Rozdział 6 - Tarcze manewrowe i rozrządowe - Ogólne warunki prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2015.360 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 29 listopada 2023 r.

Rozdział  6

Tarcze manewrowe i rozrządowe

§  80. 
1. 
Stosuje się następujące tarcze manewrowe:
1)
tarcze manewrowe kształtowe, które nadają sygnały odpowiednim położeniem kwadratowej tarczy obracającej się wzdłuż przekątnej o kąt 90° wokół poziomej osi i w nocy dodatkowo światłami koloru:
a)
niebieskiego - gdy manewr jest zabroniony,
b)
mlecznobiałego - gdy manewr jest dozwolony;
2)
tarcze manewrowe świetlne, które nadają za pomocą jednego światła:
a)
niebieskiego - gdy manewr jest zabroniony,
b)
matowobiałego - gdy manewr jest dozwolony.
2. 
Sygnały nadawane przez tarcze manewrowe odnoszą się tylko do jazd manewrowych.
§  81. 
1. 
Tarcze manewrowe kształtowe nadają następujące sygnały:
1)
sygnał M 1 "Jazda manewrowa zabroniona":
a)
dzienny: kwadratowa tarcza niebieska z białą obwódką, ustawiona przekątną pionowo (rys. 47),
b)
nocny: niebieskie światło na maszcie pod tarczą (rys. 48);
2)
sygnał M 2 "Jazda manewrowa dozwolona":
a)
dzienny: tarcza w położeniu poziomym (rys. 49),
b)
nocny: matowobiałe światło na maszcie pod tarczą (rys. 50).
2. 
Jeżeli tarcza manewrowa kształtowa wskazuje stale sygnał M 1 "Jazda manewrowa zabroniona", dopuszcza się niestosowanie sygnału nocnego, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, pod warunkiem że tarcza jest odblaskowa.
§  82. 
1. 
Tarcze manewrowe świetlne nadają następujące sygnały:
1)
sygnał Ms 1 "Jazda manewrowa zabroniona": jedno niebieskie światło na tarczy (rys. 51);
2)
sygnał Ms 2 "Jazda manewrowa dozwolona": jedno matowobiałe światło na tarczy (rys. 52).
2. 
Jeżeli nie jest możliwe podanie na tarczy manewrowej świetlnej sygnału M 2 lub Ms 2, manewrujący tabor kolejowy może przejechać poza sygnalizator zabraniający dalszej jazdy, gdy upoważniony pracownik da zezwolenie na jazdę oraz sygnał odpowiednio Rm 1 "Do mnie" lub Rm 2 "Ode mnie".
§  83. 
1. 
Sygnały manewrowe mogą być również nadawane przez semafory świetlne, oznaczone literą "m" na tabliczce opisowej.
2. 
Sygnał S 1 "Stój" na semaforze, o którym mowa w ust. 1, odnosi się również do manewrów (rys. 53).
3. 
Semafor, o którym mowa w ust. 1, nadaje sygnał Ms 2 "Jazda manewrowa dozwolona" światłem matowobiałym (rys. 54).
4. 
Jeżeli nie jest możliwe nastawienie sygnału Ms 2 na semaforze, o którym mowa w ust. 1, manewrujący tabor kolejowy może przejechać poza ten semafor wskazujący sygnał "Stój", gdy upoważniony pracownik wyda zezwolenie na jazdę oraz sygnał odpowiednio Rm 1 "Do mnie" lub Rm 2 "Ode mnie".
§  84. 
1. 
Stosuje się następujące tarcze rozrządowe:
1)
tarcze rozrządowe kształtowe, które nadają sygnały za pomocą podłużnego ruchomego białego ramienia z czarną obwódką, oświetlonego w porze nocnej, obracającego się na tle nieruchomej okrągłej, czarnej tarczy z białą obwódką, umieszczonej na maszcie, zwróconego w kierunku lokomotywy pchającej tabor kolejowy;
2)
tarcze rozrządowe świetlne, które nadają sygnały za pomocą umieszczonych na maszcie latarń.
2. 
Tarcze rozrządowe ustawia się na szczycie górki rozrządowej, a w razie potrzeby stosuje się ich powtarzacze przed grzbietem górki. Powtarzacze wskazują takie same sygnały, jak tarcze ustawione na szczycie górki rozrządowej.
3. 
Jeżeli na górce rozrządowej są dwa tory, można stosować oddzielne tarcze rozrządowe i ich powtarzacze, odnoszące się do każdego z tych torów.
§  85. 
1. 
Tarcze rozrządowe nadają następujące sygnały:
1)
sygnał Rt 1 "Pchanie zabronione":
a)
dzienny: podłużne białe ramię ustawione poziomo (rys. 55),
b)
nocny: oświetlone podłużne białe ramię ustawione poziomo (rys. 56),
c)
dzienny i nocny: szereg białych świateł tworzących linię poziomą (rys. 57);
2)
sygnał Rt 2 "Pchać powoli":
a)
dzienny: podłużne białe ramię ustawione ukośnie prawym końcem do góry pod kątem 45° (rys. 58),
b)
nocny: oświetlone podłużne białe ramię ustawione ukośnie prawym końcem do góry pod kątem 45° (rys. 59),
c)
dzienny i nocny: szereg białych świateł tworzących linię ukośną wznoszącą się pod kątem 45° (rys. 60).

Sygnał Rt 2 oznacza, że można pchać tabor kolejowy z prędkością nieprzekraczającą 3 km/h;

3)
sygnał Rt 3 "Pchać z umiarkowaną prędkością":
a)
dzienny: podłużne białe ramię ustawione pionowo (rys. 61),
b)
nocny: oświetlone podłużne białe ramię ustawione pionowo (rys. 62),
c)
dzienny i nocny: szereg białych świateł tworzących linię pionową (rys. 63).

Sygnał Rt 3 oznacza, że można pchać tabor kolejowy z prędkością nieprzekraczającą 5 km/h, jeżeli regulamin techniczny nie stanowi inaczej;

4)
sygnał Rt 4 "Cofnąć" - dzienny i nocny: szereg białych świateł tworzących kąt prosty, zwrócony ramionami w prawo i w dół (rys. 64).

Sygnał Rt 4 oznacza, że należy cofnąć skład manewrowy z górki; sygnał ten stosuje się tylko na tarczach rozrządowych świetlnych;

5)
sygnał Rt 5 "Podepchnąć skład do górki" - dzienny i nocny szereg białych migających jednocześnie świateł tworzących linię poziomą (rys. 65).

Sygnał Rt 5 oznacza, że można podepchnąć skład do górki w czasie, gdy z sąsiedniego toru są spychane wagony przez górkę; w razie potrzeby rozróżnienia, z którego spośród kilku torów ma nastąpić podpychanie, sygnał Rt 5 powinien być podawany jednocześnie z sygnałem Ms 2 "Jazda manewrowa dozwolona" podanym na tarczy manewrowej ustawionej przy właściwym torze; podpychanie powinno odbywać się z prędkością nieprzekraczającą 15 km/h; sygnał Rt 5 stosuje się tylko na tarczach rozrządowych świetlnych.

2. 
Jeżeli nie można nastawić na tarczy rozrządowej sygnału zezwalającego na pchanie taboru kolejowego poza tarczę, to pchanie taboru kolejowego jest dozwolone tylko wówczas, gdy upoważniony do tego pracownik, po uprzednim ustnym poinformowaniu drużyny trakcyjnej, że pchanie jest dozwolone poza tarczę, da ręczny sygnał Rm 1 "Do mnie" lub polecenie pchania będzie przekazane za pomocą megafonu lub innego środka łączności.
3. 
Jeżeli nie można nastawić na tarczy rozrządowej sygnału Rt 4 "Cofnąć" lub zachodzi potrzeba cofnięcia składu z górki, wyposażonej w kształtową tarczę rozrządową, to cofnięcie składu z górki dozwolone jest tylko wówczas, gdy pracownik do tego upoważniony, po uprzednim ustnym poinformowaniu drużyny trakcyjnej, że należy cofnąć tabor kolejowy, da ręczny sygnał Rm 2 "Ode mnie" lub polecenie cofnięcia będzie przekazane za pomocą megafonu lub innego środka łączności.