Określenie rodzajów spraw, których prowadzenie terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej mogą powierzać kierownikom państwowych przedsiębiorstw, zakładów i instytucji podporządkowanych radzie narodowej oraz sposobu powierzania.
Dz.U.1987.40.229
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 14 grudnia 1987 r.
w sprawie określenia rodzajów spraw, których prowadzenie terenowe organy administracji państwowej o właściwości szczególnej mogą powierzać kierownikom państwowych przedsiębiorstw, zakładów i instytucji podporządkowanych radzie narodowej, oraz sposobu powierzania.
ZAŁĄCZNIK Nr 1
RODZAJE SPRAW, KTÓRE MOGĄ BYĆ PRZEDMIOTEM POROZUMIENIA O POWIERZENIU PROWADZENIA SPRAW, OKREŚLONEGO W § 3 ROZPORZĄDZENIA
RODZAJE SPRAW, KTÓRE MOGĄ BYĆ PRZEDMIOTEM POROZUMIENIA O POWIERZENIU PROWADZENIA SPRAW, OKREŚLONEGO W § 3 ROZPORZĄDZENIA
1) prowadzenie prac analitycznych, studialnych, programowych i planistycznych, dotyczących społeczno-gospodarczego i przestrzennego rozwoju terenu,
2) prowadzenie postępowania w zakresie wskazań i decyzji lokalizacyjnych, łącznie z przygotowywaniem projektów umów w sprawie warunków realizacji inwestycji,
3) prowadzenie ewidencji jednostek organizacyjnych projektowania niezależnie od ich przynależności resortowej,
4) wydawanie decyzji o rozbiórce nielegalnie wzniesionych drobnych obiektów budowlanych na terenach administrowanych przez przedsiębiorstwa gospodarki komunalnej,
5) przygotowywanie i realizowanie inwestycji oraz kapitalnych remontów w zakresie budownictwa mieszkaniowego, infrastruktury technicznej o znaczeniu lokalnym i pozostałego budownictwa ogólnego, a także koordynacja realizacji – w wymienionych dziedzinach – kompleksowych programów inwestycyjno-modernizacyjnych związanych z rozwojem miast,
6) bilansowanie potrzeb mieszkaniowych w zakresie budownictwa wielorodzinnego i jednorodzinnego z możliwościami realizacyjnymi,
7) współdziałanie z biurami projektowymi i inwestorami w zakresie rozwiązań technologicznych wykonawstwa budowlanego,
8) analizowanie kształtowania się kosztów i cen oraz podejmowanie inicjatyw w zakresie obniżania kosztów i cen w budownictwie.
2. W zakresie gospodarki komunalnej i mieszkaniowej:
1) podłączanie nieruchomości do sieci urządzeń komunalnych, podłączanie zastępcze oraz hipoteczne zabezpieczenie na nieruchomości wydatkowanych na ten cel środków,
2) utrzymanie i eksploatacja urządzeń wodnych, kanalizacyjnych oraz ciepłowniczych,
3) wydawanie zezwoleń na wprowadzanie ścieków do urządzeń kanalizacyjnych oraz prowadzenie kontroli przestrzegania warunków określonych w zezwoleniach,
4) wymierzanie zakładom kar za wprowadzanie do urządzeń kanalizacyjnych ścieków nie odpowiadających wymaganym warunkom,
5) wydawanie decyzji o przyznaniu odszkodowania za szkody związane z wykonywaniem, utrzymywaniem i eksploatacją urządzeń zaopatrzenia w wodę stanowiących własność Państwa,
6) wydawanie decyzji w sprawie ograniczenia poboru wody do innych celów niż potrzeby bytowe ludności,
7) prowadzenie spraw utrzymywania czystości i porządku w miastach i osiedlach na terenach miejskich,
8) zakładanie, utrzymywanie i zarządzanie zielenią miejską, lasami komunalnymi oraz ogrodami zoologicznymi oraz prowadzenie spraw związanych z tworzeniem i funkcjonowaniem pracowniczych ogrodów działkowych,
9) prowadzenie spraw wynikających z przepisów o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz opieki nad miejscami pamięci narodowej i cmentarzami wojennymi, z wyjątkiem prowadzenia ewidencji pochowanych żołnierzy, jeńców i ofiar terroru,
10) prowadzenie spraw dotyczących oświetlenia ulic i placów miejskich,
11) wykonywanie funkcji zarządu dróg publicznych,
12) wydawanie zezwoleń na zajmowanie pasa drogowego i naliczanie opłat z tego tytułu,
13) orzekanie o przywróceniu do stanu pierwotnego pasa drogowego w razie jego naruszenia,
14) wprowadzanie ograniczeń w ruchu drogowym w razie uszkodzenia drogi lub zagrożenia awarią,
15) wydawanie decyzji o zakresie rzeczowym robót remontowych w budynkach stanowiących własność osób fizycznych oraz hipotecznym zabezpieczeniu kosztów remontu na nieruchomości,
16) udzielanie pomocy finansowej na bieżące naprawy domów stanowiących własność osób fizycznych,
17) przejmowanie na własność Państwa za odszkodowaniem budynków stanowiących własność osób fizycznych,
18) naliczanie i rozliczanie kaucji mieszkaniowej oraz wydawanie decyzji dotyczących ulg i zwolnień w tym zakresie.
3. Z zakresu geodezji i gospodarki gruntami:
1) sprzedaż zasobów państwowego funduszu ziemi (gruntów i budynków),
2) wywłaszczanie nieruchomości,
3) przygotowywanie gruntów pod skoncentrowane budownictwo jednorodzinne,
4) oddawanie w użytkowanie wieczyste i sprzedaż nieruchomości państwowych,
5) wycena nieruchomości i naliczanie opłat za zarząd, użytkowanie i użytkowanie wieczyste, a także windykacja tych opłat,
6) prowadzenie spraw w zakresie ochrony i rekultywacji gruntów rolnych,
7) prowadzenie spraw, w tym wydawanie decyzji, w zakresie obrotu nieruchomościami rolnymi.
4. W zakresie ochrony środowiska, gospodarki wodnej i geologii:
1) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawie opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska i wprowadzanie w nim zmian oraz za szczególne korzystanie z wód,
2) sprawowanie kontroli przestrzegania i stosowania przepisów i decyzji administracyjnych dotyczących ochrony środowiska w zakresie:
a) ilości, stanu i składu ścieków wprowadzanych do wód i ziemi,
b) rodzaju i ilości substancji wprowadzonych do powietrza atmosferycznego,
c) gromadzenia (wylewania) odpadów,
d) dopuszczalnego poziomu hałasu i wibracji,
e) ochrony terenów zieleni oraz drzew i krzewów,
3) wykonywanie nadzoru techniczno-budowlanego nad obiektami gospodarki wodnej,
4) wymierzanie kar pieniężnych za nieprzestrzeganie wymagań ochrony środowiska oraz za wprowadzanie do wód lub do ziemi ścieków nie odpowiadających wymaganym warunkom oraz za nieprzestrzeganie innych wymagań ochrony środowiska.
5. W zakresie kultury i sztuki:
1) nadzorowanie oraz programowanie i podejmowanie działań tworzących warunki zapewniające rozwój instytucji i placówek upowszechniania kultury, twórczości artystycznej, amatorskiego ruchu artystycznego i sztuki ludowej,
2) dokonywanie ocen pracowników upowszechniania kultury,
3) opiniowanie zakupów inwestycyjnych, dokonywanych przez instytucje i placówki upowszechniania kultury podporządkowane radzie narodowej,
4) prowadzenie spraw w zakresie ochrony zabytków,
5) wydawanie decyzji dotyczących obiektów archeologicznych, z wyjątkiem decyzji o wpisaniu do rejestru zabytków,
6) wydawanie decyzji wstrzymujących wszelkie roboty podejmowane przy dobrach kultury nie wpisanych jeszcze do rejestru zabytków, jeżeli istnieją podstawy do takiego wpisu,
7) wydawanie zezwoleń na prowadzenie działalności rozrywkowej w zakresie:
a) lunaparków i wesołych miasteczek,
b) szaf grających i zabawek mechanicznych o charakterze stacjonarnym,
c) elektronicznych gier rozrywkowych,
8) sprawowanie nadzoru nad działalnością bibliotek,
9) wydawanie legitymacji i zaświadczeń instruktorom amatorskiego ruchu artystycznego.
6. W zakresie oświaty i wychowania oraz kultury fizycznej, sportu, turystyki i wypoczynku:
1) udzielanie pomocy materialnej uczniom oraz dzieciom umieszczonym w rodzinach zastępczych,
2) dysponowanie i administrowanie nauczycielskimi zasobami mieszkaniowymi nauczycieli i pracowników niepedagogicznych szkół i placówek oświatowo-wychowawczych,
3) załatwianie spraw wynikających ze stosunku pracy nauczycieli i pracowników niepedagogicznych szkół i placówek oświatowo-wychowawczych,
4) organizowanie dowożenia uczniów do szkół,
5) wykonywanie nadzoru pedagogicznego,
6) wydawanie decyzji dotyczących obowiązku szkolnego dzieci,
7) organizowanie wypoczynku dzieci i młodzieży,
8) organizowanie żywienia i dożywiania uczniów,
9) podejmowanie działań na rzecz rozwoju kultury fizycznej, sportu, turystyki i wypoczynku.
7. W zakresie rolnictwa, gospodarki żywnościowej i leśnictwa:
1) sprawowanie nadzoru nad działalnością spółek wodnych, a także nad działalnością związków tych spółek,
2) dokonywanie rozdziału dotacji budżetowych dla spółek wodnych i ich związków,
3) programowanie i realizacja inwestycji w zakresie melioracji wodnych, zaopatrzenia w wodę i urządzeń kanalizacyjnych wsi oraz utrzymanie i eksploatacja tych urządzeń,
4) ustalanie rozmiarów i terminów wykonania obowiązków obejmujących utrzymanie i eksploatację urządzeń melioracji szczegółowych i stacji pomp dostarczających wodę do deszczowni oraz orzekanie o całkowitym lub częściowym zwolnieniu z tych obowiązków i przejęciu ich przez Państwo,
5) wymiar należności od jednostek gospodarki uspołecznionej za urządzenia kanalizacyjne oraz opłat za urządzenia melioracji wodnych szczegółowych,
6) wymiar należności za urządzenia zbiorowego zaopatrzenia wsi w wodę, zbiorcze urządzenia kanalizacyjne oraz opłat za urządzenia melioracji wodnych szczegółowych,
7) zezwalanie na indywidualne dokonywanie podłączeń nieruchomości do urządzeń zbiorowego zaopatrzenia wsi w wodę,
8) wydawanie i egzekwowanie decyzji dotyczących ochrony i kwarantanny roślin,
9) prowadzenie spraw, w tym wydawanie decyzji, z dziedziny weterynarii,
10) sprawowanie nadzoru i koordynacji w zakresie zaopatrywania rolników w kwalifikowany materiał siewny zbóż i sadzeniaków ziemniaka,
11) prowadzenie ewidencji urządzeń wodnomelioracyjnych szczegółowych i nadzór nad konserwacją tych urządzeń,
12) egzekwowanie przestrzegania przepisów dotyczących zwalczania chorób roślin oraz chwastów i szkodników, a także właściwego stosowania środków chemicznych,
13) wydawania decyzji w sprawach ustalenia odszkodowania za szkody wyrządzone w związku z wykonywaniem urządzeń melioracji wodnych,
14) zagospodarowanie i utrzymywanie gminnych parków wiejskich.
8. W zakresie zdrowia i opieki społecznej:
1) załatwianie spraw dotyczących opieki społecznej w zakresie:
a) przyznawania świadczeń pomocy społecznej,
b) wnioskowania o umieszczenie w domach pomocy społecznej,
c) prowadzenia spraw związanych z koordynacją pomocy społecznej,
2) postępowanie w zakresie przymusowego leczenia chorób zakaźnych,
3) powoływanie komisji w celu komisyjnego badania lekarskiego i rozpatrywania wniosków osób odsuniętych orzeczeniem lekarskim od zajęć, których wykonywanie jest zabronione osobom dotkniętym chorobą weneryczną, lub od zajęć, których wykonywanie wymaga ze względów sanitarno-epidemiologicznych określonych warunków zdrowia,
4) organizowanie obowiązkowych badań lekarskich mających na celu wykrywanie chorób wenerycznych, wzywanie na obowiązkowe badania osób, co do których zachodzi uzasadnione podejrzenie, że są chore wenerycznie, oraz kierowanie chorych wenerycznie do odpowiedniego zespołu lekarskiego,
5) zezwalanie lekarzom i lekarzom dentystom na wystawianie recept na większą ilość środków odurzających i psychotropowych, niż ustalono w przepisach wydanych na podstawie ustawy o zapobieganiu narkomanii,
6) dokonywanie analiz ekonomicznych w zakresie wykorzystania środków na leki i kosztów leczenia ubezpieczonych,
7) prowadzenie spraw związanych z rozprowadzaniem leków importowanych,
8) ustalanie potrzeb w zakresie zaopatrzenia w sprzęt medyczny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze oraz dokonywanie analiz wykorzystania aparatury i sprzętu medycznego,
9) koordynacja w jednostkach służby zdrowia i opieki społecznej spraw z zakresu ochrony przeciwpożarowej oraz bezpieczeństwa i higieny pracy,
10) nadzór nad prowadzeniem gospodarstw pomocniczych działających przy jednostkach służby zdrowia i opieki społecznej,
11) prowadzenie całokształtu zagadnień w zakresie oświaty zdrowotnej,
12) prowadzenie spraw w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi,
13) sprawowanie nadzoru nad izbami wytrzeźwień,
14) prowadzenie spraw z zakresu inwestycji i kapitalnych remontów obiektów służby zdrowia.
ZAŁĄCZNIK Nr 2
WYKAZ
SPRAW POWIERZONYCH PRZEZ TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI PAŃSTWOWEJ O WŁAŚCIWOŚCI SZCZEGÓLNEJ W WOJEWÓDZTWIE ......................... DO PROWADZENIA KIEROWNIKOM PAŃSTWOWYCH PRZEDSIĘBIORSTW, ZAKŁADÓW I INSTYTUCJI PODPORZĄDKOWANYCH RADZIE NARODOWEJ
WYKAZ
SPRAW POWIERZONYCH PRZEZ TERENOWE ORGANY ADMINISTRACJI PAŃSTWOWEJ O WŁAŚCIWOŚCI SZCZEGÓLNEJ W WOJEWÓDZTWIE ......................... DO PROWADZENIA KIEROWNIKOM PAŃSTWOWYCH PRZEDSIĘBIORSTW, ZAKŁADÓW I INSTYTUCJI PODPORZĄDKOWANYCH RADZIE NARODOWEJ
Pozycja wykazu | Nazwa jednostki podziału terytorialnego | Nazwa i siedziba organu powierzającego prowadzenie spraw | Nazwa i siedziba jednostki, której kierownikowi powierzono prowadzenie spraw | Wyszczególnienie rodzajów powierzonych spraw | Upoważnienie do wydawania decyzji administracyjnych (tak – nie) | Data zawarcia porozumienia o powierzeniu prowadzenia spraw | Data i sposób ogłoszenia oraz data wejścia w życie porozumienia o powierzeniu prowadzenia spraw | Data dokumentu cofającego powierzenie prowadzenia spraw | Data i sposób ogłoszenia o cofnięciu powierzenia prowadzenia spraw oraz data cofnięcia powierzenia spraw | Uwagi | |
lp.*) | rodzaj spraw | ||||||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »