Określenie rodzajów budynków, budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2001.66.676

Akt utracił moc
Wersja od: 28 czerwca 2001 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I GOSPODARKI MORSKIEJ
z dnia 22 maja 2001 r.
w sprawie określenia rodzajów budynków, budowli i urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego.

Na podstawie art. 5 ust. 4 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 96, poz. 591, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 84, poz. 934 oraz z 2000 r. Nr 84, poz. 948, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1314) zarządza się, co następuje:
Do prowadzenia ruchu kolejowego, biorąc pod uwagę funkcje, jakie obiekty te spełniają w prowadzeniu ruchu kolejowego przy uwzględnieniu warunków bezpieczeństwa, przeznaczone są:
1)
budynki:
a)
których całkowita lub przeważająca część powierzchni zajmowana jest przez:
pracowników wykonujących czynności związane z prowadzeniem ruchu kolejowego,
urządzenia, o których mowa w pkt 3, oraz pracowników wykonujących czynności związane z obsługą i nadzorem tych urządzeń,
pracowników wykonujących czynności związane z diagnostyką, pomiarami i bieżącymi naprawami budynków, budowli, pojazdów, maszyn i urządzeń służących do prowadzenia ruchu kolejowego,
pojazdy, maszyny i inne urządzenia do wykonywania diagnostyki, pomiarów oraz bieżących napraw budowli i urządzeń wymienionych w pkt 3 lit. h),
b)
strażnice przejazdowe,
2)
budowle:
a)
drogi szynowe wraz z podtorzem na liniach i stacjach kolejowych, w tym również na stacjach rozrządowych i postojowych, z wyłączeniem bocznic kolejowych, umocnienia skarp, pasy i drogi pożarowe, elementy ochrony akustycznej oraz stałe zasłony odśnieżne,
b)
mosty, tunele, wiadukty, konstrukcje oporowe, przepusty i urządzenia odwadniające,
c)
sieci trakcyjnej oraz trzeciej szyny wraz z tą siecią, szyną i konstrukcjami wsporczymi,
d)
bramki sygnałowe do zawieszania głowic sygnalizatorów,
e)
linie telekomunikacyjne służące wyłącznie do zapewnienia łączności technologicznej oraz związane wyłącznie z eksploatacją urządzeń i systemów sterowania ruchem kolejowym,
f)
skrzyżowania linii kolejowych z drogami w jednym poziomie,
g)
perony i rampy,
h)
naziemne, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych i dojścia do peronów, w tym usytuowane w budynkach, o których mowa w pkt 1 lit. a),
i)
technologiczne drogi kołowe i dojścia do urządzeń, o których mowa w pkt 3,
3)
urządzenia:
a)
sterowania ruchem kolejowym,
b)
telekomunikacji kolejowej służące wyłącznie do prowadzenia ruchu kolejowego,
c)
elektrycznego ogrzewania rozjazdów,
d)
hamulce torowe,
e)
elektroenergetyczne służące do zasilania sieci trakcyjnej i trzeciej szyny prądem stałym oraz zasilania urządzeń przeznaczonych wyłącznie do prowadzenia ruchu kolejowego,
f)
kontroli stanu technicznego pociągów, a w szczególności urządzenia do wykrywania płaskich miejsc i zagrzanych osi, skrajniki,
g)
inne związane z bezpieczeństwem ruchu kolejowego, w tym sygnalizatory oraz wskaźniki niewchodzące w skład urządzeń, o których mowa w lit. a),
h)
do wykonywania diagnostyki, pomiarów i bieżących napraw:
drogi szynowej, mostów, wiaduktów, tuneli, przepustów i konstrukcji oporowych,
sieci trakcyjnej i trzeciej szyny,
systemów sterowania ruchem kolejowym.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.