Określenie trybu uznawania instytucji klasyfikacyjnej do sprawowania nadzoru technicznego nad statkami oraz rodzajów i zakresów przeglądów statków morskich.
Dz.U.2002.208.1768
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 20 listopada 2002 r.
w sprawie określenia trybu uznawania instytucji klasyfikacyjnej do sprawowania nadzoru technicznego nad statkami oraz rodzajów i zakresów przeglądów statków morskich.
________
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302)
ZAŁĄCZNIKI
ZAŁĄCZNIK Nr 1
KRYTERIA, KTÓRE POWINNA SPEŁNIAĆ INSTYTUCJA KLASYFIKACYJNA UBIEGAJĄCA SIĘ O UZNANIE
KRYTERIA, KTÓRE POWINNA SPEŁNIAĆ INSTYTUCJA KLASYFIKACYJNA UBIEGAJĄCA SIĘ O UZNANIE
I.
Kryteria ogólne
Kryteria ogólne
II.
Kryteria szczegółowe
Kryteria szczegółowe
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WZÓR UMOWY
WZÓR UMOWY
zawarta pomiędzy
Ministrem Infrastruktury
Rzeczypospolitej Polskiej
a
.................................................
(pełna nazwa instytucji klasyfikacyjnej)
o uznaniu instytucji klasyfikacyjnej do sprawowania nadzoru technicznego nad statkami o polskiej przynależności
Niniejsza umowa zawarta na podstawie postanowień rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 20 listopada 2002 r. w sprawie określenia trybu uznawania instytucji klasyfikacyjnej do sprawowania nadzoru technicznego nad statkami oraz rodzajów i zakresów przeglądów statków morskich (Dz. U. Nr 208, poz. 1768) pomiędzy Ministrem Infrastruktury Rzeczypospolitej Polskiej, zwanym dalej organem administracji morskiej, a (wpisać pełną nazwę instytucji klasyfikacyjnej i siedzibę jej centrali), zwanym dalej instytucją klasyfikacyjną - jest zgodna z postanowieniami rezolucji Zgromadzenia Ogólnego Międzynarodowej Organizacji Morskiej A.739(18) wraz z dalszymi poprawkami i uzupełnieniami.
1. Na podstawie niniejszej umowy uznaje się ................
jako instytucję klasyfikacyjną do sprawowania nadzoru
technicznego nad statkami o polskiej przynależności w
zakresie ................................................
.........................................................
.........................................................
(określić zakres uznania)
2.1. Szczegółowy zakres przeglądów koniecznych do wydania poszczególnych dokumentów statku, wymaganych umowami międzynarodowymi i przepisami prawa wewnętrznego, określa załącznik do niniejszej umowy.
2.2. Powierzenie instytucji klasyfikacyjnej czynności organu inspekcyjnego wykraczających poza zakres określony w załączniku do niniejszej umowy, może nastąpić po uprzednim uzgodnieniu przez obie strony zakresu tych czynności.
2.3. W zakresie powierzonych czynności organu inspekcyjnego instytucja klasyfikacyjna jest zobowiązana do współpracy z inspektorami Kontroli Państwa Portu (Port State Control) w celu usunięcia braków wykrytych na statku podczas ich inspekcji i poinformowania organu administracji morskiej o podjętych działaniach.
2.4. W przypadku zatrzymania statku przez Kontrolę Państwa Portu organ administracji morskiej po sprawdzeniu przyczyn wystąpienia braków i ich zakresu może zażądać asysty instytucji klasyfikacyjnej.
2.5. Jeżeli w czasie wykonywania przez instytucję klasyfikacyjną czynności organu inspekcyjnego zostaną na statku stwierdzone uszkodzenia lub braki mające wpływ na bezpieczne wyjście statku z portu i bezpieczeństwo żeglugi, instytucja klasyfikacyjna zobowiązana jest powiadomić o tym niezwłocznie organ administracji morskiej i podjąć działania naprawcze dla przywrócenia standardów bezpieczeństwa.
2.6. Instytucja klasyfikacyjna powinna unikać jakichkolwiek działań, które mogą przynosić sporne korzyści.
2.7. Wykonywanie powierzonych czynności organu inspekcyjnego będzie akceptowane przez organ administracji morskiej, pod warunkiem utrzymywania przez instytucję klasyfikacyjną kryteriów ustalonych dla uznanej instytucji klasyfikacyjnej.
3.1. Jakiekolwiek interpretacje postanowień umów międzynarodowych, określanie rozwiązań równoważnych i akceptacja środków zastępczych należą do organu administracji morskiej, a instytucja klasyfikacyjna powinna ściśle współpracować z administracją morską przy ich określaniu.
3.2. Wydawanie zwolnień z postanowień umów międzynarodowych należy do organu administracji morskiej.
3.3. W uzasadnionych przypadkach, jeżeli postanowienia umów międzynarodowych nie są spełnione, a w porcie, w którym statek się znajduje, nie ma możliwości wykonania gruntownej i trwałej naprawy i wymiany lub uzupełnienia brakującego wyposażenia, instytucja klasyfikacyjna zobowiązana jest określić, a następnie uzgodnić z administracją morską czasowe warunki, które umożliwią bezpieczne przejście statku do portu, gdzie trwałe naprawy, wymiana lub uzupełnienie wyposażenia będą dokonane.
4.1. Instytucja klasyfikacyjna będzie przekazywać organom administracji morskiej aktualne przepisy, zasady nadzoru, instrukcje, formularze dokumentów i sprawozdań z zakresu objętego umową, a także informatory adresowe, w językach polskim i angielskim.
4.2. Instytucja klasyfikacyjna będzie przekazywać organom administracji morskiej kopie dokumentów i sprawozdań potwierdzających wykonanie czynności objętych umową.
4.3. Instytucja klasyfikacyjna będzie przekazywać organom administracji morskiej informacje o każdej awarii i wypadku statku, a także o stwierdzonych podczas przeglądów brakach i niespełnianiu standardów bezpieczeństwa.
4.4. Instytucja klasyfikacyjna zapewni organom administracji morskiej automatyczny wgląd do baz danych o statkach, w tym do statusów klasyfikacyjnych statków.
4.5. Instytucja klasyfikacyjna zapewni organom administracji morskiej wgląd do dokumentacji technicznej i zbiorów analiz awarii, w zakresie statków objętych niniejszą umową.
4.6. Organ administracji morskiej będzie przekazywać instytucji klasyfikacyjnej kopie dokumentów prawnych, wymagań i instrukcji w zakresie obowiązującym statki o polskiej przynależności.
4.7. Organ administracji morskiej będzie co kwartał przekazywać instytucji klasyfikacyjnej aktualną listę statków morskich o polskiej przynależności objętych niniejszą umową.
4.8. Wzajemna efektywna łączność między instytucją klasyfikacyjną i organem administracji morskiej w zakresie współpracy technicznej będzie utrzymywana na bieżąco poprzez nowoczesne środki telekomunikacyjne.
5.1. Organ administracji morskiej będzie uczestniczyć w opiniowaniu projektów przepisów technicznych i zasad nadzoru technicznego nad statkami.
5.2. Organ administracji morskiej będzie otrzymywać roczne sprawozdania instytucji klasyfikacyjnej z realizacji powierzonych umową czynności, zawierające również potwierdzenie utrzymania kryteriów dla uznanej instytucji klasyfikacyjnej.
5.3. Organ administracji morskiej zastrzega sobie prawo do przeprowadzenia audytu instytucji klasyfikacyjnej.
5.4. Organ administracji morskiej będzie przeprowadzać niezapowiedziane inspekcje kontrolne statków przez własne organy inspekcyjne.
6.1. Opłaty
6.1.1. Opłaty za przeprowadzane przeglądy będą pobierane bezpośrednio od zleceniodawcy przez instytucję klasyfikacyjną zgodnie z jej taryfą opłat.
6.2. Poufność informacji
6.2.1. Instytucja klasyfikacyjna, jej kierownictwo, inspektorzy i pracownicy zapewnią pełną poufność informacji otrzymywanych od organów administracji morskiej.
6.3. Inspektorzy i podwykonawcy
6.3.1. Powierzone czynności organu inspekcyjnego będą wykonywane przez inspektorów zatrudnionych i odpowiednio wyszkolonych przez instytucję klasyfikacyjną.
6.3.2. W uzasadnionych przypadkach czynności powierzone umową mogą być zlecone inspektorom zatrudnionym przez inne instytucje klasyfikacyjne, na zasadach określonych we wzajemnych umowach o zastępstwie.
6.3.3. Podwykonawcy wykonujący próby, pomiary, badania nieniszczące i naprawy muszą posiadać uznanie instytucji klasyfikacyjnej lub organu administracji morskiej.
6.3.4. Wykonywanie czynności inspekcyjnych lub działalność podwykonawcy może nastąpić wyłącznie za zgodą organu administracji morskiej.
6.4. Odpowiedzialność
6.4.1. W przypadku kiedy zostanie udowodnione, że utrata życia, zdrowia lub majątku nastąpiła w wyniku rozmyślnego postępowania lub rażącego zaniedbania instytucji klasyfikacyjnej, jej inspektorów lub innych osób działających w jej imieniu w czasie wykonywania powierzonych umową czynności, organ administracji morskiej jest uprawniony do uzyskania rekompensaty od instytucji klasyfikacyjnej.
6.4.2. W przypadku kiedy w wyniku postępowania sądowego zostanie udowodnione, że utrata życia, zdrowia lub majątku nastąpiła w wyniku rozmyślnego postępowania lub rażącego zaniedbania instytucji klasyfikacyjnej, jej inspektorów lub innych osób działających w jej imieniu w czasie wykonywania powierzonych umową czynności, organ administracji morskiej jest uprawniony do uzyskania rekompensaty finansowej do wysokości określonej w zasadach działalności nadzorczej instytucji klasyfikacyjnej.
6.4.3. Jeżeli przeciwko organowi administracji morskiej będzie prowadzone lub może być prowadzone postępowanie o poniesienie odpowiedzialności, to instytucja klasyfikacyjna powinna być niezwłocznie o tym powiadomiona, a organ administracji morskiej, w celu informacyjnym, powinien przesłać instytucji klasyfikacyjnej roszczenia oraz inne odnoszące się do sprawy dokumenty.
6.4.4. Organ administracji morskiej nie podpisze ugody, wiążącej się z przyjęciem odpowiedzialności bez zgody instytucji klasyfikacyjnej, której wydania instytucja klasyfikacyjna nie powinna bezpodstawnie odmawiać.
6.4.5. Instytucja klasyfikacyjna, wykonując powierzone umową czynności, ma prawo przy współpracy z klientem stosować własne klauzule odpowiedzialności.
6.4.6. Instytucja klasyfikacyjna ani jej inspektorzy nie ponoszą odpowiedzialności cywilnej z tytułu ewentualnych szkód mogących powstać w związku lub w następstwie wykonywania czynności powierzonych umową lub przekazanych informacji bądź ocen.
6.4.7. Instytucja klasyfikacyjna w żadnym przypadku nie będzie ponosiła odpowiedzialności z tytułu strat pośrednich (utraty spodziewanych korzyści, utraty kontraktu, niemożliwości rozpoczęcia lub kontynuacji działalności itp.) poniesionych przez klienta, a mających związek z wykonywaniem powierzonych umową czynności.
6.4.8. Instytucja klasyfikacyjna zobowiązana jest zawrzeć umowy ubezpieczeniowe od odpowiedzialności i utrzymywać ich ważność przez cały okres obowiązywania niniejszej umowy.
6.5. Prawodawstwo i rozwiązywanie sporów
6.5.1. Niniejsza umowa jest zgodna z prawem polskim.
6.5.2. W czasie wykonywania powierzonych umową czynności instytucja klasyfikacyjna, jej kierownictwo i inspektorzy są chronieni na zasadach dotyczących funkcjonariuszy publicznych.
6.5.3. Spory wynikające z postanowień niniejszej umowy powinny być rozwiązywane przez obie strony polubownie, drogą negocjacji, przy wzajemnym zrozumieniu.
6.5.4. Jeżeli rozwiązanie sporów nie nastąpi polubownie, właściwym do rozwiązania sporów wynikających z niniejszej umowy jest sąd, w którego okręgu znajduje się siedziba organu administracji morskiej.
7.1. Zmiany do umowy i załącznika do niej będą wprowadzane oddzielnym pismem aneksu, po uzgodnieniu przez obie strony.
8.1. Umowa wchodzi w życie z dniem ......... i jest ważna na czas nieokreślony/określony ......... lat*), z zastrzeżeniem ust. 7.
8.2. Organ administracji morskiej może zawiesić uznanie instytucji klasyfikacyjnej ze skutkiem natychmiastowym w przypadku rażącego naruszenia przez nią zasad dotyczących bezpieczeństwa na morzu i ochrony środowiska morskiego, z zastrzeżeniem § 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 20 listopada 2002 r. w sprawie określenia trybu uznawania instytucji klasyfikacyjnej do sprawowania nadzoru technicznego nad statkami oraz rodzajów i zakresów przeglądów statków morskich.
8.3. Każda ze stron ma prawo do pisemnego wypowiedzenia umowy z 12-miesięcznym wyprzedzeniem.
Niniejsza umowa została sporządzona dnia ......... w ......... w dwóch identycznych egzemplarzach, każdy w języku polskim i angielskim, po jednym egzemplarzu dla każdej ze stron, i została podpisana przez uprawnione osoby każdej ze stron.
............................... ..........................
(instytucja klasyfikacyjna) (Minister Infrastruktury)
________
*) Niepotrzebne skreślić.
Załącznik do umowy pomiędzy
Ministrem Infrastruktury Rzeczypospolitej Polskiej
a
.................................................
(wpisać pełną nazwę instytucji klasyfikacyjnej)
o uznaniu instytucji klasyfikacyjnej do sprawowania nadzoru technicznego nad statkami o polskiej przynależności
Oznaczenia symboli określających zakres udzielanego uznania i rodzaje przeglądów:
Cz - zakres oznaczający weryfikację i zatwierdzenie dokumentacji technicznej, certyfikację materiałów, wyrobów, urządzeń i wyposażenia, przeprowadzanie przeglądów i wydawanie sprawozdań z przeglądów stanowiących podstawę do wystawienia stałych dokumentów statków określonych w umowach międzynarodowych i odrębnych przepisach,
S - zakres określony każdorazowo w zależności od potrzeb,
PW - przegląd wstępny,
PO - przegląd okresowy,
PP/PR - przegląd pośredni/przegląd roczny,
PD - przegląd doraźny,
ZW - zwolnienie,
A - wyłącznie administracja,
N/Z - nie ma zastosowania.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »