zastępców największą liczbę ważnie oddanych głosów. Komisja wyborcza, ustalając wykaz wybranych zastępców, ustala jednocześnie kolejność zastępstwa.
(1)
Z przebiegu głosowania sporządza się protokół, który prowadzi jeden z członków komisji wyborczej.
(2)
W protokole należy uwidocznić:
a)
imiona i nazwiska obecnych przy głosowaniu członków komisji wyborczej i mężów zaufania,
b)
liczbę osób głosujących,
c)
liczbę głosów ważnie oddanych ogólnie i na poszczególnych kandydatów,
d)
liczbę głosów unieważnionych z podaniem powodów unieważnienia,
e)
wszelkie uchwały komisji wyborczej,
f)
oświadczenia do protokołu, zgłoszone przez członków komisji wyborczej, mężów zaufania lub wyborców,
g)
dowody załączone do protokołu.
(3)
Wszystkie kartki wyborcze, oddzielnie ważne i oddzielnie unieważnione oraz koperty do głosowania powinny być opakowane, opieczętowane i po umieszczeniu na nich odpowiedniego napisu dołączone do protokołu. Unieważnione kartki wyborcze i koperty wyborcze powinny być nadto kolejno ponumerowane.
(4)
Protokół podpisują przewodniczący, jego zastępca oraz wszyscy obecni przy głosowaniu członkowie komisji i mężowie zaufania.
(5)
Odpis protokołu przesyła się najdalej w ciągu dni 10 od dnia wyborów Naczelnej Izbie Lekarsko-Dentystycznej.
(6)
Kartki wyborcze oraz koperty do głosowania, dołączone do protokołu ulegają zniszczeniu po upływie 6 tygodni od dnia ogłoszenia prawomocności wyborów.
Po ustaleniu wyniku głosowania przewodniczący zarządza jego ogłoszenie przez wywieszenie w miejscu widocznym w lokalu wyborczym oraz przez obwieszczenie w czasopiśmie urzędowym izb.
(1)
Każdy wyborca ma prawo wnieść w ciągu dni 14 od dnia ogłoszenia w czasopiśmie urzędowym izb wyniku wyborów umotywowany sprzeciw na piśmie, który powinien być skierowany do Naczelnej Izby Lekarsko-Dentystycznej za pośrednictwem przewodniczącego komisji wyborczej.
(2)
Sprzeciw rozstrzyga Naczelna Izba Lekarsko-Dentystyczna po przeprowadzeniu potrzebnych dochodzeń.
(3)
Naczelna Izba Lekarsko-Dentystyczna unieważni wybory z powodu uchybienia przepisom rozporządzenia niniejszego, jeżeli uchybienia te mogły wpłynąć na wynik wyborów. Decyzja Naczelnej Izby Lekarsko-Dentystycznej jest ostateczna.
(4)
Niezgłoszenie sprzeciwu w terminie i w sposób określony w ust. (1) albo odrzucenie sprzeciwu przez Naczelną Izbę Lekarsko-Dentystyczną powoduje uprawomocnienie się wyborów.
(5)
Jeżeli Naczelna Izba Lekarsko-Dentystyczna uzna wybory za nieważne, zawiadamia o tym Ministra Opieki Społecznej i zarządza nowe wybory.
(6)
Zarówno uprawomocnienie się wyborów, jak i ich unieważnienie oraz mianowanie komisarza powinno być ogłoszone w czasopiśmie urzędowym izb.
Pierwsze wybory do rady nowoustanowionej izby i do Naczelnej Izby Lekarsko-Dentystycznej przeprowadza komisarz rządowy, a w przypadkach, przewidzianych w art. 29 ust. (2) - komisarze, którzy są jednocześnie przewodniczącymi komisji wyborczej. Komisarz rządowy korzysta z tytułu "Komisarz Rządowy Izb Lekarsko-Dentystycznych".
Komisarza rządowego do zorganizowania nowoustanowionych izb, komisarza przewidzianego w art. 29 ust. (2) oraz ich zastępców powołuje Minister Opieki Społecznej.
(1)
Komisje wyborcze powołuje Minister Opieki Społecznej na wniosek komisarza rządowego spośród lekarzy-dentystów; przepisy § 11 ust. (4) stosuje się odpowiednio.
(2)
Wykonawcami uchwał komisji wyborczej są komisarze.
(1)
Terminy określone w § 5 ust. (1), § 6 ust. (1), § 8 ust. (1), § 10 ust. (1), § 16 i 22 nie mają zastosowania przy pierwszych wyborach do rad nowoustanowionych izb.
(2)
Termin 14-dniowy, określony w § 7 ust. (1) przy przeprowadzaniu wyborów przez komisarza rządowego i przez komisarzy, ustala się na dni 28, zaś termin 24-godzinny, przewidziany w § 9 ust. (1) - na dni 7.
(3)
Uprawnienia służące z mocy przepisów rozporządzenia niniejszego Naczelnej Izbie Lekarsko-Dentystycznej do czasu jej ukonstytuowania się przysługują Ministrowi Opieki Społecznej.
(4)
Od orzeczeń komisarzy służy odwołanie do Ministra Opieki Społecznej na zasadach ogólnych ustalonych w rozporządzeniu niniejszym.
Ogłoszenia i instrukcje komisarza rządowego, związane z pierwszymi wyborami do rad nowoustanowionych izb, powinny być zamieszczane w Monitorze Polskim.
Komisarz rządowy (§ 4 ust. 1 lit. b)) korzysta z prawa używania pieczęci okrągłej, zaś inni komisarze (§ 4 ust. 2 lit. c)) - z pieczęci o typie ustalonym dla izb przez Ministra Opieki Społecznej w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych.
(1)
Ustępujący zarząd izby jest obowiązany wykonywać zarządzenia komisji wyborczej i jej przewodniczącego dotyczące wyborów.
(2)
Komisja wyborcza i jej przewodniczący korzystają z urządzeń i pomocy izb.
(1)
Koszty wyborów i organizacji izb obciążają właściwe izby.
(2)
Sprawy administracyjne i gospodarcze, w szczególności dysponowanie funduszami, należą do przewodniczącego komisji wyborczej.
(3)
Ponadto komisarz rządowy, powołany do zorganizowania pierwszych izb, upoważniony jest do zaciągania na rachunek izb pożyczek i w ogóle zobowiązań, związanych z wyborami, organizacją i uruchomieniem izb, ich organów i instytucji przewidzianych w art. 4 pkt 5.
(4)
Komisarz rządowy za swe czynności otrzymuje od izb zwrot poniesionych wydatków oraz wynagrodzenie w wysokości ustalonej przez Ministra Opieki Społecznej na wniosek Naczelnej Izby Lekarsko - Dentystycznej; na poczet wynagrodzenia może Minister Opieki Społecznej komisarzowi rządowemu przyznawać zaliczki.
Uprawnienia Ministra Opieki Społecznej przewidziane w art. 29 ust. (1) i w art. 30 wobec organów izb lekarsko - dentystycznych przysługują mu również wobec komisarzy.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.