Opłaty drogowe.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1996.123.578

Akt utracił moc
Wersja od: 6 maja 1999 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 października 1996 r.
w sprawie opłat drogowych.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Zmiany niniejszego rozporządzenia, wprowadzone przez wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 27 kwietnia 1999 r. (Dz.U.99.40.411) nie zostały naniesione na tekst, gdyż data wejścia w życie tych zmian jest późniejsza niż data utraty mocy przez niniejsze rozporządzenie.

..................................................

Na podstawie art. 13 ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. Nr 14, poz. 60, z 1988 r. Nr 19, poz. 132, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1991 r. Nr 75, poz. 332, z 1993 r. Nr 47, poz. 212 i z 1994 r. Nr 127, poz. 627) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady wprowadzania opłat drogowych i ich wysokości za przejazdy po drogach publicznych pojazdów samochodowych o gabarytach, ciężarze i naciskach osi przekraczających dopuszczalne normy.
1.
Opłaty za przejazdy po drogach publicznych pojazdów samochodowych zarejestrowanych w kraju, z przyczepami lub bez przyczep, o wymiarach, masie całkowitej i naciskach osi przekraczających dopuszczalne normy określone w przepisach o ruchu drogowym, zwanych dalej "pojazdami nienormatywnymi", ustala się jako iloczyn liczby kilometrów przebiegu i współczynników przeliczeniowych, które wynoszą:
Lp.Wyszczególnienie parametrówStawka

opłaty

w zł za

jeden

km

123
1Za przekroczenie dopuszczalnej łącznej długości pojazdu z ładunkiem, za każdy rozpoczęty metr długości ponad dopuszczalną długość0,15
2Za przekroczenie łącznej wysokości pojazdu z ładunkiem:
a) do 4,50 m0,15
b) za każde rozpoczęte 10 cm ponad 4,50 m0,20
3Za przekroczenie dopuszczalnej szerokości łącznej pojazdu z ładunkiem:
a) do 3,20 włącznie0,20
b) ponad 3,20 m do 4,50 m włącznie0,45
c) za każdy rozpoczęty metr ponad 4,50 m0,30
4Za przekroczenie na drogach, gdzie dopuszczalny jest ruch pojazdów o naciskach osi do 80,00 kN:
a) nacisku osi pojedynczej:
- od 80,00 kN do 84,00 kN0,20
- od 84,10 kN do 92,00 kN0,75
- od 92,10 kN do 100,00 kN1,50
- od 100,10 kN do 112,00 kN3,00
- za każde rozpoczęte 8,00 kN (10%) powyżej 112,00 kN

dodatkowo

1,50
b) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi do 1,20 m:
- od 57,51 kN do 60,50 kN0,20
- od 60,51 kN do 66,00 kN0,75
- od 66,01 kN do 72,00 kN1,50
- od 72,01 kN do 80,50 kN3,00
- za każde rozpoczęte 6,00 kN (10%) powyżej 80,50 kN

dodatkowo

1,50
c) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi od 1,20 m do

1,30 m:

- od 65,00 kN do 68,00 kN0,20
- od 68,10 kN do 74,50 kN0,75
- od 74,60 kN do 81,00 kN1,50
- od 81,10 kN do 91,00 kN3,00
- za każde rozpoczęte 6,50 kN (10%) powyżej 91,00 kN

dodatkowo

1,50
d) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi od 1,30 m do

2,00 m:

- od 72,50 kN do 76,00 kN0,20
- od 76,10 kN do 83,50 kN0,75
- od 83,60 kN do 90,50 kN1,50
- od 90,60 kN do 101,50 kN3,00
- za każde rozpoczęte 7,00 kN (10%) powyżej 101,50 kN

dodatkowo

1,50
5Za przekroczenie na drogach, gdzie dopuszczony jest ruch pojazdów o naciskach osi do 100,00 kN:
a) nacisku osi pojedynczej:
- od 100,00 kN do 105,00 kN0,20
- od 105,10 kN do 115,00 kN0,75
- od 115,10 kN do 125,00 kN1,50
- od 125,10 kN do 140,00 kN3,00
- za każde rozpoczęte 10,00 kN (10%) powyżej 140,00 kN

dodatkowo

1,50
b) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi do 1,10 m:
- od 57,51 kN do 60,50 kN0,20
- od 60,51 kN do 66,00 kN0,75
- od 66,01 kN do 72,00 kN1,50
- od 72,01 kN do 80,50 kN3,00
- za każde rozpoczęte 6,00 kN (10%) powyżej 80,50 kN

dodatkowo

1,50
c) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi od 1,10 m do

1,20 m:

- od 65,00 kN do 68,00 kN0,20
- od 68,10 kN do 74,50 kN0,75
- od 74,60 kN do 81,00 kN1,50
- od 81,10 kN do 91,00 kN3,00
- za każde rozpoczęte 6,50 kN (10%) powyżej 91,00 kN

dodatkowo

1,50
d) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi od 1,20 m do

1,30 m:

- od 72,50 kN do 76,00 kN0,20
- od 76,10 kN do 83,50 kN0,75
- od 83,60 kN do 90,50 kN1,50
- od 90,60 kN do 101,50 kN3,00
- za każde rozpoczęte 7,00 kN (10%) powyżej 101,50 kN

dodatkowo

1,50
e) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi od 1,30 m do

2,00 m:

- od 80,00 kN do 84,00 kN0,20
- od 84,10 kN do 92,00 kN0,75
- od 92,10 kN do 100,00 kN1,50
- od 100,10 kN do 112,00 kN3,00
- za każde rozpoczęte 8,00 kN (10%) powyżej 112,00 kN

dodatkowo

1,50
6Za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej:
pojazdu pojedynczego: |pojazdu członowego lub zespołu pojazdów

|składającego się z pojazdu silnikowego

|i przyczepy:

a) do 5,00 t włącznie |a) do 10,00 t włącznie0,40
b) ponad 5,00 t do |b) ponad 10,00 t do 24 t włącznie

10 t włącznie

0,90
c) ponad 10,00 t |c) ponad 24,00 t do 40,00 t włącznie

do 15,00 t włącznie

1,80
d) za każde rozpoczęte |d) za każde rozpoczęte 10,00 t ponad

5,00 t ponad 15,00 t | 40,00 t dodatkowo

dodatkowo

0,75
2.
W przypadku przekroczenia więcej niż jednego parametru, opłatę ustala się za każde przekroczenie oddzielnie.
3.
Jeżeli przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi występują na kilku osiach pojazdu, opłatę ustala się od każdego przekroczenia oddzielnie.
Opłaty, o których mowa w § 2, ustala i pobiera organ administracji państwowej, który wydał zezwolenie na przejazd pojazdu, lub upoważniona przez niego jednostka.
1.
W przypadku stwierdzenia, że przejazd pojazdu nienormatywnego odbywa się bez zezwolenia lub niezgodnie z warunkami podanymi w zezwoleniu, pobiera się opłaty w wysokości:
Lp.Wyszczególnienie parametrówStawka

opłaty

w zł

123
1Za przekroczenie dopuszczalnej łącznej długości pojazdu z ładunkiem za każdy rozpoczęty metr długości ponad dopuszczalną długość225
2Za przekroczenie łącznej wysokości pojazdu z ładunkiem:
a) do 4,50 m525
b) za każde rozpoczęte 10 cm ponad 4,50 m600
3Za przekroczenie dopuszczalnej szerokości łącznej pojazdu z ładunkiem:
a) do 3,20 włącznie600
b) ponad 3,20 m do 4,50 m włącznie825
c) za każdy rozpoczęty metr ponad 4,50 m675
4Za przekroczenie na drogach, gdzie dopuszczalny jest ruch pojazdów o naciskach osi do 80,00 kN:
a) nacisku osi pojedynczej:
- od 80,00 kN do 84,00 kN600
- od 84,10 kN do 92,00 kN1.650
- od 92,10 kN do 100,00 kN3.300
- od 100,10 kN do 112,00 kN6.750
- za każde rozpoczęte 8,00 kN (10%) powyżej 112,00 kN

dodatkowo

3.300
b) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi do 1,20 m:
- od 57,51 kN do 60,50 kN600
- od 60,51 kN do 66,00 kN1.650
- od 66,01 kN do 72,00 kN3.300
- od 72,01 kN do 80,50 kN6.750
- za każde rozpoczęte 6,00 kN (10%) powyżej 80,50 kN

dodatkowo

3.300
c) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi od 1,20 m do

1,30 m:

- od 65,00 kN do 68,00 kN600
- od 68,10 kN do 74,50 kN1.650
- od 74,60 kNdo 81,00 kN3.300
- od 81,10 kN do 91,00 kN6.750
- za każde rozpoczęte 6,50 kN (10%) powyżej 91,00 kN

dodatkowo

3.300
d) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi od 1,30 m do

2,00 m:

- od 72,50 kN do 76,00 kN600
- od 76,10 kN do 83,50 kN1.650
- od 83,60 kN do 90,50 kN3.300
- od 90,60 kN do 101,50 kN6.750
- za każde rozpoczęte 7,00 kN (10%) powyżej 101,50 kN

dodatkowo

3.300
5Za przekroczenie na drogach, gdzie dopuszczony jest ruch pojazdów o naciskach osi do 100,00 kN:
a) nacisku osi pojedynczej:
- od 100,00 kN do 105,00 kN600
- od 105,10 kN do 115,00 kN1.650
- od 115,10 kN do 125,00 kN3.300
- od 125,10 kN do 140,00 kN6.750
- za każde rozpoczęte 10,00 kN (10%) powyżej 140,00 kN

dodatkowo

3.300
b) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi do 1,10 m:
- od 57,51 kN do 60,50 kN600
- od 60,51 kN do 66,00 kN1.650
- od 66,01 kN do 72,00 kN3.300
- od 72,01 kN do 80,50 kN6.750
- za każde rozpoczęte 6,00 kN (10%) powyżej 80,50 kN

dodatkowo

3.300
c) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi od 1,10 m do

1,20 m:

- od 65,00 kN do 68,00 kN600
- od 68,10 kN do 74,50 kN1.650
- od 74,60 kN do 81,00 kN3.300
- od 81,10 kN do 91,00 kN6.750
- za każde rozpoczęte 6,50 kN (10%) powyżej 91,00 kN

dodatkowo

3.300
d) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi od 1,20 m do

1,30 m:

- od 72,50 kN do 76,00 kN600
- od 76,10 kN do 83,50 kN1.650
- od 83,60 kN do 90,50 kN3.300
- od 90,60 kN do 101,50 kN6.750
- za każde rozpoczęte 7,00 kN (10%) powyżej 101,50 kN

dodatkowo

3.300
e) nacisku osi wielokrotnej przy rozstawie osi od 1,30 m do

2,00 m:

- od 80,00 kN do 84,00 kN600
- od 84,10 kN do 92,00 kN1.650
- od 92,10 kN do 100,00 kN3.300
- od 100,10 kN do 112,00 kN6.750
- za każde rozpoczęte 8,00 kN (10%) powyżej 112,00 kN

dodatkowo

3.300
6Za przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej:
pojazdu pojedynczego: |pojazdu członowego lub zespołu pojazdów

|składającego się z pojazdu silnikowego

|i przyczepy:

a) do 5,00 t włącznie |a) do 10,00 t włącznie825
b) ponad 5,00 t do |b) ponad 10,00 t do 24 t włącznie

10 t włącznie

2.100
c) ponad 10,00 t |c) ponad 24,00 t do 40,00 t włącznie

do 15,00 t włącznie

4.050
d) za każde rozpoczęte |d) za każde rozpoczęte 10,00 t ponad

5,00 t ponad 15,00 t | 40,00 t dodatkowo

dodatkowo

1.650
7Za przejazd niezgodnie z pozostałymi warunkami podanymi w zezwoleniu750
2.
Opłaty, o których mowa w ust. 1, ustala i pobiera zarząd drogi, na którego terenie dokonano kontroli pojazdu nienormatywnego, za każde przekroczenie parametrów oddzielnie, bez względu na długość przejechanej trasy.
 
1.
Za przejazdy po drogach publicznych pojazdów nienormatywnych, które w celach charytatywnych przewożą kontenery mieszkalne na tereny dotknięte powodzią, jaka miała miejsce w lipcu 1997 r., wprowadza się zerową stawkę opłat drogowych.
2.
W wypadku stwierdzenia, że przejazd pojazdu nienormatywnego, o którym mowa w ust. 1, odbywa się bez zezwolenia, pobiera się opłaty określone w § 4.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 marca 1990 r. w sprawie opłat drogowych (Dz. U. Nr 18, poz. 104 i z 1991 r. Nr 20, poz. 84).
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.
1 § 4a dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 30 września 1997 r. (Dz.U.97.124.786) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 października 1997 r., z tym że miał on zastosowanie do zdarzeń powstałych od dnia 6 sierpnia 1997 r. i obowiązywał do dnia 31 października 1997 r.