Określenie szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych prowadzonych poza resortem oświaty i wychowania oraz nadzór pedagogiczny nad nimi.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1976.29.171

Akt utracił moc
Wersja od: 20 lutego 1981 r.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 30 lipca 1976 r.
w sprawie określenia szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych prowadzonych poza resortem oświaty i wychowania oraz nadzoru pedagogicznego nad nimi.

Na podstawie art. 35 ust. 3 ustawy z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania (Dz. U. z 1961 r. Nr 32, poz. 160, z 1971 r. Nr 12, poz. 115, z 1972 r. Nr 16, poz. 114 i z 1975 r. Nr 45, poz. 234) oraz w związku z art. 76 ust. 1 ustawy z dnia 25 stycznia 1958 r. o radach narodowych (Dz. U. z 1975 r. Nr 26, poz. 139) zarządza się, co następuje:
Zakłady pracy podległe ministrom innym niż Minister Oświaty i Wychowania mogą prowadzić:
1)
zasadnicze szkoły zawodowe przyzakładowe dla młodocianych pracowników zatrudnionych w zakładach pracy w celu nauki zawodu,
2)
zasadnicze szkoły zawodowe (wydziały), w których nauka odbywa się bez oderwania od pracy, kształcące dorosłych pracowników zakładów pracy w zawodach typowych dla tych zakładów,
3)
średnie studia zawodowe dla dorosłych pracowników zakładów pracy o kierunkach kształcenia odpowiednich dla tych zakładów,
4)
technika i licea zawodowe przyzakładowe, w których nauka odbywa się bez oderwania od pracy, kształcące dorosłych pracowników zakładów pracy w zawodach typowych dla tych zakładów,
5)
szkoły mistrzów, kształcące pracowników zakładów pracy w zawodach typowych dla tych zakładów,
6)
przyzakładowe przedszkola, świetlice dziecięce, ogrody jordanowskie, domy wczasów dziecięcych, sezonowe placówki wczasów dla dzieci i młodzieży (kolonie, obozy i półkolonie),
7)
szkoły zawodowe innych typów oraz kursy zawodowe określone przez Ministra Oświaty i Wychowania.
1.
Ministrowie, którym podlegają zakłady pracy prowadzące szkoły i inne placówki oświatowo-wychowawcze:
1)
opracowują resortowe projekty planów rozwoju szkolnictwa zawodowego oraz innych placówek oświatowo-wychowawczych według wytycznych Ministra Oświaty i Wychowania,
2)
organizują w zakładach pracy praktyczną naukę zawodu we wszystkich jej formach oraz praktyki dla uczniów szkół zawodowych,
3)
zapewniają współudział resortowych instytutów naukowo-badawczych w opracowywaniu projektów planów i programów nauczania w zawodach typowych dla danego resortu oraz zmian w nomenklaturze zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego.
2.
Ministrowie oraz podległe im zakłady pracy prowadzące szkoły i inne placówki oświatowo-wychowawcze współdziałają z Ministrem Oświaty i Wychowania oraz z wojewodami (prezydentami miast stopnia wojewódzkiego) w zapewnieniu warunków prawidłowego funkcjonowania szkolnictwa zawodowego i kształcenia ustawicznego, a w szczególności:
1)
występują do wojewody (prezydenta miasta stopnia wojewódzkiego) z wnioskami w sprawach sieci i profilu szkół zawodowych, zawodów i specjalności nauczanych w szkołach, struktury rekrutacyjnej, terytorialnego zasięgu szkół międzywojewódzkich, organizacji kształcenia praktycznego w zakładach pracy,
2)
uczestniczą w wyposażeniu i modernizacji szkół, warsztatów, internatów szkolnych w niezbędne środki materialno-techniczne i pomoce naukowo-dydaktyczne,
3)
podejmują zadania związane z budową i remontami obiektów szkolnych, warsztatów, internatów z resortowych lub zakładowych środków inwestycyjnych oraz własnych środków wykonawczych,
4)
zapewniają kooperację z warsztatami szkolnymi w zakresie rodzaju robót szkoleniowo-produkcyjnych i zapewniają w maksymalnym stopniu zaopatrzenie materiałowe,
5)
udostępniają, w miarę potrzeby, w celach dydaktycznych pracownie, warsztaty i laboratoria oraz inne nowoczesne stanowiska pracy szkołom kształcącym kadry na potrzeby danej branży.
3.
Na wniosek Ministra Oświaty i Wychowania lub wojewody (prezydenta miasta stopnia wojewódzkiego) ministrowie delegują odpowiednich specjalistów do udziału w kontroli poziomu kształcenia zawodowego.
 
1.
Nadzór pedagogiczny nad szkolnictwem zawodowym i innymi placówkami oświatowo-wychowawczymi z wyjątkiem szkół rolniczych i innych placówek oświaty rolniczej sprawuje Minister Oświaty i Wychowania, który w szczególności:
1)
ustala zasady tworzenia i funkcjonowania szkół,
2)
ustala limity przyjęć uczniów według typów szkół i kierunków kształcenia oraz wytyczne w sprawie planów rozwoju szkolnictwa zawodowego,
3)
na podstawie resortowych projektów planów rocznych i wieloletnich opracowuje zbiorcze projekty planów rocznych i wieloletnich kształcenia i rozwoju szkolnictwa zawodowego oraz innych placówek oświatowo-wychowawczych,
4)
opiniuje zamierzenia inwestycyjne szkolnictwa zawodowego (ujęte w projektach planów rocznych i wieloletnich), zgłaszane przez ministrów,
5)
opracowuje zapotrzebowanie na kadry pracowników pedagogicznych szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych,
6)
ustala nomenklaturę zawodów i specjalności szkolnictwa zawodowego,
7)
zatwierdza plany, programy nauczania i wychowania dla szkół zawodowych, a dla innych form kształcenia, dokształcania i doskonalenia zawodowego opracowuje wytyczne,
8)
ustala normy zaopatrzenia szkół w pomoce naukowo-dydaktyczne,
9)
ustala zasady przyjęć kandydatów, promowania i egzaminowania uczniów,
10)
określa kwalifikacje uzyskane po ukończeniu odpowiedniego typu szkoły lub kursu,
11)
ustala zakres i formy opieki socjalno-bytowej nad uczniami,
12)
tworzy w ramach ustalonego funduszu płac uczniów rezerwę, z której za jego zgodą mogą korzystać resorty dysponujące funduszem płac uczniów szkół przyzakładowych,
13)
dokonuje okresowych analiz sytuacji w szkolnictwie oraz inicjuje środki zapewniające realizację planowanych zadań dydaktyczno-wychowawczych,
14)
przeprowadza kontrolę i ocenę pracy dydaktyczno-wychowawczej szkół.
2.
Nadzór pedagogiczny nad szkolnictwem rolniczym i innymi placówkami oświaty rolniczej sprawuje Minister Rolnictwa, który w szczególności:
1)
ustala wytyczne w sprawie planów rozwoju oświaty rolniczej, określające wielkość, kierunki i formy kształcenia kadr na potrzeby rolnictwa,
2)
ustala zasady tworzenia i funkcjonowania szkół rolniczych oraz innych placówek oświaty rolniczej,
3)
na podstawie wojewódzkich projektów planów rocznych i wieloletnich opracowuje zbiorcze projekty planów rocznych i wieloletnich kształcenia i rozwoju szkolnictwa rolniczego oraz innych placówek oświaty rolniczej,
4)
opiniuje zamierzenia inwestycyjne szkolnictwa rolniczego, ujęte w projektach planów wojewódzkich,
5)
ustala limity przyjęć uczniów do szkół,
6)
opracowuje zapotrzebowanie na kadry pracowników pedagogicznych szkół i innych placówek oświaty rolniczej,
7)
przygotowuje projekty nomenklatury zawodów i specjalności zawodowych szkolnictwa rolniczego,
8)
zatwierdza plany i programy nauczania dla szkół rolniczych i innych placówek oświaty rolniczej,
9)
ustala normy zaopatrzenia szkół w pomoce naukowe,
10)
ustala zasady przyjęć kandydatów do szkół, promowania i egzaminowania uczniów,
11)
ustala zakres i formy opieki socjalno-bytowej nad uczniami,
12)
przeprowadza kontrolę i ocenę pracy dydaktyczno-wychowawczej szkół oraz inicjuje środki zapewniające doskonalenie tej pracy.
3.
Przy wykonywaniu zadań określonych w ust. 2 pkt 2, 8, 10 i 11 Minister Rolnictwa uwzględnia wytyczne ustalane przez Ministra Oświaty i Wychowania w zakresie szkolnictwa zawodowego; zadanie określone w ust. 2 pkt 12 wykonuje wspólnie z Ministrem Oświaty i Wychowania.
Nadzór pedagogiczny nad wszystkimi szkołami zawodowymi i innymi placówkami oświatowo-wychowawczymi na terenie województwa sprawuje wojewoda (prezydent miasta stopnia wojewódzkiego). Nadzór ten obejmuje w szczególności:
1)
wdrażanie w życie zarządzeń, instrukcji i wytycznych w dziedzinie organizacji szkolnictwa i pracy dydaktyczno-wychowawczej, a także działalności opiekuńczej i socjalnej,
2)
nadzór nad realizacją programów kształcenia i wychowania młodzieży,
3)
podejmowanie niezbędnych przedsięwzięć i środków zmierzających do wyrównywania poziomu pracy szkół oraz innych placówek oświatowo-wychowawczych,
4)
koordynowanie przedsięwzięć wychowawczych podejmowanych przez poszczególne resorty, instytucje i organizacje społeczne w zakresie profilaktyki społecznej i resocjalizacji młodzieży,
5)
opracowywanie planów rozwoju szkolnictwa zawodowego na obszarze województwa,
6)
przeprowadzanie wizytacji, kontroli i oceny pracy szkół i innych placówek oświatowo-wychowawczych, wydawanie poleceń oraz przedstawianie zainteresowanym ministrom wniosków i postulatów w zakresie organizacji, wyników nauczania i wychowania, warunków pracy szkół, dostosowania do potrzeb kadrowych sieci szkół i kierunków kształcenia oraz stanu wyposażenia i wykorzystania obiektów szkolnych,
7)
otwieranie, przekształcanie i likwidację szkół oraz innych placówek oświatowo-wychowawczych, z tym że otwieranie, przekształcanie i likwidacja szkół kształcących w zawodach i specjalnościach unikalnych wymaga zgody Ministra Oświaty i Wychowania.
Przepisy rozporządzenia dotyczące ministrów stosuje się odpowiednio do kierowników urzędów centralnych.
Zadania określone w § 2 ust. 1 pkt 1 oraz w § 3 pkt 2, 3, 5, 6, 10, 11 i 12 Minister Oświaty i Wychowania wykonuje w porozumieniu z Ministrem Pracy, Płac i Spraw Socjalnych.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 1962 r. w sprawie określenia szkół oraz innych placówek oświatowo-wychowawczych i opiekuńczo-wychowawczych prowadzonych poza resortem oświaty i szkolnictwa wyższego (Dz. U. z 1970 r. Nr 26, poz. 212 i z 1971 r. Nr 19, poz. 184).
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 1976 r.
1 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia z dnia 6 lutego 1981 r. (Dz.U.81.3.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lutego 1981 r.
2 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 6 lutego 1981 r. (Dz.U.81.3.14) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 lutego 1981 r.