Rozdział 5 - Sygnały zamknięcia toru - Ogólne warunki prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2015.360 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 29 listopada 2023 r.

Rozdział  5

Sygnały zamknięcia toru

§  162. 
Sygnały zamknięcia toru są stosowane do osygnalizowania miejsca, w którym znajduje się przeszkoda uniemożliwiająca jazdę pociągu. Przeszkodę może stanowić w szczególności uszkodzenie toru, unieruchomiony tabor, miejsce wykonywanych robót, zamknięty odcinek toru, kozioł oporowy, nałożona na tor wykolejnica, granica jazd taboru wynikająca z organizacji ruchu, zamknięte drzwi elektrowozowni.
§  163. 
Stosuje się następujące sygnały zamknięcia toru:
1)
sygnał D 1 "Stój - tarcza zatrzymania", prostokątna czerwona tarcza z białym obramowaniem, zaś w warunkach ograniczonej widoczności czerwone światło (rys. 6):
a)
sygnał D 1 "Stój - tarcza zatrzymania" nakazuje zatrzymanie taboru przed miejscem ustawienia tarczy zatrzymania,
b)
w celu osygnalizowania przeszkód w postaci zamkniętych bram ogrodzeniowych lub drzwi elektrowozowni, tarczę zatrzymania umieszcza się na konstrukcji drzwi;
2)
sygnał DO - za tarczą ostrzegawczą znajduje się tarcza zatrzymania, okrągła pomarańczowa tarcza z czarnym pierścieniem i białym obramowaniem, a w warunkach ograniczonej widoczności pomarańczowe światło (rys. 7):
a)
tarcza ostrzegawcza informuje, że pociąg zbliża się do tarczy zatrzymania - sygnału D 1 "Stój",
b)
tarcza ostrzegawcza DO stosowana jest tylko na łącznicy metra;
3)
sygnał Z 1 "Stój - koniec toru", czarna pozioma linia na tle białej okrągłej tarczy, w warunkach ograniczonej widoczności białe tło tarczy podświetlone (rys. 8):
a)
sygnał Z 1 "Stój - koniec toru" nakazuje zatrzymanie taboru przed miejscem jego ustawienia,
b)
sygnał Z 1 "Stój - koniec toru" stosowany jest wyłącznie na terenie otwartym, poza tunelem i stacjami metra;
4)
sygnał Z 1a "Stój - tor zamknięty", jedno lub dwa światła czerwone (rys. 9):
a)
sygnał Z 1a "Stój - tor zamknięty" wyznacza granicę jazd i nakazuje zatrzymanie taboru przed miejscem jego ustawienia, jest równoznaczny z sygnałem S 1 "Stój",
b)
sygnał Z 1a "Stój - tor zamknięty" w tunelu i na stacjach metra ustawia się na końcu toru lub przy torze szlakowym, na końcu drogi przebiegu o przeciwnym kierunku względem kierunku zasadniczego, jeżeli urządzenia sterowania ruchem pociągów nie są przystosowane do prowadzenia ruchu dwukierunkowego,
c)
na terenie STP sygnałami Z 1a oznacza się końce toru prób,
d)
konstrukcja sygnału Z 1a jest taka sama, jak konstrukcja semaforów,
e)
sygnał Z 1a może być wykonany w postaci tablicy z materiałów odblaskowych;
5)
sygnał Z 1wk "Stój - wykolejnica na torze", czarna pozioma linia na tle białej okrągłej tarczy (rys. 10).

Sygnał Z 1wk "Stój - wykolejnica na torze" oznacza, że jazda i manewry po torze, na którym znajduje się wykolejnica, są dozwolone tylko do wykolejnicy;

6)
sygnał Z 2wk "Wykolejnica zdjęta z toru", czarna pionowa linia na tle białej okrągłej tarczy (rys. 11).

Sygnał Z 2wk "Wykolejnica zdjęta z toru" oznacza, że jazda i manewry po torze, na którym znajduje się wykolejnica, są dozwolone.