Ogólne zasady wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2004.16.152
Akt utracił moc Wersja od: 4 lutego 2004 r.
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 13 stycznia 2004 r.
w sprawie ogólnych zasad wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony
Na podstawie art. 18 ust. 2 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr 21, poz. 205, z późn. zm. 1 ) zarządza się, co następuje:
1.
Rozporządzenie określa ogólne zasady wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony, zwanych dalej "zadaniami obronnymi", przez ministrów, wojewodów, marszałków województw, starostów oraz wójtów, burmistrzów i prezydentów miast, zwanych dalej "organami administracji publicznej", a także przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne, obejmujące:1)
tworzenie warunków organizacyjnych i technicznych planowania i realizacji zadań obronnych;2)
koordynowanie planowania i realizacji zadań obronnych w ramach działów administracji rządowej i w województwach;3)
współdziałanie organów administracji publicznej, przedsiębiorców, innych jednostek organizacyjnych oraz organizacji społecznych w planowaniu i realizacji zadań obronnych;4)
zapewnianie warunków przekazywania informacji i decyzji dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych.2.
Zadania obronne określają odrębne przepisy.
W wykonywaniu zadań obronnych organy administracji publicznej, przedsiębiorcy i kierownicy innych jednostek organizacyjnych oraz władze organizacji społecznych uwzględniają potrzeby obrony państwa, obejmujące w szczególności:
1)
utrzymywanie, przebudowę i modernizację systemu obronnego państwa, w tym Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;2)
przygotowanie podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych do wykonywania nałożonych na nie zadań obronnych podczas podwyższania gotowości obronnej państwa;3)
przygotowanie ludności i warunków jej ochrony na wypadek wojny, a także ochrony mienia szczególnie cennego dla dziedzictwa narodowego.1.
Tworzenie warunków organizacyjnych i technicznych planowania i realizacji zadań obronnych należy do:1)
ministrów - w stosunku do zadań obronnych wykonywanych w działach administracji rządowej oraz przez kierowników podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych;2)
wojewodów - w stosunku do zadań obronnych wykonywanych w województwie przez:a)
kierowników podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych,b)
przedsiębiorców, dla których są organami założycielskimi,c)
organy samorządu terytorialnego,d)
przedsiębiorców niebędących jednostkami organizacyjnymi podległymi lub nadzorowanymi przez ministrów,e)
władze organizacji społecznych.2.
Warunki organizacyjne i techniczne planowania i realizacji zadań obronnych tworzy się, uwzględniając rodzaj zadań, a także możliwości ich wykonawców. W szczególności powinny one zapewniać:1)
efektywność, ciągłość i terminowość działania w dziale administracji rządowej oraz w województwie podczas podwyższania gotowości obronnej państwa;2)
wykonywanie zadań obronnych, w tym ich uruchamianie oraz rozwijanie struktur i systemów tworzonych na potrzeby ich realizacji, a także ciągłość działania organów i ich struktur wykonawczych;3)
wykonywanie zadań na rzecz Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i wojsk sojuszniczych;4)
bezpieczeństwo wykonywania zadań obronnych, w tym ochronę gromadzenia i przesyłania informacji oraz wykonywania dokumentów;5)
przygotowanie projektów podziału zadań obronnych wykonywanych w czasie pokoju oraz związanych z tym zakresów czynności, a także zmian w strukturze podziału zadań obronnych na podległe i nadzorowane komórki i jednostki organizacyjne podczas podwyższania gotowości obronnej państwa.1.
Planowanie i realizację zadań obronnych koordynują:1)
ministrowie - w stosunku do zadań obronnych wykonywanych w działach administracji rządowej oraz przez kierowników podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych;2)
wojewodowie - w stosunku do zadań obronnych wykonywanych w województwie przez:a)
kierowników podległych i nadzorowanych jednostek organizacyjnych,b)
przedsiębiorców, dla których są organami założycielskimi,c)
organy samorządu terytorialnego,d)
przedsiębiorców niebędących jednostkami organizacyjnymi podległymi lub nadzorowanymi przez ministrów,e)
władze organizacji społecznych.2.
Koordynowanie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje:1)
podział zadań obronnych, a także ustalanie organu wiodącego i organów współuczestniczących w wykonywaniu tych zadań, stosownie do ich możliwości wykonawczych;2)
określanie procedur wykonywania zadań obronnych;3)
uzgadnianie i akceptowanie planów i harmonogramów wykonywania zadań obronnych;4)
bilansowanie potrzeb niezbędnych do wykonania zadań obronnych, w szczególności uwzględniając ich skutki ekonomiczne, społeczne i międzynarodowe;5)
inicjowanie współdziałania przy wykonywaniu zadań obronnych;6)
określanie priorytetów wykonywania zadań obronnych.
Współdziałanie organów administracji publicznej, przedsiębiorców i kierowników innych jednostek organizacyjnych oraz władz organizacji społecznych w planowaniu i realizacji zadań obronnych ma na celu zapewnienie optymalnych warunków ich wykonywania i obejmuje w szczególności:
1)
wymianę doświadczeń i informacji dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych;2)
uzgadnianie działań dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych na tym samym poziomie decyzyjnym;3)
inicjowanie i podejmowanie współpracy międzydziałowej lub regionalnej;4)
integrowanie wysiłków i współpracę w zakresie wykorzystania bazy materiałowej, usługowej i szkoleniowej.
Zapewnianie warunków przekazywania informacji i decyzji dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych obejmuje w szczególności:
1)
przygotowanie łączności na potrzeby kierowania bezpieczeństwem narodowym, ze szczególnym uwzględnieniem podwyższania gotowości obronnej państwa, odpowiednio w ramach działu administracji rządowej, w województwie, powiecie i gminie;2)
gromadzenie, analizowanie i opracowywanie informacji dotyczących planowania i realizacji zadań obronnych;3)
tworzenie systemów organizacyjnych i technicznych na potrzeby informowania, ostrzegania i powiadamiania, w tym także ludności cywilnej, o zdarzeniach i podjętych decyzjach dotyczących systemu obronnego państwa i jego elementów;4)
ustalanie priorytetów w zakresie przekazywania informacji i decyzji;5)
ustalanie procedur przekazywania informacji i decyzji na potrzeby wykonywania zadań obronnych.1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 74, poz. 676, Nr 81, poz. 732, Nr 113, poz. 984 i 985, Nr 156, poz. 1301, Nr 166, poz. 1363, Nr 199, poz. 1673 i Nr 200, poz. 1679 i 1687 oraz z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 90, poz. 844, Nr 96, poz. 874, Nr 139, poz. 1326, Nr 179, poz. 1750, Nr 210, poz. 2036 i Nr 223, poz. 2217.
Dokumenty powiązane
Jeżeli chcesz mieć dostęp do wszystkich dokumentów powiązanych, zaloguj się do LEX-a Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów dostęp testowy »
Pytania i odpowiedzi liczba obiektów na liście: (2)
Akty prawne liczba obiektów na liście: (9)
Akty wykonawcze liczba obiektów na liście: (6)
- Opracowanie planów operacyjnego funkcjonowania w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny w Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych oraz archiwach państwowych podległych Naczelnemu Dyrektorowi Archiwów Państwowych.
- Organizacja wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony.
- Organizacja wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony.