Określenie dla pracowników tworzących zawodową grupę muzealników wymagań kwalifikacyjnych uprawniających do zajmowania stanowisk związanych z działalnością podstawową muzeów oraz trybu ich stwierdzania.

Dziennik Ustaw

Dz.U.1999.26.233

Akt utracił moc
Wersja od: 8 stycznia 2005 r.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I SZTUKI
z dnia 9 marca 1999 r.
w sprawie określenia dla pracowników tworzących zawodową grupę muzealników wymagań kwalifikacyjnych uprawniających do zajmowania stanowisk związanych z działalnością podstawową muzeów oraz trybu ich stwierdzania.

Na podstawie art. 32 ust. 4 ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 1997 r. Nr 5, poz. 24 i z 1998 r. Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:
Wymagania kwalifikacyjne uprawniające pracowników tworzących zawodową grupę muzealników do zajmowania stanowisk związanych z działalnością podstawową muzeów określa załącznik do rozporządzenia.
Wymagania kwalifikacyjne oraz staż pracy stwierdza, z zastrzeżeniem § 4, pracodawca na podstawie dyplomów, świadectw lub zaświadczeń oraz świadectw pracy dokumentujących:
1)
ukończenie szkół wyższych, szkół oraz kursów kwalifikacyjnych lub innych form kształcenia,
2)
uprawnienia nabyte do wykonywania określonych zawodów,
3)
okresy zatrudnienia.
1.
Do stażu pracy wymaganego do zajmowania stanowisk określonych w załączniku do rozporządzenia zalicza się okresy zatrudnienia w:
1)
muzeach, bibliotekach naukowych, archiwach i instytucjach ochrony dóbr kultury,
2)
urzędach organów administracji rządowej oraz samorządu terytorialnego na stanowiskach związanych z działalnością kulturalną, pod warunkiem posiadania co najmniej 3-letniego stażu pracy w muzealnictwie.
2.
W uzasadnionych przypadkach pracodawca może zaliczyć pracownikowi do stażu pracy okresy zatrudnienia na innych stanowiskach niż wymienione w ust. 1, na których nabył kwalifikacje przydatne do pracy na określonym stanowisku w muzeum.
1.
Stwierdzenia kwalifikacji niezbędnych do zajmowania stanowiska kustosza dyplomowanego oraz opiniowania dorobku zawodowego na stanowisku kustosza dokonuje komisja kwalifikacyjna na wniosek osoby zainteresowanej.
1a. 1
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, oprócz dokumentów potwierdzających wymagania kwalifikacyjne, dołącza się opinię pracodawcy.
2.
Członków komisji kwalifikacyjnej powołuje i odwołuje Minister Kultury i Sztuki na wniosek Rady do Spraw Muzeów działającej przy Ministrze Kultury i Sztuki.
3.
Liczba członków komisji nie może przekroczyć 5 osób.
4.
Członkowie komisji kwalifikacyjnej wybierają przewodniczącego komisji.
5.
Komisja kwalifikacyjna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu, zatwierdzonego przez Ministra Kultury i Sztuki.
6.
Komisja kwalifikacyjna:
1)
stwierdza posiadanie kwalifikacji niezbędnych do zajmowania stanowiska kustosza dyplomowanego na podstawie złożonych dokumentów oraz rozmowy z zainteresowanym,
2)
opiniuje dorobek zawodowy wymagany na stanowisku kustosza na podstawie złożonych dokumentów i materiałów.
7.
W przypadku stwierdzenia przez komisję, iż zainteresowany nie spełnia wymagań kwalifikacyjnych do zajmowania stanowiska kustosza dyplomowanego, lub wydania negatywnej opinii o dorobku zawodowym wymaganym na stanowisku kustosza zainteresowany może zwrócić się w ciągu 14 dni do Ministra Kultury i Sztuki z prośbą o ponowne rozpatrzenie wniosku.
1.
Pracownik, który w dniu wejścia w życie rozporządzenia nie posiada kwalifikacji do zajmowania dotychczasowego stanowiska, powinien je uzupełnić w ciągu 5 lat, z wyjątkiem sytuacji określonych w ust. 2.
2.
Pracownik, który w dniu wejścia w życie rozporządzenia nie posiada kwalifikacji do zajmowania dotychczasowego stanowiska, a ukończył 45 lat życia i posiada 15-letni staż pracy związanej z działalnością podstawową muzeów, jest zwolniony od obowiązku uzupełniania kwalifikacji wymaganych na tym stanowisku.
Traci moc rozporządzenie Ministra Kultury i Sztuki z dnia 26 czerwca 1998 r. w sprawie wymagań kwalifikacyjnych uprawniających do zajmowania stanowisk w muzeach oraz trybu ich stwierdzania (Dz. U. Nr 122, poz. 804).
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WYMAGANIA KWALIFIKACYJNE UPRAWNIAJĄCE DO ZAJMOWANIA STANOWISK ZWIĄZANYCH Z DZIAŁALNOŚCIĄ PODSTAWOWĄ MUZEÓW DLA PRACOWNIKÓW TWORZĄCYCH ZAWODOWĄ GRUPĘ MUZEALNIKÓW

Wymagane kwalifikacje
Lp.Stanowiskowykształceniestaż prac
1Kustosz dyplomowany- wyższe specjalistyczne,

- stopień naukowy doktora w dziedzinie

związanej z działalnością podstawową

muzeum,

- dorobek zawodowy w zakresie wskazanym

w art. 2 ustawy o muzeach,

- znajomość języka obcego

8 lat (w tym 2 lata na stanowisku starszego kustosza)
2Starszy kustoszwyższe specjalistyczne oraz stopień naukowy doktora w dziedzinie związanej z działalnością podstawową muzeum lub podyplomowe studium muzealnicze6 lat
3Kustoszwyższe specjalistyczne oraz podyplomowe studium muzealnicze lub dorobek zawodowy w zakresie wskazanym w art. 2 ustawy o muzeach5 lat
4Adiunktwyższe specjalistyczne3 lata
5Starszy asystentwyższe specjalistyczne2 lata
6Asystentwyższe specjalistyczne

wyższe zawodowe (licencjat)

-

-

Uwaga: 1. Za wykształcenie wyższe zawodowe uznaje się studia w szkole wyższej pierwszego stopnia zakończone uzyskaniem dyplomu w jednej z dziedzin związanych z działalnością podstawową muzeów.

2. Za wykształcenie wyższe specjalistyczne uznaje się ukończenie studiów wyższych i uzyskanie dyplomu magisterskiego w jednej z dziedzin związanych z działalnością podstawową muzeów.

1 § 4 ust. 1a dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 13 grudnia 2004 r. (Dz.U.04.272.2695) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 stycznia 2005 r.