Określenie obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład infrastruktury zapewniającej dostęp do portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2014.1017 t.j.

Akt utracił moc
Wersja od: 31 lipca 2014 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1
z dnia 9 grudnia 2002 r.
w sprawie określenia obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład infrastruktury zapewniającej dostęp do portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej

Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich (Dz. U. z 2010 r. Nr 33, poz. 179) zarządza się, co następuje:
W skład infrastruktury zapewniającej dostęp do Portu Gdańsk wchodzą:
1)
następujące tory wodne wraz ze związanymi z ich funkcjonowaniem obiektami, urządzeniami i instalacjami:
a)
tor podejściowy do Gdańska-Nowego Portu:
odcinek od pławy NP do pary pław N1-N2, o długości 2,5 km, szerokości w dnie 250 m i głębokości technicznej 12,0 m,
oodcinek od pary pław N1-N2 do pary pław N5-N6, o długości 2,2 km, szerokości w dnie 250 m i głębokości technicznej 12,0 m,
oodcinek od pary pław N5-N6 (w linii nabieżnika Brzeźno) do pary pław N7-N8, o długości 0,96 km, szerokości w dnie 250 m i głębokości technicznej 12,0 m,
odcinek od pary pław N7-N8 do linii łączącej prawe i lewe światło wejściowe, o długości 1,7 km, szerokości w dnie 150 m i głębokości technicznej 12,0 m,
b)
tor podejściowy do Portu Północnego:
odcinek od pławy PP do pary pław P1-P2, o długości 5,1 km i głębokości naturalnej większej od 18 m, zapewniającej podejście z dowolnego kierunku,
odcinek od pary pław P1-P2 do linii łączącej prawe i lewe światło wejściowe, o długości 6,3 km, szerokości w dnie 350 m i głębokości technicznej 17,5 m,
obrotnica o średnicy 670 m i głębokości technicznej 17,5 m,
c)
tor podejściowy przez Wisłę Śmiałą:
odcinek od pławy GW do lewego światła wejściowego o długości 2,1 km, szerokości w dnie 70 m, od głębokości naturalnej 11 m do głębokości technicznej 7,0 m,
odcinek od lewego światła wejściowego do nabrzeża przeładunkowego przy falochronie wschodnim o długości 0,8 km, szerokości w dnie 70 m i głębokości technicznej 7,0 m;
2)
falochrony zewnętrzne:
a)
falochron zachodni wejścia do Gdańska-Nowego Portu o długości 205,0 m,
b)
falochron wschodni wejścia do Gdańska-Nowego Portu o długości 757,2 m,
c)
umocnienie brzegowe Półwyspu Westerplatte o długości 265,0 m,
d)
północny falochron brzegowy Portu Północnego o długości 1137,0 m,
e)
wschodni falochron brzegowy Portu Północnego o długości 237,0 m,
f)
północny falochron półwyspowy Portu Północnego o długości 1157,1 m,
g)
falochron północny wyspowy Portu Północnego o długości 1640,5 m,
h)
falochron wschodni wyspowy Portu Północnego o długości 652,8 m,
i)
obudowa ujścia Wisły Śmiałej:
falochron wschodni z częścią połączeniową i nabrzeżem przeładunkowym o długości 912,0 m,
grobla kamienna na wschodnim brzegu rzeki o długości 2100,0 m,
ostroga zachodnia o długości 200,0 m,
umocnienie zachodniego brzegu rzeki wraz z pochłaniaczem falowania o długości 409,6 m;
3)
stałe znaki nawigacyjne:
a)
stawy na lądzie (nabieżniki świetlne) - 6 szt.,
b)
znaki i światła nawigacyjne - 21 szt.,
c)
dalby świetlne - 3 szt.;
4)
pływające oznakowanie nawigacyjne:
a)
pławy świetlne - 37 szt.,
b)
pławy nieświecące - 13 szt.,
c)
pławy nieświecące zimowe - 14 szt.,
d)
pławy świetlne zimowe - 6 szt.;
5)
latarnie morskie: Jarosławiec, Ustka, Czołpino, Stilo, Rozewie, Jastarnia, Hel, Gdańsk, Krynica Morska;
6)
(uchylony);
7)
kotwicowiska:
a)
kotwicowisko nr 1 o powierzchni 1,3 km2 i głębokości od 8,5 m do 10,3 m,
b)
kotwicowisko nr 2 o powierzchni 3,45 km2 i głębokości od 11,0 m do 15,0 m,
c)
kotwicowisko nr 3 o powierzchni 1,4 km2 i głębokości od 13,3 m do 15,5 m,
d)
kotwicowisko nr 4 o powierzchni 9,6 km2 i głębokości od 17,4 m do 31,0 m,
e)
kotwicowisko nr 5 o powierzchni 9,45 km2 i głębokości od 22,0 m do 35,0 m;
8)
system referencyjny "Differential Global Positioning System", zwany dalej "DGPS-RTK";
9)
infrastruktura systemu nadzoru i kontroli ruchu statków "VTS Zatoka Gdańska":
-
radarowe stacje brzegowe,
-
dedykowana sieć światłowodowa Centrum Bezpieczeństwa Morskiego (CBM), wraz z podmorskim kablem światłowodowym w relacji Gdańsk-Gdynia,
-
linie radiowe łączące CBM ze stacjami nadbrzeżnymi,
-
system komunikacji przewodowej i radiowej oraz sieci WAN/LAN,
-
systemy telewizji przemysłowej,
-
mierniki hydrometeorologiczne;
10)
systemy monitorowania znaków nawigacyjnych;
11)
system zasilania energetycznego świateł nawigacyjnych wraz z liniami kablowymi;
12)
zintegrowany system hydrograficzny do badania warunków żeglowności dróg wodnych;
13)
(uchylony);
14)
stacje nadbrzeżne automatycznego systemu identyfikacji statków (AIS).
W skład infrastruktury zapewniającej dostęp do Portu Gdynia wchodzą:
1)
następujące tory wodne wraz ze związanymi z ich funkcjonowaniem obiektami, urządzeniami i instalacjami:
a)
tor podejściowy od pławy GD do pary pław G1-G2, o długości 4,4 km,
b)
tor wodny od pary pław G1-G2 do linii łączącej główki wejścia głównego, o długości 2,75 km, szerokości w dnie 150,0 m i głębokości technicznej 14,5 m,
c)
podejście do wejścia południowego, o głębokości technicznej 9,1 m,
d)
(uchylona);
2)
falochrony zewnętrzne:
a)
falochron główny o długości 2018,8 m,
b)
głowica falochronu północnego wyspowego o długości 18,4 m;
3)
stałe znaki nawigacyjne:
a)
stawy na lądzie (nabieżnik świetlny) - 2 szt.,
b)
znaki i światła nawigacyjne - 17 szt.;
4)
pływające oznakowanie nawigacyjne:
a)
pławy świetlne - 4 szt.,
b)
(uchylona),
c)
pławy świetlne zimowe - 3 szt.;
5)
latarnie, o których mowa w § 1 pkt 5;
6)
kotwicowiska:
a)
kotwicowisko nr 1 o powierzchni 5,9 km2 i głębokości od 9,0 m do 16,0 m,
b)
kotwicowisko nr 2 o powierzchni 3,9 km2 i głębokości od 14,0 m do 25,0 m,
c)
kotwicowisko nr 3 o powierzchni 3,2 km2 i głębokości od 26,5 m do 31,0 m;
7)
"DGPS-RTK";
8)
infrastruktura systemu nadzoru i kontroli ruchu statków "VTS Zatoka Gdańska", o której mowa w § 1 pkt 9;
9)
(uchylony);
10)
systemy monitorowania znaków nawigacyjnych;
11)
system zasilania energetycznego świateł nawigacyjnych wraz z liniami kablowymi;
12)
(uchylony);
13)
stacje nadbrzeżne automatycznego systemu identyfikacji statków, o którym mowa w § 1 pkt 14.
W skład infrastruktury zapewniającej dostęp do Portów Świnoujście i Szczecin wchodzą:
1)
następujące tory wodne wraz ze związanymi z ich funkcjonowaniem obiektami, urządzeniami i instalacjami:
a)
podejściowy tor wodny do Świnoujścia o długości 60,8 km, którego oś przebiega od linii łączącej głowice falochronów centralnego i zachodniego do punktu o współrzędnych podanych w układzie "WGS-84" φ = 54°14'40,9"N, λ = 014°11'00,8"E i dalej do punktu φ = 54°16'58,2"N, λ = 014°05'13,1"E i dalej do punktu φ = 54°26'26,9"N, λ = 014°05'43,3"E, o szerokościach w dnie: 200 m - od km 0 do km 26,8; 220 m - od km 26,8 do km 35,6, 240 m - od km 35,6 do km 60,8 i głębokości technicznej 14,5 m,
b)
wejściowy tor wodny do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu, na odcinku od połączenia z podejściowym torem wodnym do Świnoujścia do obrotnicy w Porcie Zewnętrznym. Szerokość toru w dnie 200 m, głębokość techniczna 14,50 m, długość toru 1,47 km, licząc od punktu połączenia z torem podejściowym o współrzędnych w układzie "WGS-84": φ = 53°56'32"N; λ = 14°16'22"E do przecięcia z północną krawędzią obrotnicy w punkcie o współrzędnych w układzie "WGS-84": φ = 53°55'32"N; λ = 14°16'22"E,
c)
akwen o powierzchni 0,12 km2 pomiędzy wschodnią krawędzią podejściowego toru wodnego do Świnoujścia i zachodnią krawędzią wejściowego toru wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu, ograniczony od południa ostrogą osłaniającą wejście do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu,
d)
akwen podejścia do nabrzeża niskiego przy falochronie wschodnim, o powierzchni 0,23 km2, usytuowany pomiędzy północno-wschodnią krawędzią wejściowego toru wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu oraz północno-wschodnią krawędzią obrotnicy a falochronem wschodnim, ograniczony od strony południowej odcinkiem wyznaczonym przez punkty o współrzędnych w układzie "WGS-84": φ = 53°55'38"N; λ = 14°18'02"E i φ = 53°55'48"N; λ = 14°17'43"E,
e)
tor wodny Świnoujście - Szczecin o długości 67,7 km (licząc od główek falochronu w kierunku południowym) z odpowiednimi poszerzeniami na łukach toru oraz następujących szerokościach na odcinkach prostych: od 180 m do 160 m - od km 0 do km 1,8; od 160 m do 130 m - od km 1,8 do km 2,1; od 130 m do 110 m - od km 2,1 do km 2,7; od 110 m do 90 m - od km 2,7 do km 5,5; 90 m - od km 5,5 do km 67,7 i głębokościach technicznych: 14,3 m - od km 0 do km 3,1; 13,0 m - od km 3,1 do km 5,28; 10,5 m - od km 5,28 do km 67,7,
f)
Kanał Grabowski o długości 0,45 km (pomiędzy obrotnicami przy Przesmyku Orlim i na wysokości Kanału Dębickiego), szerokości 90 m i głębokości technicznej 10,5 m,
g)
Odra Zachodnia o długości 1,993 km (licząc od południowego końca Kanału Grabowskiego do południowego krańca Wyspy Grodzkiej), o szerokościach na odcinkach: 80 m - od km 0 toru do km 0,329; od 80 m do 100 m - od km 0,329 do km 0,702; od 100 m do 150 m - od km 0,702 do km 0,778; 80 m - od km 0,778 do km 1,993 oraz głębokościach technicznych; 9,7 m - od km 0 do km 0,778; 7,0 m - od km 0,778 do km 1,993,
h)
tor wodny w Kanale Polickim (Wąski Nurt) o długości 5,32 km, o szerokościach na odcinkach: 70 m - od km 0 toru do km 5,03; od 160 m do 130 m - od km 5,03 do km 5,15; od 130 m do 140 m - od km 5,15 do km 5,32 oraz głębokościach: 4,5 m - od km 0 do km 5,03 i głębokości 10,5 m - od km 5,03 do km 5,32,
i)
tor wodny w Kanale Wietlina (Ciasny Nurt) o długości 3,15 km, szerokości 70 m i głębokości 4,5 m;
2)
falochrony w Porcie Świnoujście:
a)
falochron wschodni o długości 2974,3 m z nabrzeżem niskim o długości 111 m i głębokości technicznej 12,5 m,
b)
falochron centralny o długości 1490 m,
c)
ostroga osłaniająca wejście do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu o długości 255,8 m, z nabrzeżem niskim o długości 42 m i głębokości technicznej 14,5 m, połączona z falochronem centralnym,
d)
falochron zachodni o długości 500 m;
3)
stałe znaki nawigacyjne na redzie Portów Świnoujście i Szczecin:
a)
stawy na wodzie - 2 szt.,
b)
stawy na lądzie - 5 szt. (w tym 2 stawy nabieżnikowe);
4)
pływające oznakowania nawigacyjne:
a)
pławy świetlne - 27 szt.,
b)
pławy nieświecące - 3 szt.,
c)
pławy świetlne zimowe - 15 szt.,
d)
pławy nieświecące zimowe - 9 szt.;
5)
latarnie morskie Świnoujście, Kikut, Niechorze, Kołobrzeg, Gąski, Darłowo;
6)
radiolatarnie morskie Świnoujście i Dziwnów;
7)
kotwicowiska na redzie Portów Świnoujście i Szczecin:
a)
kotwicowisko nr 1A o powierzchni 4,87 km2 i głębokości od 9,7 m do 10,8 m,
b)
kotwicowisko nr 1B o powierzchni 12,96 km2 i głębokości od 8,8 m do 11,7 m,
c)
kotwicowisko nr 2A o powierzchni 11,21 km2 i głębokości od 12,0 m do 13,7 m,
d)
kotwicowisko nr 2B o powierzchni 6,83 km2 i głębokości od 13,0 m do 14,1 m,
e)
kotwicowisko kwarantannowe o powierzchni 4,82 km2 i głębokości od 13,4 m do 13,8 m,
f)
kotwicowisko nr 3 o powierzchni 12,12 km2 i głębokości od 16,2 m do 18 m,
g)
awaryjny akwen manewrowy o powierzchni 1,84 km2 i głębokości od 14,3 m do 15,3 m.
8)
stałe znaki nawigacyjne na podejściowym torze wodnym Świnoujście-Szczecin:
a)
stawy na lądzie - 52 szt. (w tym 24 stawy nabieżnikowe),
b)
stawy na wodzie - 15 szt. (w tym 8 staw Bram Torowych, 4 stawy nabieżnikowe i 3 stałe znaki),
c)
dalby świetlne - 43 szt.,
d)
dalby nieświecące - 1 szt.,
e)
światła sektorowe na lądzie - 4 szt.,
f)
światła sektorowe na wodzie - 1 szt.;
9)
pływające oznakowanie nawigacyjne:
a)
pławy świetlne - 26 szt.,
b)
pławy nieświecące - 31 szt.,
c)
pławy świetlne zimowe - 12 szt.,
d)
pławy nieświecące zimowe - 5 szt.;
9a)
oznakowanie nawigacyjne na torach w kanale Polickim, Wietlina i Skolwińskim - pławy nieświecące - 15 szt.;
10)
punkt kontroli ruchu statków - 1 obiekt (punkt obserwacyjny Świnoujście);
11)
stacja nautyczna Karsibór;
12)
umocnienia brzegowe:
a)
Kanał Mieliński od km 5,4 do km 8,6:
brzeg wschodni o długości 3200 m,
brzeg zachodni o długości 2100 m,
b)
umocnienia brzegowe północnego cypla Wyspy Mielin o długości 90 m wraz z nabrzeżem,
c)
ostroga palisadowa na połączeniu Starej Świny z Kanałem Piastowskim o długości 300 m,
d)
Kanał Piastowski od km 9,5 do km 16,7:
brzeg wschodni o długości 7200 m,
brzeg zachodni o długości 7200 m,
e)
Wyspa Chełminek:
ostroga północna o długości 48,4 m,
umocnienia brzegowe o długości 620 m,
ostroga południowa o długości 72 m;
13)
kotwicowiska:
a)
kotwicowisko przy II Bramie Torowej o powierzchni 0,59 km2 i głębokości od 5,9 m do 6,2 m,
b)
kotwicowisko "Chełminek" o powierzchni 1,08 km2 i głębokości od 4,8 m do 8,8 m,
c)
kotwicowisko "Raduń" o powierzchni 0,10 km2 i głębokości od 8,8 m do 11,8 m,
d)
kotwicowisko "Inoujście" o powierzchni 0,10 km2 i głębokości od 2,0 m do 13,5 m;
14)
pola refulacyjne przy podejściowym torze wodnym Świnoujście-Szczecin:
a)
pole "A" - na km 8,77 o powierzchni 23 ha, wraz z przystanią refulacyjną składającą się z 5 stalowych dalb cumowniczo-odbojowych,
b)
pole "D" - na km 15,24 o powierzchni 127 ha, wraz z przystanią składającą się z 6 stalowych dalb cumowniczo-odbojowych, stalowej estakady i kładek komunikacyjnych,
c)
pole "Chełminek" - na km 35,85 o powierzchni 19,5 ha, wraz z przystanią składającą się z 4 stalowych dalb cumowniczo-odbojowych,
d)
pole "Mańków" - na km 44,0 o powierzchni 141 ha, wraz z przystanią składającą się z 4 stalowych dalb cumowniczo-odbojowych, stalowej estakady i kładek komunikacyjnych,
e)
(uchylona),
f)
pole "Dębina" - od km 59,3 do km 60,4 o powierzchni 31 ha;
15)
obrotnice:
a)
w Porcie Świnoujście - na km 1,8 (obrotnica północna o średnicy 350 m i głębokości 11,0 m),
b)
w Porcie Świnoujście - na km 3,5 (obrotnica południowa o średnicy 250 m i głębokości 13,0 m),
c)
w Porcie Świnoujście - na km 5,05 (obrotnica Mielińska w kształcie elipsy o osi krótszej o długości 420 m oraz osi dłuższej o długości 525 m i głębokości 13,0 m),
d)
na wysokości Polic - na km 49,95 (obrotnica w kształcie elipsy o osi krótszej o długości 400 m i osi dłuższej o długości 850 m i głębokości 10,5 m),
e)
przy Przesmyku Orlim na Przekopie Mieleńskim u wejścia do Kanału Grabowskiego - o średnicy 280 m i głębokości 10,5 m,
f)
na Przekopie Mieleńskim z rzeką Parnicą o średnicy 300 m i głębokości 10,5 m;
16)
"DGPS-RTK";
17)
zintegrowany system nadzoru i kontroli ruchu statków "Vessel Traffic Service;
18)
system radiowy monitorowania stałych i pływających znaków nawigacyjnych;
19)
system zasilania energetycznego świateł nawigacyjnych wraz z liniami kablowymi i stacjami transformatorowymi;
20)
system synchronizacji świateł nawigacyjnych;
21)
system radionawigacyjny "SYLEDIS";
22)
system nawigacyjny "FALCON";
23)
system oświetlenia brzegowego (6 świateł - falochron wschodni Portu Świnoujście i 92 światła - Kanał Mieliński i Kanał Piastowski);
24)
zintegrowany system trałowo-hydrograficzny "Simrad EM 3000";
25)
zestaw laserowy "POLARTRACK";
26)
geodezyjny zestaw pomiarowy "TOTAL STATION".
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. 2
1 Obecnie działem administracji rządowej - gospodarka morska kieruje Minister Infrastruktury i Rozwoju, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury i Rozwoju (Dz.U.2013.1391).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone zarządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 17 września 1997 r. w sprawie określenia obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład infrastruktury zapewniającej dostęp do portu dla każdego portu o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej (M.P.1997.63.613).