Określenie rodzaju, zasad tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz zasad działania placówek doskonalenia zawodowego nauczycieli przedmiotów zawodowych szkół artystycznych.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1994.115.556

Akt utracił moc
Wersja od: 3 listopada 1994 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I SZTUKI
z dnia 17 października 1994 r.
w sprawie określenia rodzaju, zasad tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz zasad działania placówek doskonalenia zawodowego nauczycieli przedmiotów zawodowych szkół artystycznych.

Na podstawie art. 78 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425, z 1992 r. Nr 26, poz. 113, Nr 54, poz. 254, z 1993 r. Nr 127, poz. 585 oraz z 1994 r. Nr 1, poz. 3 i Nr 53, poz. 215) zarządza się, co następuje:
1.
W celu doskonalenia zawodowego nauczycieli przedmiotów zawodowych szkół artystycznych mogą być tworzone placówki doskonalenia zawodowego nauczycieli, zwane dalej "placówkami".
2.
Do zadań placówek należy w szczególności:
1)
diagnozowanie stanu kwalifikacji nauczycieli i określanie potrzeb w zakresie ich doskonalenia zawodowego,
2)
gromadzenie, opracowywanie i upowszechnianie informacji pedagogicznej w zakresie różnych dziedzin sztuki, bibliotekarstwa i animacji kulturalnej,
3)
organizowanie doskonalenia i dokształcania nauczycieli w zakresie pedagogiczno-metodycznym, specjalistycznym oraz doskonalenie kadry kierowniczej i pracowników sprawujących nadzór pedagogiczny,
4)
organizowanie doradztwa specjalistycznego i metodycznego oraz sprawowanie opieki metodycznej nad nauczycielami rozpoczynającymi pracę,
5)
upowszechnianie nowych metod, technik i środków kształcenia poprzez warsztaty, plenery, koncerty, wystawy i inne formy,
6)
organizowanie współpracy i wymiany doświadczeń między szkołami oraz nauczycielami,
7)
wspieranie procesu uzyskiwania przez nauczycieli stopni specjalizacji zawodowej,
8)
wspieranie dokształcania i doskonalenia nauczycieli szkół polskich działających za granicą oraz ośrodków polonijnych propagujących kulturę polską,
9)
organizowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli z udziałem partnerów zagranicznych,
10)
inicjowanie zmian programowych w zakresie kształcenia artystycznego.
1.
Publiczne placówki o zasięgu ogólnopolskim tworzy, prowadzi, przekształca i likwiduje Minister Kultury i Sztuki.
2.
Niepubliczne placówki o zasięgu ogólnopolskim, regionalnym, wojewódzkim i międzyszkolnym mogą tworzyć, prowadzić, przekształcać i likwidować osoby prawne i fizyczne.
1.
Placówkę tworzy się na podstawie aktu założycielskiego, który określa jej cel, rodzaj, nazwę, organ prowadzący, siedzibę, zakres i czas działania.
2.
Organ prowadzący placówkę zapewnia jej utrzymanie oraz kadrowe i organizacyjne warunki do realizacji zadań statutowych.
1.
Osoba ubiegająca się o prowadzenie placówki niepublicznej powinna dołączyć do wniosku projekt aktu założycielskiego placówki oraz dokumenty określone w art. 82 ust. 2 pkt 1-5 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
2.
Minister Kultury i Sztuki odmówi wpisania placówki do rejestru w przypadku stwierdzenia, że statut placówki jest niezgodny z prawem albo program działalności i kwalifikacje pracowników nie gwarantują należytego poziomu dokształcania i doskonalenia zawodowego nauczycieli.
3.
Wpis do rejestru obejmuje dane zawarte w akcie założycielskim.
1.
Publiczna placówka podejmuje działalność w dniu określonym w akcie założycielskim.
2.
Niepubliczna placówka podejmuje działalność w dniu wpisu do rejestru prowadzonego przez Ministra Kultury i Sztuki.
1.
W przypadku nierealizowania zadań statutowych albo nieprzestrzegania przepisów prawa, Minister Kultury i Sztuki wydaje dyrektorowi placówki, a w odniesieniu do placówek niepublicznych - także osobie prowadzącej placówkę polecenie usunięcia nieprawidłowości w wyznaczonym terminie.
2.
W przypadku placówki niepublicznej niewykonanie polecenia, o którym mowa w ust. 1, może stanowić podstawę wykreślenia jej z rejestru prowadzonego przez Ministra Kultury i Sztuki.
1.
Działalnością placówki kieruje dyrektor.
2.
Dyrektorem może być nauczyciel, który ukończył szkołę wyższą, posiada kwalifikacje pedagogiczne i co najmniej 5-letni staż pracy pedagogicznej.
3.
Funkcję dyrektora placówki publicznej powierza i z tej funkcji odwołuje organ prowadzący placówkę.
4.
Na zasadach określonych przez statut w placówce mogą być tworzone stanowiska wicedyrektora oraz kierowników jednostek organizacyjnych placówki.
5.
Funkcje wicedyrektora i kierowników jednostek organizacyjnych placówki powierza i z tej funkcji odwołuje dyrektor placówki.
1.
W placówce działa rada programowa powoływana przez prowadzącego placówkę jako organ opiniodawczo-doradczy dyrektora placówki.
2.
W skład rady programowej wchodzą:
1)
dyrektor i wicedyrektor placówki,
2)
kierownicy jednostek organizacyjnych placówki,
3)
przedstawiciele doradców, o których mowa w § 9 ust. 3,
4)
przedstawiciel organu prowadzącego,
5)
inne osoby określone w statucie placówki.
3.
Przewodniczący rady programowej jest wybierany zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 2/3 jej składu.
4.
Do kompetencji rady programowej należy w szczególności:
1)
opiniowanie ogólnych kierunków działania placówki,
2)
opiniowanie planów pracy placówki,
3)
opiniowanie szczegółowych planów i programów doskonalenia i dokształcania.
5.
Uchwały rady programowej podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej 3/5 jej członków.
1.
W placówce mogą być zatrudnieni:
1)
nauczyciele konsultanci,
2)
pracownicy ekonomiczni, inżynieryjno-techniczni, administracyjni i obsługi,
3)
inni pracownicy, jeśli wynika to z potrzeb placówki.
2.
Nauczycielem konsultantem może być osoba legitymująca się:
1)
dyplomem ukończenia szkoły wyższej artystycznej i przygotowaniem pedagogicznym lub
2)
dyplomem ukończenia szkoły wyższej w określonej specjalności i przygotowaniem pedagogicznym.
Nauczyciele konsultanci oraz pracownicy, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 3, realizują zadania wymienione w § 1 ust. 2 w zakresie określonym w statucie placówki.
1.
Zadania wymienione w § 1 ust. 2 pkt 1, 2, 5, 7, 8 i 10 mogą być także realizowane przez nauczycieli - doradców metodycznych, zwanych dalej "doradcami".
2.
Doradcami mogą być czynni nauczyciele akademiccy lub inni czynni nauczyciele posiadający kwalifikacje, o których mowa w § 9 ust. 2, oraz co najmniej 5-letni staż pracy pedagogicznej.
3.
Doradcy mogą być zatrudniani na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia.
1.
Doskonalenie zawodowe nauczycieli placówka prowadzi na podstawie własnych planów i programów doskonalenia, zaopiniowanych przez radę programową i zatwierdzonych przez Ministra Kultury i Sztuki.
2.
Placówka prowadzi dokształcanie nauczycieli:
1)
w zakresie kierunków i specjalności określonych w przepisach o szczegółowych kwalifikacjach wymaganych od nauczycieli szkół artystycznych,
2)
w zakresie przygotowania pedagogicznego do nauczania przedmiotów zawodowych w szkołach artystycznych, zgodnie z posiadaną specjalizacją - po uzyskaniu zgody Ministra Kultury i Sztuki.
1.
Placówka działa na podstawie statutu.
2.
Statut powinien określać w szczególności:
1)
nazwę, rodzaj, cele i zadania placówki,
2)
formy doskonalenia,
3)
zakres zadań dyrektora i pracowników placówki,
4)
szczegółową organizację oraz tryb i zasady tworzenia, znoszenia i przekształcenia jednostek organizacyjnych placówki,
5)
tryb uchwalania i wprowadzania zmian do statutu.
3.
Statut placówce nadaje organ prowadzący placówkę.
Placówki publiczne są jednostkami budżetowymi.
Placówka może być połączona organizacyjnie ze szkołami i placówkami kształcenia artystycznego w zespół.
1.
Zadania placówek w zakresie dokształcania i doskonalenia nauczycieli mogą wykonywać:
1)
wyższe szkoły artystyczne,
2)
centra kształcenia ustawicznego,
3)
publiczne i niepubliczne zakłady kształcenia nauczycieli,
4)
instytucje, stowarzyszenia i inne jednostki organizacyjne, prowadzące statutową działalność w zakresie zawodowego doskonalenia.
2.
Publiczne i niepubliczne zakłady kształcenia nauczycieli oraz instytucje, stowarzyszenia i inne jednostki organizacyjne wymienione w ust. 1 pkt 4 prowadzą dokształcanie i doskonalenie nauczycieli zgodnie z zasadami określonymi w § 12.
1.
Nauczyciele uczestniczący w określonej formie doskonalenia zawodowego otrzymują świadectwo według wzoru określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
2.
Nauczyciele uczestniczący w kursie dokształcania otrzymują:
1)
świadectwo ukończenia kursu, o którym mowa w § 12 ust. 2 pkt 1, według wzoru określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia,
2)
świadectwo ukończenia kursu pedagogicznego, o którym mowa w § 12 ust. 2 pkt 2, według wzoru określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia.
W zakresie nie uregulowanym w rozporządzeniu do zasad działania placówek stosuje się przepisy dotyczące szkół artystycznych.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

ŚWIADECTWO

DOSKONALENIA ZAWODOWEGO NAUCZYCIELI

.................................................................................................................................................

(imię i nazwisko)

urodzon...dnia............................................19.....r. w ...............................................................

ukończył... w roku szkolnym 19.../...

.................................................................................................................................................

(nazwa formy doskonalenia)

w zakresie ................................................................................................................................

w .............................................................................................................................................

(nazwa placówki prowadzącej doskonalenie)

.............................................................................w ................................................................

w wymiarze .................................godzin zajęć dydaktycznych.

Podstawa prawna: rozporządzenie Ministra Kultury i Sztuki z dnia 17 października 1994 r. w sprawie określenia rodzaju, zasad tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz zasad działania placówek doskonalenia zawodowego nauczycieli przedmiotów zawodowych szkół artystycznych (Dz. U. Nr 115, poz. 556).

Nr.........

(pieczęć)

Kierownik kursu Dyrektor

............................................ .............................

............................. dnia ..................... 19 ......... r.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

ŚWIADECTWO UKOŃCZENIA KURSU

.................................................................................................................................................

(imię i nazwisko)

urodzon .... dnia ........................................ 19 .... r. w .............................................................

ukończył ..... kurs organizowany przez .....................................................................................

.................................................................................................................................................

w zakresie ................................................................................................................................

i złożył... obowiązujące egzaminy określone w planie kursu z końcowym wynikiem .................

Podstawa prawna: rozporządzenie Ministra Kultury i Sztuki z dnia 17 października 1994 r. w sprawie określenia rodzaju, zasad tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz zasad działania placówek doskonalenia zawodowego nauczycieli przedmiotów zawodowych szkół artystycznych (Dz. U. Nr 115, poz. 556).

Nr........

(pieczęć)

Kierownik kursu Dyrektor

................................................................ .................................

................................................ dnia ............................. 19 ...... r.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

ŚWIADECTWO UKOŃCZENIA KURSU PEDAGOGICZNEGO

.................................................................................................................................................

(imię i nazwisko)

urodzon ... dnia ..........................................19 ..... r. w ...........................................................

ukończył.... kurs pedagogiczny organizowany przez .................................................................

.................................................................................................................................................

w zakresie ................................................................................................................................

i złożył ..... obowiązujące egzaminy określone w planie kursu pedagogicznego z końcowym wynikiem ...................................

Zaświadczenie oznacza posiadanie przygotowania pedagogicznego wymaganego od nauczycieli przedmiotów artystycznych w szkołach artystycznych.

Podstawa prawna: rozporządzenie Ministra Kultury i Sztuki z dnia 10 stycznia 1983 r. w sprawie określenia szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli szkół artystycznych (Dz. U. Nr 2, poz. 17) oraz rozporządzenie Ministra Kultury i Sztuki z dnia 17 października 1994 r. w sprawie określenia rodzaju, zasad tworzenia, przekształcania i likwidowania oraz zasad działania placówek doskonalenia zawodowego nauczycieli przedmiotów zawodowych szkół artystycznych (Dz. U. Nr 115, poz. 556).

Nr ......

(pieczęć)

Kierownik kursu Dyrektor

.......................................................... ...................................................

.................................................... dnia ..........................19 ........... r.