Rozdział 5 - Wydłużenie okresu pełnienia czynności lotniczych w przewozie lotniczym przy użyciu samolotu wykonywanym taksówką powietrzną oraz w służbie ratownictwa medycznego - Okresy służby i wypoczynku członków załóg statków powietrznych w przewozie lotniczym przy użyciu samolotu wykonywanym taksówką powietrzną, w załodze jednoosobowej oraz w służbie ratownictwa medycznego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2023.2568 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 27 listopada 2023 r.

Rozdział  5

Wydłużenie okresu pełnienia czynności lotniczych w przewozie lotniczym przy użyciu samolotu wykonywanym taksówką powietrzną oraz w służbie ratownictwa medycznego

§  13. 
1. 
Wydłużenie okresu pełnienia czynności lotniczych w przewozie lotniczym przy użyciu samolotu wykonywanym taksówką powietrzną jest możliwe w przypadku zwiększenia składu personelu lotniczego statku powietrznego w załodze wieloosobowej o:
1)
drugi pełny skład - wówczas okres pełnienia czynności lotniczych określony w pkt 1.3 OPS 1.1105 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91 może zostać wydłużony do 17 godzin, a nieprzerwany czas lotu - do 15 godzin;
2)
jednego pilota, który ma uprawnienia do pełnienia funkcji dowódcy statku powietrznego na danym typie statku powietrznego - wówczas okres pełnienia czynności lotniczych określony w pkt 1.3 OPS 1.1105 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91 może zostać wydłużony do 15 godzin, a nieprzerwany czas lotu - do 12 godzin.
2. 
Załoga statku powietrznego w składzie zwiększonym w sposób określony w ust. 1 nie może wykonywać więcej niż dwóch lądowań.
3. 
Jeżeli planowany okres pełnienia czynności lotniczych członków personelu lotniczego w zwiększonym składzie wynosi:
1)
mniej niż 16 godzin - członkom personelu lotniczego niewykonującym czasowo czynności zapewnia się rozkładane fotele oddzielone od reszty załogi i miejsc dla pasażerów;
2)
16 lub więcej godzin - członkom personelu lotniczego niewykonującym czasowo czynności zapewnia się miejsca do leżenia oddzielone od reszty załogi i miejsc dla pasażerów.
§  14. 
1. 
Wydłużenie okresu pełnienia czynności lotniczych w przewozie lotniczym przy użyciu samolotu wykonywanym taksówką powietrzną jest możliwe, jeżeli występuje w nim przerwa.
2. 
Maksymalny okres pełnienia czynności lotniczych określony w OPS 1.1105 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91 w przewozie lotniczym przy użyciu samolotu wykonywanym taksówką powietrzną ulega wydłużeniu w przypadku przerwy wynoszącej:
1)
3-6 godzin 59 minut - o 1/2 czasu przerwy;
2)
7-9 godzin 59 minut - o 2/3 czasu przerwy albo 11/2 czasu przerwy, jeżeli przerwa nastąpiła między godziną 2000 a 800 czasu lokalnego.
3. 
Wydłużenie okresu pełnienia czynności lotniczych, o którym mowa w ust. 1, przed przerwą i po przerwie nie może przekraczać 8 godzin, a wydłużony w ten sposób okres służby nie może być dłuższy niż 18 godzin.
4. 
Podczas jednego okresu pełnienia czynności lotniczych w przewozie lotniczym przy użyciu samolotu wykonywanym taksówką powietrzną może wystąpić tylko jedna przerwa.
5. 
Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się w przewozie lotniczym przy użyciu samolotu wykonywanym taksówką powietrzną w przypadku:
1)
pełnienia czynności lotniczych w załodze jednoosobowej albo
2)
zastosowania wydłużenia okresu pełnienia czynności lotniczych, o którym mowa w § 13.
§  15. 
Jeżeli okres pełnienia czynności lotniczych w przewozie lotniczym przy użyciu samolotu wykonywanym taksówką powietrzną przekracza:
1)
16 godzin:
a)
członek personelu pokładowego jest zwalniany od zajęć w czasie lotu na 1/3 czasu lotu liczoną w ten sposób, że od planowanego czasu lotu odejmuje się 1 godzinę, a pozostałość dzieli się przez 3,
b)
dla 1/3 personelu pokładowego zapewnia się oddzielone od reszty załogi i miejsc dla pasażerów miejsca do leżenia;
2)
14 godzin, ale nie przekracza 16 godzin:
a)
członek personelu pokładowego jest zwalniany od zajęć w czasie lotu na 1/4 czasu lotu liczoną w ten sposób, że od planowanego czasu lotu odejmuje się 1 godzinę, a pozostałość dzieli się przez 4,
b)
dla 1/4 personelu pokładowego zapewnia się oddzielone od reszty załogi i miejsc dla pasażerów rozkładane fotele;
3)
limity wykonywania czynności lotniczych określone w OPS 1.1105 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91 - członek personelu pokładowego jest zwalniany od zajęć w czasie lotu na co najmniej 1 godzinę.
§  15a. 
1. 
Wydłużenie okresu pełnienia czynności lotniczych w przewozie lotniczym przy użyciu samolotu wykonywanym w służbie ratownictwa medycznego jest możliwe w przypadku zwiększenia składu personelu lotniczego statku powietrznego w załodze wieloosobowej o:
1)
drugi pełny skład - wówczas okres pełnienia czynności lotniczych określony w pkt 1.3 OPS 1.1105 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91 może zostać wydłużony do:
a)
16 godzin - w przypadku zapewnienia członkom załogi statku powietrznego niewykonującym czasowo czynności rozkładanych foteli,
b)
17 godzin - w przypadku zapewnienia członkom załogi statku powietrznego niewykonującym czasowo czynności miejsc do leżenia

- a nieprzerwany czas lotu - do 15 godzin;

2)
jednego pilota, który ma uprawnienia do pełnienia funkcji dowódcy statku powietrznego na danym typie statku powietrznego - wówczas okres pełnienia czynności lotniczych określony w pkt 1.3 OPS 1.1105 w części Q załącznika III do rozporządzenia nr 3922/91 może zostać wydłużony do:
a)
15 godzin - w przypadku zapewnienia członkowi załogi statku powietrznego niewykonującemu czasowo czynności rozkładanego fotela,
b)
16 godzin - w przypadku zapewnienia członkowi załogi statku powietrznego niewykonującemu czasowo czynności miejsca do leżenia

- a nieprzerwany czas lotu - do 12 godzin.

2. 
Rozkładany fotel oraz miejsce do leżenia, o których mowa w ust. 1, oddziela się od reszty załogi i miejsc dla pasażerów, a w przypadku braku takiej możliwości członkom załogi statku powietrznego niewykonującym czasowo czynności zapewnia się środki zaciemniające i łagodzące hałas.
3. 
Załoga statku powietrznego w składzie zwiększonym w sposób określony w ust. 1 nie może wykonywać więcej niż czterech lądowań.
4. 
W przypadku wydłużenia okresu pełnienia czynności lotniczych w sposób określony w ust. 1 członek załogi statku powietrznego jest zwalniany od zajęć w czasie lotu co najmniej na czas określony w załączniku nr 1a do rozporządzenia, obejmujący nieprzerwany czas zwolnienia członka załogi statku powietrznego od zajęć w czasie lotu wynoszący co najmniej:
1)
2 godziny - w przypadku członka personelu lotniczego wykonującego operację ostatniego lądowania statku powietrznego;
2)
1 godzinę 30 minut - w przypadku członka załogi statku powietrznego innego niż członek personelu lotniczego, o którym mowa w pkt 1.
5. 
Okres pełnienia czynności lotniczych załogi statku powietrznego w składzie zwiększonym w sposób określony w ust. 1 może zostać wydłużony dodatkowo o 1 godzinę, jeżeli wszyscy członkowie załogi statku powietrznego zostaną zwolnieni od zajęć w czasie lotu co najmniej na czas określony w załączniku nr 1a do rozporządzenia, obejmujący nieprzerwany czas zwolnienia członka załogi statku powietrznego od zajęć w czasie lotu wynoszący co najmniej 2 godziny 30 minut.
§  16. 
Wydłużenie okresu pełnienia czynności lotniczych członka załogi statku powietrznego w przewozie lotniczym przy użyciu samolotu w służbie ratownictwa medycznego w ciągu kolejnych 24 godzin może nastąpić za zgodą dowódcy statku powietrznego, nie więcej niż 2 razy w ciągu kolejnych 7 dni w przypadku:
1)
udziału w akcji ratowniczej - o 2 godziny;
2)
nieprzewidzianych okoliczności podczas operacji lotniczej - o 3 godziny.