Opis, minimalna funkcjonalność oraz warunki organizacyjno-techniczne funkcjonowania Platformy Udostępniania On-Line Usług i Zasobów Cyfrowych Rejestrów Medycznych oraz Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2013.1001

Akt utracił moc
Wersja od: 30 sierpnia 2013 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 14 sierpnia 2013 r.
w sprawie opisu, minimalnej funkcjonalności oraz warunków organizacyjno-technicznych funkcjonowania Platformy Udostępniania On-Line Usług i Zasobów Cyfrowych Rejestrów Medycznych oraz Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych 2

Na podstawie art. 9 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U. Nr 113, poz. 657 i Nr 174, poz. 1039) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa opis, minimalną funkcjonalność oraz warunki organizacyjno-techniczne funkcjonowania Platformy Udostępniania On-Line Usług i Zasobów Cyfrowych Rejestrów Medycznych oraz Elektronicznej Platformy Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych, zwanych dalej "systemami", w tym wykaz usług udostępnianych przez systemy oraz sposoby udostępniania tych usług.
1.
Na opis systemów składa się opis struktury zbiorów i formatów wymiany danych.
2.
Struktura systemów określa podział systemów na elementy, uwzględniając ich hierarchię, organizację i komunikację.
3.
Elementy systemów komunikują się ze sobą przez zastosowanie jednolitych standardów przesyłania danych w formacie XML.
Platforma Udostępniania On-Line Usług i Zasobów Cyfrowych Rejestrów Medycznych w ramach minimalnej funkcjonalności zapewnia następujące usługi:
1)
w zakresie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia, zwanej dalej "ustawą":
a)
generowania i wysyłania komunikatów do Systemu Informacji Medycznej, o którym mowa w art. 10 ustawy, zwanego dalej "SIM", z żądaniem dostępu do danych zawartych w rejestrze medycznym,
b)
generowania i przesyłania komunikatów zwrotnych,
c)
weryfikacji uprawnień dostępu do baz danych,
d)
generowania i udostępniania raportów z dostępu do danych;
2)
w zakresie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 2 ustawy:
a)
automatycznej kwalifikacji danych zawartych w SIM do baz danych funkcjonujących w ramach rejestrów medycznych,
b)
automatycznego generowania i przesyłania do odpowiedniego rejestru medycznego raportów z aktualizacji danych zawartych w SIM,
c)
generowania i udostępniania raportów z dostępu do danych;
3)
w zakresie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy:
a)
hierarchizacji rejestrów medycznych w dostępie do danych,
b)
przekazywania do rejestrów medycznych raportów oraz danych przetwarzanych w SIM,
c)
udostępniania raportów oraz danych z baz danych funkcjonujących w ramach rejestrów medycznych,
d)
weryfikacji danych pod względem zgodności ze strukturą przesyłania oraz poprawności merytorycznej,
e)
scalania danych według zadanych kryteriów,
f)
dostępu do danych zgodnie z nadanymi uprawnieniami dla poszczególnych poziomów hierarchizacyjnych;
3)
w zakresie, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy:
a)
udostępniania w rejestrach medycznych raportów oraz danych z baz danych funkcjonujących w ramach SIM,
b)
udostępniania raportów oraz danych z baz danych funkcjonujących w ramach rejestrów medycznych,
c)
weryfikacji danych pod względem zgodności ze strukturą przesyłania oraz poprawności merytorycznej,
d)
scalania danych według zadanych kryteriów,
e)
dostępu do danych zgodnie z nadanymi uprawnieniami dla poszczególnych poziomów hierarchizacyjnych.
Elektroniczna Platforma Gromadzenia, Analizy i Udostępnienia Zasobów Cyfrowych o Zdarzeniach Medycznych w ramach minimalnej funkcjonalności zapewnia następujące usługi:
1)
w zakresie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy:
a)
dostępu usługobiorców do zgromadzonych w SIM danych ich dotyczących,
b)
generowania raportów z udostępnienia danych zgromadzonych w SIM, uwzględniających wniosek o przekazanie raportu z udostępnienia danych, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 34 ust. 3 ustawy,
c)
automatycznej weryfikacji i prezentacji danych zawartych na listach osób oczekujących na świadczenie opieki zdrowotnej określonego rodzaju;
2)
w zakresie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy:
a)
udostępniania raportów oraz danych przekazywanych przez usługodawców do SIM,
b)
udostępniania raportów oraz danych z baz danych funkcjonujących w ramach rejestrów medycznych,
c)
weryfikacji danych przekazywanych do SIM pod względem zgodności ze strukturą przesyłania oraz poprawności merytorycznej,
d)
scalania danych według zadanych kryteriów,
e)
przekazywania danych do SIM bezpośrednio z baz danych usługodawców i dostępu do tych danych zgodnie z przysługującymi uprawnieniami dla poszczególnych poziomów hierarchizacyjnych;
3)
w zakresie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy:
a)
wysyłania przez usługodawców komunikatów z żądaniem dostępu do rejestru medycznego lub bazy danych innego usługodawcy,
b)
generowania i przesyłania komunikatów zwrotnych,
c)
weryfikacji uprawnień dostępu usługodawców do baz danych,
d)
odbioru komunikatów i danych zawartych w elektronicznej dokumentacji medycznej usługodawców;
4)
w zakresie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy:
a)
generowania, przesyłania i odbioru komunikatów i dokumentów elektronicznych,
b)
weryfikacji uprawnień dostępu usługodawców do baz danych,
c)
weryfikacji tożsamości usługobiorców;
5)
w zakresie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy, za pośrednictwem Platformy Udostępniania On-Line Usług i Zasobów Cyfrowych Rejestrów Medycznych:
a)
wysyłania komunikatów z żądaniem dostępu do danych przetwarzanych w SIM przez podmioty prowadzące rejestry medyczne,
b)
weryfikacji uprawnień dostępu do baz danych,
c)
automatycznego przekazywania danych przetwarzanych w SIM do rejestrów medycznych,
d)
odbioru komunikatów;
6)
w zakresie, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 6-8 ustawy:
a)
udostępniania raportów oraz danych z bazy danych funkcjonujących w ramach SIM,
b)
udostępniania raportów oraz danych z baz danych funkcjonujących w ramach rejestrów medycznych,
c)
scalania danych według zadanych kryteriów,
d)
dostępu do danych zgodnie z przysługującymi uprawnieniami dla poszczególnych poziomów hierarchizacyjnych;
7)
pozyskiwania certyfikatów wydawanych usługodawcom i pracownikom medycznym przez umożliwienie:
a)
rejestracji wniosków o wydanie certyfikatu wraz z załącznikami,
b)
wprowadzenia niezbędnych danych o wnioskodawcach,
c)
zapisania informacji o sposobie rozpatrzenia wniosków,
d)
generowania informacji o stanie realizacji wniosków o uzyskanie certyfikatów,
e)
generowania wymaganych sprawozdań oraz danych do i z centralnych wykazów, o których mowa w art. 15-17 ustawy, oraz rejestrów medycznych w formatach i strukturach określonych w dokumentacji opisu systemu, a także monitorowania każdego z etapów postępowania w zakresie uzyskania lub unieważnienia certyfikatu.
Minimalna funkcjonalność systemów umożliwia Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego zarządzanie danymi, o których mowa w art. 35 ust. 4 ustawy z dnia 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu (Dz. U. z 2010 r. Nr 29, poz. 154, z późn. zm.), zapewniając właściwy poziom ich zabezpieczenia.
Administrator systemów zamieszcza w repozytorium interoperacyjności, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 18 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2013 r. poz. 235), w portalu edukacyjno-informacyjnym, o którym mowa w art. 36 ustawy, oraz w Biuletynie Informacji Publicznej ministra właściwego do spraw zdrowia:
1)
dokumentację opisu systemów, w tym struktury i formaty, o których mowa w § 2 ust. 1;
2)
informacje o obowiązujących wersjach systemów.
1.
W zakresie warunków organizacyjno-technicznych systemy są zgodne z przepisami wydanymi na podstawie art. 18 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, a w zakresie nieuregulowanym w tych przepisach z następującymi normami, których przedmiotem są zasady gromadzenia i wymiany informacji w ochronie zdrowia:
1)
PN-EN ISO 13606-1:2013 Informatyka w ochronie zdrowia - Przesyłanie elektronicznej dokumentacji zdrowotnej,
2)
PN-EN 13606:2-4:2009 Informatyka w ochronie zdrowia - Przesyłanie elektronicznej dokumentacji zdrowotnej,
3)
PN-EN ISO 13606-5:2010 Informatyka w ochronie zdrowia - Przesyłanie elektronicznej dokumentacji zdrowotnej,
4)
PN-EN ISO 10781:2011 Model funkcjonalny systemu elektronicznej dokumentacji zdrowotnej

- albo normami lub wersjami norm je zastępującymi.

2.
Systemy spełniają warunki organizacyjno-techniczne związane z jakością oprogramowania i oceną produktów programowych odpowiadające wymaganiom norm serii PN-ISO 25000 ustanowionych przez Międzynarodową Organizację Normalizacyjną (ISO), w tym norm:
1)
PN-ISO/IEC 25000:2008 Inżynieria oprogramowania - Wymagania jakości i ocena produktów programowych (SQuaRE) - Przewodnik po SQuaRE,
2)
PN-ISO/IEC 25001:2010 Inżynieria oprogramowania - Wymagania jakości i ocena produktów programowych (SQuaRE) - Planowanie i zarządzanie,
3)
PN-ISO/IEC 25020:2010 Inżynieria oprogramowania - Wymagania jakości i ocena produktów programowych (SQuaRE) - Model odniesienia dla pomiarów i przewodnik,
4)
PN-ISO/IEC 25051:2009 Inżynieria oprogramowania - Wymagania jakości i ocena produktów programowych (SQuaRE) - Wymagania jakości handlowych produktów programowych (COTS) oraz instrukcje ich testowania

- albo norm lub wersji norm je zastępujących.

Systemy zapewniają:
1)
rejestrację i monitoring logowań i prób logowania do systemu oraz rejestrację czynności wykonywanych przez użytkowników;
2)
bezpieczne przechowywanie i zabezpieczanie danych.
1.
Administrator systemów w zakresie niezbędnym dla właściwego działania przypisanych mu systemów opracowuje i ustanawia, wdraża i eksploatuje, monitoruje i przegląda oraz utrzymuje i doskonali systemy zarządzania bezpieczeństwem informacji zapewniające poufność, dostępność i integralność informacji.
2.
System zarządzania bezpieczeństwem informacji spełnia wymagania określone w przepisach wydanych na podstawie art. 18 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne dla systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji oraz uwzględnia w zakresie zarządzania bezpieczeństwem informacji w ochronie zdrowia następujące normy:
1)
PN-EN 14484:2005 Informatyka medyczna - Międzynarodowy przekaz medycznych danych osobowych objętych dyrektywą UE dotyczącą ochrony danych - Wysoki poziom polityki bezpieczeństwa,
2)
PN-EN 14485:2005 Informatyka medyczna - Wskazania dla operowania medycznymi danymi osobowymi w międzynarodowych aplikacjach z uwzględnieniem dyrektywy UE dotyczącej ochrony danych,
3)
PN-EN ISO 27799:2010 Informatyka w ochronie zdrowia - Zarządzanie bezpieczeństwem informacji w ochronie zdrowia z wykorzystaniem ISO/IEC 27002

- albo normy lub wersje norm je zastępujące.

Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem § 4 pkt 3 i 4, które wchodzą w życie z dniem 1 sierpnia 2014 r.
1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 listopada 2011 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 248, poz. 1495 i Nr 284, poz. 1672).
2 Niniejsze rozporządzenie zostało notyfikowane Komisji Europejskiej w dniu 8 kwietnia 2013 r. pod numerem 2013/0182/PL zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r. Nr 65, poz. 597), które wdraża dyrektywę 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w dziedzinie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (Dz. Urz. WE L 204 z 21.07.1998, z późn. zm., str. 37; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 20, str. 337).