Określenie szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy w ramach działań objętych Krajowym Programem Restrukturyzacji.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2009.183.1433
Akt utracił moc Wersja od: 23 września 2010 r.
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 22 października 2009 r.
w sprawie określenia szczegółowych warunków i trybu przyznawania oraz wypłaty pomocy w ramach działań objętych Krajowym Programem Restrukturyzacji
Na podstawie art. 34k ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 231, poz. 1702, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i tryb przyznawania oraz wypłaty pomocy finansowej w ramach działań: "Modernizacja gospodarstw rolnych" oraz "Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej", objętych Krajowym Programem Restrukturyzacji, zwanej dalej "pomocą", w tym szczegółowe wymagania, jakim powinna odpowiadać umowa, na podstawie której jest przyznawana pomoc, zwana dalej "umową".
Pomoc w ramach działania "Modernizacja gospodarstw rolnych" przyznaje się, jeżeli:
1)
zakup maszyn lub urządzeń, o których mowa w art. 34b ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych, zwanej dalej "ustawą":a)
jest uzasadniony ze względu na produkcję rolną, inną niż uprawa buraków cukrowych, prowadzoną przez producenta rolnego lub którą zamierza on prowadzić,b)
nie jest finansowany z udziałem innych środków publicznych;2)
producent rolny zobowiąże się do nieprzenoszenia własności lub posiadania maszyn i urządzeń objętych pomocą przez co najmniej 5 lat od dnia jej wypłaty.1.
Pomoc w ramach działania "Modernizacja gospodarstw rolnych" obejmuje refundację części kosztów kwalifikowalnych, na które składają się koszty zakupu maszyn lub urządzeń, o których mowa w art. 34b ust. 2 ustawy.2.
Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się koszty poniesione przez producenta rolnego:1)
od dnia zawarcia umowy;2)
w kwocie pieniężnej wydatkowanej w formie rozliczenia bezgotówkowego.3.
W przypadku przyznania pomocy do kosztów kwalifikowalnych zalicza się również koszty poniesione przez producenta rolnego przed dniem zawarcia umowy, lecz nie wcześniej niż od dnia, w którym został złożony wniosek o przyznanie pomocy.4.
Pomoc nie obejmuje kosztów innych niż określone w ust. 1, w szczególności:1)
podatku od towarów i usług (VAT);2)
kosztu transportu maszyn lub urządzeń.5.
Refundacji podlegają koszty kwalifikowalne w wysokości poniesionej przez producenta rolnego, nie więcej jednak niż 40 % kosztów kwalifikowalnych.6.
Pomoc przyznaje się i wypłaca do wysokości limitu, który wynosi 50 tys. złotych na jednego producenta rolnego i na jedno gospodarstwo rolne, przy czym wysokość pomocy przyznanej na zakup maszyn i urządzeń objętych jednym wnioskiem o przyznanie pomocy nie może być niższa niż 2 tys. złotych na jednego producenta rolnego i na jedno gospodarstwo rolne.
Pomoc w ramach działania "Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej" przyznaje się, jeżeli:
1)
inwestycje, o których mowa w art. 34c ust. 2 ustawy:a)
są uzasadnione ekonomicznie, w tym pod względem ich kosztów,b)
nie są finansowane z udziałem innych środków publicznych;2)
przedsiębiorca zobowiąże się do prowadzenia działalności w zakresie przetwórstwa, o którym mowa w art. 34c ust. 2 ustawy, przez co najmniej 5 lat od dnia wypłaty środków z tytułu pomocy.1.
Pomoc w ramach działania "Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej" obejmuje refundację części kosztów kwalifikowalnych, na które składają się koszty inwestycji, o których mowa w art. 34c ust. 2 ustawy, w tym koszty:1)
budowy lub modernizacji zakładów przetwórstwa produktów rolnych na cele energetyczne;2)
ogólne - bezpośrednio związane z przygotowaniem i realizacją inwestycji.2.
Do kosztów kwalifikowalnych zalicza się koszty poniesione przez przedsiębiorcę:1) 3
od dnia złożenia wniosku o przyznanie pomocy;2)
w kwocie pieniężnej wydatkowanej w formie rozliczenia bezgotówkowego.3. 4
W przypadku przyznania pomocy do kosztów kwalifikowalnych zalicza się również koszty poniesione przez przedsiębiorcę przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy, lecz nie wcześniej niż od dnia 1 października 2008 r.4.
Pomoc nie obejmuje kosztów innych niż określone w ust. 1, w szczególności:1)
podatku od towarów i usług (VAT);2)
nabycia nieruchomości;3)
nabycia rzeczy używanych.5.
Refundacji podlegają koszty kwalifikowalne w wysokości poniesionej przez przedsiębiorcę, nie więcej jednak niż:1)
50 % kosztów kwalifikowalnych - w przypadku inwestycji realizowanej przez przedsiębiorcę prowadzącego przedsiębiorstwo określone w art. 28 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1698/2005", będące mikro, małym lub średnim przedsiębiorstwem w rozumieniu zalecenia Komisji 2003/361/WE z dnia 6 maja 2003 r. dotyczącego definicji małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE L 124 z 20.05.2003, str. 36), zwanego dalej "zaleceniem nr 2003/361/WE";2)
25 % kosztów kwalifikowalnych - w przypadku inwestycji realizowanej przez przedsiębiorcę prowadzącego przedsiębiorstwo określone w art. 28 ust. 3 rozporządzenia nr 1698/2005, niebędące mikro, małym lub średnim przedsiębiorstwem w rozumieniu zalecenia nr 2003/361/WE.6.
Wysokość obrotu wyrażoną w euro dla przedsiębiorstw, o których mowa w ust. 5, przelicza się na złote według średniego kursu ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski w ostatnim dniu roku obrotowego poprzedzającego rok obrotowy, w którym złożono wniosek o przyznanie pomocy.7.
Pomoc przyznaje się i wypłaca do wysokości limitu, który wynosi:1)
7,5 mln złotych na jednego przedsiębiorcę, o którym mowa w ust. 5 pkt 1,2)
4 mln złotych na jednego przedsiębiorcę, o którym mowa w ust. 5 pkt 2- przy czym wysokość pomocy przyznanej na realizację jednej inwestycji nie może być niższa niż 50 tys. złotych na jednego przedsiębiorcę.
1.
Do kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, zalicza się koszty:1)
budowy, przebudowy lub remontu połączonego z modernizacją:a)
budynków i budowli wykorzystywanych do przetwarzania produktów rolnych na cele energetyczne, magazynowania lub kontroli laboratoryjnej tych produktów rolnych lub produktów powstałych w wyniku przetworzenia tych produktów rolnych na cele energetyczne (obiektów podstawowych),b)
budynków i budowli infrastruktury technicznej związanej z użytkowaniem obiektów podstawowych:–
związanych z ochroną środowiska, w tym kotłowni, oczyszczalni ścieków wraz z siecią kanalizacyjną,–
innych niż związanych z ochroną środowiska,c)
pomieszczeń higienicznosanitarnych w rozumieniu rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650, z 2007 r. Nr 49, poz. 330 oraz z 2008 r. Nr 108, poz. 690), jeżeli te pomieszczenia znajdują się w obiektach podstawowych,d)
pomieszczeń administracyjnych w części nieprzekraczającej 10 % całkowitej powierzchni obiektów podstawowych;2)
zakupu lub instalacji:a)
maszyn lub urządzeń do:–
magazynowania lub przygotowania produktów rolnych do przetwarzania na cele energetyczne,–
przetwarzania produktów rolnych na cele energetyczne,–
magazynowania produktów powstałych w wyniku przetworzenia produktów rolnych na cele energetyczne,b)
aparatury pomiarowej, kontrolnej oraz sprzętu do sterowania procesem przetwarzania lub magazynowania,c)
oprogramowania służącego do sterowania procesem przetwarzania lub magazynowania.2.
Do kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 2, zalicza się koszty:1)
przygotowania dokumentacji technicznej inwestycji, w szczególności:a)
kosztorysów,b)
projektów architektonicznych lub budowlanych,c)
ocen lub raportów oddziaływania na środowisko,d)
dokumentacji geologicznej lub hydrologicznej,e)
wypisów i wyrysów z katastru nieruchomości,f)
projektów technologicznych,2)
opłat za patenty lub licencje,3)
przygotowania biznesplanu stanowiącego charakterystykę przedsięwzięcia - w wysokości do 20 tys. złotych,4)
sprawowania nadzoru inwestorskiego lub autorskiego oraz koszty związane z kierowaniem robotami budowlanymi- w wysokości nieprzekraczającej 10 % pozostałych kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1.
3.
Do kosztów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a i b, zalicza się koszty transportu do miejsca realizacji inwestycji:1)
materiałów przeznaczonych do realizacji inwestycji;2)
maszyn i urządzeń, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a.
Pomoc przyznaje się w wysokości nie wyższej niż równowartość wnioskowanej kwoty pomocy przeliczonej na euro według kursu określonego przez Europejski Bank Centralny z ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym została zawarta umowa, i nie wyższej niż równowartość tej kwoty przeliczonej na złote według kursu, o którym mowa w art. 21 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 968/2006 z dnia 27 czerwca 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 320/2006 ustanawiającego tymczasowy system restrukturyzacji przemysłu cukrowniczego we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 176 z 30.06.2006, str. 32, z późn. zm.), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 968/2006".
1.
Agencja Rynku Rolnego, zwana dalej "Agencją", podaje do publicznej wiadomości, na stronie internetowej administrowanej przez Agencję oraz co najmniej w jednym dzienniku o zasięgu ogólnokrajowym, informację o terminie składania wniosków o przyznanie pomocy, nie później niż na 14 dni przed dniem rozpoczęcia biegu tego terminu.2.
Termin składania wniosków o przyznanie pomocy nie może być krótszy niż 14 dni i dłuższy niż 21 dni.1.
W terminie, o którym mowa w § 8 ust. 1, każdy może złożyć wyłącznie jeden wniosek o przyznanie pomocy w ramach danego działania.2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli na podstawie uprzednio złożonego wniosku o przyznanie pomocy w ramach danego działania nie została przyznana pomoc.1.
Pomoc w ramach działania "Modernizacja gospodarstw rolnych" przysługuje w kolejności od najwyższej do najniższej ilości cukru, ustalonej na podstawie wniosków producentów cukru o przyznanie pomocy restrukturyzacyjnej, o których mowa w rozporządzeniu Rady (WE) nr 320/2006 z dnia 20 lutego 2006 r. ustanawiającym tymczasowy system restrukturyzacji przemysłu cukrowniczego we Wspólnocie i zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 1290/2005 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej (Dz. Urz. UE L 58 z 28.02.2006, str. 42, z późn. zm.), w odniesieniu do każdego producenta rolnego.2.
Agencja sporządza listę producentów rolnych, którzy złożyli wnioski o przyznanie pomocy, w kolejności, według której przysługuje tym producentom pomoc w ramach działania "Modernizacja gospodarstw rolnych", i ogłasza ją na stronie internetowej przez nią administrowanej w terminie 14 dni od dnia, w którym upłynął termin składania wniosków o przyznanie tej pomocy.3.
Pomoc w ramach działania "Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej" przysługuje w kolejności wpływu do Agencji wniosków o przyznanie pomocy.1.
Wniosek o przyznanie pomocy składa się:1)
w przypadku działania "Modernizacja gospodarstw rolnych" - bezpośrednio w oddziale terenowym Agencji, właściwym ze względu na miejsce zamieszkania albo siedzibę producenta rolnego, lub listem poleconym nadanym w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego;2)
w przypadku działania "Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej" - bezpośrednio w Centrali Agencji.2.
W przypadku złożenia wniosku o przyznanie pomocy w ramach działania "Modernizacja gospodarstw rolnych" termin, o którym mowa w § 8 ust. 1, uważa się za zachowany, jeżeli przed jego upływem nadano pismo w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego.3.
W przypadku gdy do dnia ogłoszenia listy, o której mowa w § 10 ust. 2, Agencja nie otrzymała wniosku o przyznanie pomocy w ramach działania "Modernizacja gospodarstw rolnych" złożonego przez producenta rolnego w terminie listem poleconym nadanym w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego, Agencja umieszcza na liście tego producenta rolnego:1)
na jego wniosek złożony w terminie 7 dni od dnia ogłoszenia listy;2)
po przedłożeniu wniosku o przyznanie pomocy i dowodu jego nadania zgodnie z ust. 1 pkt 1.4.
Po rozpatrzeniu wniosków producentów rolnych o umieszczenie na liście, o której mowa w § 10 ust. 2, Agencja niezwłocznie ogłasza na stronie internetowej przez nią administrowanej tę listę, uzupełnioną zgodnie z ust. 3.1.
Wniosek o przyznanie pomocy powinien zawierać w szczególności:1)
imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy;2)
numer identyfikacji podatkowej (NIP);3)
numer Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności (PESEL) albo numer w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej (REGON), a w przypadku osoby, której nie nadano numeru PESEL - numer dokumentu potwierdzającego tożsamość;4)
określenie maszyn lub urządzeń, których koszt zakupu ma być zrefundowany z udziałem środków pomocy w ramach działania "Modernizacja gospodarstw rolnych", oraz szacowanych kosztów kwalifikowalnych;5)
opis inwestycji, których koszt ma być zrefundowany z udziałem środków pomocy w ramach działania "Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej", oraz określenie szacowanych kosztów kwalifikowalnych;6)
wnioskowaną kwotę pomocy;7)
podpis wnioskodawcy lub osoby uprawnionej do jego reprezentowania.2.
Wnioskodawca informuje Agencję o wszelkich zmianach w zakresie danych objętych wnioskiem niezwłocznie po zaistnieniu tych zmian.3.
Do wniosku o przyznanie pomocy w ramach działania "Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej" dołącza się:1)
zestawienie kosztów kwalifikowalnych - w przypadku inwestycji obejmujących wyłącznie zakup maszyn lub urządzeń do przetwarzania produktów rolnych na cele energetyczne;2)
biznesplan, o którym mowa w § 6 ust. 2 pkt 3 - w przypadku inwestycji innych niż określone w pkt 1.1.
Jeżeli wniosek o przyznanie pomocy nie został złożony w terminie, o którym mowa w § 8, Agencja odmawia przyznania pomocy.2.
Jeżeli we wniosku o przyznanie pomocy nie wskazano adresu wnioskodawcy i nie ma możności ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych, wniosek pozostawia się bez rozpatrzenia.3.
Jeżeli wniosek o przyznanie pomocy nie spełnia innych wymagań niż określone w ust. 1 i 2, Agencja wzywa wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.4.
Jeżeli wnioskodawca nie usunął w terminie wszystkich braków mimo wezwania, Agencja odmawia przyznania pomocy.5.
Złożony wniosek o przyznanie pomocy nie może być zmieniany przez wnioskodawcę w zakresie kosztów realizacji inwestycji, z wyjątkiem zmian dokonywanych na skutek wezwań Agencji.1.
Agencja informuje wnioskodawcę, w formie pisemnej, o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku o przyznanie pomocy i woli zawarcia umowy, przekazując jednocześnie 2 jednobrzmiące egzemplarze umowy podpisanej przez osobę umocowaną do reprezentowania Agencji w tym zakresie i oznaczając termin, w ciągu którego będzie oczekiwać przyjęcia oferty, wynoszący 7 dni od dnia doręczenia tej informacji.2.
W przypadku nieprzyjęcia, zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, oferty przez wnioskodawcę Agencja odmawia przyznania pomocy.
Poza postanowieniami określonymi w art. 34f ustawy umowa zawiera w szczególności:
1)
zobowiązania producenta rolnego albo przedsiębiorcy, którym przyznano pomoc, zwanych dalej "beneficjentami", dotyczące:a)
zachowania celu działania przez 5 lat od dnia wypłaty środków z tytułu pomocy,b)
niefinansowania zakupu maszyn lub urządzeń, lub inwestycji, objętych pomocą, z udziałem innych środków publicznych,c)
umożliwienia przeprowadzania przez Agencję lub inne uprawnione podmioty kontroli związanych z przyznaną pomocą,d)
przechowywania dokumentów związanych z przyznaną pomocą przez 5 lat od dnia jej wypłaty,e)
informowania niezwłocznie Agencji o okolicznościach mogących mieć wpływ na wykonanie umowy przez 5 lat od dnia wypłaty środków z tytułu pomocy,f)
ograniczeń lub warunków w zakresie przenoszenia własności lub posiadania rzeczy objętych pomocą lub sposobu ich wykorzystywania,g)
składania sprawozdań z realizacji inwestycji - w przypadku działania "Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej";2)
określenie sposobu postępowania stron umowy w razie wystąpienia okoliczności siły wyższej, o których mowa w art. 26 ust. 1 rozporządzenia nr 968/2006;3)
określenie kar umownych z tytułu naruszenia postanowień umowy;4)
wzór wniosku o wypłatę pomocy, a w przypadku działania "Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej" dodatkowo:a)
wzory sprawozdań, o których mowa w pkt 1 lit. g,b)
harmonogram realizacji inwestycji.
Pomoc jest wypłacana na warunkach określonych w umowie, jeżeli beneficjent:
1)
kupił maszyny lub urządzenia, o których mowa w art. 34b ust. 2 ustawy, albo zrealizował inwestycje, o których mowa w art. 34c ust. 2 ustawy, w tym poniósł koszty kwalifikowalne, zgodnie z postanowieniami umowy;2)
udokumentował poniesione koszty kwalifikowalne oryginałami faktur oraz dowodami dokonania zapłaty.1.
Pomoc jest wypłacana na wniosek o wypłatę pomocy oraz zgodnie z postanowieniami umowy.2.
Do wniosku o wypłatę pomocy dołącza się oryginały faktur oraz dowody dokonania zapłaty potwierdzające poniesione koszty kwalifikowalne.1.
Jeżeli wniosek o wypłatę pomocy jest wypełniony nieprawidłowo lub zawiera braki, Agencja wzywa beneficjenta, w formie pisemnej, do ich usunięcia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.2.
Jeżeli beneficjent nie usunął nieprawidłowości lub braków w wyznaczonym terminie mimo wezwania, Agencja rozpatruje wniosek o wypłatę pomocy w zakresie, w jakim został wypełniony, oraz na podstawie dołączonych do niego dokumentów.1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rynki rolne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 19, poz. 100, Nr 95, poz. 792 i Nr 97, poz. 799.
3 § 5 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 16 września 2010 r. (Dz.U.10.173.1179) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 września 2010 r.
4 § 5 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 16 września 2010 r. (Dz.U.10.173.1179) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 września 2010 r.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »