Rozdział 2 - Akty notarialne. - Opłaty za dokonanie czynności notarialnych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1985.17.76

Akt utracił moc
Wersja od: 26 kwietnia 1985 r.

Rozdział  2

Akty notarialne.

§  9.
Pełną opłatę stosunkową pobiera się za sporządzenie aktu:
1)
zbycia nieruchomości, zbycia przedsiębiorstwa,
2)
zbycia spadku lub udziału w spadku.
§  10.
Połowę opłaty stosunkowej pobiera się za sporządzenie aktu:
1)
zniesienia współwłasności,
2)
działu spadku,
3)
podziału majątku wspólnego,
4)
ustanowienia odrębnej własności lokali,
5)
umowy zobowiązującej, zawartej pod warunkiem lub z zastrzeżeniem terminu,
6)
umowy przenoszącej własność w wykonaniu zobowiązania,
7)
umowy przedwstępnej,
8)
umowy majątkowej małżeńskiej,
9)
oferty albo przyjęcia oferty,
10)
umowy spółki,
11)
umowy dzierżawy

oraz za sporządzenie aktów, których przedmiot da się ocenić, a które nie podlegają opłacie szczególnej.

§  11.
Jedną czwartą opłaty stosunkowej pobiera się za sporządzenie aktu zawierającego:
1)
testament, w którym wartość rozrządzenia da się określić,
2)
pokwitowanie, łącznie z wykreśleniem zabezpieczenia hipotecznego.
§  12.
Jedną piątą opłaty stosunkowej pobiera się:
1)
za akt, którego treść stanowi podstawę wpisu roszczenia,
2)
za akt zezwolenia na wykreślenie hipoteki,
3)
za akt ustąpienia pierwszeństwa ograniczonego prawa rzeczowego lub zwolnienia nieruchomości od obciążeń,
4)
za akt potwierdzenia umowy lub innej czynności prawnej.
§  13.
Najniższa opłata za sporządzenie aktów:
1)
wymienionych w § 9 wynosi 1.000 zł,
2)
wymienionych w § 10 wynosi 500 zł,
3)
wymienionych w § 11 i 12 wynosi 300 zł.
§  14.
Za sporządzenie aktów, w których wartości przedmiotu nie da się określić sumą pieniężną, pobiera się opłatę w kwocie 500 zł za akt:
1)
zwolnienia nieruchomości od obciążeń,
2)
zrzeczenia się prawa,
3)
zawierający testament.
§  15.
Za sporządzenie aktu zrzeczenia się własności nieruchomości pobiera się opłatę w kwocie 300 zł.
§  16.
Opłaty wynoszą:
1)
300 zł za akt:
a)
pełnomocnictwa szczególnego,
b)
odwołania testamentu,
2)
400 zł za akt pełnomocnictwa ogólnego lub rodzajowego.
§  17.
Opłaty wynoszą:
1)
za sporządzenie protokołu zgromadzenia wspólników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i walnego zgromadzenia akcjonariuszy - 5.000 zł,
2)
za sporządzenie protokołu walnego zgromadzenia organizacji społecznych, stowarzyszeń i spółdzielni - 3.000 zł.
§  18.
1.
Jeżeli jednym aktem objęto kilka czynności między tymi samymi osobami, dotyczących tego samego przedmiotu i pozostających ze sobą w takim stosunku, że jedna z nich ma charakter czynności głównej, a inne ubocznych, nie mogących same przez się istnieć bez czynności głównej, opłatę za sporządzenie aktu określa się według czynności głównej. W razie gdy poszczególne czynności między tymi samymi osobami dotyczą różnych przedmiotów, wartość tych przedmiotów zlicza się, jeżeli sporządzone czynności podlegają tej samej stawce; jeżeli natomiast podlegają różnym stawkom, opłatę oblicza się od wartości każdego przedmiotu z osobna.
2.
Jeżeli akt obejmuje kilka czynności między różnymi osobami, opłatę oblicza się od każdej czynności z osobna.

Wypisy i odpisy

§  19.
1.
Za sporządzenie wypisu, odpisu lub wyciągu z aktu notarialnego lub protokołu pobiera się za każdą rozpoczętą stronicę 50 zł.
2.
Za stronicę uważa się nie mniej niż 25 wierszy.

Poświadczenia

§  20.
1.
Opłaty wynoszą:
1)
za poświadczenie własnoręczności podpisu lub odcisku palca osoby niepiśmiennej lub nie mogącej pisać:
a)
na dokumentach, jeżeli przedmiot jest oznaczony sumą pieniężną - 1/10 opłaty, nie mniej jednak niż 500 zł,
b)
na dokumentach z sumą nie oznaczoną, na dokumentach o charakterze niemajątkowym lub na pełnomocnictwach - 200 zł,

w obu powyższych przypadkach za każdy drugi i następny podpis lub odcisk palca po

- 100 zł,

2)
za poświadczenie zgodności:
a)
wyciągu z ksiąg handlowych od każdej pozycji po - 50 zł,
b)
innych odpisów z okazanym dokumentem za każdą stronicę (§ 19 ust. 2) - 50 zł,

ponadto za przepisanie poświadczonego dokumentu za każdą stronicę - 50 zł,

3)
za poświadczenie czasu okazania dokumentu - 300 zł,
4)
za poświadczenie pozostawania przy życiu:
a)
w celu otrzymania emerytury lub zaopatrzenia - 50 zł,
b)
w innym celu - 200 zł,
5)
za poświadczenie pozostawania osoby w określonym miejscu - 300 zł,
6)
za poświadczenie:
a)
stawiennictwa stron i złożonego przez nie oświadczenia - 400 zł,
b)
niestawiennictwa jednej ze stron - 300 zł.
2.
Jeżeli treść oświadczenia zajmuje więcej niż stronicę protokołu, opłatę zwiększa się za każdą następną, choćby rozpoczętą stronicę (§ 19 ust. 2) o - 50 zł.

Doręczenie oświadczeń

§  21.
1.
Opłaty wynoszą:
1)
za doręczenie stronie przeciwnej oświadczenia wniesionego ustnie do protokołu albo wręczonego lub przesłanego biuru notarialnemu - 300 zł,
2)
za dokonanie zaofiarowania zapłaty - 300 zł,

i ponadto 0,2%

od zaofiarowanej sumy,

3)
za zamieszczenie w protokole odpowiedzi strony przeciwnej - 200 zł.
2.
Przepis § 20 ust. 2 stosuje się do ustnych oświadczeń i odpowiedzi.

Protokoły

§  22.
1.
Za sporządzenie protokołu licytacji, łącznie z przeprowadzeniem licytacji, pobiera się połowę opłaty stosunkowej, nie mniej niż 1.000 zł.
2.
Za sporządzenie protokołu niedojścia do skutku licytacji pobiera się 500 zł.

Protesty

§  23.
1.
Opłata za sporządzenie przez państwowe biuro notarialne protestu przy ulegającej zaprotestowaniu kwocie do 10.000 zł włącznie wynosi 500 zł. Przy kwocie przekraczającej 10.000 zł do opłaty 500 zł za pierwsze 10.000 zł dodaje się po 20 zł za każdy rozpoczęty 1.000 zł.
2.
Jeżeli protest ma nastąpić poza siedzibą państwowego biura notarialnego, domagający się dokonania protestu obowiązany jest wpłacić diety i inne koszty podróży w wysokości ustalonej na podstawie przepisów w sprawie diet i innych należności za czas podróży służbowych na obszarze kraju.
3.
Państwowe biuro notarialne może zażądać uprzedniego wpłacenia należności za dokonanie czynności.
4.
Jeżeli osoba, przeciwko której protest ma być skierowany, uczyni zadość wezwaniu przed sporządzeniem protestu, pobiera się opłatę w wysokości połowy tej opłaty, jaka przypadałaby za sporządzenie protestu. Diety i inne koszty podróży pobiera się w pełnej wysokości.

Przyjmowanie dokumentu

§  24.
Opłaty wynoszą:
1)
za przyjęcie dokumentu na przechowanie - 400 zł,
2)
za przechowanie dokumentu za każdy rozpoczęty kwartał - 150 zł,
3)
za poświadczenie przyjęcia na przechowanie - 100 zł,
4)
za złożenie w sądzie dokumentu lub depozytu przechowywanego w państwowym biurze notarialnym - 200 zł.

Inne czynności

§  25.
Za dokonanie czynności nie wymienionych w rozporządzeniu państwowe biuro notarialne określa należne opłaty w granicach od 100 zł do 2.000 zł.