Określenie warunków, jakim powinni odpowiadać pracownicy zatrudnieni na kolejach użytku niepublicznego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1964.33.213

Akt utracił moc
Wersja od: 1 stycznia 1976 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 29 lipca 1964 r.
w sprawie określenia warunków, jakimi powinni odpowiadać pracownicy zatrudnieni na kolejach użytku niepublicznego.

Na podstawie art. 30 ustawy z dnia 2 grudnia 1960 r. o kolejach (Dz. U. Nr 54, poz. 311) zarządza się, co następuje:
Do wykonywania czynności związanych z prowadzeniem ruchu na kolejach użytku niepublicznego lub mających wpływ na bezpieczeństwo tego ruchu mogą być dopuszczone osoby pełnoletnie, które:
1)
posiadają odpowiednią sprawność fizyczną i psychiczną,
2)
posiadają wymagane wykształcenie,
3)
posiadają staż pracy,
4)
odbyły służbę przygotowawczą zakończoną egzaminem.
1. 1
Szczegółowy wykaz czynności wymienionych w § 1 według nomenklatury stanowisk w przedsiębiorstwie "Polskie Koleje Państwowe" i czynności wykonywanych na kolejach należących do zakładów górniczych i na kolejach piaskowych oraz stanowiska pracy, na których wykonywane są te czynności, a także warunki, jakim powinni odpowiadać pracownicy zatrudnieni na tych stanowiskach, określone są w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
2. 2
Naczelny dyrektor okręgu kolei państwowych w porozumieniu z zarządem kolei użytku niepublicznego ustali, jakim stanowiskom w przedsiębiorstwie "Polskie Koleje Państwowe" odpowiadają stanowiska istniejące na tej kolei. Jeżeli kolej użytku niepublicznego położona jest na terenie kilku dyrekcji okręgowych kolei państwowych, stanowiska te ustala naczelny dyrektor tego okręgu kolei państwowych, na którego terenie znajduje się siedziba zarządu kolei użytku niepublicznego.
1.
Sprawność fizyczna i psychiczna kandydatów do wykonywania czynności na stanowiskach określonych w § 2 ust. 1 podlega zbadaniu przez właściwe organy kolejowej służby zdrowia, na zasadach i w trybie obowiązującym dla pracowników przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe".
2. 3
Naczelny dyrektor okręgu kolei państwowych na wniosek zarządu kolei użytku niepublicznego może w uzasadnionych wypadkach w porozumieniu z terenowym organem administracji państwowej stopnia wojewódzkiego, właściwym ze względu na siedzibę zarządu kolei użytku niepublicznego, wyrazić zgodę na dokonywanie badań sprawności fizycznej i psychicznej pracowników tej kolei przez lekarzy zakładu leczniczo-zapobiegawczego przemysłowej służby zdrowia, właściwego dla danego zakładu, na zasadach obowiązujących pracowników przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe".
3. 4
W stosunku do pracowników kolei należących do zakładów górniczych i kolei piaskowych badania sprawności fizycznej i psychicznej przeprowadzają lekarze zakładu leczniczo-zapobiegawczego przemysłowej służby zdrowia, właściwego dla danego zakładu górniczego lub kopalni piasku posadzkowego, na zasadach obowiązujących dla pracowników przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe".
Zasady i sposób odbywania służby przygotowawczej oraz ramowe programy szkolenia na poszczególne stanowiska określi instrukcja Ministra Komunikacji.
1.
Służbę przygotowawczą odbywają kandydaci w zasadzie na tej kolei użytku niepublicznego, na której są zatrudnieni. Jeżeli kolej ta nie może zapewnić kandydatowi pełnej realizacji programu szkolenia ze względu na jej ograniczone warunki eksploatacyjne lub brak odpowiednich urządzeń, obowiązana jest skierować kandydata do odbycia służby przygotowawczej w przedsiębiorstwie "Polskie Koleje Państwowe".
2.
Do odbycia służby przygotowawczej mogą być dopuszczeni kandydaci, którzy pod względem stanu zdrowia i wykształcenia odpowiadają warunkom określonym w § 2 ust. 1.
1.
Po odbyciu służby przygotowawczej kandydaci składają egzamin kwalifikacyjny przed komisją egzaminacyjną, powołaną:
1) 5
przez naczelnego dyrektora okręgu kolei państwowych w odniesieniu do stanowiska dyżurnego ruchu i do innych stanowisk, na które wymagane jest średnie wykształcenie;
2)
przez naczelnika właściwego branżowo oddziału kolei państwowych (jednostki równorzędnej) w odniesieniu do stanowisk, na które wymagane jest wykształcenie w zakresie zasadniczej szkoły zawodowej lub podstawowej;
3)
przez dyrektora Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego w odniesieniu do pracowników kolei piaskowych tego przedsiębiorstwa
2.
W skład komisji egzaminacyjnej określonej w ust. 1 pkt 1 i 2 powinien wchodzić przedstawiciel kolei użytku niepublicznego, zgłaszającej kandydata do egzaminu, a w skład komisji określonej w ust. 1 pkt 3 - przedstawiciel dyrekcji okręgowej kolei państwowych.
3.
Zasady i sposób przeprowadzania egzaminów określi instrukcja Ministra Komunikacji.
Naczelny dyrektor okręgu kolei państwowych na uzasadniony wniosek zarządu kolei użytku niepublicznego może:
1)
skrócić czas trwania służby przygotowawczej w zależności od stopnia przygotowania zawodowego kandydata na dane stanowisko, jak również zaliczyć kandydatom częściowo lub całkowicie pewne okresy zatrudnienia na innych kolejach lub praktykę szkolną pokrywającą się z zakresem służby przygotowawczej, wymaganej na danym stanowisku, pod warunkiem zdania egzaminu kwalifikacyjnego,
2)
ograniczyć zakres służby przygotowawczej i egzaminu kwalifikacyjnego w zależności od zakresu pracy i warunków eksploatacyjnych danej kolei użytku niepublicznego.
1.
Pracownicy posiadający przyznany im na podstawie odrębnych przepisów tytuł kwalifikacyjny robotnika lub mistrza w zawodzie uprawnieni są do zajmowania odpowiednich dla tych zawodów stanowisk określonych w § 2 ust. 1, z tym że pracownicy posiadający tytuły kwalifikacyjne robotnika wykwalifikowanego w zawodach: maszynisty parowozu, maszynisty elektrowozu lub maszynisty spalinowych pojazdów trakcyjnych są uprawnieni do zajmowania stanowiska pomocnika maszynisty odpowiedniego pojazdu trakcyjnego.
2.
Pracownicy wymienieni w ust. 1 powinni posiadać odpowiednią sprawność fizyczną i psychiczną (§ 1 pkt 1).
1. 7
Pracownicy kolei użytku niepublicznego zatrudnieni na stanowiskach określonych w § 2 ust. 1 obowiązani są poddawać się, w terminach ustalonych przez naczelnego dyrektora okręgu kolei państwowych, okresowym egzaminom sprawdzającym i kontrolnym na zasadach i w sposób ustalony w instrukcji Ministra Komunikacji.
2. 8
Doszkalanie zawodowe pracowników zatrudnionych na stanowiskach określonych w wykazach zawartych w części I i II załącznika do rozporządzenia należy do obowiązków zarządu kolei użytku niepublicznego. Jeżeli kolej ta nie ma warunków do przeprowadzenia doszkolenia zawodowego pracowników we własnym zakresie, obowiązana jest skierować pracownika na doszkolenie zawodowe do przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" lub wystąpić do właściwej jednostki tego przedsiębiorstwa o wyznaczenie osoby, która przeprowadzi to doszkolenie na kolei użytku niepublicznego.
Pracownicy kolei użytku niepublicznego zatrudnieni na stanowiskach odpowiadających pod względem czynności stanowiskom w przedsiębiorstwie "Polskie Koleje Państwowe": zwrotniczego, manewrowego, hamulcowego, kierownika pociągu, nastawniczego, ustawiacza, starszego ustawiacza, i dyżurnego ruchu, w razie przejścia na inne miejsce pracy lub inny posterunek na tej samej kolei do wykonywania tych samych czynności lub na analogiczne stanowisko na innej kolei użytku niepublicznego, przed dopuszczeniem do samodzielnego wykonywania czynności na nowym miejscu pracy lub na nowym posterunku powinni być poddani egzaminowi praktycznemu w celu sprawdzenia znajomości nowych warunków pracy oraz umiejętności niezbędnych do wykonywania czynności na nowym miejscu pracy lub na nowym posterunku.
Pracownicy kolei użytku niepublicznego zatrudnieni na stanowiskach określonych w § 2 ust. 1 powinni być poddani dodatkowym egzaminom sprawdzającym lub kontrolnym bądź ponownym badaniom lekarskim, jeżeli:
1)
organ nadzoru technicznego stwierdzi uchybienia przy wykonywaniu przez nich obowiązków służbowych, zagrażające bezpieczeństwu ruchu na kolei,
2)
spowodowali zderzenie lub starcie się pociągu albo taboru z innym pociągiem lub taborem, wykolejenie się pociągu lub taboru albo jakikolwiek inny wypadek kolejowy, który pociągnął za sobą ofiary w zabitych lub ciężko rannych lub w którym nastąpiło uszkodzenie taboru wymagające co najmniej naprawy rewizyjnej.
1. 9
Za przeprowadzenie przez przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe" badań lekarskich, szkolenie i egzaminowanie pracowników ponosi opłaty kolej użytku niepublicznego. Minister Komunikacji ustali wysokość opłat za szkolenie i egzaminowanie pracowników kolei użytku niepublicznego w zależności od stopnia kursu oraz rodzaju i czasu trwania szkolenia. Szkolenie pracownikó kolei użytku niepublicznego na kursach, których koszty zgodnie z obowiązującymi przepisami finansowane są ze środków budżetowych, jest nieodpłatne. Opłaty za badania lekarskie pobierane są w wysokości obowiązującej w zakładach społecznej służby zdrowia.
2.
Kolej użytku niepublicznego obowiązana jest zwrócić koszty podróży, należności za noclegi oraz diety, wypłacone przez przedsiębiorstwo "Polskie Koleje Państwowe" członkom komisji egzaminacyjnych, lekarzom i psychofizjologom przeprowadzającym badania lekarskie oraz osobom przeprowadzającym szkolenie pracowników kolei użytku niepublicznego, jeżeli osoby te wykonują czynności związane z działalnością komisji, badaniami lekarskimi i szkoleniem poza siedzibą stałego zatrudnienia.
Uprawnienia naczelnego dyrektora okręgu kolei państwowych przewidziane w § 7, § 9 ust. 1 i § 15 ust. 2 stosownie do art. 31 ustawy z dnia 2 grudnia 1960 r. o kolejach (Dz. U. Nr 54, poz. 311), wykonują odpowiednio w stosunku do kolei piaskowych organy sprawujące nadzór nad tymi kolejami.
Pracownicy kolei użytku niepublicznego, którzy w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia wykonują czynności na stanowiskach określonych w § 2 ust. 1 i do wykonywania tych czynności zostali dopuszczeni na podstawie dotychczasowych przepisów, zachowują nadal uprawnienia do wykonywania tych czynności bez obowiązku dopełnienia warunków określonych w niniejszym rozporządzeniu dotyczących stażu pracy, służby przygotowawczej i egzaminów kwalifikacyjnych.
1.
Pracownicy kolei użytku niepublicznego, którzy w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia nie posiadają wykształcenia określonego w § 2 ust. 1, obowiązani są w terminie do dnia 31 grudnia 1970 r. uzupełnić wykształcenie.
2. 11
Naczelny dyrektor okręgu kolei państwowych na wniosek zarządu kolei użytku niepublicznego może zwolnić od obowiązku określonego w ust. 1 pracownika, który przekroczył 45 rok życia i wykonywał nienagannie przez 5 lat czynności na danym stanowisku.
Traci moc rozporządzenie Ministra Komunikacji z dnia 5 września 1946 r. w sprawie egzaminowania pracowników kolei użytku publicznego i prywatnego, nie będących w zarządzie przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" (Dziennik Taryf i Zarządzeń Kolejowych Nr 11, poz. 81).
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1965 r.

Załącznik 12

Część I

WYKAZ

stanowisk na kolejach użytku niepublicznego według nomenklatury przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe" oraz warunki, jakim powinni odpowiadać pracownicy zatrudnieni na tych stanowiskach.

Lp. Nazwa stanowiska według nomenklatury PKP Stopień zdolności do pracyWykształcenie Rodzaj odbytej służby przygotowawczej oraz staż pracy Wymagany egzamin na:
1 2 3 4 5 6
1Majster ładunkowy Iszkoła podstawowa wstępny staż pracy poprzedzony przyuczeniem do czynności majstra robót ładunkowych według ustalonego programumajstra ładunkowego
2Zwrotniczy Iszkoła podstawowa wstępny staż pracy poprzedzony przyuczeniem do czynności zwrotniczego według ustalonego programuzwrotniczego
3Manewrowy Iszkoła podstawowa wstępny staż pracy poprzedzony przyuczeniem do czynności manewrowego według ustalonego programumanewrowego
4Hamulcowy Iszkoła podstawowa wstępny staż pracy poprzedzony przyuczeniem do czynności hamulcowego według ustalonego programuhamulcowego
5Kierownik pociągu I szkoła podstawowa 2 lata pracy na stanowisku hamulcowego, zwrotniczego lub manewrowego oraz przyuczenie do czynności kierownika pociągu według ustalonego programu kierownika pociągu
6Nastawniczy Iszkoła podstawowa 6-ciomiesięczny okres pracy na stanowisku zwrotniczego oraz przyuczenie do czynności nastawniczego według ustalonego programunastawniczego
7Ustawiacz I szkoła podstawowa 1 rok pracy na stanowisku manewrowego lub zwrotniczego oraz przyuczenie do czynności ustawiacza według ustalonego programuustawiacza
8Starszy ustawiacz Iszkoła podstawowa 2 lata pracy na stanowisku ustawiacza ustawiacza
9Dyżurny ruchu I 1) średnia szkoła kolejowa o specjalności ruchowo-przewozowejwstępny staż pracy na stanowisku dyżurnego ruchudyżyrnego ruchu
2) średnia szkoła ogólno-kształcąca wstępny staż pracy na stanowisku dyżurnego ruchu
3) szkoła podstawowa 2 lata pracy na stanowisku zwrotniczego, manewrowego lub hamulcowego oraz przyuczenie do czynności dyżurnego ruchu
10Zawiadowca stacji I średnia szkoła kolejowa o specjalności ruchowo-przewozowej albo średnia szkoła ogólnokształcąca2 lata pracy na stanowisku dyżurnego ruchu dyżurnego ruchu
11Dyspozytor przewozów IIśrednia szkoła kolejowa o specjalności ruchowo-przewozowej albo średnia szkoła ogólnokształcąca2 lata pracy na stanowisku zawiadowcy stacji dyżurnego ruchu
12Kontroler ruchu IIśrednia szkoła kolejowa o specjalności ruchowo-przewozowej albo średnia szkoła ogólnokształcąca5 lat pracy na stanowisku zawiadowcy stacji dyżurnego ruchu
13Pomocnik rewidenta wagonów I szkoła podstawowa wstępny staż pracy poprzedzony przyuczeniem do czynności smarowania wagonów według ustalonego programupomocnika rewidenta wagonów
14Rewident wagonów I zasadnicza szkoła zawodowa o kierunku mechanicznym lub odbyta nauka zawodu w kierunku mechanicznymwstępny staż pracy na stanowisko rewidenta wagonówpomocnika rewidenta wagonów
15Palacz kotłów przewoźnych (parowozu) I szkoła podstawowa wstępny staż pracy poprzedzony przyuczeniem do czynności palacza kotłów przewoźnych według ustalonego programupalacza kotłów przewoźnych (parawozu)
16Pomocnik maszynisty parowozu I zasadnicza szkoła zawodowa o kierunku mechanicznym lub odbyta nauka zawodu w kierunku mechanicznymwstępny staż pracy na stanowisko pomocnika maszynisty parowozupomocnika maszynisty parowozu
17Pomocnik maszyszynisty spalinowych pojazdów trakcyjnych I zasadnicza szkoła zawodowa o kierunku mechanicznym lub odbyta nauka zawodu w kierunku mechanicznymwstępny staż pracy na stanowisko pomocnika maszynisty spalinowych pojazdów trakcyjnych pomocnika maszynisty spalinowych pojazdów trakcyjnych
18Pomocnik maszynisty elektrycznych pojazdów trakcyjnych I zasadnicza szkoła zawodowa o kierunku elektrycznym lub odbyta nauka zawodu w kierunku elektrycznymwstępny staż pracy na stanowisko pomocnika maszynisty elektrycznych pojazdów trakcyjnych pomocnika maszynisty elektrycznych pojazdów trakcyjnych
19Kierowca drezyny motorowej I zasadnicza szkoła zawodowa o kierunku mechanicznym lub odbyta nauka zawodu w kierunku mechanicznymwstępny staż pracy na stanowisko kierowcy drezyny i wózka motorowego kierowcę drezyny motorowej
20Kierowca lokomotywki spalinowej (ciągnika wózka motorowego) I zasadnicza szkoła zawodowa o kierunku mechanicznym lub odbyta nauka zawodu w kierunku mechanicznym wstępny staż pracy na stanowisko kierowcy spalinowych pojazdów trakcyjnych o mocy poniżej 300 KM kierowcę lokomotywki spalinowej (ciągnika wózka motorowego)
21Maszynista parowozu I zasadnicza szkoła zawodowa o kierunku mechanicznym lub odbyta nauka zawodu na ślusarza naprawy parowozów2 lata pracy na stanowisku pomocnika maszynisty parowozu oraz 3-miesięczny wstępny staż pracy odbyty w formie zajęcia próbnego pod nadzorem na stanowisko maszynisty parowozumaszynistę parowozu
22Maszynista spalinowych pojazdów trakcyjnych I zasadnicza szkoła zawodowa o kierunku mechanicznym lub odbyta nauka zawodu na ślusarza naprawy spalinowych pojazdów trakcyjnych2 lata pracy na stanowisku pomocnika maszynisty spalinowych pojazdów trakcyjnych oraz 3-miesięczny wstępny staż pracy odbyty w formie zajęcia próbnego pod nadzorem na stanowisko maszynisty spalinowych pojazdów trakcyjnychmaszynistę spalinowych pojazdów trakcyjnych
23Maszynista elektrycznych pojazdów trakcyjnych I zasadnicza szkoła zawodowa o kierunku elektrycznym lub mechanicznym albo odbyta nauka zawodu w kierunku elektrycznym lub mechanicznym2 lata pracy na stanowisku pomocnika maszynisty elektrycznych pojazdów trakcyjnych oraz 3-miesięczny wstępny staż pracy odbyty w formie zajęcia próbnego pod nadzorem na stanowisko maszynisty elektrycznych pojazdów trakcyjnychmaszynistę elektrycznych pojazdów trakcyjnych
24Dyspozytor lokomotywowni IIzasadnicza szkoła zawodowa o kierunku mechanicznym lub elektrycznym bądź odbyta nauka zawodu w kierunku mechanicznym lub elektrycznym3 lata pracy na stanowisku maszynisty tego rodzaju pojazdu trakcyjnego, którym dysponuje lokomotywownia, oraz 2-miesięczny wstępny staż pracy odbyty w formie zajęcia próbnego pod nadzorem na stanowisko dyspozytora lokomotywowni maszynistę tego rodzaju pojazdu trakcyjnego, którym dysponuje lokomotywownia
25Zawiadowca lokomotywowni IIśrednia szkoła kolejowa o kierunku trakcyjnym albo inna średnia szkoła zawodowa o kierunku mechanicznym lub elektrycznymwstępny staż pracy na stanowisko zawiadowcy lokomotywowni, w tym 2-miesięczne zajęcia próbne pod nadzorem na to stanowiskozawiadowcę lokomotywowni
26Maszynista instuktor I zasadnicza szkoła zawodowa o kierunku mechanicznym lub elektrycznym 5 lat pracy na stanowisku maszynisty lokomotywy maszynistę tego rodzaju pojazdu trakkcyjnego, którym dysponuje lokomotywownia
27Zawiadowca odcinka sieci (podstacji) IIśrednia szkoła zawodowa o kierunku elektrycznym wstępny staż pracy na stanowisko zawiadowcy odcinka sieci trakcyjnej i zasilania zawiadowcę odcinka sieci (podstacji)
28Kontroler trakcji IIśrednia szkoła kolejowa o kierunku trakcyjnym albo inna średnia szkoła zawodowa o kierunku mechanicznym lub elektrycznym5 lat pracy na stanowisku zawiadowcy lokomotywowni oraz 2-miesięczny wstępny staż pracy odbyty w formie zajęcia próbnego pod nadzorem na stanowisko kontrolera trakcjizawiadowcę lokomotywowni
29Elektromonter taboru elektrycznego I zasadnicza szkoła zawodowa o kierunku elektrycznym lub odbyta nauka zawodu w kierunku elektrycznymwstępny staż pracy na stanowisko elektromontera taboru elektrycznego elektromontera taboru elektrycznego
30Elektromonter I zasadnicza szkoła zawodowa o kierunku elektrycznym lub odbyta nauka zawodu w kierunku elektrycznymwstępny staż pracy na stanowisko elektromontera sieci trakcji elektrycznej elektromontera sieci trakcji elektrycznej
31Dróżnik przejazdowy I szkoła podstawowa 2 miesiące pracy przy budowie i utrzymaniu nawierzchni kolejowej oraz przyuczenie do czynności dróżnika przejazdowegodróżnika przejazdowego
32Robotnik dokonujący obchodów toru I szkoła podstawowa 8 miesięcy pracy przy robotach związanych z budową, naprawą i utrzymaniem torów kolejowych, w tym co najmniej 2 miesiące na stanowisku dróżnika przejazdowego, oraz przyuczenie do czynności dróżnika obchodowegorobotnika dokonującego obchodów toru
33Tormistrz I szkoła podstawowa 2 lata pracy na stanowisku dróżnika tormistrza obchodowego
34Zawiadowca odcinka drogowego I średnia szkoła kolejowa lub inna średnia szkoła zawodowa o kierunku budowlanym, drogowym lub mechanicznymwstępny staż pracy na stanowisko zawiadowcy odcinka drogowego zawiadowcę odcinka drogowego
35Monter zabezpieczenia ruchu i łączności I zasadnicza szkoła zawodowa o kierunku elektrycznym lub mechanicznym albo odbyta nauka zawodu w kierunku elektrycznym lub mechanicznymwstępny staż pracy na stanowisko montera zabezpieczenia ruchu i łączności montera zabezpieczenia ruchu i łączności
36Zawiadowca odcinka sygnałowego I średnia szkoła kolejowa o kierunku automatyka ruchu kolejowego bądź teletechnika kolejowa lub inna średnia szkoła zawodowa o kierunku elektrycznym lub mechanicznym wstępny staż pracy na stanowisko zawiadowcy odcinka sygnałowegozawiadowcę odcinka sygnałowego
37Elektromonter podstacji trakcyjnych I Zasadnicza szkoła zawodowa o kierunku elektrycznym lub odbyta nauka zawodu w kierunku elektrycznymwstępny staż pracy na stanowisku elektromontera podstacji trakcyjnych elektromontera podstacji trakcyjnych
38Dyżurny ruchu blokowy I szkoła podstawowa2-letni staż pracy na stanowisku nastawniczego lub zwrotnicowegoDyżurnego ruchu blokowego

Część II

Wykaz stanowisk na kolejach należących do zakładów górniczych i na kolejach piaskowych, nie odpowiadających pod względem czynności stanowiskom występującym w nomenklaturze przedsiębiorstwa "Polskie Koleje Państwowe", oraz warunki, jakim powinni odpowiadać pracownicy zatrudnieni na tych stanowiskach.

Lp.Nazwa stanowiska Stopień zdolności do pracyWykształcenie Rodzaj odbytej służby przygotowawczej oraz staż pracy Wymagany egzamin na:
1 2 3 4 5 6
1Kierownik działu kolejowego II 1) wyższa szkoła te chniczna o specjaności kolejowej - tytuł magistra inżyniera 2 lata pracy w dozorze ruchu kolejowego, w tym 1/2 roku na stanowisku sztygaradyżurnego ruchu
2) wyższa szkoła techniczna o specjalności kolejowej - tytuł inżyniera3 lata pracy w dozorze ruchu kolejowego, w tym 1/2 roku na stanowisku sztygara oddziału kolejowego
3) średnia szkoła te chniczna o specjalności kolejowej - tytuł technika5 lat pracy w dozorze ruchu kolejowego, w tym 1 rok na stanowisku sztygara oddziału kolejowego
2Sztygar oddziału kolejowego I 1) wyższa szkoła techniczna o specjalności kolejowej, mechanicznej lub elektrycznej - tytuł magistra inżyniera6 miesięcy pracy w dozorze ruchu kolejowegodyżurnego ruchu
2) wyższa szkoła techniczna o specjalności kolejowej, mechanicznej lub elektrycznej - tytuł inżyniera 1 1/2 roku pracy w dozorze ruchu kolejowego
3) średnia szkoła techniczna o specjalności kolejowej, mechanicznej lub elektrycznej - tytuł technika2 lata pracy w dozorze ruchu kolejowego
4) średnia szkoła ogólnokształcąca5 lat pracy w dozorze ruchu kolejowego, w tym 2 lata na stanowisku sztygara zmianowego oddziału kolejowego
5) zasadnicza szkoła zawodowa o specjalności kolejowej mechanicznej lub elektrycznej3 lata pracy na stanowisku sztygara zmianowego oddziału kolejowego
3Sztygar zmianowy oddziału kolejowego I 1) wyższa szkoła techniczna o specjalności kolejowej, mechanicznej lub elektrycznej - tytuł magistra inżyniera 6 miesięcy pracy na stanowisku dyżurnego ruchudyżurnego ruchu
2) wyższa szkoła techniczna o specjalności kolejowej, mechanicznej lub elektrycznej - tytuł inżyniera 1 1/2 roku pracy na stanowisku dyżurnego ruchu
3) średnia szkoła techniczna o specjalności kolejowej, mechanicznej lub elektrycznej2 lata pracy na stanowisku dyżurnego ruchu
4) średnia szkoła ogólnokształcąca3 lata pracy na stanowisku dyżurnego ruchu
5) zasadnicza szkoła zawodowa o specjalności kolejowej, mechanicznej lub elektrycznej3 lata pracy na stanowisku dyżurnego ruchu
4Naczelny inżynier przewozów i trakcji kolejowej II1) inżynier komunikacji wstępny staż pracy na wymagane stanowiskodyżurnego ruchu
2) średnia szkoła kolejowa 10-letni staż pracy w transporcie kolejowym
5Kierownik ruchu kolejowego II 1) inżynier komunikacji wstępny staż pracy na wymagane stanowisko
2) średnia szkoła kolejowa5 lat pracy w transporcie kolejowym dyżurnego ruchu
3) średnie wykształcenie10-letni staż pracy w transporcie kolejowym
6Nadsztygar przewozów II1) inżynier komunikacji wstępny staż pracy na wymagane stanowisko
2) średnia szkoła kolejowa 3-letni staż pracy w transporcie kolejowymdyżurnego ruchu
3) wykształcenie średnie 5-letni staż pracy w transporcie kolejowym
7Sztygar objazdowy przewozów II1) inżynier komunikacjiwstępny staż pracy w transporcie w odpowiedniej służbie dyżurnego ruchu
2) średnia szkoła kolejowa 2-letni staż pracy w transporcie kolejowym w odpowiedniej służbie
8Maszynista przesuwnicy wagonów I szkoła podstawowa wstępny staż pracy przy obsłudze przesuwnicy wagonów według ustalonego programu maszynistę przesuwnicy wagonów
9Maszynista przyciągarki wagonów I szkoła podstawowa wstępny staż pracy przy obsłudze przyciągarki wagonów według ustalonego programumaszynistę przyciągarki wagonów
1 § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 9 kwietnia 1970 r. (Dz.U.70.10.87) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 maja 1970 r.
2 § 2 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 9 kwietnia 1970 r. (Dz.U.70.10.87) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 maja 1970 r.
3 § 3 ust. 2:

- dodany przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 kwietnia 1970 r. (Dz.U.70.10.87) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 maja 1970 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 28 listopada 1975 r. (Dz.U.75.41.217) zmieniającym nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1976 r.

4 § 3 ust. 3 zmieniony i według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 kwietnia 1970 r. (Dz.U.70.10.87) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 maja 1970 r.
5 § 6 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 9 kwietnia 1970 r. (Dz.U.70.10.87) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 maja 1970 r.
6 § 7 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 9 kwietnia 1970 r. (Dz.U.70.10.87) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 maja 1970 r.
7 § 9 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 i według numeracji ustalonej przez pkt 5 rozporządzenia z dnia 9 kwietnia 1970 r. (Dz.U.70.10.87) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 maja 1970 r.
8 § 9 ust. 2 dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 9 kwietnia 1970 r. (Dz.U.70.10.87) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 maja 1970 r.
9 § 12 ust. 1 zmieniony § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 9 kwietnia 1970 r. (Dz.U.70.10.87) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 maja 1970 r.
10 § 13 zmieniony przez § 1 pkt 1 i pkt 7 rozporządzenia z dnia 9 kwietnia 1970 r. (Dz.U.70.10.87) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 maja 1970 r.
11 § 15 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 9 kwietnia 1970 r. (Dz.U.70.10.87) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 maja 1970 r.
12 Załącznik:

- zmieniony przez § 1 pkt 8 i 9 rozporządzenia z dnia 9 kwietnia 1970 r. (Dz.U.70.10.87) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 maja 1970 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 28 listopada 1975 r. (Dz.U.75.41.217) zmieniającym nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 1976 r.