Rozdział 4 - Zapowiadanie pociągów - Ogólne warunki prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji.
Dziennik Ustaw
Dz.U.2015.360 t.j.
Akt obowiązujący Wersja od: 29 listopada 2023 r.
Rozdział 4
Zapowiadanie pociągów
Zapowiadanie pociągów
§ 123.
1.
Ruch pociągów na liniach kolejowych wąskotorowych prowadzi się na podstawie porozumienia dyżurnego ruchu i kierowników pociągów za pomocą urządzeń łączności głosowej, zwanego zapowiadaniem pociągów.2.
Pociągi można wyprawiać bez zapowiadania, jeżeli na linii kolejowej wąskotorowej:1)
wszystkie pociągi obsługuje tylko jedna lokomotywa albo dwie lokomotywy złączone w trakcji podwójnej;2)
znajdują się dwa pociągi, które poruszają się zgodnie z rozkładem jazdy pociągów na różnych odstępach oddzielonych od siebie jednym odstępem, a wjazd na ten odstęp jest zabroniony do czasu wznowienia zapowiadania pociągów.3.
Zapowiadanie pociągów może być realizowane z wykorzystaniem:1)
radiotelefonu;2)
telefonii komórkowej, jeżeli podczas nawiązywania łączności możliwa jest jednoznaczna identyfikacja połączenia przychodzącego do rozmówcy, a całość kolei wąskotorowej leży na obszarze, na którym wszyscy rozmówcy mają zasięg pozwalający na nawiązanie łączności;3)
telefonii stacjonarnej.4.
W przypadku wykorzystywania telefonii komórkowej lub stacjonarnej do zapowiadania pociągów na posterunku zapowiadawczym powinna znajdować się tablica tożsamości zawierająca numery identyfikacyjne telefonów służących do zapowiadania pociągów.5.
Zapowiadanie pociągów obejmuje:1)
żądanie zgody na wyprawienie pociągu;2)
wydanie pozwolenia na wyprawienie pociągu;3)
oznajmienie odjazdu pociągu;4)
potwierdzenie przyjazdu pociągu.6.
Przy wyprawianiu pociągów na szlak podzielony na odstępy kierownik pociągu potwierdza dyżurnemu ruchu:1)
przyjazd pociągu na posterunek odstępowy, na którym pociąg ma przewidziane rozkładem jazdy pociągów krzyżowanie z pociągiem przeciwnego kierunku lub krzyżowanie wyznaczone uprzednio przez dyżurnego ruchu;2)
przyjazd pociągu na każdy posterunek odstępowy, wyznaczony uprzednio przez dyżurnego ruchu, w przypadku wyprawienia na dany szlak dwóch pociągów w jednym kierunku.7.
Przed wydaniem pozwolenia na wyprawienie pociągu na szlak dyżurny ruchu powinien upewnić się, czy odstęp, na który ma być wyprawiony pociąg, jest wolny, a ogólna liczba pociągów łącznie z wyprawianym nie przekracza dopuszczalnej liczby pociągów znajdujących się na szlaku. Upewnienie się, czy odstęp jest wolny, polega na sprawdzeniu w dzienniku ruchu, czy:1)
nie ma przeszkody do jazdy na szlaku;2)
otrzymano potwierdzenie przybycia lub przejścia ostatniego pociągu wyprawionego do sąsiedniego posterunku odstępowego bądź bocznicy;3)
pociąg wyprawiony uprzednio na szlak do określonego kilometra i z powrotem powrócił ze szlaku i zgłosił swój przyjazd dyżurnemu ruchu.8.
Wyprawienie pociągu ze stacji lub przystanku odbywa się na podstawie sygnału "Odjazd" wydanego przez kierownika pociągu.