Rozdział 12 - Sygnały dawane przy wyprawianiu i przepuszczaniu pociągów - Ogólne warunki prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2015.360 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 29 listopada 2023 r.

Rozdział  12

Sygnały dawane przy wyprawianiu i przepuszczaniu pociągów

§  100. 
Przy odjeździe pociągów pasażerskich stosuje się następujące sygnały:
1)
sygnał Rp 11 "Wsiadać": jeden długi ton gwizdkiem (rys. 109).

Sygnał Rp 11 "Wsiadać" podaje drużyna konduktorska przed odjazdem pociągów pasażerskich i mieszanych;

2)
sygnał Rp 12 "Gotów do odjazdu":
a)
dzienny: podniesienie chorągiewki (rys. 110),
b)
nocny: podniesienie latarki z białym światłem (rys. 111).

Sygnał Rp 12 "Gotów do odjazdu" stosuje się przed odjazdem pociągów z wieloosobową drużyną konduktorską;

3)
sygnał Rp 13 "Pociąg nr ... gotów do odjazdu". Sygnał ten kierownik pociągu przekazuje słownie lub za pomocą urządzeń łączności do maszynisty; stosuje się go przed odjazdem pociągów zestawionych z zespołów trakcyjnych lub wagonów silnikowych w przypadku, gdy urządzenia do sterowania drzwiami i sygnałem dźwiękowym ostrzegającym podróżnych znajdują się na pulpicie w kabinie maszynisty lub zamykanie drzwi pojazdu kolejowego przy wymianie podróżnych jest zapewnione, a zamknięcie drzwi pojazdu kolejowego jest przekazywane kierującemu pojazdem kolejowym z napędem za pomocą urządzeń technicznych;
4)
sygnał Rp 14 "Odjazd pociągów pasażerskich":
a)
dzienny: ręka podniesiona do góry przez kierownika pociągu lub konduktora znajdującego się najbliżej lokomotywy, zwróconego w kierunku maszynisty, oraz wypowiedziane głośno słowo "Odjazd" (rys. 112),
b)
nocny: podniesienie do góry i poruszanie pionowo latarki z białym światłem zwróconym w kierunku maszynisty przez kierownika pociągu lub konduktora znajdującego się najbliżej maszynisty oraz wypowiedziane głośno słowo "Odjazd" (rys. 113).

W pociągach wyposażonych w sterowane przez kierownika pociągu urządzenia sygnałowe do dawania sygnału "Odjazd" sygnał ten podaje się za pomocą tych urządzeń.

§  100a. 
Sposób podawania sygnałów przy odjeździe pociągów pasażerskich określa przewoźnik kolejowy w przepisach wewnętrznych.
§  100b.  117
1. 
W przypadku jazdy pociągu pasażerskiego bez kierownika pociągu zgodnie z § 21 ust. 5 zdanie drugie nie podaje się sygnałów określonych w § 100.
2. 
Sposób postępowania maszynisty przy odjeździe pociągów pasażerskich w przypadku, o którym mowa w ust. 1, określa przewoźnik kolejowy w przepisach wewnętrznych.
§  101. 
1. 
Stosuje się następujący sygnał podawany przez dyżurnego ruchu: sygnał Rd 1 "Nakaz jazdy":
1)
dzienny: okrągła biała tarczka z zieloną obwódką poruszana pionowo (rys. 114);
2)
nocny: latarka z zielonym światłem poruszana pionowo (rys. 115).
2. 
Sygnał Rd 1 "Nakaz jazdy" przy wyprawianiu pociągów podaje dyżurny ruchu, a przy przepuszczaniu pociągów - dyżurny ruchu lub nastawniczy na każdorazowe polecenie dyżurnego ruchu, wtedy gdy jest to wymagane odpowiednimi przepisami lub instrukcjami, zgodnie z przepisami działu II.
§  102. 
1. 
Przy próbie hamulców zespolonych stosuje się sygnały ręczne lub świetlne dawane za pomocą umieszczonego obok torów lub zawieszonego nad torami urządzenia z trzema latarniami w jednym pionie. Sygnały ręczne dawane są w stronę biorącego udział w próbie hamulców zespolonych maszynisty lokomotywy lub pracownika obsługującego urządzenia stałe.
2. 
Przy próbie hamulców zespolonych stosuje się następujące sygnały:
1)
sygnał Rh 1, Rhs 1 "Zahamować":
a)
dzienny (Rh 1): wyciągnięte ręce składane nad głową z zakreśleniem półkola (rys. 116),
b)
nocny (Rh 1): latarka ręczna z białym światłem poruszana od dołu łukiem do góry i następnie opuszczona pionowo w dół (rys. 117),
c)
dzienny i nocny (Rhs 1): jedno światło matowobiałe (rys. 118);
2)
sygnał Rh 2, Rhs 2 "Odhamować":
a)
dzienny (Rh 2): wyciągnięta ręka, poruszana po łuku nad głową (rys. 119),
b)
nocny (Rh 2): latarka ręczna z białym światłem poruszana po łuku nad głową (rys. 120),
c)
dzienny i nocny (Rhs 2): dwa światła matowobiałe (rys. 121);
3)
sygnał Rh 3, Rhs 3 "Hamulce w porządku":
a)
dzienny (Rh 3): ręka wyciągnięta nad głową, trzymana pionowo (rys. 122),
b)
nocny (Rh 3): latarka ręczna z białym światłem, trzymana pionowo nad głową (rys. 123),
c)
dzienny i nocny (Rhs 3): trzy światła matowobiałe (rys. 124).
§  103. 
(uchylony).
§  104. 
Stosuje się następujące sygnały podawane przez dróżnika przejazdowego:
1) 118
 sygnał D 7 "Stój" dawany przez dróżnika przejazdowego w celu zatrzymania pojazdów drogowych zbliżających się do przejazdu kolejowo-drogowego lub przejścia:
a)
dzienny: tarcza do zatrzymania pojazdów, która ma kształt czerwonego koła z białym obrzeżem (rys. 128) podniesiona do góry w kierunku nadjeżdżającego pojazdu,
b)
nocny: podniesienie i poruszanie powoli pionowo latarki ręcznej z czerwonym światłem, zwróconym w kierunku nadjeżdżającego pojazdu (rys. 129);
2) 119
 sygnał D 8 "Dróżnik obecny na przejeździe kolejowo-drogowym lub przejściu":
a) 120
 dzienny: dróżnik przejazdowy stoi na przejeździe kolejowo-drogowym lub przejściu w miejscu wyznaczonym regulaminem obsługi przejazdu kolejowo-drogowego lub przejścia, trzymając w ręce pionowo do góry chorągiewkę sygnałową koloru żółtego w ten sposób, aby być widocznym dla maszynisty zbliżającego się pociągu lub kierującego pojazdem kolejowym (rys. 130),
b)
nocny: dróżnik przejazdowy porusza powoli pionowo latarką ręczną z białym światłem, tak aby sygnał był widoczny dla maszynisty zbliżającego się pociągu lub kierującego pojazdem kolejowym (rys. 131).
117 § 100b dodany przez § 1 pkt 32 rozporządzenia z dnia 20 października 2023 r. (Dz.U.2023.2474) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 listopada 2023 r.
118 § 104 pkt 1 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 27 listopada 2019 r. (Dz.U.2019.2352) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2020 r.
119 § 104 pkt 2 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 27 listopada 2019 r. (Dz.U.2019.2352) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2020 r.
120 § 104 pkt 2 lit. a zmieniona przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 27 listopada 2019 r. (Dz.U.2019.2352) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 czerwca 2020 r.