Opłaty drogowe.
Dziennik Ustaw
Dz.U.1986.48.238
Akt utracił moc Wersja od: 19 maja 1988 r.
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 5 grudnia 1986 r.
w sprawie opłat drogowych.
Na podstawie art. 13 ust. 2 pkt 1 lit. a) i b) oraz pkt 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. Nr 14, poz. 60) zarządza się, co następuje:
Opłaty za przejazdy autobusów zarejestrowanych za granicą wynoszą:
Lp. | Liczba miejsc siedzących w autobusie łącznie z przyczepą | Opłata za przejazd w czasie każdego jednorazowego pobytu autobusu na obszarze Polski w złotych |
1 | do 15 | 1.800 |
2 | od 16 do 30 | 3.600 |
3 | od 31 do 50 | 6.100 |
4 | powyżej 50 | 7.100 |
1. 2
Opłaty za przejazdy samochodów ciężarowych zarejestrowanych za granicą wynoszą:Lp. | Ładowność samochodu ciężarowego łącznie z przyczepą (naczepą) | Opłata za przejazd w czasie każdego jednorazowego pobytu samochodu ciężarowego na obszarze Polski w złotych |
1 | do 10 t | 24.300 |
2 | ponad 10 do 15 t | 36.400 |
3 | ponad 15 do 20 t | 46.600 |
4 | ponad 20 do 25 t | 70.800 |
5 | ponad 25 t | 91.100 |
2.
Opłaty określone w ust. 1 pobiera się również w przypadku, gdy przyczepa (naczepa) jest zarejestrowana w państwie innym niż państwo rejestracji samochodu ciężarowego.3. 3
W razie wykonywania przewozów pojazdem samochodowym, którego wymiary z ładunkiem lub bez ładunku albo nacisk osi lub ciężar przekraczają dopuszczalne normy określone w przepisach o ruchu drogowym, stawki opłat przewidziane w ust. 1 podwyższa się o:1)
11.700 zł - za każdy rozpoczęty metr długości ponad dopuszczalną długość,2)
14.600 zł - za każde przekroczenie o 10 cm wysokości pojazdu samochodowego ponad 4,0 do 4,5 m włącznie,3)
28.300 zł - za każde przekroczenie o 10 cm wysokości pojazdu samochodowego ponad 4,5 m,4)
14.600 zł - jeżeli szerokość pojazdu samochodowego wynosi ponad 2,5 do 3,2 m włącznie,5)
29.100 zł - jeżeli szerokość pojazdu samochodowego wynosi ponad 3,2 do 4,5 m włącznie,6)
58.300 zł - jeżeli szerokość pojazdu samochodowego wynosi ponad 4,5 m,7)
43.300 zł - jeżeli nacisk osi pojedynczej wynosi ponad 10 do 12 t albo jeżeli nacisk jednej osi składowej osi wielokrotnej wynosi do 2 t włącznie powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi składowych,8)
86.600 zł - jeżeli nacisk osi pojedynczej wynosi ponad 12 do 15 t albo jeżeli nacisk jednej osi składowej osi wielokrotnej wynosi od 2 do 5 t włącznie powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi składowych,9)
173.300 zł - jeżeli nacisk osi pojedynczej wynosi ponad 15 t albo jeżeli nacisk osi składowej osi wielokrotnej wynosi ponad 5 t powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi składowych,10)
12.100 zł - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu pojedynczego wynosi do 3 t włącznie albo jeżeli przekroczenie masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi do 5 t włącznie,11)
24.300 zł - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu pojedynczego wynosi od 3,1 do 5 t włącznie albo jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi od 5 do 10 t włącznie,12)
48.600 zł - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu pojedynczego wynosi ponad 5 t albo jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi od 10,1 do 20 t włącznie,13)
101.200 zł - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi od 20,1 do 40 t włącznie,14)
202.400 zł - jeżeli przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy wynosi ponad 40 t.;4.
W razie jednoczesnego przekroczenia więcej niż jednego parametru, opłatę pobiera się za każde przekroczenie oddzielnie.1.
Opłaty, o których mowa w § 1 i 2, wymierzają i pobierają:1)
Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce - podczas dokonywania czynności związanych z dopuszczeniem do wykonywania międzynarodowego przewozu drogowego na obszarze Polski,2)
graniczne urzędy celne - w pozostałych przypadkach, podczas przekraczania granicy Państwa.2.
Przeliczenie opłaty na walutę płatności następuje zgodnie z ustaleniami tabeli kursów Narodowego Banku Polskiego.1.
Urzędy celne oraz Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce otrzymują 2% od kwot pobranych opłat za przejazdy pojazdów zarejestrowanych za granicą. Pozostała część wpływów z tego tytułu podlega przekazaniu na rachunek funduszu rezerwowego Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych.2.
Środki finansowe odpowiadające 2% kwot pobranych opłat, o których mowa w ust. 1, otrzymywane przez urzędy celne, są przeznaczane na zasilenie funduszu socjalnego administracji celnej, natomiast środki otrzymywane przez Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce przeznacza się na finansowanie działalności statutowej.1. 4
Opłaty za przejazdy pojazdów samochodowych (z przyczepami lub bez przyczep) zarejestrowanych w kraju, o gabarytach i ciężarze przekraczającym dopuszczalne normy określone w przepisach o ruchu drogowym, wynoszą:Lp. | Wyszczególnienie | Opłata w zł za 1 km |
1 | 2 | 3 |
1 | Przy przekroczeniu dopuszczalnej łącznej długości pojazdu z ładunkiem, za każdy rozpoczęty metr długości ponad dopuszczalną długość | 15 |
2 | Przy przekroczeniu dopuszczalnej łącznej wysokości pojazdu z ładunkiem: | |
1) do 0,50 m | 30 | |
2) za każde dalsze przekroczenie o 10 cm ponad 0,50 m opłata wzrasta o | 60 | |
3 | Przy przekroczeniu dopuszczalnej szerokości łącznej pojazdu z ładunkiem: | |
1) do 0,70 m | 22 | |
2) od 0,71 do 2,00 m | 45 | |
3) powyżej 2,00 m | 90 | |
4 | Przy przekroczeniu: | |
1) nacisku osi pojedynczej ponad 10 do 12 t | ||
albo | ||
2) nacisku jednej osi składowej osi wielokrotnej do 2 t powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi składowych | 37 | |
5 | Przy przekroczeniu: | |
1) nacisku osi pojedynczej ponad 12 do 15 t | ||
albo | ||
2) nacisku jednej osi składowej osi wielokrotnej od 2 do 5 t włącznie powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi składowych | 75 | |
6 | Przy przekroczeniu: | |
1) nacisku osi pojedynczej ponad 15 t | ||
albo | ||
2) nacisku osi składowej osi wielokrotnej ponad 5 t powyżej wartości 5,75 do 8,00 t w zależności od rozstawu osi składowych | 225 | |
7 | Przy przekroczeniu dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu: | |
1) pojedynczego: | ||
a) do 3 t | 15 | |
b) od 3,1 do 5 t | 30 | |
c) ponad 5 t | 60 | |
2) członowego lub zespołu złożonego z pojazdu silnikowego i przyczepy: | ||
a) do 5 t | 15 | |
b) od 5,1 do 10 t | 30 | |
c) od 10,1 do 20 t | 75 | |
d) od 20,1 do 40 t | 150 | |
e) ponad 40 t | 300 |
2.
W razie jednoczesnego przekroczenia więcej niż jednego parametru, opłatę pobiera się za każde przekroczenie oddzielnie.3.
Opłaty, o których mowa w ust. 1, pobiera organ administracji państwowej, który wydał zezwolenie na przewóz ładunków o masie lub gabarytach przekraczających dopuszczalne normy albo przejazd pojazdu nienormatywnego.4.
W razie stwierdzenia dokonywania przewozu ładunków o masie lub gabarytach przekraczających dopuszczalne normy albo przejazdu pojazdu nienormatywnego bez zezwolenia lub niezgodnie z warunkami określonymi w zezwoleniu, pobiera się opłaty, o których mowa w ust. 1, podwyższone o 200%. Opłaty te pobiera zarząd drogi, na którego obszarze działania dokonano kontroli przewozu.
Opłaty, o których mowa w § 5 ust. 1 i 4, przeznacza się na dochody:
1)
funduszu gminnego lub funduszu miejskiego - jeżeli chodzi o opłaty pobrane przez terenowy organ administracji państwowej stopnia podstawowego,2)
funduszu rezerwowego dyrekcji okręgowych dróg publicznych - jeżeli chodzi o opłaty pobrane przez te jednostki,3)
funduszu rezerwowego Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych - jeżeli chodzi o opłaty pobrane przez tę jednostkę,4)
wojewódzkich rad narodowych - jeżeli chodzi o opłaty pobrane przez terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego.1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 1988 r. (Dz.U.88.14.102) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 1988 r.
2 § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 1988 r. (Dz.U.88.14.102) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 1988 r.
3 § 2 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 1988 r. (Dz.U.88.14.102) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 1988 r.
4 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 25 kwietnia 1988 r. (Dz.U.88.14.102) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 maja 1988 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »