Określenie kwalifikacji, wymaganych od samorządowej służby drogowej.
Dz.U.1922.64.579
Akt utracił mocROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROBÓT PUBLICZNYCH
z dnia 12 lipca 1922 r.
określające kwalifikacje, wymagane od sarno-rządowej służby drogowej.
Personel techniczny (inżynierowie i technicy).
Personel techniczny (inżynierowie i technicy).
Jako średnie wykształcenie techniczne uważane jest ukończenie średniej szkoły technicznej polskiej lub równorzędnej zagranicznej.
O równorzędności zagranicznych średnich szkół technicznych decyduje w każdym poszczególnym wypadku Minister Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego w porozumieniu z Ministrem Robót Publicznych.
Jako średnie wykształcenie techniczne uważa się również ukończenie kursów konduktorów drogowych przy b. Wydziale Krajowym we Lwowie, uzyskanie w Rosji przed 1 października 1917 r. tytułu technika komunikacji w Ministerstwie Komunikacji lub technika budowlanego z prawem prowadzenia robót budowlanych w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych, wreszcie ukończenie takich kursów zawodowych, które Ministerstwo Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego w porozumieniu z Ministerstwem Robót Publicznych uzna za równorzędne z ukończeniem średniej szkoły technicznej.
Komisje egzaminacyjne składać się mają z dwóch urzędników Wojewódzkiej Okręgowej Dyrekcji robót publicznych o wyższem wykształceniu technicznem oraz z jednego urzędnika województwa z wykształceniem prawniczem.
W tych województwach, w których nie istnieją Okręgowe Dyrekcje robót publicznych, do komisji egzaminacyjnej powołuje wojewoda dwóch inżynierów drogowych ze służby drogowej państwowej, bądź z samorządowej, będących na poważniejszych stanowiskach w służbie drogowej w obrębie danego województwa i dobrze obznajmionych z ustawami i przepisami, stanowiącemi program egzaminu. Przewodniczy komisji stanowiskiem najwyższy członek komisji, w razie równości stanowisk - członek komisji, wyznaczony przez wojewodę.
O terminie wyznaczonym przez województwo (Okręgową Dyrekcję robót publicznych) winno być zawczasu zawiadomione Ministerstwo Robót Publicznych.
O ile komisja egzaminacyjna uzna, że wiadomości egzaminowanego są niedostateczne, ma oznaczyć termin, w którym egzaminowany może być dopuszczony do ponownego egzaminu, względnie do zdawania egzaminu po raz trzeci.
Gdy egzaminowany w trzecim terminie nie wykaże odpowiednich wiadomości, winien być zwolniony ze służby drogowej.
Na podstawie uchwały komisji egzaminacyjnej wojewoda wydać ma egzaminowanemu stosowne zaświadczenie.
Egzamin nie obowiązuje tych funkcjonarjuszy drogowych, którzy powołani zostali do stałej służby drogowej przed ogłoszeniem niniejszego rozporządzenia.
Personel linjowy (dozorcy drogowi i mostowi oraz dróżnicy).
Personel linjowy (dozorcy drogowi i mostowi oraz dróżnicy).
Obwieszczenia w "Monitorze Polskim" i w prasie codziennej podadzą do powszechnej wiadomości czas i miejsce urządzenia powyższych kursów.
Wyjątek stanowią dozorcy drogowi i mostowi, którzy przed ogłoszeniem niniejszego rozporządzenia ukończyli czterdzieści lat życia, pozostają w służbie samorządowej prowizorycznej przynajmniej trzy lata i udowodnią dostateczne uzdolnienie,
Rozporządzenie niniejsze nie tyczy się również dozorców drogowych i mostowych, zamianowanych na stałe przed wydaniem niniejszego rozporządzenia, a nie posiadających kwalifikacji, wymaganych w §§ 10 i 11.
Podoficerowie wojsk inżynierskich mają pierwszeństwo przed podoficerami innych rodzajów broni.
Nieznajomość tych ustaw może być przyczyną zwolnienia nawet dozorców stałych; zwolnienie następuje z zachowaniem przepisów o służbie samorządowej.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »