Rozdział 10 - Sygnały ogólnego stosowania dawane przez uprawnione osoby - Ogólne warunki prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji.

Dziennik Ustaw

Dz.U.2015.360 t.j.

Akt obowiązujący
Wersja od: 29 listopada 2023 r.

Rozdział  10

Sygnały ogólnego stosowania dawane przez uprawnione osoby

§  93. 
1. 
Stosuje się następujące sygnały zatrzymania dawane przez uprawnione osoby:
1)
sygnał D 2 "Stój" dawany ręcznie:
a)
dzienny: zataczanie okręgu rozwiniętą chorągiewką lub jakimkolwiek innym przedmiotem lub ręką (rys. 78),
b)
nocny: zataczanie okręgu ręczną latarką ze światłem białym lub czerwonym albo jakimkolwiek innym świecącym się przedmiotem (rys. 79).

Sygnał należy dawać, w miarę możliwości, po stronie maszynisty;

2)
sygnał D 3 "Stój" - dźwiękowy: trzy krótkie szybko po sobie następujące tony, kilkakrotnie powtórzone (rys. 80).

Sygnały D 2 i D 3 należy dawać jednocześnie ze stosowaniem tarczy zatrzymania lub dawanego ręcznie sygnału "Stój". Jeżeli powstaje wątpliwość, czy drużyna pociągowa spostrzeże tarczę przenośną sygnału D 1 "Stój" lub sygnału D 2 "Stój" dawanego ręcznie, należy dawać jednocześnie dźwiękowy sygnał D 3 "Stój" przy zbliżaniu się pociągu i podczas jego przejazdu.

2. 
W trakcie manewrów sygnał "Stój" powinien być dawany jednocześnie ręcznie, za pomocą żółtej chorągiewki, oraz dźwiękowo (sygnał Rm 4).
3. 
Sygnał D 2 "Stój" dawany ręcznie i w razie potrzeby także dźwiękowo (sygnał D 3) stosuje się w przypadku, gdy zachodzi konieczność zatrzymania pociągu, a nie ma możliwości lub potrzeby stosowania innych sygnałów zatrzymania, a w szczególności gdy:
1)
potrzeba zmniejszenia prędkości wskutek stanu toru zajdzie nagle i danie sygnału "Zwolnić bieg" jest niemożliwe;
2)
drużyna konduktorska nadjeżdżającego lub przejeżdżającego pociągu daje ręczne lub dźwiękowe sygnały "Stój";
3)
przy nadjeżdżającym lub przejeżdżającym pociągu, pojeździe pomocniczym lub manewrującym taborze kolejowym zostanie zauważona nieprawidłowość, która przy dalszej jeździe mogłaby zagrażać bezpieczeństwu ruchu lub spowodować straty materialne;
4)
pociąg jedzie po zamkniętym torze bez uprzedniego zawiadomienia posterunków;
5)
na linii dwutorowej pociąg jedzie po torze w kierunku przeciwnym do zasadniczego bez uprzedniego zawiadomienia posterunków;
6)
w porze ograniczonej widoczności na czole pociągu lub pojazdu pomocniczego zgasną wszystkie wymagane światła;
7)
na torze znajdują się ludzie lub większe zwierzęta, którym grozi niebezpieczeństwo przejechania.
4. 
Sygnały "Stój" dawane przez jednego z konduktorów powinni powtarzać pozostali konduktorzy ku przodowi, a w pociągach z lokomotywą popychającą - także ku tyłowi pociągu.
5.  106
 W pociągach z hamulcem zespolonym drużyna konduktorska, w razie zauważenia przeszkód, o których mowa w ust. 3 pkt 7, powinna, zamiast dawania sygnałów "Stój", zatrzymać pociąg za pomocą hamulca bezpieczeństwa.
6. 
Sygnały dawane ręcznie i sygnały dźwiękowe należy powtarzać tak długo, aż drużyna trakcyjna zastosuje się do nich.
§  94. 
Oprócz sygnałów, o których mowa w § 93, stosuje się następujące sygnały sposobu jazdy, dawane przez uprawnione osoby:
1)
sygnał Rm 1 "Do mnie": dwa długie tony gwizdkiem lub trąbką (rys. 81) i jednocześnie:
a)
dzienny: chorągiewka sygnałowa koloru żółtego lub ręka poruszana poziomo (rys. 82),
b)
nocny: ręczna latarka z białym światłem poruszana poziomo (rys. 83).

Sygnał "Do mnie" oznacza, że należy jechać w kierunku do dającego sygnał;

2)
sygnał Rm 2 "Ode mnie": jeden długi ton gwizdkiem lub trąbką (rys. 84) i jednocześnie:
a)
dzienny: chorągiewka sygnałowa koloru żółtego lub ręka poruszana pionowo (rys. 85),
b)
nocny: ręczna latarka z białym światłem poruszana pionowo (rys. 86).

Sygnał "Ode mnie" oznacza, że należy jechać w kierunku od podającego sygnał.

W przypadku gdy odebranie sygnału "Do mnie" lub "Ode mnie" jest niemożliwe lub utrudnione, to sygnał ten można zastąpić słowami "Jechać w kierunku...", przekazanymi za pomocą urządzeń łączności;

3)
sygnał Rm 3 "Zwolnić": kilka przeciągłych tonów gwizdkiem lub trąbką (rys. 87) i jednocześnie:
a)
dzienny: chorągiewka sygnałowa koloru żółtego lub ręka poruszana powolnym ruchem po łuku do góry i na dół (rys. 88),
b)
nocny: latarka sygnałowa z białym światłem poruszana powolnym ruchem po łuku do góry i na dół (rys. 89);
4)
sygnał Rm 4 "Stój": trzy krótkie szybko po sobie następujące tony gwizdkiem lub trąbką kilkakrotnie powtórzone (rys. 92) i jednocześnie:
a)
dzienny: zataczanie okręgu rozwiniętą chorągiewką, innym przedmiotem lub ręką (rys. 90),
b)
nocny: zataczanie okręgu ręczną latarką ze światłem białym (rys. 91);
5)
sygnał Rm 5 "Odrzucić": dwa długie i jeden krótki ton gwizdkiem lub trąbką (rys. 93) i jednocześnie:
a)
dzienny: chorągiewka sygnałowa koloru żółtego lub ręka poruszana dwukrotnie poziomo, a następnie pionowo do góry i szybko na dół (rys. 94),
b)
nocny: latarka sygnałowa z białym światłem poruszana dwukrotnie poziomo, a następnie pionowo do góry i szybko na dół (rys. 95);
6)
sygnał Rm 6 "Docisnąć": dwa krótkie tony gwizdkiem lub trąbką (rys. 96) i jednocześnie:
a)
dzienny: kilkakrotne zbliżenie do siebie wyciągniętych poziomo przed siebie rąk (rys. 97),
b)
nocny: białe światło latarki przerywane w krótkich odstępach czasu skierowane w stronę maszynisty (rys. 98).

Sygnał Rm 6 oznacza, że należy nacisnąć na tabor kolejowy w celu sprzęgnięcia lub rozprzęgnięcia.

106 § 93 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 19 rozporządzenia z dnia 26 kwietnia 2019 r. (Dz.U.2019.964) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 listopada 2019 r.