Określenie organów oraz szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli obrotu dewizowego związanego z celami specjalnymi w jednostkach podległych, podporządkowanych i nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1999.93.1079

Akt utracił moc
Wersja od: 20 listopada 1999 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 9 listopada 1999 r.
w sprawie określenia organów oraz szczegółowych zasad i trybu przeprowadzania kontroli obrotu dewizowego związanego z celami specjalnymi w jednostkach podległych, podporządkowanych i nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej.

Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. - Prawo dewizowe (Dz. U. Nr 160, poz. 1063 i z 1999 r. Nr 83, poz. 931 ) zarządza się, co następuje:
Kontrolę dewizową w odniesieniu do obrotu dewizowego związanego z celami specjalnymi określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 24 marca 1998 r. w sprawie określenia celów specjalnych, na które są wykorzystywane środki budżetowe i mienie państwowe w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, jednostkach wojskowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa, jak również organów, zasad i trybu przeprowadzania kontroli w tym zakresie (Dz. U. Nr 44, poz. 261), zwanym dalej "rozporządzeniem Rady Ministrów", w jednostkach podległych, podporządkowanych i nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej przeprowadza:
1)
dyrektor Departamentu Kontroli Ministerstwa Obrony Narodowej i inspektorzy kontroli wojskowej przez niego wyznaczeni - w odniesieniu do celów określonych w § 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 4-11 rozporządzenia Rady Ministrów,
2)
szef Wojskowych Służb Informacyjnych i inspektorzy kontroli wojskowej przez niego wyznaczeni, przy udziale inspektorów kontroli wojskowej wyznaczonych przez dyrektora Departamentu Kontroli - w odniesieniu do celów określonych w § 2 ust. 1 pkt 2 i 3 rozporządzenia Rady Ministrów.
1.
Kontrola dewizowa, zwana dalej "kontrolą", jest prowadzona zgodnie z planem kontroli.
2.
Plany kontroli ustalają, odpowiednio w odniesieniu do celów, o których mowa w § 1, dyrektor Departamentu Kontroli Ministerstwa Obrony Narodowej i szef Wojskowych Służb Informacyjnych.
3.
Dyrektor Departamentu Kontroli Ministerstwa Obrony Narodowej lub szef Wojskowych Służb Informacyjnych mogą zlecić, odpowiednio w odniesieniu do celów określonych w § 1, przeprowadzenie kontroli poza planami kontroli, o których mowa w ust. 1, jeżeli okoliczności faktyczne uzasadniają jej konieczność.
1.
Postępowanie kontrolne wszczyna inspektor kontroli wojskowej, zwany dalej "inspektorem", po okazaniu kierownikowi jednostki kontrolowanej, zwanemu dalej "kontrolowanym", legitymacji służbowej i upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, z równoczesnym doręczeniem zawiadomienia o wszczęciu postępowania kontrolnego.
2.
Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej.
3.
W przypadku nieobecności kontrolowanego czynności kontrolne mogą być przeprowadzone po okazaniu dokumentów, o których mowa w ust. 1, osobie zastępującej kontrolowanego; z czynności tych sporządza się protokół i przedstawia niezwłocznie kontrolowanemu.
1.
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli jest wydawane odpowiednio przez dyrektora Departamentu Kontroli Ministerstwa Obrony Narodowej lub szefa Wojskowych Służb Informacyjnych i określa:
1)
imię i nazwisko inspektora,
2)
numer legitymacji służbowej inspektora,
3)
oznaczenie kontrolowanego,
4)
termin ważności upoważnienia,
5)
organ, który wystawił upoważnienie.
2.
Zawiadomienie o wszczęciu postępowania kontrolnego jest wystawiane przez dyrektora Departamentu Kontroli Ministerstwa Obrony Narodowej lub szefa Wojskowych Służb Informacyjnych i zawiera:
1)
imię i nazwisko inspektora prowadzącego kontrolę,
2)
przewidziany czas trwania kontroli,
3)
miejsce prowadzenia kontroli,
4)
zakres kontroli,
5)
prawa i obowiązki kontrolowanego,
6)
określenie organu, który wystawił zawiadomienie.
1.
Inspektor ma obowiązek zapoznać kontrolowanego z jego prawami i obowiązkami; kontrolowany potwierdza podpisem na zawiadomieniu o wszczęciu postępowania, że zapoznał się z tymi prawami i obowiązkami.
2.
Kontrolowany ma obowiązek wskazać na piśmie, w dniu wszczęcia postępowania kontrolnego, osobę upoważnioną do działania w jego imieniu, zwłaszcza w czasie jego nieobecności.
1.
Inspektor podlega wyłączeniu, na wniosek lub z urzędu, z postępowania kontrolnego, jeżeli wyniki kontroli mogłyby wpłynąć na jego prawa lub obowiązki, na prawa lub obowiązki jego małżonka albo osoby pozostającej z nim w faktycznym współżyciu, krewnych i powinowatych do drugiego stopnia, osób związanych z nim z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli. Powody wyłączenia trwają także po ustaniu jego przyczyny.
2.
Inspektor może być wyłączony, na wniosek lub z urzędu, z postępowania kontrolnego w każdym czasie, jeżeli zachodzą uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.
3.
O przyczynach uzasadniających wyłączenie inspektor niezwłocznie zawiadamia odpowiednio dyrektora Departamentu Kontroli Ministerstwa Obrony Narodowej lub szefa Wojskowych Służb Informacyjnych, który podejmuje ostateczną decyzję w tej sprawie.
4.
Do czasu podjęcia decyzji, o której mowa w ust. 3, inspektor podejmuje jedynie czynności nie cierpiące zwłoki.
Czynności kontrolne prowadzone są przede wszystkim w siedzibie kontrolowanego, ale także w innych miejscach związanych z prowadzoną przez niego działalnością i w godzinach jej prowadzenia.
1.
Kontrolowany jest obowiązany umożliwić inspektorowi dokonanie czynności kontrolnych, a w szczególności:
1)
udostępnić obiekty, urządzenia i składniki majątkowe, których badanie wchodzi w zakres kontroli,
2)
zapewnić wgląd w dokumentację i prowadzone ewidencje objęte zakresem kontroli,
3)
sporządzać kopie dokumentów określonych przez inspektora,
4)
zapewnić warunki do pracy, w tym, w miarę możliwości, samodzielne pomieszczenie i miejsce do przechowywania dokumentów,
5)
umożliwić filmowanie i fotografowanie oraz dokonywanie nagrań dźwiękowych, jeżeli film, fotografia lub nagranie mogą stanowić dowód lub przyczynić się do utrwalenia dowodu w sprawie będącej przedmiotem kontroli,
6)
udostępnić środki łączności, a także inne konieczne środki techniczne, jakimi dysponuje kontrolowany, w zakresie niezbędnym do wykonania czynności kontrolnych,
7)
przeprowadzić inwentaryzację na żądanie i w niezbędnym zakresie określonym przez inspektora.
2.
Czynności, o których mowa w ust. 1, kontrolowany jest obowiązany wykonać nieodpłatnie.
3.
W przypadku gdy kontrolowany nie jest w stanie zapewnić warunków pracy, o których mowa w ust. 1 pkt 4, jest obowiązany, na żądanie inspektora, wydać stosowne ewidencje i dokumenty na czas trwania postępowania kontrolnego; czynności w tym zakresie są przeprowadzane w jednostce organizacyjnej kontroli dewizowej. Z wydania ewidencji i dokumentów sporządza się protokół, który podpisuje również kontrolowany.
4.
W sprawach objętych zakresem kontroli kontrolowany ma obowiązek, w wyznaczonym terminie, udzielić wyjaśnień lub dostarczyć żądany dokument inspektorowi dokonującemu czynności kontrolnych.
1.
W toku postępowania kontrolnego inspektor może w szczególności:
1)
badać dokumenty i ewidencje, objęte zakresem kontroli,
2)
zabezpieczać zebrane dowody,
3)
zarządzać inwentaryzację wraz z rozliczeniem jej wyników,
4)
dokonywać oględzin,
5)
przyjmować wyjaśnienia od kontrolowanego lub jego pracowników,
6)
zasięgać opinii biegłych,
7)
zbierać inne niezbędne materiały w zakresie objętym kontrolą.
2.
Obecny w czasie kontroli kontrolowany lub osoba przez niego upoważniona ma prawo uczestniczyć w czynnościach, o których mowa w ust. 1.
Kontrolowany powinien być powiadamiany o miejscu i terminie przeprowadzania czynności, o których mowa w § 9 ust. 1 pkt 4-6, w sposób umożliwiający mu udział w nich.
1.
Czynności kontrolne mające znaczenie dla wyniku kontroli podlegają dokumentowaniu. Zakres tych czynności ustala inspektor.
2.
Dokumentowanie czynności kontrolnych polega w szczególności na sporządzaniu protokołów z:
1)
badania dokumentów i ewidencji,
2)
zabezpieczenia dokumentów i dowodów rzeczowych,
3)
inwentaryzacji,
4)
oględzin,
5)
przyjmowania wyjaśnień od kontrolowanego lub jego pracowników.
3.
Stan faktyczny może być utrwalony ponadto za pomocą aparatury rejestrującej obraz i dźwięk oraz magnetycznych nośników informacji.
4.
Z czynności kontrolnych dokonanych pod nieobecność kontrolowanego lub osoby upoważnionej sporządza się protokół.
1.
Protokoły, o których mowa w § 11 ust. 2 i 4, podpisują osoby uczestniczące w czynności kontrolnej dokumentowanej w tej formie.
2.
Kontrolowany lub osoba zastępująca go może w terminie 3 dni od dnia podpisania protokołu złożyć na piśmie wyjaśnienia lub zgłosić zastrzeżenia do treści protokołu, inspektor zaś jest obowiązany ustosunkować się do nich bez zbędnej zwłoki w formie odpowiedniej adnotacji.
1.
Po zgromadzeniu dokumentacji czynności kontrolnych inspektor zapoznaje kontrolowanego z treścią dokumentów i ustaleniami kontroli.
2.
Z czynności, o której mowa w ust. 1, sporządza się notatkę podpisaną także przez kontrolowanego.
3.
Kontrolowany ma prawo, w terminie 3 dni od dnia zapoznania się z dokumentacją i ustaleniami kontroli, zażądać na piśmie:
1)
uzupełnienia tej dokumentacji przez wskazanie czynności kontrolnych, które należałoby podjąć, i dokumentów, które należałoby włączyć do akt sprawy,
2)
przeprowadzenia ponownej oceny zebranej dokumentacji z punktu widzenia możliwości weryfikacji ustaleń kontroli.
1.
Inspektor jest obowiązany rozpatrzyć zastrzeżenia, o których mowa w § 13 ust. 3, i w terminie 3 dni zawiadomić kontrolowanego o sposobie ich załatwienia.
2.
Po rozpatrzeniu zastrzeżeń inspektor sporządza wynik kontroli.
3.
Wynik kontroli powinien zawierać:
1)
oznaczenie organu kontroli dewizowej,
2)
oznaczenie kontrolowanego,
3)
datę wydania,
4)
zakres kontroli,
5)
powołanie podstawy prawnej,
6)
końcowe ustalenia i wnioski,
7)
termin usunięcia nieprawidłowości wskazanych przez inspektora,
8)
pieczęć urzędową i podpis inspektora.
1.
Wynik kontroli doręcza się kontrolowanemu, a właściwemu organowi lub dysponentowi części budżetu doręcza się ponadto dokumentację z czynności kontrolnych; jeżeli wynik kontroli zawiera ustalenia obejmujące zagadnienia należące do właściwości różnych organów, każdemu z tych organów doręcza się wyciąg i dokumentację zawierającą ustalenia w sprawie, w której właściwy jest ten organ.
2.
Kontrolowany jest obowiązany, w ciągu 30 dni po upływie terminu określonego w § 14 ust. 3 pkt 7, poinformować inspektora o sposobie usunięcia wskazanych nieprawidłowości.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.