Opłaty drogowe.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1990.18.104

Akt utracił moc
Wersja od: 9 lipca 1993 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 9 marca 1990 r.
w sprawie opłat drogowych. *

Na podstawie art. 13 ust. 2 pkt 1 lit. a) i b) oraz pkt 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. Nr 14, poz. 60, z 1988 r. Nr 19, poz. 132 i z 1989 r. Nr 35, poz. 192) zarządza się, co następuje:
1.
Opłatę za przejazd w czasie każdego jednorazowego pobytu na obszarze Polski autobusu zarejestrowanego za granicą ustala się jako iloczyn kursu dolara USA według obowiązującej w dniu ustalania opłaty tabeli kursów Narodowego Banku Polskiego i wskaźnika przeliczeniowego, określonego w ust. 2.
2.
Wskaźniki przeliczeniowe wynoszą:
Lp.Liczba miejsc siedzących w autobusie, łącznie z przyczepąWskaźnik przeliczeniowy
1do 154,5
2od 16 do 309,0
3od 31 do 5015,3
4powyżej 5017,8
1.
Opłatę za przejazd w czasie każdego jednorazowego pobytu na obszarze Polski samochodu ciężarowego zarejestrowanego za granicą ustala się jako iloczyn kursu dolara USA według obowiązującej w dniu ustalania opłaty tabeli kursów Narodowego Banku Polskiego i wskaźnika przeliczeniowego, określonego w ust. 2.
2.
Wskaźniki przeliczeniowe wynoszą:
Lp.Ładowność samochodu ciężarowego, łącznie z przyczepą i naczepąWskaźnik przeliczeniowy
1do 10 t60,8
2ponad 10 do 15 t91,0
3ponad 15 do 20 t116,5
4ponad 20 do 25 t177,0
5ponad 25 t227,8
3.
Opłaty określone w ust. 1 pobiera się również w przypadku, gdy przyczepa (naczepa) jest zarejestrowana w państwie innym niż państwo rejestracji samochodu ciężarowego.
4.
W razie wykonywania przewozów pojazdem samochodowym, którego wymiary z ładunkiem lub bez ładunku albo nacisk osi lub ciężar przekraczają dopuszczalne normy określone w przepisach o ruchu drogowym, opłaty ustalone zgodnie z ust. 1 i 2 podwyższa się o kwotę stanowiącą iloczyn kursu dolara USA według obowiązującej w dniu ustalania opłaty tabeli kursów Narodowego Banku Polskiego i następujących wskaźników przeliczeniowych:
1)
29,3 - za każdy rozpoczęty metr długości ponad dopuszczalną długość,
2)
36,5 - za każde przekroczenie o 10 cm wysokości pojazdu samochodowego ponad 4,0 do 4,5 m włącznie,
3)
70,8 - za każde przekroczenie o 10 cm wysokości pojazdu samochodowego ponad 4,5 m,
4)
36,5 - jeżeli szerokość pojazdu samochodowego wynosi ponad 2,5 do 3,2 m włącznie,
5)
72,8 - jeżeli szerokość pojazdu samochodowego wynosi ponad 3,2 do 4,5 m włącznie,
6)
145,8 - jeżeli szerokość pojazdu samochodowego wynosi ponad 4,5 m,
7)
108,3 - jeżeli nacisk osi pojedynczej wynosi ponad 10 do 12 t albo jeżeli nacisk jednej osi składowej osi wielokrotnej wynosi do 2 t włącznie powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi składowych,
8)
216,5 - jeżeli nacisk osi pojedynczej wynosi ponad 12 do 15 t albo jeżeli nacisk jednej osi składowej osi wielokrotnej wynosi od 2 do 5 t włącznie powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi składowych,
9)
433,3 - jeżeli nacisk osi pojedynczej wynosi ponad 15 t albo jeżeli nacisk osi składowej osi wielokrotnej wynosi ponad 5 t powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi składowych,
10)
30,3 - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu pojedynczego wynosi do 3 t włącznie albo jeżeli przekroczenie masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi do 5 t włącznie,
11)
60,8 - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu pojedynczego wynosi od 3,1 do 5 t włącznie albo jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi od 5,1 do 10 t włącznie,
12)
121,5 - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu pojedynczego wynosi ponad 5 t albo jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi od 10,1 do 20 t włącznie,
13)
253,0 - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi od 20,1 do 40 t włącznie,
14)
506,0 - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi ponad 40 t.
5.
W razie jednoczesnego przekroczenia więcej niż jednego parametru, opłatę pobiera się za każde przekroczenie oddzielnie.
1.
Opłaty, o których mowa w § 1 i 2, wymierzają i pobierają:
1)
Zarząd Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce - podczas dokonywania czynności związanych z dopuszczeniem do wykonania międzynarodowego przewozu drogowego na obszarze Polski,
2)
graniczne organy celne - w pozostałych przypadkach podczas przekraczania granicy Państwa.
2.
Przeliczenie opłaty za walutę płatności następuje zgodnie z ustaleniami tabeli kursów Narodowego Banku Polskiego.
1.
Organy celne oraz Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce odsprzedają bankom dewizowym wpływy w walutach obcych pobrane z tytułu opłat drogowych. Banki dewizowe przekazują po 2% równowartości wpływów w walucie polskiej na rachunki tych jednostek, a pozostałą część - na rachunek funduszu rezerwowego Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych.
2.
Środki finansowe odpowiadające 2% kwot pobranych opłat, o których mowa w ust. 1, otrzymywane przez organy celne, są przeznaczone na finansowanie zadań ustawowych realizowanych przez te organy, natomiast środki otrzymywane przez Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce przeznacza się na finansowanie jego działalności statutowej.
1.
Opłaty za przejazdy pojazdów samochodowych (z przyczepami lub bez przyczep) zarejestrowanych w kraju, o gabarytach i ciężarze przekraczających dopuszczalne normy określone w przepisach o ruchu drogowym, ustala się jako iloczyn liczby kilometrów przebiegu, ceny litra etyliny E-94 obowiązującej w dniu ustalania opłaty oraz następujących wskaźników:

Wysokości opłat zaokrągla się do 100 zł

Lp.WyszczególnienieWskaźnik
1Przy przekroczeniu dopuszczalnej łącznej długości pojazdu z ładunkiem, za każdy rozpoczęty metr długości ponad dopuszczalną długość0,06
2Przy przekroczeniu dopuszczalnej łącznej wysokości pojazdu z ładunkiem:
1) do 0,50 m 0,12
2) za każde dalsze przekroczenie o 10 cm ponad 0,50 m

wskaźnik wzrasta o

0,24
3Przy przekroczeniu dopuszczalnej szerokości łącznej pojazdu z ładunkiem:
1) do 0,70 m 0,09
2) od 0,71 do 2,00 m 0,18
3) powyżej 2,00 m0,36
4Przy przekroczeniu:
1) nacisku osi pojedynczej ponad 10 do 12 t
albo
2) nacisku jednej osi składowej osi wielokrotnej do 2 t

powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu

osi składowych

0,15
5Przy przekroczeniu:
1) nacisku osi pojedynczej ponad 12 do 15 t
albo
2) nacisku jednej osi składowej osi wielokrotnej od 2 do 5 t

włącznie powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od

rozstawu osi składowych

0,30
6Przy przekroczeniu:
1) nacisku osi pojedynczej ponad 15 t
albo
2) nacisku osi składowej osi wielokrotnej ponad 5 t powyżej

wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi

składowych

0,90
7Przy przekroczeniu dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu:
1) pojedynczego:
a) do 3 t 0,06
b) od 3,1 do 5 t 0,12
c) ponad 5 t 0,24
2) członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i

przyczepy:

a) do 5 t 0,06
b) od 5,1 do 10 t 0,12
c) od 10,1 do 20 t 0,30
d) od 20,1 do 40 t 0,60
e) ponad 40 t 1,20
2.
W razie jednoczesnego przekroczenia więcej niż jednego parametru, opłatę pobiera się za każde przekroczenie oddzielnie.
3. 1
Opłaty, o których mowa w ust. 1, pobierają organy lub jednostki, które wydały zezwolenie na przewóz ładunków o masie i gabarytach przekraczających dopuszczalne normy albo przejazd pojazdu nienormatywnego.
4.
W razie stwierdzenia dokonywania przewozu ładunków o masie lub gabarytach przekraczających dopuszczalne normy albo przejazdu pojazdu nienormatywnego bez zezwolenia lub niezgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu, pobiera się opłaty, o których mowa w ust. 1, podwyższone o 200%. Opłaty te pobiera zarząd drogi, na którego obszarze działania dokonano kontroli przewozu.
Opłaty, o których mowa w § 5 ust. 1 i 4, przeznacza się na dochody:
1)
funduszu rezerwowego dyrekcji okręgowych dróg publicznych - jeżeli chodzi o opłaty pobrane przez te jednostki,
2)
funduszu rezerwowego Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych - jeżeli chodzi o opłaty pobrane przez tę jednostkę,
3) 2
budżetu państwa - jeżeli chodzi o opłaty pobrane przez jednostki podległe wojewodom,
4) 3
właściwych budżetów gmin - jeżeli chodzi o opłaty pobrane przez organy gminy lub jednostki podległe tym organom.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 1986 r. w sprawie opłat drogowych (Dz. U. Nr 48, poz. 238 i z 1988 r. Nr 14, poz. 102).
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
*Rozporządzenie utraciło częściowo podstawę prawną:

- z dniem 27 września 1991 r. na skutek zmiany art. 13 ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych przez art. 22 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o warunkach wykonywania międzynarodowego transportu drogowego (Dz.U.91.75.332).

- z dniem 9 lipca 1993 r. na skutek zmiany art. 13 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych przez art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 28 kwietnia 1993 r. o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U.93.47.212).

1 § 5 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 1 marca 1991 r. (Dz.U.91.20.84) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 1991 r.
2 § 6 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 1 marca 1991 r. (Dz.U.91.20.84) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 1991 r.
3 § 6 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 1 marca 1991 r. (Dz.U.91.20.84) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 1991 r.